Europaudvalget 2015
KOM (2015) 0684
Offentligt
1605578_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 18.12.2015
COM(2015) 684 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Fjerde statusrapport om Georgiens gennemførelse af handlingsplanen for
visumliberalisering
{SWD(2015) 299 final}
DA
DA
kom (2015) 0684 - Ingen titel
1605578_0002.png
1. INDLEDNING
I juni 2012 iværksattes en dialog om visumliberalisering
mellem EU og Georgien. I
februar 2013 forelagde Europa-Kommissionen den georgiske regering en handlingsplan for
visumliberalisering. I handlingsplanen er der fastsat en række præcise benchmarks vedrørende
fire "hovedområder"
1
af teknisk relevante spørgsmål med henblik på såvel vedtagelse af en
lovgivningsmæssig, politisk og institutionel ramme (fase 1) som dens praktiske og
bæredygtige gennemførelse (fase 2). Disse benchmarks skal opfyldes, før georgiske
statsborgere, der er i besiddelse af et biometrisk pas, har ret til indrejse i Schengenområdet
ved kortvarige ophold uden at ansøge om visum
2
.
I november 2013 vedtog Kommissionen sin første statusrapport
om Georgiens
gennemførelse af handlingsplanen for visumliberalisering
3
og fremsatte en række anbefalinger
om gennemførelsen af den første (lovgivningsmæssige og planlægningsmæssige) fase.
I
oktober 2014 vedtog Kommissionen sin anden statusrapport
4
,
hvori den konkluderede, at
Georgien havde opfyldt benchmarkene i første fase af handlingsplanen for visumliberalisering
og var rede til at blive vurderet på, om landet kunne gennemføre anden fase. I sine
konklusioner af 17. november 2014 erklærede Rådet sig enig i Kommissionens vurdering.
Rapporten blev ledsaget af en vurdering af de potentielle migrations- og sikkerhedsmæssige
konsekvenser af en fremtidig visumliberalisering for georgiske statsborgere, der rejser til EU.
I december 2014 fremsendte Georgien en ajourført statusrapport. Evalueringen af alle fire
hovedområder af handlingsplanen fandt sted fra december 2014 til marts 2015 under ledelse
af Kommissionen i form af evalueringsbesøg med deltagelse af eksperter fra EU's
medlemsstater ledsaget af Kommissionen, Tjenesten for EU's Optræden Udadtil (EEAS) og
EU's delegation i Georgien.
Kommissionen vedtog den tredje statusrapport om Georgiens
gennemførelse af handlingsplanen for visumliberalisering den 8. maj 2015
5
.
Ifølge
rapporten havde de georgiske myndigheder gjort betydelige fremskridt med hensyn til
gennemførelsen af anden fase af handlingsplanen, og mange af de benchmarks, der blev
identificeret under de fire hovedområder, blev anset for opfyldt.
Det blev dog også påpeget i rapporten, at der fortsat var en række problemer, der skulle løses
på følgende områder: migrationsforvaltning, asylpolitik, menneskehandel, bekæmpelse af
korruption, hvidvaskning af penge, narkotika, retshåndhævelse og borgerlige rettigheder.
Dette er den fjerde statusrapport om Georgiens gennemførelse af handlingsplanen for
visumliberalisering. Heri gøres rede for,
hvordan de georgiske myndigheder har efterlevet
anbefalingerne i den tredje statusrapport med hensyn til resten af benchmarkene i
Hovedområderne er: i) dokumentsikkerhed, herunder biometri, ii) integreret grænseforvaltning,
migrationsforvaltning og asylpolitik, iii) offentlig orden og sikkerhed samt iv) forbindelser udadtil og
grundlæggende rettigheder.
2
Borgere, der var omfattet af visumfritagelsen og i besiddelse af et biometrisk pas, kunne rejse igennem eller
opholde sig i en EU-medlemsstat (undtaget Det Forenede Kongerige og Irland) og associerede Schengenlande og
måtte højst opholde sig der i 90 dage i en periode på 180 dage uden at ansøge om visum.
3
COM(2013) 808 final.
4
COM(2014) 681 final.
5
COM(2015) 103 final.
1
2
kom (2015) 0684 - Ingen titel
1605578_0003.png
handlingsplanen.
Denne rapport omhandler ikke de benchmarks, som blev anset for opfyldt
allerede i den forrige rapport, fordi overvågningen har påvist, at de fortsat er opfyldt.
De faktuelle oplysninger og vurderingen bygger på resultaterne af
EU-evalueringsbesøgene,
der fandt sted i Georgien i ugen fra den 28. september til den 2. oktober 2015 inden for fire
områder (migrationsforvaltning, asyl, korruptionsbekæmpelse og menneskehandel) og havde
deltagelse af eksperter fra EU-medlemsstaterne, Kommissionens embedsmænd,
repræsentanter for EEAS og EU's delegation i Georgien
.
Der blev indhentet yderligere
oplysninger om disse fire områder og andre uopfyldte benchmarks gennem
efterfølgende
møder og udveksling af meddelelser mellem Kommissionen, EEAS og de georgiske
myndigheder
samt de statusrapporter, som Georgien fremsendte den 17. august og den 22.
oktober 2015.
Denne rapport
ledsages af et arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene
6
, som
giver mere detaljeret information om udviklingen under hvert benchmark. I bilaget til
arbejdsdokumentet fremlægger Kommissionen baseret på input fra relevante EU-agenturer og
interessenter en ajourført faktaanalyse og oplysninger baseret på statistikker om de mulige
migrations- og sikkerhedsmæssige virkninger af den fremtidige visumliberalisering for
georgiske borgere, som rejser til EU.
Konsekvensanalysen
beskriver de mulige vigtigste
tendenser med hensyn til migration og sikkerhed. Den viser, at EU fortsat er et attraktivt
bestemmelsessted for migranter fra Georgien, og at der er potentielle migrations- og
sikkerhedsmæssige udfordringer, som skal overvåges.
2. VURDERING AF FORANSTALTNINGERNE UNDER DE RESTERENDE
BENCHMARKS I HANDLINGSPLANEN FOR VISUMLIBERALISERING
2.1. Hovedområde 1: Dokumentsikkerhed, herunder biometri
Dette benchmark, som blev anset for at være opfyldt ifølge den tredje statusrapport, er fortsat
opfyldt.
2.2. Hovedområde 2: Integreret grænseforvaltning, migrationsforvaltning og asylpolitik
2.2.1. Integreret grænseforvaltning
Dette benchmark, som blev anset for at være opfyldt ifølge den tredje statusrapport, er fortsat
opfyldt.
2.2.2. Migrationsforvaltning
Benchmarket for migrationsforvaltning blev
i den tredje statusrapport
anset for næsten
nået,
og der er sket målbare fremskridt i mellemtiden med Kommissionens anbefalinger.
Risikoanalysekonceptet,
som indenrigsministeriet har udviklet,
er blevet udbredt til alle
migrationsområder.
En arbejdsgruppe, der er nedsat under den statslige kommission om
migrationsspørgsmål, færdiggjorde i september 2015 et nyt omfattende analysesystem til
6
SWD(2015)299 final.
3
kom (2015) 0684 - Ingen titel
begrebet migrationsrisiko. Syv statslige agenturer vil blive involveret i indsamling af
analytiske rapporter. Indsamlingen af data fra forskellige statslige agenturer om indvandring,
udvandring og intern migration vil blive varetaget ved hjælp af det ensrettede system til
analyse af migration. EU og den georgiske regering har samfinansieret indførelsen af dette
sæt elektroniske værktøjer, som skal afprøves inden medio 2016. Alle disse redskaber vil
være en støtte for Georgien, når landet skal indkredse risici, forudse trusler og træffe
tilstrækkelige forholdsregler for derved at sikre en altomfattende migrationsforvaltning.
Ministeriet for internt fordrevne personer fra de besatte områder, indkvartering og flygtninge
har ansvaret for
koordineringen af reintegrationsaktiviteter,
som er blevet omstruktureret
inden for rammerne af migrationsstrategien 2016-2020. Georgiens regering er gradvist ved at
tage ejerskab til processen med hjælp til reintegration. Den udformede et statsligt
reintegrationsprogram i 2015, finansieret over statens budget, og vil overtage
mobilitetscentrene, når et EU-finansieret projekt, som er finansieret af Det Europæiske
Naboskabsinstrument (ENI), udfases. I overensstemmelse med migrationsstrategien for 2016-
2020 vil en bæredygtig finansiering og den udbyggede kapacitet sikre, at mobilitetscentrene er
uafhængige i deres levering af forskellige reintegrationstjenester. En ny analyseafdeling i
ministeriet for internt fordrevne personer fra de besatte områder, indkvartering og flygtninge
skal etablere et analytisk rapporteringssystem til at indsamle data om det samlede antal
hjemvendte samt oplysninger om deres kvalifikationer og behov for reintegration.
I perioden fra juli til december 2015 gennemførte Georgien en altomfattende
informations-
og kommunikationshandlingsplan for visumliberaliseringsplanen og en kommende
visumfri ordning.
Møder, undervisning og andre arrangementer afholdt i Tbilisi og
regionerne tiltrak over 25 000 georgiske borgere. Der benyttes forskellige understøttende
medier til at formidle informationen, lige fra foldere til videoklip og infografik-applikationer
på sociale netværk, om rettigheder og forpligtelser i forbindelse med visumliberaliseringen.
Disse aktiviteter vil fortsætte under EU-integrations- og kommunikationsstrategien 2014-2017
og migrationsstrategien 2016-2020.
Georgien har på tilfredsstillende vis gennemført de foranstaltninger, der blev anbefalet i den
tredje statusrapport.
Benchmarket for migrationsforvaltning anses for at være opfyldt.
2.2.3. Asylpolitik
Benchmarket for asyl blev
i den tredje statusrapport
anset for delvis nået,
og der er sket
målbare fremskridt i mellemtiden med Kommissionens anbefalinger.
Den retlige ramme blev ændret for udtrykkeligt at indlemme asylansøgere som en kategori,
der ville berettige til et
visum af humanitære grunde.
Gennemførelsen er allerede indledt.
Ministeriet for internt fordrevne personer fra de besatte områder, indkvartering og flygtninge,
som har ansvaret for at fastslå flygtningestatus, vedtog proceduremæssige
kvalitetsindikatorer
til overvågning af kvaliteten af beslutningstagningen vedrørende
asylansøgninger. Kvaliteten af et personligt interview bliver nu vurderet på grundlag af en
lydoptagelse.
Der er gjort en betydelig indsats for at
nedbringe efterslæbet af uafsluttede sager.
4
kom (2015) 0684 - Ingen titel
Ministeriet for internt fordrevne personer fra de besatte områder, indkvartering og flygtninge
har udviklet en effektiv strategi med klare retningslinjer for hvert oprindelsesland og
instruktioner, der sætter sagsbehandlerne i stand til at specialisere sig. Uden at gå på
kompromis med kvaliteten blev efterslæbet reduceret fra 1 174 uafsluttede sager i marts 2015
til en normal arbejdsbyrde på ca. 200 sager i oktober 2015. Der er blevet oprettet en
beredskabsplanlægningsmekanisme til at håndtere eventuelle massive tilstrømninger af
asylansøgere, og der vil blive nedsat et udvalg, som skal træffe beslutning om tilførsel af de
menneskelige og finansielle ressourcer, der er brug for til at håndtere en eventuel ny
sagspukkel.
For at imødegå det store antal afviste ansøgninger om flygtningestatus på grund af fortrolige
sikkerhedshensyn er artikel 25 i loven om flygtninge og humanitær status blevet ændret. Den
nye bestemmelse specificerer, med
hvilke begrundelser der kan gives afslag på en
ansøgning af hensyn til statens sikkerhed,
og pålægger statens sikkerhedsagentur at give
ministeriet for internt fordrevne personer fra de besatte områder, indkvartering og flygtninge
et minimum af oplysninger om, hvilken potentiel trussel asylansøgerne udgør mod statens
sikkerhed.
Personale, der arbejder med at bestemme flygtningestatus, deltog i
utallige eksterne og
interne kurser.
Den nye enhed for kvalitetskontrol og uddannelse i ministeriet for internt
fordrevne personer fra de besatte områder, indkvartering og flygtninge vil få ansvaret for at
udarbejde det nationale uddannelsesprogram.
Indførelsen i Georgien af en
ny database med oplysninger om oprindelseslande
(COI) samt
adgang til andre landes lignende databaser vil bidrage til at fremskaffe ajourførte oplysninger
af høj kvalitet. Desuden er sagsbehandlerne blevet instrueret i de grundlæggende principper
for COI, og ved en ændring af den retlige ramme sondres der nu klart mellem oplysninger om
oprindelsesland og oplysninger om politiske aspekter.
Fristen for at anke en negativ afgørelse
om flygtningestatus er blevet
forlænget fra 10 til
15 dage,
mens tidsfristen for enhver retsinstans, der skal træffe en afgørelse, er blevet
forkortet til to måneder.
For at sikre, at retten til at anke en negativ afgørelse faktisk kan udnyttes, er det
statsligt
betalte retshjælpssystem
blevet udvidet til at omfatte asylansøgere. Fra den 1. januar 2016
vil disse få adgang til kvalificerede medarbejdere og gratis retshjælp og repræsentation i
retten.
Den almindelige procedure for at opnå georgisk statsborgerskab kræver viden om Georgiens
sprog, historie og grundlæggende retsprincipper. Et særligt uddannelsesprogram er blevet
udviklet til flygtninge for at hjælpe dem med
i praksis at få adgang til
indfødsretsproceduren.
På grundlag af Georgiens allerede betydelige fremskridt på området for integration af
udenlandske statsborgere er der
fastsat ambitiøse målsætninger
herfor
i
migrationsstrategien for 2016-2020.
I den ledsagende handlingsplan vil det blive kortlagt,
hvilke finansielle behov udførelsen af de planlagte aktiviteter vil afstedkomme.
5
kom (2015) 0684 - Ingen titel
1605578_0006.png
Georgien har på tilfredsstillende vis gennemført de foranstaltninger, der blev anbefalet i den
tredje statusrapport.
Benchmarket for asylpolitik anses for at være opfyldt.
2.3. Hovedområde 3: Offentlig orden og sikkerhed
2.3.1. Forebyggelse og bekæmpelse af organiseret kriminalitet, terrorisme og
korruption
2.3.1.1. Forebyggelse og bekæmpelse af organiseret kriminalitet
Dette benchmark, som blev anset for at være opfyldt ifølge den tredje statusrapport, er fortsat
opfyldt.
2.3.1.2. Menneskehandel
Benchmarket for menneskehandel blev
i den tredje statusrapport
anset for delvis nået
,
og
der er sket målbare fremskridt i mellemtiden med Kommissionens anbefalinger.
De tjenesteydelser, der tilbydes ofrene i de to centre for ofre,
er blevet revideret, så de
egner sig bedre til børn.
Der er ansat mere personale til at tage sig af mindreårige ofre for
menneskehandel og børn, der er i følge med forældre, som desuden nyder godt af individuelle
rehabiliteringsplaner.
For at øge omkostningseffektiviteten af den statslige fond vil de tjenesteydelser, der tilbydes i
centrene, blive
tilbudt på fleksibel basis
afhængigt af ofrenes behov. En ny formular med
tilbud om tjenesteydelser indeholder en fortegnelse over alle tilgængelige tilbud fra den
statslige fond og gør det lettere at angive årsagen til, at der er givet afslag på en
tjenesteydelse.
Georgien har taget væsentlige skridt til bekæmpelse af menneskehandel med henblik på
arbejdsmæssig udnyttelse.
Der blev i 2015 oprettet en afdeling for tilsyn med
arbejdsforhold
under ministeriet for arbejde, sundhed og sociale anliggender, hvis
inspektører allerede har besøgt 75 virksomheder. I øjeblikket må arbejdstilsynsinspektørerne
få adgang til virksomheder, hvis de har en begrundet mistanke om menneskehandel,
udnyttelse eller tvangsarbejde, men afdelingen har ikke beføjelser til at iværksætte sanktioner.
Indenrigsministeriet optrappede de
efterforskningsbaserede undersøgelser
af enhver form
for udnyttelse
.
Ud af 17 undersøgelser, der foregik mellem januar og september 2015, var 11
et resultat af en proaktiv tilgang.
For at
sikre vidneudsagn fra personer, der har købt handlede kvinder,
blev straffeloven
ændret, så det er muligt at undlade at retsforfølge dem, der samarbejder med politiet i
forbindelse med undersøgelserne og retsforfølgelsen af menneskehandlerne.
Indsamling af data
om ofre, vidner og mistænkte menneskehandlere samt andre relevante
oplysninger er
nu centraliseret i en enkelt database.
Alle centrale agenturer kan tilgå og
udveksle disse oplysninger.
6
kom (2015) 0684 - Ingen titel
Eksistensen af to separate hotlines til ofre for menneskehandel,
hvoraf den ene drives af
indenrigsministeriet og den anden af den statslige fond,
er berettiget
i det forhold, at nogle
mennesker måske ønsker at modtage hjælp uden nødvendigvis at samarbejde med de
retshåndhævende myndigheder.
Partnerskabet
med lande, som Europol har identificeret som centrale destinationer og kilder
til menneskehandel, er blevet styrket med bevillingen af en politiattaché og gensidig
retshjælp.
Georgien har på tilfredsstillende vis gennemført de foranstaltninger, der blev anbefalet i den
tredje statusrapport.
Benchmarket vedrørende menneskehandel anses for at være opfyldt.
2.3.1.3. Forebyggelse og bekæmpelse af korruption
Antikorruptionsbenchmarket blev
i den tredje statusrapport
anset for delvis nået,
og der er
sket målbare fremskridt i mellemtiden med Kommissionens anbefalinger.
Den 28. oktober 2015
vedtog parlamentet loven om den offentlige forvaltning sammen
med en pakke af 46 afledte love. Disse retsakter træder i kraft den 1. januar 2017. Et af
målene er at gøre den offentlige forvaltning upolitisk. Der er indført supplerende
beskyttelsesforanstaltninger vedrørende afskedigelse af chefen for Georgiens kontor for
offentlig forvaltning.
Den 28. oktober 2015 vedtog parlamentet ved tredjebehandlingen ændringer til loven om
interessekonflikter og korruption i den offentlige forvaltning, som danner retsgrundlag for
overvågning af formueangivelser
og tillader kontoret for offentlig forvaltning at gennemføre
overvågningsprocessen. Systemet til oplysning om formueforhold indeholder nye mekanismer
til at påvise og iværksætte sanktioner for interessekonflikter og ubegrundet rigdom. På
baggrund af disse ændringer vil angivelserne blive overvåget på følgende tre måder: a)
konstant kontrol med angivelser fra højtstående embedsmænd, som er udsat for en høj
korruptionsrisiko, b) ved tilfældig udvælgelse af angivelser på en gennemsigtig måde ved
hjælp af det elektroniske system på basis af specifikke risikokriterier opstillet af den
uafhængige kommission, c) på basis af velbegrundede skriftlige klager/oplysninger indsendt
til kontoret for offentlig forvaltning.
Ændringer til loven om offentlige indkøb, som indfører
kriterier for dispensation fra en
udbudsproces
vedrørende offentlige indkøbskontrakter, trådte i kraft den 1. november 2015.
De nye bestemmelser specificerer kriterierne for tildeling af en kontrakt gennem forenklede
procedurer for offentlige indkøb og kræver godkendelse fra statens indkøbscentral.
Ansøgninger om at følge den forenklede procedure for offentlige indkøb bliver offentliggjort,
og alle berørte parter har ret til at fremsætte deres synspunkter.
Beskyttelsen af whistleblowere har været genstand for lovændringer, som
udvider
whistlebloweres status og rapporteringssystemet herfor.
Således kan enhver anses for at
være whistleblower, uanset om vedkommende er offentligt ansat. Bestemmelserne gør det
muligt for whistleblowere at fremsætte oplysninger anonymt og fortroligt.
Myndighederne
fortsatte arbejdet med fuldt ud at efterleve GRECO-anbefalingerne.
7
kom (2015) 0684 - Ingen titel
Georgien har på tilfredsstillende vis gennemført de foranstaltninger, der blev anbefalet i den
tredje statusrapport.
Benchmarket vedrørende forebyggelse og bekæmpelse af korruption
anses for at være opfyldt.
2.3.1.4. Hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme
Benchmarket for hvidvaskning af penge blev
i den tredje statusrapport
anset for næsten
nået,
og der er sket målbare fremskridt i mellemtiden med Kommissionens anbefalinger.
I juli 2015 vedtog det georgiske parlament flere ændringer for at
styrke sin retlige ramme
for grænseoverskridende kontante pengestrømme.
Systemet til angivelse af
grænseoverskridende pengestrømme har fået udvidet sit anvendelsesområde. Ud over
kontanter, som fysisk medbringes af fysiske og juridiske personer, er rede penge sendt og
modtaget pr. post og fragt nu også omfattet. Hvis en person ikke opfylder
angivelsesforpligtelsen, vil vedkommende skulle betale en bøde, der nu er forhøjet. For at øge
sanktionernes afskrækkende virkning er de ikke længere begrænset til et maksimalt beløb af
3 000 GEL. Ifølge de nye bestemmelser i skatteloven kan bøden svare til 10 % af det beløb,
der transporteres, hvis det har en samlet værdi af mindst 100 000 GEL.
Statsadvokaten udstedte en anbefaling om at
skærpe effektiviteten af konfiskeringen af
ulovligt erhvervede aktiver.
Blandt andre foranstaltninger, der skal gennemføres i løbet af
strafferetlige sager, er anklagere og undersøgere blevet instrueret i at spore hvert af sagsøgtes
og vedkommendes nære slægtningens aktiver samt foretage konfiskation, selv i tilfælde af
strafnedsættelsesaftaler. Der er blevet afholdt forskellige kurser og debatmøder om disse
emner med retshåndhævende organer og anklagere.
Den finansielle overvågningstjeneste har siden 2004 fungeret som et nationalt center for
modtagelse, analyse og udbredelse af mistænkelige transaktionsrapporter.
Tjenesten ansatte
to nye medarbejdere
i oktober 2015 og vil snarest annoncere efter flere kandidater til de
resterende ubesatte stillinger.
Georgiens nationalbank overvåger alle finansielle institutioner undtagen forsikringsselskaber
og private pensionsselskaber.
Dens enhed for metodologi og ekstern inspektion er blevet
forstærket
med rekrutteringen af seks medarbejdere. Forsikringstilsynsmyndigheden, som
fører tilsyn med forsikringsselskaber og private pensionsselskaber, har oprettet en
ny separat
afdeling for ekstern overvågning
under tilsynsafdelingen.
Den finansielle overvågningstjeneste afholdt for nylig oplysningsaktiviteter primært
rettet mod advokater.
Der var bl.a. tale om uddannelsesseminarer om krav om
kundelegitimation og udvikling af en vejledning i forebyggelse af hvidvaskning af penge.
Fremtidige aktiviteter bliver også rettet mod regnskabsfolk og revisorer.
Georgien har på tilfredsstillende vis gennemført de foranstaltninger, der blev anbefalet i den
tredje statusrapport.
Benchmarket for hvidvaskning af penge anses for at være opfyldt.
2.3.1.5. Narkotika
Benchmarket for narkotika blev
i den tredje statusrapport
anset for delvis nået,
og der er
sket målbare fremskridt i mellemtiden med Kommissionens anbefalinger.
8
kom (2015) 0684 - Ingen titel
Georgien har gjort gode fremskridt med gennemførelsen af den nationale
narkotikabekæmpelsesstrategi og -handlingsplan takket være foranstaltninger til nedbringelse
af såvel efterspørgsel som udbud. Artikel 260 i straffeloven er blevet ændret, så der nu
sondres mellem strafbar besiddelse af narkotika til personligt brug og med henblik på
salg til andre.
Den maksimale straf for besiddelse af narkotika er blevet nedsat fra 11 års
fængsel til seks års fængsel. Siden ikrafttrædelsen af ændringen den 31. juli 2015 er den
dømte i praksis blevet idømt andre straffe end fængsel i de fleste sager, som er blevet afgjort
på grundlag af artikel 260 om besiddelse af narkotika.
Georgiens lovgivning rummer tilstrækkelige
beskyttelsesforanstaltninger til at beskytte
enkeltpersoner mod politiets vilkårlige narkotikatests.
Ved indenrigsministerens
bekendtgørelse af 30. september 2015 blev der indført strengere krav til udførelse af
stikprøvebaserede narkotikatests. Det er ikke længere tilstrækkeligt, at der er rimelig grund til
at tro, at en person har indtaget narkotika; der skal også foreligge andre omstændigheder for at
berettige en uanmeldt test. Desuden kan en beslutning om at udføre en test anfægtes ved den
interne overvågningsmyndighed under indenrigsministeriet, en forvaltningsdomstol og/eller
anklagemyndigheden.
Georgien har på tilfredsstillende vis gennemført de foranstaltninger, der blev anbefalet i den
tredje statusrapport.
Benchmarket for narkotika anses for at være opfyldt.
2.3.2. Retligt samarbejde i straffesager
Dette benchmark, som blev anset for at være opfyldt ifølge den tredje statusrapport, er fortsat
opfyldt.
2.3.3. Retshåndhævelsessamarbejde
Benchmarket for retshåndhævelsessamarbejde blev
i den tredje statusrapport
anset for
næsten nået,
og der er sket målbare fremskridt i mellemtiden med Kommissionens
anbefalinger.
En tværorganisatorisk arbejdsgruppe blev nedsat i maj 2015 til at udvikle et koncept til en
ensrettet risikoanalysemekanisme
baseret på efterforskningsdrevet politiarbejde. Konceptet
blev godkendt den 22. oktober 2015, og arbejdsgruppen indledte udarbejdelsen af en
detaljeret handlingsplan med foranstaltninger, der skulle vedtages til gennemførelsen af det
fremtidige risikovurderingssystem. De evalueringsrapporter om altomfattende trusler, der
bliver udarbejdet på dette grundlag, bør bidrage til at fastslå fremtidige kriminalitetstendenser
og foranstaltninger til at imødegå dem.
Indenrigsministeriet udstedte for nylig
nye instrukser om eksisterende ressourcer og
aktiviteter, der er nødvendige for internationalt samarbejde,
og præsenterede dem for
personalet i Tbilisi og regionerne. Indenrigsministeriets og statsadvokaturens personale
modtog en informationsbrochure om de eksisterende samarbejdsmekanismer via Interpol, og
der blev afholdt fælles uddannelseskurser for forskellige afdelingers undersøgere for at drøfte
de muligheder, der ligger i den internationale ramme for retshåndhævelsessamarbejde.
9
kom (2015) 0684 - Ingen titel
1605578_0010.png
Georgien har på tilfredsstillende vis gennemført de foranstaltninger, der blev anbefalet i den
tredje statusrapport.
Benchmarket for retshåndhævelsessamarbejde anses for at være
opfyldt.
2.3.4. Databeskyttelse
Dette benchmark, som blev anset for at være opfyldt ifølge den tredje statusrapport, er fortsat
opfyldt.
2.4. Hovedområde 4: Eksterne forbindelser og grundlæggende rettigheder
2.4.1. Fri bevægelighed i Georgien
Dette benchmark, som blev anset for at være opfyldt ifølge den tredje statusrapport, er fortsat
opfyldt.
2.4.2. Betingelser og procedurer i forbindelse med udstedelse af rejse- og
identitetsdokumenter
Dette benchmark, som blev anset for at være opfyldt ifølge den tredje statusrapport, er fortsat
opfyldt.
2.4.3. Borgerlige rettigheder, herunder beskyttelse af mindretal
Benchmarket for borgerlige rettigheder blev
i den tredje statusrapport
anset for næsten
nået,
og der er sket målbare fremskridt i mellemtiden med Kommissionens anbefalinger.
Georgien har igangsat og fortsætter med i den offentlige forsvarsmyndigheds regi at afholde
en
oplysningskampagne
over hele landet og via diverse medier om lighed, tolerance og
mangfoldighed. Den 17. august 2015 blev den nye strategi for borgerlig lighed og integration
vedtaget sammen med en handlingsplan for 2015-2020. Den erstatter den tidligere strategi
efter en grundig resultatevaluering og en bred høring af de centrale berørte parter. Statens
tværministerielle kommission har ansvaret for at overvåge gennemførelsen af strategien og
handlingsplanen, herunder de resultater, der skal nås inden 2020. For hver af de planlagte
aktiviteter skal statslige organer levere tilstrækkelig finansiering inden for deres respektive
områder.
Denne nye strategi er rettet mod at forbedre etniske mindretals adgang til beslutningstagning,
politik og offentlige tjenester, herunder ved at forcere sprogbarrierer. Alle relevante
ministerier og statslige organer har gjort en fælles indsats for at informere forskellige samfund
om deres rettigheder og lette deres adgang til uddannelse og bevaring af deres kulturelle arv.
Georgien fortsatte med at tilbyde
uddannelse til jurister
i borgerlige rettigheder, lighed og
ikkediskrimination. Der blev i samarbejde med civilsamfundet, internationale organisationer
og donorer tilrettelagt uddannelsesforløb rettet primært mod anklagere, dommere og
embedsmænd i indenrigsministeriet.
10
kom (2015) 0684 - Ingen titel
I 2015 blev en række lovforslag fremsat af den offentlige forsvarsmyndighed behørigt
behandlet. Udvalget for menneskerettigheder og civil integration har sammen med det
georgiske parlaments lovudvalg støttet og samarbejdet om disse ændringer, ifølge hvilke
privatpersoner skal have pligt til at forsyne den offentlige forsvarsmyndighed med materiale,
dokumenter eller oplysninger, som måtte være nødvendige for undersøgelsen af en sag.
Georgien har på tilfredsstillende vis gennemført de foranstaltninger, der blev anbefalet i den
tredje statusrapport.
Benchmarket for borgerlige rettigheder anses for at være opfyldt.
3. OVERORDNET VURDERING OG NÆSTE SKRIDT
Siden visumdialogen mellem EU og Georgien blev indledt i juni 2012, og handlingsplanen for
visumliberalisering blev fremlagt for de georgiske myndigheder i februar 2013, har
Kommissionen regelmæssigt informeret Europa-Parlamentet og Rådet om Georgiens
fremskridt med hensyn til opfyldelse af benchmarkene på de fire hovedområder i første og
anden fase af handlingsplanen.
Kommissionen har ligeledes fortsat fulgt Georgiens fremskridt inden for områder med
relevans for handlingsplanen inden for rammerne af:
mødet mellem højtstående embedsmænd i visumdialogen mellem EU og Georgien
EU's og Georgiens blandede visumlempelsesudvalg
EU's og Georgiens blandede tilbagetagelsesudvalg
EU's og Georgiens blandede underudvalg om retfærdighed, frihed og sikkerhed
mødet på højt plan i mobilitetspartnerskabet mellem EU og Georgien
menneskerettighedsdialogen mellem EU og Georgien.
I hvert af disse udvalg og dialoger tages samarbejdet mellem EU og Georgien jævnligt op. På
det seneste møde i det blandede visumlempelsesudvalg og tilbagetagelsesudvalg, som fandt
sted i Bruxelles den 13. oktober 2015 med deltagelse af repræsentanter for EU-
medlemsstaterne, konstaterede Kommissionen, at gennemførelsen af begge aftaler generelt set
var meget tilfredsstillende.
Visumdialogen mellem EU og Georgien har vist sig at være et vigtigt og særdeles effektivt
redskab til
fremskyndelse af vidtrækkende og vanskelige reformer på området retlige og
indre anliggender
,
men har herudover også indflydelse på områder som f.eks. retsstat og
reform af retssystemet
.
Ud over benchmarkene i handlingsplanen for visumliberalisering tog
Georgien yderligere skridt i forbindelse med reformen af retssystemet og den offentlige
anklagemyndighed. Der føres tilsyn med disse områder inden for andre dialogrammer, som
f.eks. associeringsudvalget og associeringsrådet, og der vil ligeledes blive ført tilsyn med
disse områder i forbindelse med associeringsdagsordenen.
De fremskridt, som Georgien har gjort inden for alle de områder, der er omfattet af
handlingsplanens fire hovedområder, har været konstante og effektive i de seneste tre år. De
afspejler det engagement, der er udvist, og de konstante bestræbelser, der er gjort af
Georgiens regering og alle statslige institutioner, som har sat gennemførelsen af
handlingsplanens benchmarks øverst på den nationale dagsorden.
11
kom (2015) 0684 - Ingen titel
Georgien har bevilget passende økonomiske og menneskelige ressourcer til at sikre
reformernes bæredygtighed. EU bidrager også til denne proces, bl.a. med sit program til
16 mio. EUR om kapacitetsopbygning til støtte for grænse- og migrationsforvaltning.
Desuden hjælper programmet "Menneskerettigheder til alle i Georgien" med at fremme
beskyttelse af mindretal og sårbare grupper, styrke kapaciteten hos den tilsynsførende for
databeskyttelse og få arbejdsformidlingen til at fungere effektivt. Den fortsatte gennemførelse
af reformerne ifølge handlingsplanen for visumliberalisering vil også blive støttet af den
kommende tekniske samarbejdsfacilitet, som vil omfatte migrationsforvaltning og
bekæmpelse af organiseret kriminalitet og vold i hjemmet. Alle disse typer EU-bistand
finansieres over Det Europæiske Naboskabsinstrument (ENI).
Der er blevet afviklet omfattende informationskampagner, som har til formål at tydeliggøre
rettigheder og forpligtelser i forbindelse med visumfri indrejse. Der er planlagt yderligere
aktiviteter lige op til og efter visumliberaliseringen under EU-integrations- og
kommunikationsstrategien for 2014-2017 og migrationsstrategien for 2016-2020.
Der er blevet fremlagt tre statusrapporter om gennemførelsen af handlingsplanen for
visumliberalisering. I den tredje statusrapport blev det bekræftet, at Georgien i det store og
hele overholder alle de benchmarks, der er fastsat på de fire hovedområder i handlingsplanen,
og det blev fastlagt, hvilke foranstaltninger der, hvis de blev iværksat, ville resultere i, at
Georgien ville være ved vejs ende med hensyn til gennemførelsen af alle benchmarks i anden
fase af handlingsplanen.
Kommissionen mener, at Georgien siden da har gjort de nødvendige fremskridt og
gennemført alle de påkrævede reformer for at sikre en praktisk og bæredygtig opfyldelse af de
resterende benchmarks. Alle de foranstaltninger, der blev identificeret i den tredje
statusrapport, er blevet iværksat. Den lovgivningsmæssige og politiske ramme såvel som de
institutionelle og organisatoriske principper samt gennemførelsen af procedurerne inden for
alle fire hovedområder er i overensstemmelse med europæiske og internationale standarder.
På baggrund af denne vurdering og set i lyset af resultatet af den løbende overvågning og
rapportering, der er blevet foretaget siden indledningen af visumdialogen mellem EU og
Georgien i juni 2012,
vurderer Kommissionen, at Georgien opfylder alle de benchmarks,
der er fastsat på de fire hovedområder i anden fase af handlingsplanen.
Under
hensyntagen til de overordnede forbindelser mellem EU og Georgien vil Kommissionen i
begyndelsen af 2016 fremlægge et ændringsforslag til forordning (EF) nr. 539/2001.
Kommissionen vil fortsat aktivt overvåge Georgiens løbende gennemførelse
af alle
benchmarks under de fire hovedområder i handlingsplanen for visumliberalisering inden for
rammerne af de eksisterende associeringsstrukturer og -dialoger og, om nødvendigt, ved hjælp
af ad hoc-opfølgningsmekanismer
.
12