Skatteudvalget 2015-16
L 123 Bilag 11
Offentligt
1631240_0001.png
Hvordan kan L 123 lukke
skattehuller effektivt med færre
skadevirkninger for investorerne?
12. maj 2016
L 123 - 2015-16 - Bilag 11: Henvendelse af 11/5-16 fra Investeringsfondsbranchen vedrørende præsentation til brug ved foretræde den 12/5-16
1631240_0002.png
Stort behov for bedre balance i L 123
IFB siger nej til alle skattehuller – skattesnyd skal forhindres. Men intet tyder
på, at danske investeringsfonde er blevet brugt til skatteunddragelse.
L 123 bygger alligevel den danske skattemur højere og indebærer en kraftig
forringelse for danske investeringsfonde sammenlignet med andre europæiske
lande som eksempelvis Sverige og Finland.
Det sker på trods af, at IFB har oplevet bred politisk opbakning til at vælte den
danske skattemur og skabe lige konkurrencevilkår til gavn for danske
opsparere.
Skadevirkningerne af L 123 kan ikke rulles tilbage, når først lovforslaget er
vedtaget, og det danske marked for investeringsfonde vil lide permanent skade
– eksempelvis vil der ske udflytning af op til 400 mia. kr.
IFB vurderer, at lovforslaget strider mod EU-bestemmelser om kapitalens frie
bevægelighed, idet det diskriminerer udenlandske investorer.
2
L 123 - 2015-16 - Bilag 11: Henvendelse af 11/5-16 fra Investeringsfondsbranchen vedrørende præsentation til brug ved foretræde den 12/5-16
1631240_0003.png
Skatteministeren
anerkender, at lovforslaget går for vidt
– behov for at afbøde skadevirkningerne
Skatteministerens tale ved 1. behandling 28/04:
”Jeg vil anbefale Folketinget at lukke hullerne grundigt, altså til at acceptere, at det
også kan være, at der er nogle situationer, hvor vi får lukket dem lidt for grundigt. ”
L 123 lukker teoretiske skattehuller ved at indføre dansk udbytteskat ved
tilbagesalg til en investeringsfond. Det giver en række skadevirkninger:
L 123 er en merskat på alle investorer og ikke kun udenlandske investorer,
som skulle forsøge omgåelse.
Det kan gøres mere målrettet.
L 123 strider mod princippet om, at investorerne kan få deres penge retur
ved tilbagesalg til investeringsfonden.
Muligt at lukke skattehuller inden for
gældende principper.
Dispensationsordningen virker kun ved salg af alle investeringsbeviser.
Dispensationsordninger skal fungere i praksis.
Andre lande har ikke skat ved tilbagesalg. Det giver incitament til at flytte
administration af investeringsfonde for op til 400 mia. kr. til udlandet.
Behov
for lige konkurrencevilkår.
3
L 123 - 2015-16 - Bilag 11: Henvendelse af 11/5-16 fra Investeringsfondsbranchen vedrørende præsentation til brug ved foretræde den 12/5-16
1631240_0004.png
Tre problemer ved L 123 – og tre ændringsforslag
L 123
Indfører udbytteskat
ved tilbagesalg til en
investeringsfond.
Problem
Beskatter investorerne
af hele
afståelsessummen.
Også den oprindelige
købesum.
I Danmark er
risikospredning og
indløsningsret styret af
vedtægter, ikke
lovkrav.
Investorer får trukket
udbytteskat af hele
afståelsessummen og
ikke kun af gevinsten.
Det forringer afkastet
af danskernes pension.
Problemets
effekt
Andre lande har ikke
skat ved tilbagesalg.
Vil flytte op til 400
mia. kr. til udlandet.
Ændringsforslag
Ingen udbytteskat ved
tilbagesalg til
investeringsselskaber.
De betaler i forvejen
15 % skat på danske
aktieudbytter.
Danske
investeringsfonde med
vedtægtskrav om
risikospredning og
indløsningsret
friholdes fra indgrebet.
Erstat indeholdelses-
pligten med en
selvangivelsespligt til
danske og
udenlandske
investorer.
1
2
Friholder
investeringsfonde
underlagt lovkrav om
risikospredning og
indløsningsret.
Forventet ændrings-
forslag til L 123
betyder, at
investeringsfonden
skal tilbageholde 27 %
skat ved tilbagesalg.
Denne type
investeringsfonde
bliver flyttet til
udlandet.
3
Andre lande har ikke
skat ved tilbagesalg.
Vil flytte op til 400
mia. kr. til udlandet.
4
L 123 - 2015-16 - Bilag 11: Henvendelse af 11/5-16 fra Investeringsfondsbranchen vedrørende præsentation til brug ved foretræde den 12/5-16
1631240_0005.png
Eksempel 1: Tysk pensionskasse
En tysk pensionskasse køber investeringsbeviser for 100 mio. kr.
i en
investeringsfond, der investerer i udenlandske aktier.
Pensionskassen sælger et halvt år senere investeringsbeviserne tilbage til
investeringsfonden til 100 mio. kr. (Afkastet
er 0 kr.).
L 123 anser tilbagesalget for at være omgåelse. Derfor skal investeringsfonden
tilbageholde 27 % i skat svarende til 27 mio. kr., og kun udbetale 73 mio. kr.
til pensionskassen.
Pensionskassen overbeskattes, men kan få dispensation til at trække alle
pengene ud uden skat og anbringe dem i en udenlandsk investeringsfond i
stedet.
5
L 123 - 2015-16 - Bilag 11: Henvendelse af 11/5-16 fra Investeringsfondsbranchen vedrørende præsentation til brug ved foretræde den 12/5-16
1631240_0006.png
Eksempel 2: Dansk livsforsikringsselskab
Et dansk livsforsikringsselskab køber investeringsbeviser for 100 mio. kr.
i en
investeringsfond, der investerer i udenlandske aktier.
Selskabet sælger et halvt år senere investeringsbeviserne tilbage til
investeringsfonden til 100 mio. kr. (Afkastet
er 0 kr.).
L 123 anser tilbagesalget for at være omgåelse. Derfor skal investeringsfonden
tilbageholde 27 % i skat svarende til 27 mio. kr., og kun udbetale 73 mio. kr.
til selskabet.
Livsforsikringsselskabet kan få pengene igen gennem næste års selvangivelse.
Likviditetspåvirkningen vil dog være meget stor og skade kundernes afkast.
Selskabet kan få dispensation til at trække alle pengene ud uden skat og får et
stærkt incitament til at anbringe dem i en udenlandsk investeringsfond for at
undgå problemerne.
6
L 123 - 2015-16 - Bilag 11: Henvendelse af 11/5-16 fra Investeringsfondsbranchen vedrørende præsentation til brug ved foretræde den 12/5-16
1631240_0007.png
Opsummering
Skattehuller skal lukkes! IFB anerkender behov for at forhindre svindel
med udbytter. Men ingen eksempler på at reglerne for investeringsfonde
er blevet brugt til svindel. Hvorfor gribe ødelæggende ind her?
Skadevirkninger af L 123 kan ikke rulles tilbage, når lovforslaget først er
vedtaget.
Det er muligt at undgå de værste skadevirkninger af L 123. IFB har meget
tidligt gjort opmærksom på problemerne i L 123 og har formidlet
konkrete ændringsforslag til SKM.
Konsekvensen af, at ”acceptere at lukke skattehullerne lidt for grundigt”
er, at staten initierer udflytning af en væsentlig del af den danske industri
for administration af investeringsfonde.
7
L 123 - 2015-16 - Bilag 11: Henvendelse af 11/5-16 fra Investeringsfondsbranchen vedrørende præsentation til brug ved foretræde den 12/5-16
1631240_0008.png
Stor bekymring i branchen for L 123
8
L 123 - 2015-16 - Bilag 11: Henvendelse af 11/5-16 fra Investeringsfondsbranchen vedrørende præsentation til brug ved foretræde den 12/5-16
1631240_0009.png
Fortsat behov for at vælte skattemuren efter L 123
Skattemæssigt problem
1. Udenlandske kunder bliver overbeskattet
af udbytter fra danske investeringsfonde og
køber ikke dansk
Perspektiv og løsning
11 toneangivende lande har ikke denne skat
Løsning: Kopier udenlandsk model
Samfundsmæssige fordele
Potentiale for hjemflytning og bedre
eksportadgang
Provenuneutral løsning
Potentiale for hjemflytning af fonde med
200 mia. kr. og begrænsning af risiko for
udflytning
Provenuneutral løsning
Danske kapitalforvaltere kan udnytte
eksportpotentialet, og udenlandske fonde
kan nemmere konkurrere om danske
kunder
Provenuneutral løsning
2. Branchen kan ikke administrere
europæiske investeringsfonde fra Danmark
Behov for at samle fondsadministration ét
sted – helst i Danmark
Løsning: Kopier udenlandsk model fra
toneangivende lande
Kunderne har forskellige behov for
valutaafdækning og ikke alle ønsker udbytte
udbetalt
Løsning: Kopier udenlandsk model med
andelsklasser
3. Forskellige kunders behov kan ikke
dækkes af den samme investeringsfond via
andelsklasser
Gevinster
Hvis der bliver fri eksportadgang, kan Danmark vælges som ”fund hub”
Det kan bevare og styrke den danske kompetenceklynge
Det giver større konkurrence og større produktudbud til gavn for alle kunder
9