Skatteudvalget 2015-16
L 123
Offentligt
1633910_0001.png
17. maj 2016
J.nr. 15-1386553
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 123 - Forslag til Lov om ændring af lov om indkomstbeskatning af aktie-
selskaber m.v., aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre love samt ophævelse af
lov om investeringsfonds. (Tilpasning i forhold til EU-retten med hensyn til genbeskat-
ning af underskud i faste driftssteder, definition af datterselskabsaktier og nedsættelse af
indkomstskattesatsen på udgående udbytter, indgreb mod omgåelse af udbyttebeskatnin-
gen i forbindelse med investering i investeringsinstitutter, justering af indgrebet i virk-
somhedsordningen og andre justeringer af erhvervsbeskatningen).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 2. maj 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om at bekræfte, at lovforslaget medfører mulighed for skatteunddragelse i forhold til lande, hvor kontrollen med selskaber ikke er tilstrækkelige sammenlignet med de regler, der er gældende for selskaber i Danmark, til skatteministeren
1633910_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes bekræfte, at lovforslaget medfører mulighed for skatteunddragelse i
forhold til lande, hvor kontrollen med selskaber ikke er tilstrækkelige sammenlignet med
de regler, der er gældende for selskaber i Danmark.
Svar
Spørgsmålet forstås således, at der spørges, om lovforslaget giver muligheder for at mind-
ske skattebetalingen ved at placere indkomst i udenlandske datterselskaber, hvor kontrol-
len med selskaber er mindre end i Danmark.
Det er min opfattelse, at vi har tilstrækkelige værnsregler til at hindre denne form for
skatteundgåelse. Der sker således beskatning af personer, selskaber og fonde, der placerer
mobile aktiver i kontrollerede datterselskaber. Dette følger af bestemmelserne om CFC-
beskatning i ligningslovens § 16 H, selskabsskattelovens § 32 og fondsbeskatningslovens
§ 12. Det er således ikke muligt at undgå dansk beskatning ved at flytte mobile aktiver
som fx aktier, obligationer og immaterielle rettigheder (patenter m.v.) til et kontrolleret
datterselskab i et lavskatteland.
Disse bestemmelser fastslår således, at danske skatteydere ikke kan flytte formuen til et
kontrolleret udenlandsk datterselskab med henblik på at undgå dansk beskatning.
SKAT kan i den forbindelse anvende aftalerne om udveksling af oplysninger til at indhen-
te de nødvendige oplysninger fra andre landes skattemyndigheder.
Side 2 af 2