Skatteudvalget 2015-16
L 123 Bilag 16
Offentligt
1634042_0001.png
17. maj 2016
J.nr. 15-1386553
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 123 - Forslag til lov om ændring af lov om indkomstbeskatning af aktiesel-
skaber m.v., aktieavancebeskatningsloven, virksomhedsskatteloven og forskellige andre
love samt ophævelse af lov om investeringsfonds (Tilpasning i forhold til EU-retten med
hensyn til genbeskatning af underskud i faste driftssteder, definition af datterselskabsakti-
er og nedsættelse af indkomstskattesatsen på udgående udbytter samt indgreb mod omgå-
else af udbyttebeskatningen i forbindelse med investering i investeringsinstitutter, juste-
ring af indgrebet i virksomhedsordningen og andre justeringer af erhvervsbeskatningen).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af ovennævn-
te lovforslag.
I forbindelse med oversendelse af det supplerende høringsskema, jf. bilag 8, tilkendegav
jeg, at der er en problemstilling, der vedrører dobbeltbeskatning af danske investorer i
forbindelse med, at der sker tilbagesalg af aktier m.v. til et udstedende investeringsinstitut.
Ved nærværende ændringsforslag foreslås en løsning på problemstillingen, jf. ændrings-
forslag nr. 2. Det sikres herved, at den afståelsessum, som udbyttebeskattes ved tilbage-
salg til det udstedende investeringsinstitut m.v., ikke indgår ved opgørelse af lagerbeskat-
ningen. Den tidsmæssige forskel, der kan være mellem udbyttebeskatningen og senere
tabsfradrag ved lagerbeskatning, kan efter omstændighederne kompenseres ved tilbagebe-
taling fra SKAT eller ændring af forskudsopgørelsen.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 123 - 2015-16 - Bilag 16: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1634042_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber
m.v., aktieavancebeskatningsloven, virksomhedsskatteloven og forskellige
andre love samt ophævelse af lov om investeringsfonds (Tilpasning i forhold
til EU-retten med hensyn til genbeskatning af underskud i faste driftssteder,
definition af datterselskabsaktier og nedsættelse af indkomstskattesatsen på
udgående udbytter samt indgreb mod omgåelse af udbyttebeskatningen i for-
bindelse med investering i investeringsinstitutter, justering af indgrebet i
virksomhedsordningen og andre justeringer af erhvervsbeskatningen) (L 123)
Til § 3
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 2, stk. 3, nr. 3,
affattes således:
»3) Ved afståelse af aktier m.v., der omfattes af § 19, eller ved afståelse af investe-
ringsbeviser, jf. dog ligningslovens § 16 B, stk. 2, nr. 4.««
[Fritagelse for avancebeskatning i de situationer, hvor afståelsessummer beskattes
som udbytte]
2)
Efter nr. 3 indsættes som nye numre:
»02.
I
§ 23, stk. 2,
indsættes som
5. pkt.:
»Afståelsessummer, der er skattepligtige efter ligningslovens §§ 16 A eller 16 B,
indgår ikke i opgørelsen.«
03.
I
§ 23, stk. 7,
indsættes efter 4. pkt.:
»Afståelsessummer, der er skattepligtige efter ligningslovens §§ 16 A eller 16 B,
indgår ikke i opgørelsen.««
[Justering af opgørelsen ved lagerbeskatning, således at afståelsessummer, der
beskattes som udbytte, ikke samtidig indgår i lagerbeskatningen]
Ny paragraf
3)
Efter § 7 indsættes som ny paragraf:
Side 2 af 10
L 123 - 2015-16 - Bilag 16: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1634042_0003.png
Ȥ 01
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 117 af 29. januar 2016, som æn-
dret ved § 3 i lov nr. 1884 af 29. december 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 65, stk. 7, 1. pkt.,
og
stk. 9, 1. pkt.,
indsættes efter »eller godskrivning af ud-
bytte«: »og udbetaling eller godskrivning af afståelsessummer omfattet af lig-
ningslovens § 16 B, stk. 1,«.
[Hjemmel til at investeringsinstitutter skal indeholde kildeskat i afståelsessummer
ved tilbagesalg]
2.
I
§ 65 A, stk. 1,
ændres »på 27 pct.« til: »med den sats, der fremgår af § 2, stk. 6,
eller af selskabsskattelovens § 2, stk. 3,«.
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 6, om nedsættelse af ind-
komstskattesatsen på udgående udbytter]
Til § 12
4)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 4 b
indsættes i
stk. 3
som
3. pkt.:
»Stk. 1 finder ikke anvendelse for gæld med pant i fast ejendom omfattet af § 1,
stk. 3, 2. og 3. pkt., hvis gælden kan henføres til omlægning af gæld, der er undta-
get efter 1. pkt., og kursværdien af gælden ikke overstiger kursværdien af den
gæld, der er omlagt.«
[Mulighed for at omlægge stuehusgæld med pant i en blandet benyttede ejendom]
Til § 16
5)
Stk. 5
affattes således:
»Stk. 5.
§ 3, nr. 02 og 03, og § 9, nr. 3 og 4, har virkning for salg til det udste-
dende selskab, der sker den 23. februar 2016 eller senere.«
[Det præciseres, at der ikke både kan ske udbytte- og avancebeskatning med virk-
ning fra fremsættelsen af lovforslaget]
6)
I
stk. 6
indsættes efter »2014«: »og finder anvendelse for alle sikkerhedsstil-
lelser«.
[Det præciseres, at overgangsreglen omfatter alle sikkerhedsstillelser]
Side 3 af 10
L 123 - 2015-16 - Bilag 16: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1634042_0004.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved lovforslagets § 9, nr. 3, foreslås det, at afståelse af aktier m.v. eller investe-
ringsbeviser til det udstedende investeringsinstitut skal behandles som en udbytte-
udlodning, medmindre investeringsinstituttet udbyder deres andele til offentlighe-
den og er undergivet et krav om risikospredning og tilbagekøbspligt. Det foreslås i
tilknytning hertil at justere bestemmelsen i aktieavancebeskatningslovens § 2, stk.
3, nr. 3, for herved at præcisere, at investor ikke både bliver udbyttebeskattet efter
ligningslovens § 16 B, stk. 1, og samtidig avancebeskattet efter aktieavancebe-
skatningslovens § 2, stk. 3, nr. 3.
Det forslås at justere aktieavancebeskatningslovens § 2, stk. 3, nr. 3, således at det
også fremgår klart af denne lov, at afståelsessummer undtages fra beskatning i
tilfælde af, at afståelsessummen ved et tilbagesalg til det udstedende selskab m.v.
skal behandles som en udbytteudlodning efter ligningslovens § 16 B, stk. 1.
Til nr. 2
Ved lovforslagets § 9, nr. 3, foreslås det, at afståelse af aktier m.v. eller investe-
ringsbeviser til det udstedende investeringsinstitut, skal behandles som en udbytte-
udlodning, medmindre investeringsinstituttet udbyder deres andele til offentlighe-
den og er undergivet et krav om risikospredning og tilbagekøbspligt.
Danske investorer, der fremover vil blive udbyttebeskattet ved tilbagesalg af inve-
steringsbeviser til det udstedende selskab, vil i visse situationer være undergivet en
lagerbeskatning af deres beviser. En lagerbeskatning indebærer, at der løbende
skal opgøres et skattepligtigt afkast af investeringsbeviset baseret på udviklingen i
kursen på beviset. Danske personlige investorer, der investerer i aktier m.v. omfat-
tet af aktieavancebeskatningslovens § 19 i et investeringsselskab, vil være under-
givet en lagerbeskatning. Selskaber, herunder livsforsikringsselskaber, der investe-
rer i aktier m.v. i investeringsselskaber og investeringsbeviser i minimumsbeskat-
tede investeringsinstitutter, jf. ligningslovens § 16 C, vil ligeledes være undergivet
en lagerbeskatning. Pensionskasser vil også være undergivet en lagerbeskatning
efter reglerne i pensionsafkastbeskatningsloven, men da pensionskasser ikke er
selskabsskattepligtige, vil de ikke blive omfattet af udbyttebeskatningen ved tilba-
gesalg til et udstedende investeringsinstitut.
Indkomstårets gevinst og tab efter lagerprincippet opgøres som forskellen mellem
aktiernes værdi ved indkomstårets slutning og aktiernes værdi ved indkomstårets
begyndelse. For aktier, som er erhvervet i indkomstårets løb, anvendes anskaffel-
Side 4 af 10
L 123 - 2015-16 - Bilag 16: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1634042_0005.png
sessummen i stedet for aktiernes værdi ved indkomstårets begyndelse. For aktier,
som er afstået i indkomstårets løb, anvendes afståelsessummen i stedet for aktier-
nes værdi ved indkomstårets slutning.
Det er i dag ikke fastlagt i skattelovgivningen eller i offentliggjort praksis, hvorle-
des opgørelsen efter lagerprincippet foretages i de tilfælde, hvor en afståelsessum
beskattes som et udbytte efter danske regler. I det omfang en afståelsessum er skat-
tepligtig som udbytte, kan der opstå en dobbeltbeskatning, hvis afståelsessummen
også medregnes i opgørelsen efter lagerprincippet.
Dette kan illustreres med følgende eksempel:
Tabel 1. Eksempel – Afståelsessum der er skattepligtig som udbytte medregnes også i opgørelsen
efter lagerprincippet.
Forudsætninger
Primoværdi
Afståelse, der ikke omfattes af aktieavancebeskatningslo-
ven, men udbyttebeskattes
Ultimoværdi
Afståelse af aktier, der beskattes som udbytte:
Opgørelse efter lagerprincippet:
Ultimobeholdning
+
-
-
=
Afståelsessum for aktier afstået i årets løb
Primobeholdning
Anskaffelsessum for aktier købt i årets løb
Årets gevinst/tab
Samlet beløb til beskatning
60 kr.
60 kr.
100 kr.
0 kr.
20 kr.
80 kr.
100 aktier. Samlet værdi 100 kr.
50 aktier. Afståelsessum 60 kr.
50 aktier. Samlet værdi 60 kr.
60 kr.
Som det fremgår af eksemplet, vil der ske en beskatning af 80 kr. Hvis der i stedet
for tilbagesalget var foretaget en udbytteudlodning fra investeringsinstituttet på de
60 kr., ville de 60 kr. være blevet beskattet. Men samtidig var værdien af investe-
ringsbeviset faldet med det samme beløb. I eksemplet indgår den fulde værdi på
120 kr. derimod i beregningen, når afståelsessummen for de tilbagesolgte investe-
ringsbeviser indgår i beregningen.
Det foreslås på den baggrund, at der i aktieavancebeskatningslovens § 23, stk. 2 og
7, om opgørelsen ved lagerbeskatning indføres bestemmelser, der medfører, at den
Side 5 af 10
L 123 - 2015-16 - Bilag 16: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1634042_0006.png
afståelsessum, der beskattes som et udbytte efter danske regler, ikke medregnes
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter lagerprincippet.
Dette bevirker, at afståelsessummer, der kvalificeres som skattepligtige udbytter,
behandles på samme måde som almindelige deklarerede udbytter, når lagerprin-
cippet finder anvendelse.
Følgende eksempel illustrerer opgørelsesmetoden. De samme forudsætninger an-
vendes som i tabel 1:
Tabel 2. Eksempel - Afståelsessum der er skattepligtig som udbytte medregnes ikke i opgørelsen
efter lagerprincippet.
Afståelse af aktier, der beskattes som udbytte:
Opgørelse efter lagerprincippet:
Ultimobeholdning
+
-
-
=
Afståelsessum for aktier afstået i årets løb
Primobeholdning
Anskaffelsessum for aktier købt i årets løb
Årets gevinst/tab
Samlet beløb til beskatning
60 kr.
0 kr.
100 kr.
0 kr.
-40 kr.
20 kr.
60 kr.
Som det fremgår af eksemplet, vil investor blive udbyttebeskattet af afståelses-
summen på 60 kr. Ved lagerbeskatningen vil afståelsessummen for de tilbagesolg-
te aktier ikke indgå i opgørelsen. Tilbagesalget vil alt andet lige bevirke, at værdi-
en af investeringsbeviset falder svarende til de 60 kr. På den baggrund vil investor
i lagerbeskatningen realisere et tab på 40 kr., som er fradragsberettiget ved opgø-
relsen af den skattepligtige indkomst.
Når afståelsessummer beskattes som udbytte, og investor lagerbeskattes, vil der
hermed ikke være en samlet økonomisk forskel i beskatningen i forhold til, at der
sker almindelig afståelse af aktier m.v. Investor beskattes således alene af værdi-
udviklingen på værdipapiret i løbet af indkomståret, som er det grundlæggende
princip ved lagerbeskatning. Der kan dog være en likviditetsmæssig forskel i be-
skatningen, da kildebeskatningen af udbyttet sker på tidspunktet, hvor afståelsen
sker, mens opgørelsen af avancen sker ultimo indkomståret efter lagerprincippet.
Eventuel overskydende skat vil herefter kunne udbetales i forbindelse med skatte-
ansættelsen.
Side 6 af 10
L 123 - 2015-16 - Bilag 16: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1634042_0007.png
Der vil efter omstændighederne være mulighed for, at selskabet kan få det over-
skydende beløb tilbagebetalt af SKAT før skatteansættelsen, jf. selskabsskattelo-
vens § 29 D. Hvis der ønskes tilbagebetaling efter denne bestemmelse, skal sel-
skabet indsende en begrundelse for anmodning om udbetaling. Anmodningen skal
være vedlagt den fornødne dokumentation, herunder dokumentation for eller sand-
synliggørelse af at den indbetalte udbytteskat vil overstige årets indkomstskat.
Fysiske personer vil have mulighed for at ændre forskudsopgørelsen, således at der
tages højde for, at den indeholdte kildeskat modsvares af et tilsvarende tabsfradrag
i lagerbeskatningen. Der er herudover i særlige tilfælde mulighed for efter kilde-
skattelovens § 55 at rette henvendelse til SKAT med henblik på at få tilbagebetalt
for meget betalt foreløbig skat, hvis denne væsentligt vil overstige slutskatten.
Med den foreslåede justering af lagerbeskatningen kan der være forskel i den sam-
lede beskatning efter henholdsvis lagerbeskatning og realisationsbeskatning, i de
situationer hvor en afståelsessum udbyttebeskattes. Hvis der f.eks. sker et delvist
tilbagesalg til det udstedende selskab, og dette har udløst beskatning efter lignings-
lovens § 16 B, stk. 1, vil der efter fast administrativ praksis ske en videreførelse af
anskaffelsessummen fra de afståede aktier i de resterende aktier, der ikke er afstå-
et. Da den samlede aktieværdi er blevet reduceret med afståelsessummen, vil en
realisationsbeskatning medføre, at en gevinst bliver mindre eller et tab bliver større
ved senere almindelig afståelse af de resterende aktier. Hvis der derimod sker af-
ståelse af samtlige aktier ved tilbagesalg til det udstedende selskab, er der ikke
nogen restbeholdning at videreføre de afståede aktiers anskaffelsessum i. Derved
vil der ske udbyttebeskatning af hele afståelsessummen. Dette er dog en konse-
kvens af, at der ved realisationsbeskatning i denne situation ikke er mulighed for
efterfølgende at udnytte anskaffelsessummen.
Til nr. 3
Ved lovforslagets § 9, nr. 3, foreslås det, at afståelse af aktier m.v. eller investe-
ringsbeviser til det udstedende investeringsinstitut skal behandles som en udbytte-
udlodning, medmindre investeringsinstituttets andele udbydes til offentligheden,
og investeringsinstituttet efter national lovgivning, EU-retlig regulering eller inter-
national aftale er undergivet et krav om risikospredning og pligt til på en deltagers
forlangende at tilbagekøbe eller indløse udstedte andele.
Det foreslås i tilknytning hertil, at der i
kildeskattelovens § 65
skabes hjemmel til
at pålægge investeringsinstituttet et krav om indeholdelse af kildeskat i de afståel-
sessummer, der efter lovforslagets § 9, nr. 3, skal beskattes som udbytte. Det fore-
slås således, at investeringsinstitutter med minimumsbeskatning omfattet af lig-
ningslovens § 16 C og investeringsselskaber, jf. selskabsskattelovens § 3, stk. 1,
Side 7 af 10
L 123 - 2015-16 - Bilag 16: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1634042_0008.png
nr. 19, skal foretage indeholdelse af udbytteskat i afståelsessummer omfattet af
ligningslovens § 16 B, stk. 1. Uden krav om indeholdelse af kildeskat i forhold til
de afståelsessummer, der skal beskattes som udbytte, kan beskatningen af uden-
landske investorer ikke sikres fuldt ud, da beskatningen vil være afhængig af, at
den udenlandske investor selv selvangiver og betaler skatten.
Kravet om, at investeringsinstitutter skal indeholde kildeskat i afståelsessummer
ved tilbagesalg til det udstedende investeringsinstitut, svarer til det tilsvarende
krav, som er pålagt f.eks. almindelige aktieselskaber ved tilbagesalg til det udste-
dende selskab, jf. kildeskattelovens § 65 stk. 1.
Det foreslås, at den foreslåede ændring af kildeskattelovens § 65 har virkning fra
den 1. juli 2016 svarende til lovforslagets ikrafttrædelsestidspunkt, jf. lovforslagets
§ 16, stk. 1.
Det fremgår af
kildeskattelovens § 65 A, stk. 1,
at begrænset skattepligtige perso-
ner og selskaber betaler en endelig skat på 27 pct. i de tilfælde, hvor der ikke er
sket indeholdelse efter kildeskattelovens § 65. Den endelige skat kan dog blive
nedsat, såfremt Danmark i en dobbeltbeskatningsoverenskomst med en fremmed
stat, Færøerne eller Grønland har aftalt en lavere kildebeskatning af udbytter.
I lovforslagets § 1, nr. 6, er det foreslået, at indkomstskattesatsen for begrænset
skattepligtige selskaber i selskabsskattelovens § 2, stk. 3, nedsættes til 22 pct. Det
foreslås derfor, at kildeskattelovens § 65 A, stk. 1, konsekvensrettes, hvorved be-
skatningssatserne i bestemmelsen svarer til de udbytteindkomstskattesatser, der
gælder for begrænset skattepligtige selskaber, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 3,
og begrænset skattepligtige fysiske personer, jf. kildeskattelovens § 2, stk. 6.
Til nr. 4
Det foreslås, at der ikke skal ske beskatning ved sikkerhedsstillelse, når der er tale
om gæld med pant i fast ejendom omfattet af virksomhedsskattelovens § 1, stk. 3,
2. og 3. pkt., og gælden kan henføres til omlægning af gæld, der er undtaget efter
den i lovforslaget foreslåede § 4 b, stk. 3, 1. og 2. pkt., og kursværdien af gælden
ikke overstiger kursværdien af den gæld, der er omlagt.
Der foreslås således en tilføjelse til den regel, hvorefter den skattepligtige kan stil-
le aktiver i virksomhedsordningen til sikkerhed for gæld, der ikke indgår i virk-
somhedsordningen, svarende til værdien af den del af en blandet benyttet ejendom,
der tjener til bolig for den skattepligtige.
Den foreslåede tilføjelse tager højde for de situationer, hvor skattepligtige, der
ønsker at omlægge gæld, der er undtaget efter reglen i den foreslåede § 4 b, stk. 3,
kan opleve, at en del af den omlagte gæld ikke kan undtages efter denne regel,
Side 8 af 10
L 123 - 2015-16 - Bilag 16: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1634042_0009.png
fordi f.eks. ejendomsværdien af stuehuset er faldet siden den oprindelige gældsop-
tagelse. Dette skyldes, at den omlagte gæld skal vurderes på ny efter reglen i den
foreslåede § 4 b, stk. 3, fordi der efter skattelovgivningens almindelige regler an-
ses for at være stiftet ny gæld, når gælden omlægges. Det betyder endvidere, at der
foreligger en ny sikkerhedsstillelse, som omfattes af reglerne i det foreslåede kapi-
tel 2 b om beskatning ved sikkerhedsstillelse.
Der kan eksempelvis være tale om en situation, hvor den skattepligtige har optaget
et lån på 2,5 mio. kr. på et tidspunkt, hvor stuehusets offentlige ejendomsværdi var
fastsat til 2,5 mio. kr. Lånet på 2,5 mio. kr. ønskes nu omlagt, men stuehusets of-
fentlige ejendomsværdi er på tidspunktet for omlægningen fastsat til 2 mio. kr.,
mens den kontante anskaffelsessum for stuehuset var 1,5 mio. kr. Reglen i den
foreslåede § 4 b, stk. 3, indebærer i sin nuværende form, at det ved en omlægning
af lånet på 2,5 mio. kr. vil være muligt at stille sikkerhed for gæld for det højeste
beløb af enten anskaffelsessummen med tillæg af forbedringer eller ejendomsvær-
dien med tillæg af forbedringer. I det konkrete tilfælde vil der kunne stilles sikker-
hed for 2 mio. kr. (stuehusets offentlige ejendomsværdi). Det vil sige, at såfremt
der stilles sikkerhed for hele lånet på 2,5 mio. kr., vil 0,5 mio. kr. ikke være undta-
get efter denne regel.
Med den foreslåede nye regel i den foreslåede § 4 b, stk. 3, vil det være muligt for
den skattepligtige at stille sikkerhed for lånet på 2,5 mio. kr., selv om ejendoms-
værdien for stuehuset måtte være faldet forud for tidspunktet for omlægningen af
lånet. Det vil sige, at der er mulighed for at optaget et nyt lån, som kan dække ind-
frielsen af det eksisterende lån.
Det bemærkes dog, at der med den foreslåede tilføjelse til reglen i den i lovforsla-
get foreslåede § 4 b, stk. 3, kun tillades en omlægning af gæld, der allerede er und-
taget efter denne regel. Det indebærer, at gældens kursværdi efter omlægningen
ikke må overstige kursværdien af den gæld, der er omlagt og oprindeligt undtaget.
Der er således ikke mulighed for at optage mere gæld til finansiering af f.eks. om-
kostningerne til omlægningen eller vedligeholdelse af stuehuset.
Optages der således yderligere gæld i forbindelse med omlægningen af gæld, der
er undtaget efter reglen i den foreslåede § 4 b, stk. 3, 1. og 2. pkt., finder den fore-
slåede undtagelse ikke anvendelse.
Provenumæssige konsekvenser
Den med ændringsforslaget foreslåede tilføjelse til reglen i den i lovforslaget fore-
slåede § 4 b, stk. 3, indebærer, at der gives afkald på et marginalt ikke-tilsigtet
merprovenu.
Side 9 af 10
L 123 - 2015-16 - Bilag 16: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1634042_0010.png
Til nr. 5
Virkningstidspunktet for ændringsforslag nr. 2 foreslås tillagt samme virknings-
tidspunkt som lovforslagets § 9, nr. 3 og 4. Den foreslåede regel om, at der ikke
både er udbytteskat og avanceskat af den samme afståelse foreslås således at have
virkning fra og med lovforslagets fremsættelse den 23. februar 2016.
Til nr. 6
Det foreslås, at den i lovforslaget foreslåede bestemmelse, hvorefter det er muligt
at give de nye regler om overførsel ved sikkerhedsstillelse (det foreslåede kapitel 2
b) virkning fra og med den 11. juni 2014, præciseres, således at det fremgår direk-
te af lovteksten, at valget omfatter alle sikkerhedsstillelser, der er foretaget i den
omhandlede periode.
Med den foreslåede justering fremgår det således klart af lovteksten, at de gælden-
de regler i virksomhedsskattelovens § 10, stk. 6-8, og de nye regler om overførsel
ved sikkerhedsstillelse ikke gælder parallelt, hvis den skattepligtige vælger, at
sidstnævnte skal gælde fra og med den 11. juni 2014. Det vil sige, at såfremt den
skattepligtige vælger, at de nye regler om overførsel ved sikkerhedsstillelse skal
gælde fra og med den 11. juni 2014, omfatter dette valg alle sikkerhedsstillelser,
der er foretaget i perioden. Der er således ikke mulighed for at lade nogle sikker-
hedsstillelser være omfattet af det ene regelsæt, mens andre skal være omfattet af
det andet regelsæt.
Side 10 af 10