Skatteudvalget 2015-16
L 123 Bilag 12
Offentligt
1632299_0001.png
Skatteudvalget
Folketinget
Amagertorv 9, 3. sal
DK-1010 København K
45 82 15 91
[email protected]
12. maj 2016
Vedr.: L 123 Forslag til Lov om ændring af lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v.,
aktieavancebeskatningsloven, virksomhedsskatteloven og forskellige andre love samt
ophævelse af lov om investeringsfonds.
Ved en fejl var Dansk Aktionærforening, som er interesseorganisationen for private investorer, ikke
på Skatteministeriets høringsliste til L 123 og er derfor ikke blevet hørt. Vi fremsender derfor hermed
vores bemærkninger til lovforslaget direkte til Skatteudvalget.
Danmark har brug for både danske og udenlandske investorer.
Dansk Aktionærforening finder, at lovforslaget, i den hensigt at lukke for udenlandske aktørers
bevidst spekulative adfærd, skaber besværligheder og problemer for almindelige investorer fra både
Danmark og udlandet.
Lovforslaget angriber udenlandske investorer ud fra en opfattelse af, at enhver udenlandsk investor,
der vil foretage et tilbagesalg til investeringsfonden, gør dette som en spekulation i at undgå
beskatning i Danmark. Lovforslaget vil formindske udenlandske investorers interesse i at investere i
danske investeringsfonde og samtidig ramme både danske private investorer og danske
livsforsikringsselskaber.
Lovforslaget gør investering besværlig og ufordelagtig, og det angriber princippet om kundernes ret
til at få deres penge igen, når de investerer i investeringsfonde.
Lovforslagets § 9 om salg af aktier mv., der er omfattet af ABL § 19, indfører en værnsregel, der skal
sikre, at skattepligtige udbytter ikke konverteres til skattefrie avancer. Som de gældende regler er i
dag, er salg til udstedende selskab positivt undtaget for udbyttebeskatning, når der er tale om
afståelse af aktier, der er omfattet af ABL § 19. Det betyder i praksis, at udenlandske investorer efter
de gældende regler kan foretage investeringer gennem et selskab, der er omfattet af ABL § 19 og
herigennem foretage tilbagesalg til udstedende selskab, uden at afståelsessummen beskattes, da en
afståelse i denne situation behandles efter reglerne om gevinst og tab ved afståelse.
Er der tale om en udenlandsk investor, der ikke er helt eller begrænset skattepligtig til Danmark, vil
der derfor ikke skulle betales skat, hverken udbytteskat eller avanceskat.
Er der derimod tale om en investor (fysisk eller juridisk person), der er skattepligtig til Danmark, vil
værdipapirer omfattet af ABL § 19 være omfattet af lagerbeskatning. Efter de gældende regler vil
salg til udstedende selskab skulle behandles som et salg. Dette medfører, at fortjenesten vil skulle
beskattes for danske aktionærer, uanset om beskatning sker på baggrund af afståelsessummen
(udbyttebeskatning), eller om transaktionen behandles som salg.
L 123 - 2015-16 - Bilag 12: Henvendelse af 12/5-16 fra Dansk Aktionærforening
1632299_0002.png
Efter lovforslaget vil investeringsselskaber, der ikke udbyder deres andele til offentligheden, og som
ikke er undergivet krav om risikospredning og tilbagekøbspligt skulle behandles som
udbytteudlodning. Det vil dog fortsat være muligt at tilbagesælge investeringsbeviser, der er omfattet
af UCITS-direktivet efter reglerne om afståelse og dermed fortsat undgå at blive ramt af lovforslaget.
Ved udlodning eller ved afståelsessummer, der omfattes af det nye lovforslag, skal der som
hovedregel ske indeholdelse af udbytteskat efter kildeskatteloven § 65. Dette gælder både for
danske og for udenlandske investorer.
Indeholdelse af kildeskat vil konkret betyde, at personlige aktionærer godskrives kildeskatten, der
dermed modregnes i den opgjorte betalbare skat. For investorer, der er fysiske personer, der
anvender virksomhedsordningen, vil kildeskatten udgøre en hævning, da skattebetaling i den
sammenhæng altid ligger i privatsfæren. Disse personer tvinges derfor til at bogføre en hævning,
hvis der sker salg af værdipapirer omfattet af ABL § 19, der behandles i henhold til fremsat
lovforslag. Værnsreglen, der skal sikre udenlandske investorer mod at konvertere skattepligtige
udbytter til skattefrie aktieavancer, rammer derfor efter vores vurdering væsentligt bredere end det
tiltænkte.
Loven træder i kraft for salg til det udstedende selskab, der sker den 23. februar 2016 eller senere og
vil derfor også gælde for investeringer, der er foretaget inden lovforslagets fremsættelse.
Ses konsekvensen af, at kildeskat under visse omstændigheder skal anses for udbytte og dermed
gennemtvinge en hævning i virksomhedsordningen, svarende til kildeskatten, i sammenhæng med
L200, kan dette ligeledes i visse tilfælde betyde, at muligheden for opsparing i virksomhedsordningen
i øvrigt i teorien kan risikere at bortfalde, som følge af hævningen, hvis hævningen medfører at
indskudskontoen herved bliver negativ eller mere negativ. Dette vil gælde i tilfælde af, at
virksomhedens nettoresultat f.eks. er 0, og der ikke er foretaget overførsler fra privatsfæren til
virksomhedsordningen, når indskudskontoen samtidig er 0 eller negativ.
Da det ikke, under hensyntagen til EU-retten, er muligt alene at lade reglen gælde for udenlandske
investorer, vil vi derfor foreslå, at reglen alene finder anvendelse for selskaber.
Ved at lukke for, at forbrugerne kan købe aktiebaserede investeringsudbytter, der ikke giver ret til
udbytte efter førstkommende generalforsamling (ex-kupon beviser), ændrer lovforslaget på vilkårene
for mange danske investorers investeringer. Fremover vil danske investorer, hvis de i begyndelsen af
et år køber nye investeringsbeviser i en udbyttebetalende aktiefond, blive beskattet af det udbytte
som de ”gamle” investorer har tjent året før.
Med venlig hilsen
Dansk Aktionærforening
Jens Møller Nielsen
Direktør
2