Skatteudvalget 2015-16
L 123
Offentligt
1633908_0001.png
17. maj 2016
J.nr. 15-1386553
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 123 - Forslag til Lov om ændring af lov om indkomstbeskatning af aktie-
selskaber m.v., aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre love samt ophævelse af
lov om investeringsfonds. (Tilpasning i forhold til EU-retten med hensyn til genbeskat-
ning af underskud i faste driftssteder, definition af datterselskabsaktier og nedsættelse af
indkomstskattesatsen på udgående udbytter, indgreb mod omgåelse af udbyttebeskatnin-
gen i forbindelse med investering i investeringsinstitutter, justering af indgrebet i virk-
somhedsordningen og andre justeringer af erhvervsbeskatningen).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 12 af 2. maj 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at redegøre for, om skattefriheden for danske investeringer i udenlandske selskaber gælder, hvis der er skattepligt i hjemlandet, uanset skatteprocenten i det pågældende land, til skatteministeren
1633908_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, om skattefriheden for danske investeringer i udenlandske
selskaber gælder, hvis der er skattepligt i hjemlandet, uanset skatteprocenten i det pågæl-
dende land. Der ønskes en oversigt over skatteprocenterne i de lande, der med forslaget
omfattes af skattefrihed for afkast.
Svar
I lovforslaget foreslås, at afkastet fra udenlandske datterselskaber, hvor der ejes mindst 10
pct. af aktiekapitalen, skal være skattefrit. Da bestemmelsen også omfatter datterselskaber
i tredjelande, forslås det, at det skal være betinget af, at datterselskabet er selskabsskatte-
pligtigt uden fritagelse og er hjemmehørende i et land, der udveksler oplysninger med
SKAT. Denne betingelse svarer til den betingelse, der findes i moder-
/datterselskabsdirektivet for så vidt angår selskaber hjemmehørende i EU-lande.
Datterselskabet vil opfylde betingelsen om selskabsskattepligtigt uden fritagelse, uanset
selskabsskattesatsen størrelse. Det skal i den forbindelse erindres, at der fortsat vil være
CFC-beskatning af danske moderselskaber, der har kontrollerede datterselskaber med
mobile indkomster i udlandet.
Det er i den forbindelse også væsentligt at være opmærksom på, at det er det konkrete
datterselskab, der skal være selskabsskattepligtigt uden fritagelse. Der er jurisdiktioner, der
har særlige skatteordninger med lav eller ingen beskatning for udenlandsk ejede selskaber
eller for selskaber i særlige sektorer. Den nominelle selskabsskattesats opregnet i neden-
stående tabel er således ikke afgørende. Det afgørende er, at det konkrete datterselskab er
selskabsskattepligtigt og pålægges indkomstbeskatning af indkomst, selvom selskabsskat-
tesatsens størrelse er uden betydning.
Som eksempel kan nævnes selskabsskattesystemet på Jersey, hvor selskabsskattesatsen
afhænger af selskabets aktivitet. Selskaber, der har virksomhed i form af finansiel service,
betaler 10 pct. i skat, mens forsyningsselskaber, selskaber, der importerer eller distribuerer
olie, eller som har lejeindkomst fra Jersey, betaler 20 pct. i skat. Alle andre selskaber i
Jersey betaler derimod ingen selskabsskat. Den sidste gruppe vil ikke være omfattet af
definitionen.
Det skal desuden bemærkes, at selskabsskattesatsen oftest ikke afspejler beskatningsni-
veauet i de pågældende lande og jurisdiktioner. Jurisdiktionerne vil således som regel have
regler, der medfører, at selskaberne har et meget begrænset selskabsskattegrundlag. Det
kan eksempelvis nævnes, at jurisdiktioner som Panama og Hong Kong udelukkende be-
skatter indkomst, der har kilde i jurisdiktionen. Dette betyder, at de reelt kun beskatter
lokale selskaber, der har lokal aktivitet. Udenlandsk ejede selskaber vil typisk kun have
meget begrænset lokal aktivitet, om nogen overhovedet, og vil derfor reelt ikke betale
nogen selskabsskat. Selskaberne vil dog være omfattet af definitionen, da de er selskabs-
skattepligtige og pålægges beskatning af visse indkomster.
Side 2 af 3
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at redegøre for, om skattefriheden for danske investeringer i udenlandske selskaber gælder, hvis der er skattepligt i hjemlandet, uanset skatteprocenten i det pågældende land, til skatteministeren
1633908_0003.png
Den nedenstående tabel viser de nominelle selskabsskattesatser i en række af de jurisdik-
tioner, som Danmark har indgået aftaler om udveksling af skatteoplysninger med. De er
som nævnt ikke nødvendigvis udtryk for det reelle beskatningsniveau.
Tabel 1. Oversigt over nominelle selskabsskattesatser i 2015
Jurisdiktion
Aruba
Bahamas
Bahrain
Barbados
Bermuda
Bonaire, Sint Eustatius og Saba
Cayman Islands
Curacao
Dominica
Gibraltar
Guernsey
Hong Kong
Isle of Man
Jamaica
Jersey
Liechtenstein
Macao
Mauritius
Panama
Qatar
Sint Maarten
Selskabsskattesats
28
0
0
25
0
0
0
25
27
10
0
16,5
0
25
0
12,5
12
15
25
10
24,5
Kilde: KPMG på
https://home.kpmg.com/xx/en/home/services/tax/tax-tools-and-resources/tax-rates-
online/corporate-tax-rates-table.html
Side 3 af 3