Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 102 Bilag 1
Offentligt
1588191_0001.png
LS-X-BEST-08-0054/AMK
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Att.:
Besvarelse af høring om udkast til lov om ændring af lov om letbane på
Ring 3
Bestyrelsen for Hovedstadens Letbane har gennemgået udkastet til lov om
ændring af lov om letbane på Ring 3 (anlægslov).
Bestyrelsen finder, at udkastet til anlægslov udgør et velgennemtænkt og
hensigtsmæssigt grundlag for gennemførelsen af anlægget af en letbane på
Ring 3 således som forudsat i det udarbejdede dispositionsforslag, der, som
ministeriet understreger i lovudkastet, er et levende dokument, som vil blive
opdateret blandt andet på baggrund af lovudkastet. Lovudkastet bekræfter
samtidig de rammer, som er tilvejebragt med VVM-redegørelsen, inklusiv
tillægget om ændringer i Ishøj Kommune og Lyngby-Taarbæk Kommune.
Bestyrelsen bemærker, at det er forudsat, at behandlingen af støjgener i
anlægsperioden følger den fremgangsmåde, som anvendes af
Vejdirektoratet, og som indebærer tilvejebringelse af en støjhåndteringsplan
i samarbejde med de berørte kommuner. Bestyrelsen sætter pris på, at det i
lovudkastet desuden foreslås, at der gives hjemmel til transport- og
bygningsministeren til – såfremt tilvejebringelsen af en støjhåndteringsplan
ikke måtte fungere som forudsat – at fastsætte støjgrænser med tilhørende
kompensationsordning. Bestyrelsen vil dog foreslå, at det tydeliggøres, at
den primære fremgangsmåde er anvendelse af en støjhåndteringsplan, og at
den foreslåede hjemmel for ministeren til fastsættelse af støjgrænser
betragtes som en tilbagefaldsmulighed.
Bestyrelsen har bemærket omtalen af de i Banedanmark igangsatte
undersøgelser af en mulig flytning af Herlev S-togsstation, således at der
bliver bedre forbindelse mellem letbanen og S-togsstationen. Bestyrelsen
har imidlertid samtidig bemærket, at Banedanmarks undersøgelse af en
mulig genetablering af regionaltogsperronen på Glostrup station ikke er
nævnt. Bestyrelsen skal i den sammenhæng understrege betydningen af
såvel flytningen af Herlev S-togsstation som genetableringen af
Hovedstadens
Letbane
Metrovej 5
DK-2300 København S
dinletbane.dk
T
E
+45 3311 1700
[email protected]
2015-11-23
1/2
L 102 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1588191_0002.png
LS-X-BEST-08-0054/AMK
regionaltogsperronen på Glostrup station for letbanens fremtidige
passagertal, som blandt andet er omtalt i Udredningen og Principaftalen.
Et mindretal i bestyrelsen ønsker derudover at bemærke, at det vil være
hensigtsmæssigt, hvis der med lovforslaget blev åbnet mulighed for en
videre adgang til reduktion af hastighedsgrænser i ”bymæssige” byrum,
såfremt dette blev koblet til en indsats i relation til en generel
kapacitetsudvidelse på Ring 3 ved hjælp af en optimeret trafikregulering, der
muliggør ”grønne bølger” i myldretiden.
Samlet er det bestyrelsens opfattelse, at såfremt lovforslaget følger
lovudkastet, vil der være tilvejebragt et godt og robust grundlag for
gennemførelsen af letbanen, som bestyrelsen ser frem til at stå for.
Med venlig hilsen
2/2