Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 102 Bilag 35
Offentligt
1639502_0001.png
Til lovforslag nr.
L 102
Folketinget 2015-16
Tillægsbetænkning afgivet af Transport- og Bygningsudvalget den 26. marts 2016
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om letbane på Ring 3, lov om Metroselskabet
I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S og lov om trafikselskaber
(Anlæg af letbanen på Ring 3, særlig regulering i anlægsperioden m.v.)
[af transport- og bygningsministeren (Hans Christian Schmidt)]
1. Ændringsforslag
Transport- og bygningsministeren har under den forny-
ede udvalgsbehandling stillet 3 ændringsforslag til lovforsla-
get.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. januar 2016 og var til
1. behandling den 26. januar 2016. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transport- og Bygnings-
udvalget. Udvalget afgav betænkning den 15. marts 2016.
Lovforslaget var til 2. behandling den 29. marts 2016, hvor-
efter det blev henvist til fornyet behandling i Transport- og
Bygningsudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 8 møder.
Lukket ekspertmøde
Transport- og Bygningsudvalget har under den fornyede
udvalgsbehandling den 30. marts 2016 afholdt et lukket eks-
pertmøde om Bus Rapid Transit (BRT) i forbindelse med
behandlingen af lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under den fornyede udvalgsbehandling
modtaget skriftlige henvendelser fra:
Nils Peter Astrupgaard, Kgs. Lyngby,
Borgergruppe på Buddingevej i Lyngby,
COWI A/S,
DTU,
Facebookgruppen »Vi vil have Letbane på Ring 3 NU«,
Mogens Friis,
Herlev Handelsforening og Herlev Haandværkerforening,
Kim Lautrup, Charlottenlund,
Loop City,
Region Hovedstaden m.fl.,
Rådet for Bæredygtig Trafik og Letbaner.dk og
Poul Sulkjær, Lyngby
Transport- og bygningsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Letbanesamarbejdet langs Ring 3 og en
borgergruppe på Buddingevej i Lyngby under den fornyede
udvalgsbehandling mundtligt over for udvalget redegjort for
deres holdning til lovforslaget.
Samråd
Udvalget har under den fornyede udvalgsbehandling stil-
let 3 spørgsmål til transport- og bygningsministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et lukket
samråd med udvalget den 12. april 2016.
Transport- og bygningsministeren har efterfølgende sendt
udvalget det talepapir, der lå til grund for besvarelsen af
samrådsspørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get stillet 28 spørgsmål til transport- og bygningsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstilling
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
udtalelser i tillægsbetænkningen.
AX018891
L 102 - 2015-16 - Bilag 35: Tillægsbetænkning afgivet 26/5-16
1639502_0002.png
2
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
transport- og bygningsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 1
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Lyngby-Taarbæk Kommune, Gladsaxe Kommu-
ne, Herlev Kommune, Rødovre Kommune, Glostrup Kom-
mune, Albertslund Kommune, Brøndby Kommune, Høje-
Taastrup Kommune, Hvidovre Kommune, Vallensbæk
Kommune, Ishøj Kommune og Region Hovedstaden afsæt-
ter samlet set yderligere reserver på i alt 379,3 mio. kr. Be-
løbene er angivet i 2013-priser og indeksreguleres med Fi-
nansministeriets anlægsindeks frem til driftstart og derefter
med nettoprisindekset.«
Stk. 4-6 bliver herefter stk. 5-7.«
[Krav om fastsættelse af yderligere reserve fra de 11 kom-
muner og Region Hovedstaden]
2)
Efter nr. 6 indsættes som nye numre:
»02.
I
§ 6, stk. 1,
ændres »7 medlemmer« til: »9 medlem-
mer«.
03.
I
§ 6, stk. 2,
ændres »3 bestyrelsesmedlemmer« til: »5
bestyrelsesmedlemmer«.«
[Udvidelse af bestyrelsen]
Til § 4
3)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 4
Transport- og bygningsministeren fastsætter tidspunktet
for lovens ikrafttræden.«
[Bemyndigelse til ministeren om at fastsætte tidspunktet for
lovens ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en følge af »Aftale mellem re-
geringen (Venstre), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti
og Det Konservative Folkeparti om: Tilpasning af styrings-
modellen for letbaneprojektet på Ring 3« af 12. maj 2016,
således at de 11 kommuner og Region Hovedstaden på linje
med staten samlet set skal afsætte korrektionsreserver på 30
pct. Kommunernes og regionens reserver øges hermed med
379,3 mio. kr. Beløbene er angivet i 2013-priser og indeks-
reguleres med Finansministeriets anlægsindeks frem til
driftstart og derefter med nettoprisindekset.
Det fremgår ligeledes af den anførte politiske aftale, at
der i statsligt regi foretages en granskning af projektet med
udgangspunkt i ny anlægsbudgettering for statslige anlægs-
projekter, bl.a. med henblik på at vurdere, om de afsatte re-
server er tilstrækkelige.
Til nr. 2
For det første foreslås det, at antallet af bestyrelsesmed-
lemmer for Hovedstadens Letbane I/S udvides til 9 medlem-
mer.
For det andet foreslås det, at staten udpeger 5 medlem-
mer til bestyrelsen for Hovedstadens Letbane I/S.
Beslutninger i bestyrelsen træffes – ligesom i dag – med
simpelt stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er forman-
dens stemme – ligesom i dag – udslagsgivende.
Til nr. 3
Det foreslås, at transport- og bygningsministeren fastsæt-
ter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Transport- og bygningsministeren vil således først lade
loven træde i kraft, når de 11 kommuner og Region Hoved-
staden i henholdsvis de respektive kommunalbestyrelser og i
regionsrådet har tiltrådt ændringerne i reserver og bestyrel-
sessammensætning.
Kim Christiansen (DF)
nfmd.
Morten Marinus (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Leif Mikkelsen (LA)
Villum Christensen (LA) Anders Johansson (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Erik Christensen (S) Lea Wermelin (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd.
Magnus Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Henning Hyllested (EL)
Eva Flyvholm (EL) Christian Poll (ALT) Roger Matthisen (ALT) Johannes Lebech (RV) Karsten Hønge (SF)
Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 102 - 2015-16 - Bilag 35: Tillægsbetænkning afgivet 26/5-16
1639502_0003.png
3
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 102 - 2015-16 - Bilag 35: Tillægsbetænkning afgivet 26/5-16
1639502_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 102 efter afgivelse af betænkning
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Betænkning afgivet 15/3-16
Ændringsforslag fra transport- og bygningsministeren
Henvendelse af 29/3-16 fra Nils Peter Astrupgaard, Kgs. Lyngby
Udkast til tillægsbetænkning
Henvendelse af 1/4-16 fra COWI A/S
Henvendelse af 7/4-16 fra Region Hovedstaden m.fl.
Henvendelse af 8/4-16 fra Loop City
Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 30/3-16
Henvendelse af 17/4-16 fra Poul Sulkjær, Lyngby
Henvendelse af 18/4-16 fra Rådet for Bæredygtig Trafik og Letba-
ner.dk
Henvendelse af 19/4-16 fra Facebookgruppen »Vi vil have Letbane på
Ring 3 NU«
Henvendelse af 21/4-16 fra Mogens Friis om anlægsberegninger
Henvendelse af 30/4-16 fra Nils Peter Astrupgaard, Kongens Lyngby
Henvendelse af 4/5-16 fra DTU
Præsentationer fra Letbanesamarbejdet langs Ring 3 ved foretræde for
udvalget den 11. maj 2016
Præsentationer fra Letbanesamarbejdet langs Ring 3 ved foretræde for
udvalget den 12. maj 2016
Henvendelse af 10/5-16 fra Nils Peter Astrupgaard, Kgs. Lyngby
Henvendelse af 11/5-16 fra Kim Lautrup, Charlottenlund
Henvendelse af 12/5-16 fra Herlev Handelsforening og Herlev Haand-
værkerforening
Ændringsforslag fra transport- og bygningsministeren
2. udkast til tillægsbetænkning
Henvendelse af 25/5-16 fra en borgergruppe på Buddingevej i Lyngby
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 102 efter afgivelse af betænkning
Spm.nr.
12
Titel
Spm., om ministeren kan bekræfte, at det samfundsmæssige afkast
ifølge DTU Transport er vurderet til at være +6 pct. for en højklasset
busforbindelse, til transport- og bygningsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at en BRT-løsning rent miljømæs-
sigt vil være fuldt på højde med en letbaneløsning, til transport- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at Folketinget ikke er blevet præ-
senteret for de økonomiske og miljømæssige konsekvenser ved en
BRT-løsning frem for en letbaneløsning, til transport- og bygningsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
13
14
L 102 - 2015-16 - Bilag 35: Tillægsbetænkning afgivet 26/5-16
1639502_0005.png
5
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Spm., om det er korrekt, at de økonomiske beregninger i anlægsloven
tager udgangspunkt i en form for standardløsning og ikke medregner
såkaldte tilkøb, til transport- og bygningsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, i hvilket omfang såkaldte trafikantomkostninger indgår –
det vil sige det tab, som samfundet lider, når trafikanter forsinkes i tra-
fikken som følge af indsnævrede kørebaner, nedsat hastighed, kødan-
nelser og alternativ kørsel på villaveje m.v. på grund af forringet frem-
kommelighed, til transport- og bygningsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om oversendelse af en sammenligning af henholdsvis en letba-
neløsning med en BRT-løsning, til transport- og bygningsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om en sammenligning af generne for borgerne i byggeperioden
og for de såkaldte trafikantomkostninger ved henholdsvis en letbane-
og en BRT-løsning i Ring 3, til transport- og bygningsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan samfundsøkonomien i letbaneprojektet er beregnet,
til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 29/3-16 fra Nils Peter Astrup-
gaard, Kgs. Lyngby, til transport- og bygningsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 1/4-16 fra COWI A/S, til
transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 7/4-16 fra Region Hovedsta-
den m.fl., til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 8/4-16 fra Loop City, til trans-
port- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/4-16, til transport-
og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om køretid og forsinkelser i forbindelse med letbaneprojektet, til
transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om oversendelse af et skema, der viser henholdsvis anlægsom-
kostninger og samfundsøkonomiske gevinster eller tab ved gennemfø-
relse af de transportprojekter, som ministeren opremsede på samrådet
12/4-16, samt for de letbaneprojekter, der har været undersøgt de se-
neste år (Aalborg, Aarhus, Odense og Ring 3), til transport- og byg-
ningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at de samfundsøkonomiske gevin-
ster (eller tab) for et projekt som letbanen i Ring 3 opgøres for det
samlede projekt under ét og ikke opdeles efter, hvor finansieringen til
en delmængde af det samlede projekt kommer fra, til transport- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren hos de kommuner og ledningsejere, som er in-
volveret i letbaneprojektet i Ring 3, vil indhente information om, hvil-
ke projekter og omkostningerne hertil i relation til letbaneprojektet der
L 102 - 2015-16 - Bilag 35: Tillægsbetænkning afgivet 26/5-16
1639502_0006.png
6
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
ikke er taget med i det foreliggende anlægsbudget, til transport- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om det faglige grundlag for en BRT-løsning, til transport- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 17/4-16 fra Poul Sulkjær,
Lyngby, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar her-
Spm. om kommentar til henvendelse af 18/4-16 fra Rådet for Bære-
dygtig Trafik og Letbaner.dk, til transport- og bygningsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 19/4-16 fra Facebookgruppen
»Vi vil have Letbane på Ring 3 NU«, til transport- og bygningsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt erhvervs- og vækstministeren vil være indstillet på,
at stationsnærhedsprincippet også skal gælde for BRT-løsninger, til
transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 21/4-16 fra Mogens Friis, til
transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/4-16 fra Nils Peter
Astrupgaard, Kongens Lyngby, til transport- og bygningsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 4/5-16 fra DTU, til transport-
og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 10/5-16 fra Nils Peter Astrup-
gaard, Kgs. Lyngby, til transport- og bygningsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 11/5-16 fra Kim Lautrup,
Charlottenlund, til transport- og bygningsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 12/5-16 fra Herlev Handels-
forening og Herlev Haandværkerforening, til transport- og bygnings-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 25/5-16 fra en borgergruppe
på Buddingevej i Lyngby, til transport- og bygningsministeren, og mi-
nisterens svar herpå