Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 102 Bilag 1
Offentligt
1588193_0001.png
Bestyrelsesmøde 10. december 2015 / pkt. 11 / bilag 1
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
København K
Sagsnummer
ThecaSag-107178
Movit-3180049
Sagsbehandler SIB
Direkte +45 36 13 14 64
Fax -
[email protected]
CVR nr: 29 89 65 69
EAN nr: 5798000016798
23. november 2015
Høringssvar vedr. letbane i Ring 3 og lov om trafikselskaber
Transport- og Bygningsministeriet har 23. oktober 2015 fremsendt udkast til ”Lov om æn-
dring af lov om letbane på Ring 3, lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og
Havn I/S og lov om trafikselskaber” til høring hos Trafikselskabet Movia. Nærværende doku-
ment indeholder Movias bemærkninger til lovforslaget og de tilhørende bemærkninger. For
en god ordens skyld skal vi gøre opmærksom på, at høringssvaret afgives med forbehold for
Movias bestyrelses endelige godkendelse af nærværende brev.
Ring 3 er i dag en central korridor i den kollektive trafik, der betjenes af en række højfre-
kvente buslinjer, herunder linje 300S og 330E. Disse linjer alene servicerer årligt ca. 5,5 mio.
påstigere og binder en række centrale trafikknudepunkter, herunder Glostrup Station, Herlev
Station og Lyngby Station sammen på tværs af regionen. En letbane i Ring 3 mellem Lund-
tofte og Ishøj anses af Movia at være et markant løft til den kollektive trafik, og vil forbedre
servicen for mange brugere.
”Lov om ændring af lov om letbane på Ring 3, lov om Metroselskabet I/S og Udviklingssel-
skabet By og Havn I/S og lov om trafikselskaber” og bemærkningerne til disse giver anled-
ning til bemærkninger om følgende områder fra Movia:
Serviceniveauet i den kollektive trafik under anlægsfasen
Mulighed for overdragelse af ansvar for udbud og drift til Trafikselskabet på Sjælland.
Serviceniveauet i den kollektive trafik under anlægsfasen
Anlæg af letbanen vil uden tvivl have betydning for trafikafviklingen og den nuværende kol-
lektive trafik langs Ring 3 og på de tilstødende veje. De mange brugere af busserne på Ring
3 må under anlægsperioden forventes påvirket af længere rejsetid og midlertidige omlægnin-
ger, hvilket erfaringsmæssigt medfører et fald i antallet af påstigere. Ud over et passagerfald
Trafikselskabet Movia
Administrerende direktør
Gammel Køge Landevej 3
2500 Valby
Telefon 36 13 14 00
Fax 36 13 20 97
[email protected]
www.moviatrafik.dk
1/2
L 102 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1588193_0002.png
Sagsnummer
ThecaSag-107178
Movit-3180049
kan der også forventes stigninger i bruttoomkostningerne til busdriften, som følge af længere
køretider og midlertidige omlægninger. Linje 300S og 330E, som finansieres af Region Ho-
vedstaden og betjener hele Ring 3-strækningen, har årlige bruttodriftsomkostninger på sam-
let 74 mio. kr. (budget 2016), passagerindtægter på 51 mio. kr. og dermed en selvfinansie-
ringsgrad på 69 pct.
Ringbysamarbejdet, Region Hovedstaden, Hovedstadens Letbane og Movia har derfor
igangsat et arbejde, som skal sikre fastholdelse af attraktiviteten i den kollektive trafik frem
mod åbningen af letbanen, for dermed at fastholde passagergrundlaget i den kommende let-
bane og sikre driftsøkonomien under og efter anlægget af letbanen.
Lovforslaget indeholder en række afsnit om sikring af fremkommeligheden under anlægsperi-
oden. Disse afsnit har fokus på sikring af god fremkommelighed for bilister, cyklister og fod-
gængere. Det er Movias opfattelse, at disse afsnit også bør omfatte de nuværende 5,5 mio.
årlige buspåstigere, der udgør en væsentlig del af passagergrundlaget for den kommende
letbane. Specifikt foreslås ordlyden lovforslagets i afsnit 7.1.1 ændret, så buspassagerer
nævnes på lige fod med fodgængere og cyklister. Konkret foreslås ordlyden af lovforslagets
bemærkninger afsnit 7.1.1 ændret til:
”I anlægsfasen vil letbanens etablering medføre, at store dele af vejstrækningen
på Ring 3 skal ombygges samtidig med, at der afvikles trafik på vejen. På stræk-
ninger med anlægsarbejde vil vejens kapacitet blive begrænset og hastigheden
nedsat af sikkerhedsmæssige grunde. Cyklisters,
buspassagerers
og fodgænge-
res muligheder for at komme frem vil blive sikret under arbejdet, selvom det ikke
kan undgås, at fremkommeligheden kan blive vanskeligere i perioder.
Fremkom-
meligheden for den eksisterende kollektive trafik prioriteres i videst muligt om-
fang”
Mulighed for overdragelse af ansvar for udbud og drift til Trafikselskabet på Sjælland
Movia noterer, at der i lovforslaget og de tilhørende bemærkninger lægges op ti, at sikre
hjemmel til, at Trafikselskabet på Sjælland (Movia) kan varetage opgaven med indkøb af let-
banetrafik og efter aftale med Hovedstadens Letbane I/S få trafikkøberansvaret. Dette vil
ligge i forlængelse af de opgaver, som Movia siden 2007 har varetaget i forbindelse med
bus- og lokaltogsdrift.
Modellen ses i bl.a. Stockholm, hvor SL udbyder busdrift og letbanedrift i samlede kontrakter.
Venlig hilsen
Dorthe Nøhr Pedersen
2/2