Skatteudvalget 2015-16
L 123 Bilag 19
Offentligt
1634658_0001.png
Til lovforslag nr.
L 123
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 00. maj 2016
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber
m.v., aktieavancebeskatningsloven, virksomhedsskatteloven og forskellige
andre love samt ophævelse af lov om investeringsfonds
(Tilpasning i forhold til EU-retten med hensyn til genbeskatning af underskud i faste driftssteder, definition af
datterselskabsaktier og nedsættelse af indkomstskattesatsen på udgående udbytter, indgreb mod omgåelse af
udbyttebeskatningen i forbindelse med investering i investeringsinstitutter, justering af indgrebet i virksomhedsordningen og
andre justeringer af erhvervsbeskatningen)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2016 og var til
1. behandling den 28. april 2016. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 5. oktober
2015 dette udkast til udvalget, jf. SAU (2014-15, 2. sam-
ling) alm. del - bilag 59. Den 23. februar 2016 sendte skatte-
ministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget. Høringen gav anledning til justeringer af udkastet
til lovforslag, og de nye dele af lovforslaget blev derfor
sendt i høring samtidig med fremsættelsen. Den 21. april
2016 og den 17. maj 2016 sendte skatteministeren de ind-
komne høringssvar og notater herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
10 skriftlige henvendelser fra:
Dansk Aktionærforening,
Ernst & Young P/S,
Hansen TaxLegal Advokatfirma,
Investeringsfondsbranchen,
PFA
Rønne & Lundgren Advokatpartnerselskab og
SKAGEN Fondene.
[Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget. ]
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-
gjort for deres holdning til lovforslaget:
Ernst & Young P/S og PFA.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 33 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
Enhedslisten er for de dele af lovforslaget, der handler
om at begrænse mulighederne for omgåelse af udbyttebe-
skatning ved tilbagesalg til et udstedende investeringsinstitut
eller ved ombytning til investeringsbeviser uden ret til ud-
bytte. Enhedslisten er dog imod de skattelempelser, der ind-
DokumentId
Journalnummer
L 123 - 2015-16 - Bilag 19: Udkast til betænkning
1634658_0002.png
2
føres med henvisning til EU-lovgivning. Derfor vil Enheds-
listen hverken stemme for eller imod dette lovforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
<>:
Til § 3
[Hjemmel til, at investeringsinstitutter skal indeholde kilde-
skat i afståelsessummer ved tilbagesalg og konsekvensæn-
dring som følge af lovforslagets § 1, nr. 6, om nedsættelse af
indkomstskattesatsen på udgående udbytter]
Til § 12
4)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 4 b
indsættes i
stk. 3
som
3. pkt.:
»Stk. 1 finder ikke anvendelse for gæld med pant i fast
ejendom omfattet af § 1, stk. 3, 2. og 3. pkt., hvis gælden
kan henføres til omlægning af gæld, der er undtaget efter 1.
pkt., og kursværdien af gælden ikke overstiger kursværdien
af den gæld, der er omlagt.«
[Mulighed for at omlægge stuehusgæld med pant i en blan-
det benyttede ejendom]
Til § 16
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 2, stk. 3, nr. 3,
affattes således:
»3)
Ved afståelse af aktier m.v., der omfattes af § 19, eller
ved afståelse af investeringsbeviser, jf. dog ligningslovens §
16 B, stk. 2, nr. 4.««
[Fritagelse for avancebeskatning i de situationer, hvor afstå-
elsessummer beskattes som udbytte]
2)
Efter nr. 3 indsættes som nye numre:
»02.
I
§ 23, stk. 2,
indsættes som
5. pkt.:
»Afståelsessummer, der er skattepligtige efter ligningslo-
vens §§ 16 A eller 16 B, indgår ikke i opgørelsen.«
03.
I
§ 23, stk. 7,
indsættes efter 4. pkt.:
»Afståelsessummer, der er skattepligtige efter ligningslo-
vens §§ 16 A eller 16 B, indgår ikke i opgørelsen.««
[Justering af opgørelsen ved lagerbeskatning, således at af-
ståelsessummer, der beskattes som udbytte, ikke samtidig
indgår i lagerbeskatningen]
Ny paragraf
3)
Efter § 7 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 117 af 29. ja-
nuar 2016, som ændret ved § 3 i lov nr. 1884 af 29. decem-
ber 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 65, stk. 7, 1. pkt.,
og
stk. 9, 1. pkt.,
indsættes efter »el-
ler godskrivning af udbytte«: »og udbetaling eller godskriv-
ning af afståelsessummer omfattet af ligningslovens § 16 B,
stk. 1,«.
2.
I
§ 65 A, stk. 1,
ændres »på 27 pct.« til: »med den sats,
der fremgår af § 2, stk. 6, eller af selskabsskattelovens § 2,
stk. 3,«.«
5)
Stk. 5
affattes således:
»Stk. 5.
§ 3, nr. 02 og 03, og § 9, nr. 3 og 4, har virkning
for salg til det udstedende selskab, der sker den 23. februar
2016 eller senere.«
[Det præciseres, at der ikke både kan ske udbytte- og avan-
cebeskatning med virkning fra fremsættelsen af lovforsla-
get]
6)
I
stk. 6
indsættes efter »2014«: »og finder anvendelse
for alle sikkerhedsstillelser«.
[Det præciseres, at overgangsreglen omfatter alle sikker-
hedsstillelser]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved lovforslagets § 9, nr. 3, foreslås det, at afståelse af
aktier m.v. eller investeringsbeviser til det udstedende inve-
steringsinstitut skal behandles som en udbytteudlodning,
medmindre investeringsinstituttet udbyder deres andele til
offentligheden og er undergivet et krav om risikospredning
og tilbagekøbspligt. Det foreslås i tilknytning hertil at juste-
re bestemmelsen i aktieavancebeskatningslovens § 2, stk. 3,
nr. 3, for herved at præcisere, at investor ikke både bliver
udbyttebeskattet efter ligningslovens § 16 B, stk. 1, og
samtidig avancebeskattet efter aktieavancebeskatningslo-
vens § 2, stk. 3, nr. 3.
Det forslås at justere aktieavancebeskatningslovens § 2,
stk. 3, nr. 3, således at det også fremgår klart af denne lov, at
afståelsessummer undtages fra beskatning i tilfælde af, at af-
ståelsessummen ved et tilbagesalg til det udstedende selskab
m.v. skal behandles som en udbytteudlodning efter lignings-
lovens § 16 B, stk. 1.
Til nr. 2
Ved lovforslagets § 9, nr. 3, foreslås det, at afståelse af
aktier m.v. eller investeringsbeviser til det udstedende inve-
steringsinstitut, skal behandles som en udbytteudlodning,
medmindre investeringsinstituttet udbyder deres andele til
L 123 - 2015-16 - Bilag 19: Udkast til betænkning
1634658_0003.png
3
offentligheden og er undergivet et krav om risikospredning
og tilbagekøbspligt.
Danske investorer, der fremover vil blive udbyttebeskat-
tet ved tilbagesalg af investeringsbeviser til det udstedende
selskab, vil i visse situationer være undergivet en lagerbe-
skatning af deres beviser. En lagerbeskatning indebærer, at
der løbende skal opgøres et skattepligtigt afkast af investe-
ringsbeviset baseret på udviklingen i kursen på beviset.
Danske personlige investorer, der investerer i aktier m.v.
omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19 i et investe-
ringsselskab, vil være undergivet en lagerbeskatning. Sel-
skaber, herunder livsforsikringsselskaber, der investerer i
aktier m.v. i investeringsselskaber og investeringsbeviser i
minimumsbeskattede investeringsinstitutter, jf. ligningslo-
vens § 16 C, vil ligeledes være undergivet en lagerbeskat-
ning. Pensionskasser vil også være undergivet en lagerbe-
skatning efter reglerne i pensionsafkastbeskatningsloven,
men da pensionskasser ikke er selskabsskattepligtige, vil de
ikke blive omfattet af udbyttebeskatningen ved tilbagesalg
til et udstedende investeringsinstitut.
Indkomstårets gevinst og tab efter lagerprincippet opgø-
res som forskellen mellem aktiernes værdi ved indkomstå-
rets slutning og aktiernes værdi ved indkomstårets begyn-
delse. For aktier, som er erhvervet i indkomstårets løb, an-
vendes anskaffelsessummen i stedet for aktiernes værdi ved
indkomstårets begyndelse. For aktier, som er afstået i ind-
komstårets løb, anvendes afståelsessummen i stedet for ak-
tiernes værdi ved indkomstårets slutning.
Det er i dag ikke fastlagt i skattelovgivningen eller i of-
fentliggjort praksis, hvorledes opgørelsen efter lagerprincip-
pet foretages i de tilfælde, hvor en afståelsessum beskattes
som et udbytte efter danske regler. I det omfang en afståel-
sessum er skattepligtig som udbytte, kan der opstå en dob-
beltbeskatning, hvis afståelsessummen også medregnes i op-
gørelsen efter lagerprincippet.
Dette kan illustreres med følgende eksempel:
Tabel 1. Eksempel – Afståelsessum der er skatte-
pligtig som udbytte medregnes også i opgørelsen ef-
ter lagerprincippet.
Forudsætninger
Primoværdi
Anskaffelsessum for aktier
købt i årets løb
= Årets gevinst/tab
Samlet beløb til beskatning
-
0 kr.
20 kr.
80 kr.
Som det fremgår af eksemplet, vil der ske en beskatning
af 80 kr. Hvis der i stedet for tilbagesalget var foretaget en
udbytteudlodning fra investeringsinstituttet på de 60 kr., vil-
le de 60 kr. være blevet beskattet. Men samtidig var værdien
af investeringsbeviset faldet med det samme beløb. I ek-
semplet indgår den fulde værdi på 120 kr. derimod i bereg-
ningen, når afståelsessummen for de tilbagesolgte investe-
ringsbeviser indgår i beregningen.
Det foreslås på den baggrund, at der i aktieavancebeskat-
ningslovens § 23, stk. 2 og 7, om opgørelsen ved lagerbe-
skatning indføres bestemmelser, der medfører, at den afstå-
elsessum, der beskattes som et udbytte efter danske regler,
ikke medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige ind-
komst efter lagerprincippet.
Dette bevirker, at afståelsessummer, der kvalificeres som
skattepligtige udbytter, behandles på samme måde som al-
mindelige deklarerede udbytter, når lagerprincippet finder
anvendelse.
Følgende eksempel illustrerer opgørelsesmetoden. De
samme forudsætninger anvendes som i tabel 1:
Tabel 2. Eksempel - Afståelsessum der er skatte-
pligtig som udbytte medregnes ikke i opgørelsen
efter lagerprincippet.
Afståelse af aktier, der beskat-
60 kr.
tes som udbytte:
Opgørelse efter lagerprincippet:
Ultimobeholdning
60 kr.
+ Afståelsessum for aktier afstået
0 kr.
i årets løb
- Primobeholdning
100 kr.
- Anskaffelsessum for aktier købt
0 kr.
i årets løb
= Årets gevinst/tab
-40 kr.
Samlet beløb til beskatning
20 kr.
Som det fremgår af eksemplet, vil investor blive udbytte-
beskattet af afståelsessummen på 60 kr. Ved lagerbeskatnin-
gen vil afståelsessummen for de tilbagesolgte aktier ikke
indgå i opgørelsen. Tilbagesalget vil alt andet lige bevirke,
at værdien af investeringsbeviset falder svarende til de 60
kr. På den baggrund vil investor i lagerbeskatningen realise-
re et tab på 40 kr., som er fradragsberettiget ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst.
Når afståelsessummer beskattes som udbytte, og investor
lagerbeskattes, vil der hermed ikke være en samlet økono-
misk forskel i beskatningen i forhold til, at der sker alminde-
lig afståelse af aktier m.v. Investor beskattes således alene af
værdiudviklingen på værdipapiret i løbet af indkomståret,
som er det grundlæggende princip ved lagerbeskatning. Der
kan dog være en likviditetsmæssig forskel i beskatningen,
da kildebeskatningen af udbyttet sker på tidspunktet, hvor
afståelsen sker, mens opgørelsen af avancen sker ultimo ind-
100 aktier. Sam-
let værdi 100 kr.
Afståelse, der ikke omfattes af 50 aktier. Afstå-
aktieavancebeskatningsloven, elsessum 60 kr.
men udbyttebeskattes
Ultimoværdi
50 aktier. Samlet
værdi 60 kr.
Afståelse af aktier, der beskat-
60 kr.
tes som udbytte:
Opgørelse efter lagerprincip-
pet:
Ultimobeholdning
60 kr.
+ Afståelsessum for aktier afstået 60 kr.
i årets løb
- Primobeholdning
100 kr.
L 123 - 2015-16 - Bilag 19: Udkast til betænkning
1634658_0004.png
4
komståret efter lagerprincippet. Eventuel overskydende skat
vil herefter kunne udbetales i forbindelse med skatteansæt-
telsen.
Der vil efter omstændighederne være mulighed for, at
selskabet kan få det overskydende beløb tilbagebetalt af
SKAT før skatteansættelsen, jf. selskabsskattelovens § 29 D.
Hvis der ønskes tilbagebetaling efter denne bestemmelse,
skal selskabet indsende en begrundelse for anmodning om
udbetaling. Anmodningen skal være vedlagt den fornødne
dokumentation, herunder dokumentation for eller sandsyn-
liggørelse af at den indbetalte udbytteskat vil overstige årets
indkomstskat.
Fysiske personer vil have mulighed for at ændre forskud-
sopgørelsen, således at der tages højde for, at den indeholdte
kildeskat modsvares af et tilsvarende tabsfradrag i lagerbe-
skatningen. Der er herudover i særlige tilfælde mulighed for
efter kildeskattelovens § 55 at rette henvendelse til SKAT
med henblik på at få tilbagebetalt for meget betalt foreløbig
skat, hvis denne væsentligt vil overstige slutskatten.
Med den foreslåede justering af lagerbeskatningen kan
der være forskel i den samlede beskatning efter henholdsvis
lagerbeskatning og realisationsbeskatning, i de situationer
hvor en afståelsessum udbyttebeskattes. Hvis der f.eks. sker
et delvist tilbagesalg til det udstedende selskab, og dette har
udløst beskatning efter ligningslovens § 16 B, stk. 1, vil der
efter fast administrativ praksis ske en videreførelse af an-
skaffelsessummen fra de afståede aktier i de resterende ak-
tier, der ikke er afstået. Da den samlede aktieværdi er blevet
reduceret med afståelsessummen, vil en realisationsbeskat-
ning medføre, at en gevinst bliver mindre eller et tab bliver
større ved senere almindelig afståelse af de resterende ak-
tier. Hvis der derimod sker afståelse af samtlige aktier ved
tilbagesalg til det udstedende selskab, er der ikke nogen rest-
beholdning at videreføre de afståede aktiers anskaffelsessum
i. Derved vil der ske udbyttebeskatning af hele afståelses-
summen. Dette er dog en konsekvens af, at der ved realisati-
onsbeskatning i denne situation ikke er mulighed for efter-
følgende at udnytte anskaffelsessummen.
Til nr. 3
Ved lovforslagets § 9, nr. 3, foreslås det, at afståelse af
aktier m.v. eller investeringsbeviser til det udstedende inve-
steringsinstitut skal behandles som en udbytteudlodning,
medmindre investeringsinstituttets andele udbydes til offent-
ligheden, og investeringsinstituttet efter national lovgivning,
EU-retlig regulering eller international aftale er undergivet
et krav om risikospredning og pligt til på en deltagers for-
langende at tilbagekøbe eller indløse udstedte andele.
Det foreslås i tilknytning hertil, at der i
kildeskattelovens
§ 65
skabes hjemmel til at pålægge investeringsinstituttet et
krav om indeholdelse af kildeskat i de afståelsessummer, der
efter lovforslagets § 9, nr. 3, skal beskattes som udbytte. Det
foreslås således, at investeringsinstitutter med minimumsbe-
skatning omfattet af ligningslovens § 16 C og investerings-
selskaber, jf. selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 19, skal fo-
retage indeholdelse af udbytteskat i afståelsessummer om-
fattet af ligningslovens § 16 B, stk. 1. Uden krav om inde-
holdelse af kildeskat i forhold til de afståelsessummer, der
skal beskattes som udbytte, kan beskatningen af udenland-
ske investorer ikke sikres fuldt ud, da beskatningen vil være
afhængig af, at den udenlandske investor selv selvangiver
og betaler skatten.
Kravet om, at investeringsinstitutter skal indeholde kilde-
skat i afståelsessummer ved tilbagesalg til det udstedende
investeringsinstitut, svarer til det tilsvarende krav, som er
pålagt f.eks. almindelige aktieselskaber ved tilbagesalg til
det udstedende selskab, jf. kildeskattelovens § 65 stk. 1.
Det foreslås, at den foreslåede ændring af kildeskattelo-
vens § 65 har virkning fra den 1. juli 2016 svarende til lov-
forslagets ikrafttrædelsestidspunkt, jf. lovforslagets § 16,
stk. 1.
Det fremgår af
kildeskattelovens § 65 A, stk. 1,
at be-
grænset skattepligtige personer og selskaber betaler en ende-
lig skat på 27 pct. i de tilfælde, hvor der ikke er sket inde-
holdelse efter kildeskattelovens § 65. Den endelige skat kan
dog blive nedsat, såfremt Danmark i en dobbeltbeskatnings-
overenskomst med en fremmed stat, Færøerne eller Grøn-
land har aftalt en lavere kildebeskatning af udbytter.
I lovforslagets § 1, nr. 6, er det foreslået, at indkomst-
skattesatsen for begrænset skattepligtige selskaber i selska-
bsskattelovens § 2, stk. 3, nedsættes til 22 pct. Det foreslås
derfor, at kildeskattelovens § 65 A, stk. 1, konsekvensrettes,
hvorved beskatningssatserne i bestemmelsen svarer til de
udbytteindkomstskattesatser, der gælder for begrænset skat-
tepligtige selskaber, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 3, og
begrænset skattepligtige fysiske personer, jf. kildeskattelo-
vens § 2, stk. 6.
Til nr. 4
Det foreslås, at der ikke skal ske beskatning ved sikker-
hedsstillelse, når der er tale om gæld med pant i fast ejen-
dom omfattet af virksomhedsskattelovens § 1, stk. 3, 2. og
3. pkt., og gælden kan henføres til omlægning af gæld, der
er undtaget efter den i lovforslaget foreslåede § 4 b, stk. 3, 1.
og 2. pkt., og kursværdien af gælden ikke overstiger kurs-
værdien af den gæld, der er omlagt.
Der foreslås således en tilføjelse til den regel, hvorefter
den skattepligtige kan stille aktiver i virksomhedsordningen
til sikkerhed for gæld, der ikke indgår i virksomhedsordnin-
gen, svarende til værdien af den del af en blandet benyttet
ejendom, der tjener til bolig for den skattepligtige.
Den foreslåede tilføjelse tager højde for de situationer,
hvor skattepligtige, der ønsker at omlægge gæld, der er und-
taget efter reglen i den foreslåede § 4 b, stk. 3, kan opleve,
at en del af den omlagte gæld ikke kan undtages efter denne
regel, fordi f.eks. ejendomsværdien af stuehuset er faldet
siden den oprindelige gældsoptagelse. Dette skyldes, at den
omlagte gæld skal vurderes på ny efter reglen i den foreslåe-
de § 4 b, stk. 3, fordi der efter skattelovgivningens alminde-
lige regler anses for at være stiftet ny gæld, når gælden om-
lægges. Det betyder endvidere, at der foreligger en ny sik-
kerhedsstillelse, som omfattes af reglerne i det foreslåede
kapitel 2 b om beskatning ved sikkerhedsstillelse.
Der kan eksempelvis være tale om en situation, hvor den
skattepligtige har optaget et lån på 2,5 mio. kr. på et tids-
punkt, hvor stuehusets offentlige ejendomsværdi var fastsat
L 123 - 2015-16 - Bilag 19: Udkast til betænkning
1634658_0005.png
5
til 2,5 mio. kr. Lånet på 2,5 mio. kr. ønskes nu omlagt, men
stuehusets offentlige ejendomsværdi er på tidspunktet for
omlægningen fastsat til 2 mio. kr., mens den kontante an-
skaffelsessum for stuehuset var 1,5 mio. kr. Reglen i den
foreslåede § 4 b, stk. 3, indebærer i sin nuværende form, at
det ved en omlægning af lånet på 2,5 mio. kr. vil være mu-
ligt at stille sikkerhed for gæld for det højeste beløb af enten
anskaffelsessummen med tillæg af forbedringer eller ejen-
domsværdien med tillæg af forbedringer. I det konkrete til-
fælde vil der kunne stilles sikkerhed for 2 mio. kr. (stuehu-
sets offentlige ejendomsværdi). Det vil sige, at såfremt der
stilles sikkerhed for hele lånet på 2,5 mio. kr., vil 0,5 mio.
kr. ikke være undtaget efter denne regel.
Med den foreslåede nye regel i den foreslåede § 4 b, stk.
3, vil det være muligt for den skattepligtige at stille sikker-
hed for lånet på 2,5 mio. kr., selv om ejendomsværdien for
stuehuset måtte være faldet forud for tidspunktet for omlæg-
ningen af lånet. Det vil sige, at der er mulighed for at opta-
get et nyt lån, som kan dække indfrielsen af det eksisterende
lån.
Det bemærkes dog, at der med den foreslåede tilføjelse til
reglen i den i lovforslaget foreslåede § 4 b, stk. 3, kun tilla-
des en omlægning af gæld, der allerede er undtaget efter
denne regel. Det indebærer, at gældens kursværdi efter om-
lægningen ikke må overstige kursværdien af den gæld, der
er omlagt og oprindeligt undtaget. Der er således ikke mu-
lighed for at optage mere gæld til finansiering af f.eks. om-
kostningerne til omlægningen eller vedligeholdelse af stue-
huset.
Optages der således yderligere gæld i forbindelse med
omlægningen af gæld, der er undtaget efter reglen i den
foreslåede § 4 b, stk. 3, 1. og 2. pkt., finder den foreslåede
undtagelse ikke anvendelse.
Provenumæssige konsekvenser
Den med ændringsforslaget foreslåede tilføjelse til reglen
i den i lovforslaget foreslåede § 4 b, stk. 3, indebærer, at der
gives afkald på et marginalt ikke-tilsigtet merprovenu.
Til nr. 5
Virkningstidspunktet for ændringsforslag nr. 2 foreslås
tillagt samme virkningstidspunkt som lovforslagets § 9, nr. 3
og 4. Den foreslåede regel om, at der ikke både er udbytte-
skat og avanceskat af den samme afståelse foreslås således
at have virkning fra og med lovforslagets fremsættelse den
23. februar 2016.
Til nr. 6
Det foreslås, at den i lovforslaget foreslåede bestemmel-
se, hvorefter det er muligt at give de nye regler om overfør-
sel ved sikkerhedsstillelse (det foreslåede kapitel 2 b) virk-
ning fra og med den 11. juni 2014, præciseres, således at det
fremgår direkte af lovteksten, at valget omfatter alle sikker-
hedsstillelser, der er foretaget i den omhandlede periode.
Med den foreslåede justering fremgår det således klart af
lovteksten, at de gældende regler i virksomhedsskattelovens
§ 10, stk. 6-8, og de nye regler om overførsel ved sikker-
hedsstillelse ikke gælder parallelt, hvis den skattepligtige
vælger, at sidstnævnte skal gælde fra og med den 11. juni
2014. Det vil sige, at såfremt den skattepligtige vælger, at de
nye regler om overførsel ved sikkerhedsstillelse skal gælde
fra og med den 11. juni 2014, omfatter dette valg alle sik-
kerhedsstillelser, der er foretaget i perioden. Der er således
ikke mulighed for at lade nogle sikkerhedsstillelser være
omfattet af det ene regelsæt, mens andre skal være omfattet
af det andet regelsæt.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Merete Riisager (LA)
nfmd.
Ole Birk Olesen (LA)
Brian Mikkelsen (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S)
fmd.
Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S)
Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Anne Paulin (S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 123 - 2015-16 - Bilag 19: Udkast til betænkning
1634658_0006.png
6
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 123
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Titel
Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
Henvendelse af 17/3-16 fra SKAGEN Fondene
Bilaget tilbagetaget
Henvendelse af 23/3-16 fra Ernst & Young P/S
Bilag tilbagetaget
Henvendelse af 18/4-16 fra Hansen TaxLegal Advokatfirma
Henvendelse af 20/4-16 fra Rønne & Lundgren Advokatpartnerselskab
Supplerende høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
Henvendelse af 27/4-16 fra Investeringsfondsbranchen
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 11/5-16 fra Investeringsfondsbranchen vedrørende
præsentation til brug ved foretræde den 12/5-16
Henvendelse af 12/5-16 fra Dansk Aktionærforening
Henvendelse af 10/5-16 fra Investeringsfondsbranchen
Henvendelse af 13/5-16 fra Ernst & Young P/S
Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Ændringsforslag, fra skatteministeren
Henvendelse af 13/5-16 fra Janne Bram Jensen, PFA
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 123
Spm.nr.
1
2
3
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/3-16 fra SKAGEN Fonde-
ne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/3-16 fra Ernst & Young
P/S, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for baggrunden for nedsættelsen til 22 pct. af be-
skatningen af udenlandske selskaber, der modtager udbytter fra dan-
ske selskaber, og hvilke provenumæssige konsekvenser denne nedsæt-
telse vil have, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/4-16 fra Hansen TaxLegal
Advokatfirma, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/4-16 fra Rønne & Lundg-
ren Advokatpartnerselskab, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/4-16 fra Investerings-
fondsbranchen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan mindreprovenuet på 85 mio. kr. i 2016 finansieres,
og hvordan lovforslaget fremadrettet finansieres, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor regler om fri bevægelighed for kapital skal udvides,
når vi ved, hvordan sådanne regler er brugt til at undgå at betale skat,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
4
5
6
7
8
L 123 - 2015-16 - Bilag 19: Udkast til betænkning
1634658_0007.png
7
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Spm. om, hvad begrundelsen har været for, at Danmark hidtil har haft
strammere regler for skattefritagelse for danske investeringer i uden-
landske selskaber m.m. end dem, der nu foreslås, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren kan afvise, at lovforslaget vil mindske mulighe-
derne for kontrol med beskatning af selskaber, der ligger i kendte skat-
telylande i EU, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at bekræfte, at lovforslaget medfører mulighed for skatteun-
ddragelse i forhold til lande, hvor kontrollen med selskaber ikke er til-
strækkelige sammenlignet med de regler, der er gældende for selska-
ber i Danmark, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for, om skattefriheden for danske investeringer i
udenlandske selskaber gælder, hvis der er skattepligt i hjemlandet,
uanset skatteprocenten i det pågældende land, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, i hvilke lande man med denne lovændring kan slippe for
skattekontrol sammenlignet med den nuværende lovgivning, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke krav der er til de aftaler om udveksling af skatteop-
lysninger, der med lovforslaget kan begrunde skattefrihed, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for, om aftalen om udveksling af skatteoplysnin-
ger mellem Danmark og Panama er tilstrækkelig i forhold til lovfor-
slagets tildeling af skattefrihed, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om at redegøre for begrundelsen for, at der blev indført en over-
gangsregel om fuld genbeskatning i § 15, stk. 9, i lov nr. 426 af 6. juni
2005, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor Danmark har fastholdt en skatteprocent på 27 pct. i
selskabsskattelovens § 2, og hvorfor denne skal ændres til 22 pct., når
den i forvejen kan undgås ved at kanalisere indkomsten gennem et sel-
skab i EU/EØS, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor der fortsat skal være mulighed for, at afståelse af
aktier eller investeringsbeviser m.m. kan gennemføres for at omgå
dansk udbyttebeskatning, til skatteministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, i hvilket omfang dette lovforslag er omfattet af EU-lovgiv-
ning, som Danmark ikke kan ændre eller fravælge, til skatteministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke muligheder for udnyttelse af skattely, der fortsat vil
eksistere efter denne lovændring, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvor meget skattefordelen ved at ændre reglerne om genbe-
skatning af udenlandske underskud kunne gøres op til samlet, til skat-
teministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad de skattemæssige konsekvenser af forslaget er vedrø-
rende afskaffelse af genbeskatning af den resterende genbeskatnings-
L 123 - 2015-16 - Bilag 19: Udkast til betænkning
1634658_0008.png
8
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
saldo, når selskabets ledelse flyttes til udlandet, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, når genbeskatning kan undgås efter lovforslaget, gælder det
så alle faste driftssteder til koncernforbundne selskaber, uanset hvilket
land de befinder sig i, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til præsentation til brug ved foretræde den
12/5-16 fra Investeringsfondsbranchen, til skatteministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om at oversende præsentationen fra den tekniske gennemgang
om lovforslaget den 12. maj 2016, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om at redegøre for forskellene mellem gældende ret og de fore-
slåede ændringer fsva. justeringen af indgrebet mod utilsigtet udnyt-
telse af virksomhedsordningen, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 12/5-16 fra Dansk Aktionær-
forening, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/5-16 fra Investerings-
fondsbranchen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om de skattemæssige konsekvenser for den enkelte virksom-
hedsejer af de foreslåede ændringer af reglerne om hæverækkefølgen
frem for efter de nugældende regler, til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 13/5-16 fra Ernst & Young,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 13/5-16 fra Janne Bram Jen-
sen, PFA, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren har kendskab til konkrete eksempler på, at dansk
udbyttebeskatning bliver omgået ved, at investor ombytter til investe-
ringsbeviser uden udbytte, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå