Skatteudvalget 2015-16
L 123 Bilag 17
Offentligt
1634082_0001.png
Fra:
Janne Bram Jensen <[email protected]>
Dato:
13. maj 2016 kl. 17.24.20 CEST
Til:
"[email protected]" <[email protected]>
Cc:
Janne Bram Jensen <[email protected]>
Emne: Anmodning om foretræde for skatteudvalget den 19. maj vedr. L123
Kære Tina Grønlund,
Hermed som aftalt telefonisk d.d. en forespørgsel om foretræde for skatteudvalget vedr. L
123, fremsat i Folketinget den 23. februar i år, om ændring af forskellige skattelove. Det
indeholder bl.a. et indgreb mod omgåelse af udbyttebeskatningen ved investeringer i
investeringsinstitutter, punkt 2.4.
Det er denne del af lovforslaget, som vi er meget optagede af. Her følger begrundelsen for, at
vi beder om foretræde:
Lovforslaget L123 indeholder et indgreb mod omgåelse af udbyttebeskatningen
ved investeringer i investeringsinstitutter. Det vil have markante negative
konsekvenser for PFA og vores pensionsopsparere, hvis lovforslaget vedtages i sin
nuværende form.
Problemet for PFA er, at afståelsessummer ved indløsninger i visse unoterede
kapitalforeninger skattemæssigt betragtes som udbytte, der skal beskattes. PFA
har placeret hovedparten af vores investeringsaktiver i en unoteret alternativ
investeringsfond (AIF), PFA Kapitalforening. Derfor vil PFA blive pålagt
udbytteskat af den fulde investering, hver gang vi omlægger vores investeringer.
Vores investeringsaktiver er placeret i kapitalforeningen for at lette styringen af
risikoen på vores samlede investeringsportefølje.
Indgrebet i L123 fritager såkaldte UCITS investeringsinstitutter og
kapitalforeninger, som har investeringsbeviserne optaget til handel på børsen,
men ikke en kapitalforening som vores, der ikke markedsføres bredt over for
offentligheden eller er børsnoteret. PFA har mere end 311 mia. kr. placeret i den
pågældende kapitalforening.
Som lovforslaget er fremsat, vil PFA’s omlægninger af investeringer blive
dobbeltbeskattet, idet vi løbende er blevet PAL beskattet af de årlige
værdistigninger og efter lovforslaget også bliver beskattet af hele
afståelsessummen.
Hvis lovforslaget havde været gældende lov i 2015, skulle PFA have betalt
omkring 14
mia.kr.
i skat i forbindelse med omlægningen af vores investeringer.
Selv hvis dobbeltbeskatningsproblemet løses vil PFA, og dermed PFA’s
pensionskunder miste afkastet af disse 14 mia. kr., fordi beløbet ikke bliver
investeret i den periode pengene indestår hos SKAT. I de gældende
investeringsmarkeder vil det tabte afkast udgøre godt 700
mio.kr.
Dertil kommer
betaling af en evt. negativ forrentning, mens pengene indestår hos SKAT. Til
sammenligning havde PFA i 2015 et positivt investeringsafkast på 13,6 mia. kr. –
dvs. den manglende investering af midlerne alene vil give en reduktion af afkastet
med ca. 5 %.
Til foretrædet vil vi kort skitsere vores problemstilling og herefter komme med vores bud på en
løsning.
L 123 - 2015-16 - Bilag 17: Henvendelse af 13/5-16 fra PFA Pension
1634082_0002.png
Jeg ser frem til at modtage en bekræftelse på vores anmodning.
Med venlig hilsen
Janne Bram Jensen
Regulatory affairs direktør - Corporate Affairs & Compliance
Business Support
M: 61 20 90 78 - E: [email protected]
Sundkrogsgade 4, 2100 København Ø, T: 39 17 50 00, www.pfa.dk
Med venlig hilsen
Janne Bram Jensen
Regulatory affairs direktør - Corporate Affairs & Compliance
Business Support
M: 61 20 90 78 - E: [email protected]
Sundkrogsgade 4, 2100 København Ø, T: 39 17 50 00, www.pfa.dk