Skatteudvalget 2015-16
L 123 Bilag 9
Offentligt
1626593_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
København, den 27. april 2016
L 123 skader de danske opsparere og dansk konkurrenceevne
L123 førstebehandles d. 28. april i Folketinget. Investeringsfondsbranchen (IFB) ser alvorlige ud-
fordringer med lovforslaget i dets nuværende form. Afsnit 2.4 og 2.5 i L 123 bør trækkes tilbage
med det formål at udarbejde en samlet løsning
Skatteministeriet fremsatte den 23. februar lovforslaget L 123, der har til formål at forhindre visse professi-
onelle investorers muligheder for at omgå dansk udbyttebeskatning. IFB anerkender og lægger stor vægt på
hensynet til, at skattesystemet er robust over for omgåelse af udbyttebeskatningen.
Den store udfordring i forbindelse med L 123 er, at det ikke har nogen sammenhæng med den svindel, der
er foregået med tilbagesøgning af dansk udbytteskat. Intet tyder på, at kollektive investeringsinstitutter er
blevet benyttet til at unddrage udbytteskat.
L 123 etablerer derimod nye barrierer for eksport af investeringsfonde, som kan lægges oveni de barrierer,
som de nuværende skatteregler giver. Desuden resulterer forslaget i væsentlige forringelser for danske in-
vestorer.
Dette notat beskriver de skadevirkninger for danske og udenlandske investorer, som vedtagelse af afsnit
2.4 og 2.5 i L 123 vil give anledning til. Notatet peger på, hvordan der kan etableres en forsvarlig løsning,
der både sikrer et robust skattesystem og en ordentlig skattemæssig behandling af investorerne.
Hvordan rammer L 123 investorer i danske investeringsfonde?
Investeringsfonde er anderledes end almindelige aktieselskaber. Deres opgave er at forvalte investorernes
opsparing. Når investeringsfondene modtager opsparingen, udsteder de nye investeringsbeviser. Når inve-
storerne vil have deres penge tilbage, har de ifølge loven ret til at sælge investeringsbeviserne tilbage til
investeringsfonden til en kurs, der beregnes dagligt. Når en kunde indskyder 100.000 kr., har han eller hun
altså ret til at få alle pengene igen, når vedkommende ønsker det.
De gældende skatteregler for investeringsfonde, som har været uændrede i mange år, er udformet på en
sådan måde, at investorerne avancebeskattes, når de sælger investeringsbeviserne tilbage til investerings-
fonden. Dermed sikres, at investorerne kun beskattes af deres avance. Eventuelt udbytte beskattes separat.
Faktaark til FT Skatteudvalg om L 123 - 160427 (E)Side 1 af 7
Amaliegade 31
DK 1256 København K
Tlf. +45 3332 2981
E-mail: [email protected]
www.investering.dk
L 123 - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 27/4-16 fra Investeringsfondsbranchen
1626593_0002.png
L 123 respekterer ikke kundernes ret til at få deres penge igen, og dermed undergraver L 123 et af hoved-
principperne i investeringsfonde. I stedet bliver tilbagesalg til investeringsfonden anset for at være mulig
spekulation i, at udenlandske investorer kan undgå beskatning i Danmark. Lovforslaget skader udenlandske
investorer, men det rammer også danske livsforsikringsselskaber og private investorer.
Forslaget rammer ikke alle typer investeringsfonde. Almindelige investeringsforeninger, de såkaldte UCITS,
går fri, og det samme gælder investeringsfonde, der er børsnoterede. Men der er ca. 400 mia. kr. af danske
og udenlandske investorers penge i danske investeringsfonde, der kan blive ramt. Det forsøger lovforslaget
at rette op på ved at give investorerne en dispensationsadgang, uden at det dog i praksis lykkes.
L 123 har følgende konsekvenser:
Det ødelægger de danske investorers mulighed for at købe investeringsbeviser ex-kupon, som investo-
rerne benytter for at undgå at blive beskattet af udbytter optjent i tidligere år, hvor de ikke ejede inve-
steringsbeviserne. Det påfører danske investorer i udbyttebetalende investeringsfonde en overbeskat-
ning, og presser dem til investering direkte i enkeltaktier, hvorved de påføres en helt anden risiko end
ved investering i investeringsfonde.
Det betyder, at udenlandske investorer beskattes af hele afståelsessummen som udbytte, når de tilba-
gesælger investeringsbeviser til investeringsfonden. Ved en direkte investering i værdipapirer ville den
udenlandske investor kun have været skattepligtig i Danmark af udbytter fra danske aktier, mens alt
andet afkast, herunder avancer på danske aktier, afkast fra obligationer og udenlandske aktier ville
være friholdt fra dansk beskatning. L 123 beskatter alt afkastet, når der investeres via en dansk inve-
steringsfond samt endda også investors oprindelige købesum. Afsnit 2.4 og 2.5 i L 123 er i modstrid
med Skatteministeriets eget princip om, at skattereglerne for investeringsfonde skal være neutrale
sammenlignet med en direkte investering i værdipapirer.
Danske private investorer og danske livsforsikringsselskaber rammes på tilsvarende måde som uden-
landske investorer.
Hvis L 123 vedtages i den nuværende form, vil det føre til udflytning af administrationen af store dele af
de 400 mia. kr. i de berørte danske investeringsfonde, da problemerne kan undgås ved at investere
gennem udenlandske investeringsfonde. Det skyldes, at skattereglerne i andre europæiske lande ikke
anser investeringsfonde for at være almindelige selskaber. Andre lande har skatteregler, der passer til
formålet med investeringsfonde.
Investeringsfonde er danskernes foretrukne investeringsform. 800.000 danskere ejer investeringsbeviser
direkte. Tæller man pensionsopsparingerne med er flere end 4 mio. danskere indirekte ejere af investe-
ringsbeviser. Det giver danskerne mulighed for at investere nemt, med en høj grad af risikospredning og
med et langt bedre afkast end man kan få på bankkontoen.
Når L 123 skader danske og udenlandske investorer i danske investeringsfonde, skader det naturligvis også
danske udbydere af investeringsfonde. Det er en dansk kompetenceklynge, der forvalter og administrerer
1.900 mia. kr. Dansk kapitalforvaltning beskæftiger ca. 1000 ansatte direkte og langt flere indirekte.
Lovforslagets afsnit 2.5 om tilbagesalg til investeringsfonden
Faktaark til FT Skatteudvalg om L 123 - 160427 (E)Side 2 af 7
Amaliegade 31
DK 1256 København K
Tlf. +45 3332 2981
E-mail: [email protected]
www.investering.dk
L 123 - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 27/4-16 fra Investeringsfondsbranchen
1626593_0003.png
Udenlandske kunder beskattes af udbytter fra danske investeringsfonde for at sikre den danske be-
skatningsret til danske aktieudbytter
Udenlandske kunder beskattes ikke ved tilbagesalg til investeringsfonden
Forskellen er et hul
Det skal lukkes ved at indføre skat ved tilbagesalg til investeringsfonden
Lovforslaget bygger på en analogi til reglerne for almindelige selskaber, hvor tilbagesalg til selskabet anses
for at være udbytte. Reglerne er indført for at sikre, at f.eks. hovedaktionærer i almindelige selskaber ikke
kan trække penge ud af selskabet uden udbyttebeskatning. Denne analogi er imidlertid fejlagtig, fordi tilba-
gesalg til en investeringsfond er en lovsikret ret, så investorerne kan få deres penge tilbage. Der er intet,
der tyder på at denne ret til tilbagesalg er blevet benyttet til skatteomgåelse. Hver gang ordet skattehul bli-
ver sagt, er alle på vagt, men det er der ikke grundlag for her.
IFB har undersøgt beskatningsforholdene i andre europæiske lande. De 11 andre lande, som er omfattet af
undersøgelsen, og som Danmark normalt sammenligner sig med, har ingen skat overfor udenlandske kun-
der på udbytter fra investeringsfonde. De sikrer beskatningsretten til nationale aktieudbytter på en anden
måde end i Danmark. Den danske metode umuliggør eksport af investeringsfonde, der udbetaler udbytte.
IFB har længe bedt om en ændring heraf.
Hvordan virker lovforslagets regler om tilbagesalg på investorerne
Eksempel 1
En tysk pensionskasse
køber investeringsbeviser for 100 mio. kr. i en investeringsfond, der investe-
rer i udenlandske aktier
Et halvt år senere benytter pensionskassen den lovsikrede ret til at sælge investeringsbeviserne til-
bage til investeringsfonden til 100 mio. kr. (Afkastet er 0 kr.)
L 123 anser tilbagesalget for at være omgåelse
Derfor skal investeringsfonden tilbageholde 27 mio. kr. og kun udbetale 73 mio. kr. til pensionskas-
sen
Pensionskassen bliver dermed beskattet af sine egne penge.
Pensionskassen kan få dispensation til at trække alle pengene ud uden skat og får et stærkt incita-
ment til anbringe dem i en udenlandsk investeringsfond i stedet.
L 123 fremmer dermed udflytning af investeringerne, da den danske kapitalforvalter kan etablere
en investeringsfond i et andet EU land og derved bevare kunden.
Det betyder, at en række arbejdspladser i den danske branche forsvinder til udlandet. Det handler
om arbejdspladser indenfor administration af investeringsfonde og hos advokater, revisorer og IT-
virksomheder, der hjælper branchen med at håndtere tingene professionelt.
Eksempel 2 er analogt
Et dansk livsforsikringsselskab
køber investeringsbeviser for 100 mio. kr. i en investeringsfond, der
investerer i udenlandske aktier
Et halvt år senere sælger selskabet investeringsbeviserne tilbage til investeringsfonden til 100 mio.
kr. (Afkastet er 0 kr.)
L 123 anser tilbagesalget for at være omgåelse
Amaliegade 31
DK 1256 København K
Tlf. +45 3332 2981
E-mail: [email protected]
www.investering.dk
Faktaark til FT Skatteudvalg om L 123 - 160427 (E)Side 3 af 7
L 123 - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 27/4-16 fra Investeringsfondsbranchen
1626593_0004.png
Derfor skal investeringsfonden tilbageholde 27 mio. kr. og kun udbetale 73 mio. kr. til selskabet
Livsforsikringsselskabet bliver dermed beskattet af sine egne penge, men kan som dansk selskab
muligvis få dem igen senere. Likviditetspåvirkningen vil dog være meget stor og uønsket.
Selskabet kan få dispensation til at trække alle pengene ud uden skat og får et stærkt incitament til
at anbringe dem i en udenlandsk investeringsfond for at undgå problemerne.
L 123 fremmer dermed udflytning, da den danske kapitalforvalter kan etablere en investeringsfond
i et andet EU land og derved bevare kunden.
Det betyder, at en række arbejdspladser i den danske branche forsvinder til udlandet.
Private udenlandske og danske investorer bliver ramt på samme måde af lovforslaget og disse investorer vil
derfor også foretrække at købe den ramte type investeringsbeviser i et udenlandsk investeringsinstitut.
Alt i alt betyder det, at investorerne fremover vil fravælge de berørte danske investeringsfonde og købe
dem i udlandet.
Lovforslaget kan reelt ses som en statsligt initieret afvikling af aktiviteterne inden for administration af inve-
steringsfonde i Danmark.
Skatteministeriet til investorerne: ”Sælg tilbage gennem banken og undgå problemerne med ud-
bytteskatten”
Skatteministeriet har i høringsskemaet til L 123 peget på, at udenlandske kunder kan undgå problemerne
ved at sælge tilbage gennem en bank og undgå skatten ved tilbagesalg
1
.
Hvilken bank vil give kunden flere penge end de modtager fra den investeringsfond, der tilbageholder skat-
ten? For når banken sælger investeringsbeviserne tilbage til investeringsfonden vil den også få trukket ud-
bytteskat (som banken dog i forbindelse med indlevering selvangivelsen kan få tilbagebetalt), men banken
skal selv lægge pengene ud.
Desuden ønsker institutionelle investorer at sælge direkte tilbage til investeringsfonden for at få den helt
rigtige pris, som er baseret på salg af investeringsfondens værdipapirer. Det er det som lovgivningen giver
dem ret til. Salg gennem en bank er forbundet med yderligere omkostninger i form af spreads og handels-
omkostninger.
Danske private investorer bliver ramt af L 123 på flere måder
Lovforslagets afsnit 2.5 lukker ned for muligheden for, at investorerne fremover kan købe aktiebaserede
investeringsbeviser, som ikke giver ret til udbytte ved førstkommende generalforsamling (ex-kupon bevi-
ser). Det betyder, at danske investorer, som køber nye beviser i udbyttebetalende aktiefonde i begyndelsen
af et nyt år, fremover bliver beskattet af det udbytte, som de eksisterende investorer har tjent året før.
Eksempel:
Hvis en dansker havde købt almindelige investeringsbeviser med ret til udbytte for 100.000
kr. i Nordea Invest, afdeling Danmark, den 1. marts 2016 ville vedkommende den 12. april
2016 have fået et skattepligtigt udbytte på 28.000 kr. Det skyldes, at afdelingen i 2015 havde
1
Hvorfor er det i øvrigt så vigtigt at beskatte ved tilbagesalg til investeringsfonden, når Skatteministeriet påstår, at
man kan undgå skatten ved at sælge gennem en bank?
Amaliegade 31
DK 1256 København K
Tlf. +45 3332 2981
E-mail: [email protected]
www.investering.dk
Faktaark til FT Skatteudvalg om L 123 - 160427 (E)Side 4 af 7
L 123 - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 27/4-16 fra Investeringsfondsbranchen
1626593_0005.png
realiseret store avancer på danske aktier. Afhængig af om investor betaler lav eller høj aktie-
indkomstskat, ville skatten af udbyttet være henholdsvis ca. 7.500 kr. (27 pct.) eller ca.
11.750 kr. (42 pct.). Efter udbyttet er udbetalt, er situationen den, at investeringsbeviserne
kun er 72.000 kr. værd, idet udbyttet fragår bevisets værdi. Resultatet er, at investor uden at
have fået et afkast af sin investering er blevet skatten af udbyttet fattigere, dvs. ca. 7.500 kr.
eller 11.750 kr. afhængig af om aktieindkomsten er lav eller høj.
De danske skatteregler for investeringsinstitutter er udformet med henblik på, at investorerne skal beskat-
tes på samme måde, som hvis de havde investeret direkte i investeringsfondens værdipapirer, jf. eksempel-
vis afsnit 1.5. i skatteministeriets analyse af 6. november 2016 af beskatningen af investeringsinstitutter og
deres investorer. En afskaffelse af muligheden for ex-kupon beviser strider afgørende mod dette princip.
Kort sagt: Hvis investorerne ikke kan bruge ex-kupon beviser, vil de kort tid efter deres køb få en del af de-
res egne penge retur som skattepligtigt udbytte. Det påfører danske investorer i udbyttebetalende investe-
ringsfonde en overbeskatning, og presser dem ud i at investere direkte i enkeltaktier, hvorved de påføres
en helt anden risiko end ved investering i investeringsfonde.
Skatteministeriet begrunder forslaget om afskaffelse af muligheden for ex-kuponbeviser med, at udenland-
ske investorer, der ejer aktiebaserede investeringsfonde, som udbetaler udbytte en gang om året, kan
sælge deres investeringsbeviser inden udbyttedatoen og i stedet købe investeringsbeviser uden ret til ud-
bytte. Derved kan de undgå den danske udbytteskat på udbyttet, og det anses for at være et skattehul.
Der er tale om en teoretisk problemstilling, og der er ingen eksempler på, at der har været en sådan trafik.
Udenlandske kunder bliver nemlig overbeskattet af udbytter fra danske aktiebaserede investeringsfonde,
idet der tilbageholdes dansk udbytteskat af udbyttet, hvad enten det stammer fra danske aktier eller afkast
af andre værdipapirer (obligationer og udenlandske aktier), hvor de udenlandske investorer ikke er skatte-
pligtige i Danmark. Derfor er de udenlandske investorer slet ikke interesserede i at købe danske aktiebase-
rede investeringsfonde, der udbetaler udbytte. Når de udenlandske investorer ikke invester i udbyttebeta-
lende investeringsfonde, kan de ikke sælge dem for at købe tilsvarende investeringsbeviser uden ret til ud-
bytte.
I øvrigt kan udenlandske investorer også sælge Novo- eller Carlsberg-aktier eller danske investeringsbeviser
inden udbyttedatoen og dermed undgå dansk udbytteskat. Til gengæld har de handelsomkostninger og skal
også betale skat af kursgevinster på aktierne i deres hjemland, så det er heller ikke udbredt.
Hvad er løsningen?
IFB har gentagne gange peget på behovet for at fjerne den nuværende skattelovgivnings barrierer for ek-
sport og import og har udarbejdet et konkret skattelovforslag, der etablerer robust og bedre værn mod om-
gåelse, fjerner en stor del af den nuværende danske skattemur og undgår L 123’s skadevirkninger overfor
danske investorer. Forslaget er trykprøvet af førende danske skatteeksperter for at sikre, at det ikke kan
give anledning til omgåelse. Forslaget drøftes i øjeblikket med Skatteministeriet og er kort omtalt i bilag 1.
Skatteministeriet har peget på, at der er tale om en kompleks problemstilling, og at der skal være tid til at
gennemføre de nødvendige overvejelser. Det er IFB enig i, og ser frem til de kommende drøftelser.
Dette notat har vist, at L 123 går i den modsatte retning og bygger skattemuren højere omkring Danmark i
stedet for at rive den ned. Desuden giver L 123 væsentlige skadevirkninger for danske private investorer og
Faktaark til FT Skatteudvalg om L 123 - 160427 (E)Side 5 af 7
Amaliegade 31
DK 1256 København K
Tlf. +45 3332 2981
E-mail: [email protected]
www.investering.dk
L 123 - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 27/4-16 fra Investeringsfondsbranchen
1626593_0006.png
for en række danske og udenlandske institutionelle investorer, som fremover vil anbringe pengene i uden-
landske investeringsfonde i stedet for danske.
Hvis der er politisk tilslutning til at fremme eksporten af danske investeringsfonde i stedet for at lukke ned
for eksporten, er det nødvendigt at trække afsnit 2.4 og 2.5 i L 123 tilbage. Et forslag med så mange skade-
virkninger kan ikke siges at være gennemarbejdet.
I øvrigt bemærkes, at afsnit 2.4 og 2.5 i L 123 og IFB’s forslag er tæt forbundne, da de vedrører det samme
emne. Derfor kan de med fordel behandles i et samlet lovforslag i Folketinget. IFB foreslår derfor, at Skatte-
ministeriet henover sommeren udformer en gennemarbejdet løsning i tæt samarbejde med branchen. Løs-
ningen skal:
Sikre Danmarks beskatningsret til danske aktieudbytter,
indeholde et effektivt værn mod omgåelse og
forbedre eksportmulighederne i stedet for at lukke ned for eksporten
undgå de skadevirkninger for danske og udenlandske investorer, som L 123 i henhold til
dette notat vil give.
Med venlig hilsen
Investeringsfondsbranchen
Anders Klinkby
Adm. direktør
Jens Jørgen Holm Møller
Direktør
Faktaark til FT Skatteudvalg om L 123 - 160427 (E)Side 6 af 7
Amaliegade 31
DK 1256 København K
Tlf. +45 3332 2981
E-mail: [email protected]
www.investering.dk
L 123 - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 27/4-16 fra Investeringsfondsbranchen
1626593_0007.png
Bilag 1: Den nugældende skattelovgivning giver eksportproblemer, som IFB har foreslået at løse
Skattereglerne betragter investeringsfonde som aktieselskaber. Det betyder, at udenlandske investorer be-
skattes af udbytter fra investeringsfonde som om det var et aktieselskab. Det begrænser eksporten væsent-
ligt allerede i dag:
1.
Eksportproblemet for udloddende investeringsselskaber:
Udbytter fra investeringsfonden beskattes, selv om investeringsfonden selv har betalt skat af dan-
ske aktieudbytter
Det er dobbeltbeskatning, så udenlandske kunder køber ikke dansk
2.
Eksportproblemet for investeringsinstitutter med minimumsbeskatning
Udbytter fra investeringsfonden beskattes, selv om den både indeholder danske aktieudbytter og
indkomst, som Danmark ikke har beskatningsret til ved udenlandske investorers direkte investering
Det er overbeskatning, så udenlandske kunder køber ikke dansk
IFB’s forslag i hovedtræk
Danmark skal fremover som hovedregel sikre sin beskatningsret ved, at investeringsfonde betaler
skat af danske aktieudbytter
Følgelig skal udenlandske kunder ikke længere betale skat af udbytter fra danske investeringsfonde
Som konsekvens skal udenlandske kunder heller ikke betale skat ved tilbagesalg til investeringsfon-
den. Det svarer til de nugældende regler
Overblik over det samlede forslag fremgår nedenfor
Faktaark til FT Skatteudvalg om L 123 - 160427 (E)Side 7 af 7
Amaliegade 31
DK 1256 København K
Tlf. +45 3332 2981
E-mail: [email protected]
www.investering.dk