Skatteudvalget 2015-16
L 123
Offentligt
1633923_0001.png
17. maj 2016
J.nr. 15-1386553
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 123 - Forslag til Lov om ændring af lov om indkomstbeskatning af aktie-
selskaber m.v., aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre love samt ophævelse af
lov om investeringsfonds. (Tilpasning i forhold til EU-retten med hensyn til genbeskat-
ning af underskud i faste driftssteder, definition af datterselskabsaktier og nedsættelse af
indkomstskattesatsen på udgående udbytter, indgreb mod omgåelse af udbyttebeskatnin-
gen i forbindelse med investering i investeringsinstitutter, justering af indgrebet i virk-
somhedsordningen og andre justeringer af erhvervsbeskatningen)..
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 15. april 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra René Gade (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at redegøre for baggrunden for nedsættelsen til 22 pct. af beskatningen af udenlandske selskaber, der modtager udbytter fra danske selskaber, og hvilke provenumæssige konsekvenser denne nedsættelse vil have, til skatteministeren
1633923_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre nærmere for baggrunden for nedsættelsen til 22 pct. af beskat-
ningen af udenlandske selskaber, der modtager udbytter fra danske selskaber, og hvilke
provenumæssige konsekvenser denne nedsættelse vil have.
Svar
Baggrunden for forslaget om nedsættelsen af indkomstbeskatningen af udbytter til visse
udenlandske selskaber til 22 pct. er, at den eksisterende indkomstbeskatning på 27 pct.
vurderes at være i strid med bestemmelserne om etableringsfriheden i EU-retten.
Udenlandske moderselskaber, der er hjemmehørende i EU eller EØS, vil som udgangs-
punkt være skattefrie af udbytter fra danske datterselskaber. I visse tilfælde bliver disse
moderselskaber dog beskattet med den eksisterende sats på 27 pct. af udbytter fra danske
selskaber. Det vil være tilfældet, hvis det udbyttemodtagende moderselskab ikke er den
retmæssige ejer af udbyttebetalingen. Det vil kunne være tilfældet, hvis udbyttet straks
strømmer videre til et andet selskab, der ligger uden for EU eller EØS.
Når det udbyttemodtagende moderselskab er hjemmehørende i EU/EØS, vil det kunne
påberåbe sig bestemmelserne om etableringsfriheden i EU-retten. Efter disse bestemmel-
ser må der ikke ske forskelsbehandling af sammenlignelige situationer, medmindre for-
skelsbehandlingen kan retfærdiggøres af tvingende almene hensyn, hvilket bl.a. kan være
hensynet til imødegåelse af skatteunddragelse. Selvom forskelsbehandlingen kan retfær-
diggøres, vil den dog være underlagt proportionalitetsprincippet. Restriktionen skal såle-
des være egnet til at sikre gennemførelsen af det pågældende mål og ikke gå ud over, hvad
der er nødvendigt for at nå det.
Det vurderes, at det ikke er proportionalt i forhold til EU-retten i ovennævnte tilfælde at
beskatte udbyttebetalingen med en sats, der er højere end selskabsskattesatsen.
Det er i lovforslaget skønnet, at nedsættelsen af indkomstskattesatsen vil medføre et
umiddelbart mindreprovenu på 25 mio. kr. Som det fremgår af de almindelige bemærk-
ninger pkt. 3.3, er skønnet forbundet med betydelig usikkerhed, da der ikke foreligger
oplysninger om omfanget af de omfattede begrænsede skattepligtige udbytter.
Side 2 af 2