Skatteudvalget 2015-16
L 123 Bilag 6
Offentligt
1622241_0001.png
Hansen
©
TaxLegal
Skatteudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Att. Tina Grønlund
Fremsendt pr. mail til:
[email protected]
18. april 2016
L 123 - Forslag til lov om ændring af lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v.,
aktieavancebeskatningsloven, virksomhedsskatteloven og forskellige andre love samt
ophævelse af lov om investeringsfonds
I forhold til det fremsatte lovforslag – L 123 2015/16 – tillader vi os at rette henvendelse til Fol-
ketingets Skatteudvalg med henblik på en afklaring af lovforslagets § 3, nr. 1 , hvori definition af
datterselskabsaktier foreslås justeret.
Af ordlyden til forslaget fremgår det, at:
”Stk. 2.
Det er en betingelse efter stk. 1, at datterselskabet er omfattet af
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1-2 a, 2 d-2 h eller 3 a-5 b, eller at
datterselskabet er et tilsvarende udenlandsk selskab, der er selskabsskat-
tepligtigt uden fritagelse i den stat, hvor datterselskabet er hjemmehø-
rende, herunder efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst, og den kompe-
tente myndighed i denne stat skal udveksle oplysninger med de danske
skattemyndigheder efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst, en anden
international overenskomst eller konvention eller en administrativt indgået
aftale om bistand i skattesager.”
(vores understregning)
Hansen
©
TaxLegal
Advokatfirma
Havnegade 39
DK - 1058 København K
Cvr. Nr. 14 59 70 34
www.taxlegal.dk
Telefon:
+ 45 33 44 44 65
L 123 - 2015-16 - Bilag 6: Henvendelse af 18/4-16 fra Hansen TaxLegal Advokatfirma
Af bemærkningerne til forslaget enkelte bestemmelse fremgår det, at:
”Betingelsen om, at datterselskabet er selskabsskattepligtigt uden frita-
gelse i hjemlandet, indeholder både et krav om subjektiv skattepligt, det
vil sige, at selskabet er omfattet af selskabsskattelovgivningen, og et krav
om objektiv skattepligt, det vil sige, at selskabets indkomst skal være sel-
skabsskattepligtigt. Det vil f.eks. ikke være tilstrækkeligt, hvis selskabet
har en skattesats på nul. Med selskabsbeskatning menes et selskabsskat-
tesystem, der ligesom den danske selskabsbeskatning er indkomstbaseret,
det vil sige, at der sker en opgørelse af selskabets indtægter og udgifte r,
og nettobeløbet beskattes.”
Med ovenstående formulering er der efter vores opfattelse usikkerhed om, hvorvidt et selskab,
der er hjemmehørende i en stat, hvor visse typer af indkomst er fritaget for beskatning, mens
andre typer af indkomst er skattepligtige, vil være omfattet af definitionen af datterselskabsak-
tier, såfremt selskabet alene har indkomsttyper, som er fritaget for beskatning i domicillandet,
hvorfor dette bør præciseres.
Såfremt Ministeriet skulle finde, at der er et krav for at være omfattet af definitionen af datter-
selskabsaktier, at selskabet de facto har indkomst i domicillandet, som kan beskattes efter reg-
lerne i domicillandet, hører vi gerne, hvorvidt dette vurderes at være i overensstemmelse med
EU-rettens bestemmelser om kapitalens fri bevægelighed, som også finder anvendelse i forhold
til tredjelande, hvilket fremgår af afsnit 2.2.2 i lovforslaget.
Aktier i et dansk selskab, som eksempelvis ikke har anden indkomst end indkomst fra datter sel-
skabsaktier, koncernselskabsaktier eller fast ejendom i udlandet, vil utvivlsomt være omfattet af
definitionen datterselskabsaktier uagtet, at det danske selskab ikke har nogen indkomst til be-
skatning i Danmark. Tilsvarende synes også at burde være gæld ende for udenlandske selskaber,
såfremt lovforslaget skal være i overensstemmelse med EU-rettens bestemmelser om kapitalens
fri bevægelighed.
Med venlig hilsen
Hansen TaxLegal
Andreas Salmony
Advokat, partner
Jan Hansen
Advokat, partner
2