Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 102 Bilag 20
Offentligt
1621194_0001.png
LETBANESAMARBEJDET
LETBANESAMARBEJDET
Letbane versus BRT
Høring i Transport- og Bygningsudvalget den 30. marts 2016
L 102 - 2015-16 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 30/3-16
1621194_0002.png
LETBANESAMARBEJDET
LETBANESAMARBEJDET
LETBANESAMARBEJDET
- et bystrategisk samarbejde
med letbanen som rygrad
Letbanesamarbejdet er et velfungerende
samarbejde mellem 11 kommuner, region
og stat om at skabe en bæredygtig og
dynamisk by- og erhvervsudvikling
omkring letbanen
Samarbejdet blev etableret i 2007 og vil
skabe et nyt strukturerende bybånd i
Greater Copenhagen, hvor den kollektive
trafikstruktur opgraderes til en letbane
og danner basis for en omfattende
byfornyelse
L 102 - 2015-16 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 30/3-16
1621194_0003.png
LETBANESAMARBEJDET
PARTNERE I LETBANESAMARBEJDET
Region Hovedstaden
Transport- og Bygningsministeriet
11 kommuner: Albertslund, Brøndby, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Hvidovre,
Høje-Taastrup, Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rødovre og Vallensbæk kommune
De 11 kommuner har tilsammen ca. 410.000 borgere
L 102 - 2015-16 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 30/3-16
1621194_0004.png
LETBANESAMARBEJDET
Letbanen i Ring 3
– nemt på tværs af byen
Trængselskommissionens analyser viser,
at der er et behov for at styrke det tværgående
transportsystem i hovedstadsregionen.
Letbanen binder byen sammen på tværs
og mindsker trængslen:
28 km lang strækning og 28 stationer
Kører hvert 5. minut i dagtimerne og hvert
10. minut aften og weekend
Forventet tophastighed på 70 km/t.
Gennemsnitshastighed på ca. 30 km/t, inkl.
stop ved stationer
13-14 mio. passagerer årligt.
Til sammenligning havde Kystbanen
ca. 10 mio. passagerer i 2011.
God betjening af både Herlev
og Glostrup Hospitaler
LETBANESAMARBEJDET
L 102 - 2015-16 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 30/3-16
1621194_0005.png
LETBANESAMARBEJDET
LETBANESAMARBEJDET
Valg af letbane fremfor BRT
Grundlaget for indgåelse af aftalen mellem
staten, Region Hovedstaden og
kommunerne i 2011 om letbanen på Ring 3
var rapporten ”Letbane eller BRT-løsning”
fra 2010
Parterne vidste således, at BRT-løsningen
havde de laveste anlægsomkostninger og
den bedste samfundsøkonomi på de da
kendte præmisser
Letbanen blev alligevel valgt, fordi den giver
det bedste grundlag for byudvikling og
vækst, og fordi letbanen tiltrækker flest
passagerer og dermed bedst opfylder målet
om forbedring af den kollektive trafik på
tværs af regionen
L 102 - 2015-16 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 30/3-16
1621194_0006.png
LETBANESAMARBEJDET
LETBANESAMARBEJDET
Letbaneprojektet anno 2016
Letbaneprojektet har udviklet sig siden rapporten
fra 2010 om letbane eller BRT:
Der er brugt ca. 5 år og investeret ca. 400 mio.
kr. på at forbedre:
Samfundsøkonomi
Anlægs- og driftsomkostninger
Biltrafikkens fremkommelighed
Projektets miljøpåvirkninger
Projektets tilpasning til den lokale
befolknings ønsker
Der kan derfor ikke længere direkte
sammenlignes mellem letbaneprojektet anno
2016 og BRT-løsningen fra 2010
En BRT-løsning anno 2016 vil bl.a. forudsætte
en kapacitetsudvidelse til større busser end
forudsat i 2010, og det vil forringe
samfundsøkonomien.
En tilsvarende optimering af BRT-løsningen
må forventes at vare nogenlunde lige så lang
tid og koste i samme størrelsesorden som
udviklingen af letbaneprojektet
L 102 - 2015-16 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 30/3-16
1621194_0007.png
LETBANESAMARBEJDET
LETBANESAMARBEJDET
Letbanen som vækstdriver
Mulighed for at planlægge stationsnært
langs letbanen medfører et meget stort
byudviklingspotentiale
Arealerne ved de kommende letbanestationer
er allerede meget attraktive hos investorerne:
NCC Company House i Gladsaxe
Novozymes og Microsoft i Lyngby-Taarbæk
DOLL i Albertslund
Udvikling af Glostrup Station
Kommende offentligt-privat partnerskab med
GE, en af verdens største virksomheder, om
smart city løsninger med letbanens tracé som
test-bed
NCC Company House
L 102 - 2015-16 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 30/3-16
1621194_0008.png
LETBANESAMARBEJDET
LETBANESAMARBEJDET
Letbanen er en vækstdriver
30.000 flere arbejdspladser
11.000 flere indbyggere
15 % flere passagerer end en BRT
”Skinne-effekten”
Større byudvikling og stationsnære
områder
L 102 - 2015-16 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 30/3-16
1621194_0009.png
LETBANESAMARBEJDET
Letbane eller BRT?
Letbanen passer som fod i hose til Ring 3
Et moderne transportmiddel til mange
passagerer
Nye byggemuligheder ved stationerne
Ring 3 ligger centralt i Greater
Copenhagen
Voksende interesse hos erhvervsliv og
private investorer
L 102 - 2015-16 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 30/3-16
1621194_0010.png
LETBANESAMARBEJDET
LETBANESAMARBEJDET
Letbanen er en
vækstdriver i andre byer
Bergen
– Private investeringer for
13 gange banens anlægssum
London Docklands
– Offentlige investeringer: 1,7 mia £
– Private investeringer: 7,7 mia £
Freiburg
– Værdistigninger på 15-25%
– Mindsket bilejerskab med 13%