Skatteudvalget 2015-16
L 123
Offentligt
1633925_0001.png
17. maj 2016
J.nr. 15-1386553
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 123 - Forslag til Lov om ændring af lov om indkomstbeskatning af aktie-
selskaber m.v., aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre love samt ophævelse af
lov om investeringsfonds. (Tilpasning i forhold til EU-retten med hensyn til genbeskat-
ning af underskud i faste driftssteder, definition af datterselskabsaktier og nedsættelse af
indkomstskattesatsen på udgående udbytter, indgreb mod omgåelse af udbyttebeskatnin-
gen i forbindelse med investering i investeringsinstitutter, justering af indgrebet i virk-
somhedsordningen og andre justeringer af erhvervsbeskatningen).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 31. marts 2016.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/3-16 fra Ernst & Young P/S, til skatteministeren
1633925_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23. marts 2016 fra Ernst & Young P/S,
jf. L 123 – bilag 4.
Svar
Ernst & Young har i henvendelsen spurgt om en afklaring af betydningen af lovforslagets § 1, nr. 6,
hvor indkomstskattesatsen på udgående udbytte til udenlandske selskaber nedsættes fra 27 pct. til 22 pct.
Udenlandske moderselskaber og koncernselskaber er ikke skattepligtige af udbytter fra et dansk selskab,
når visse betingelser er opfyldt. En af disse betingelser er, at beskatningen skal frafaldes eller nedsættes
efter moder-/datterselskabsdirektivet eller en dobbeltbeskatningsoverenskomst. I Danmarks dobbeltbe-
skatningsoverenskomst med Brasilien er satsen for kildeskat på datterselskabsudbytter på 25 pct. Udbyt-
tebeskatningen bliver således ikke længere nedsat, idet det ikke er muligt at nedsætte fra 22 pct. til 25
pct.
Ernst & Young anmoder om, at det bliver oplyst, om et brasiliansk moderselskab – såfremt lovforslaget
vedtages – bliver begrænset skattepligtig af udbytter fra et dansk datterselskab med 22 pct.
Det kan oplyses, at bestemmelsen i selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, om skattefrihed
for datterselskabsudbytter skal fortolkes, således at det er tilstrækkeligt, at udbyttebetalin-
gen er dækket af overenskomsten. Det vil sige, at der skal ske nedsættelse (eller frafald) af
beskatningen, hvis den danske beskatning måtte være højere end satsen i overenskom-
sten. Dette betyder, at udbyttebetalinger fra et datterselskab, der er hjemmehørende i et
land som Brasilien, hvor der er aftalt en kildeskattesats for datterselskabsudbytter, der er
højere end 22 pct., kan være omfattet skattefriheden i selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra
c, selvom der ikke konkret sker ”nedsættelse” af beskatningen som følge af overenskom-
sten.
Et brasiliansk moderselskab vil derfor fortsat kunne modtage skattefri udbytter fra Dan-
mark, når det er retmæssig ejer af udbyttet, og udbyttebetalingen er dækket af overens-
komsten. Det forudsættes, at det brasilianske moderselskab opfylder de øvrige betingelser
for skattefrihed.
Efter gældende regler er der heller ingen dansk kildebeskatning på udbytter udloddet til
kenyanske moderselskaber, der ejer mindst 10 pct. af kapitalen, men mindre end 25 pct.
af den stemmeberettigede aktiekapital, selvom satsen i dobbeltbeskatningsoverenskom-
sten for sådanne udbyttebetalinger er på 30 pct., og dermed højere end den nuværende
indkomstskattesats på 27 pct.
Side 2 af 2