Skatteudvalget 2015-16
L 123
Offentligt
1633934_0001.png
17. maj 2016
J.nr. 15-1386553
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 123 - Forslag til Lov om ændring af lov om indkomstbeskatning af aktie-
selskaber m.v., aktieavancebeskatningsloven, virksomhedsskatteloven og forskellige andre
love samt ophævelse af lov om investeringsfonds. (Tilpasning i forhold til EU-retten med
hensyn til genbeskatning af underskud i faste driftssteder, definition af datterselskabsakti-
er og nedsættelse af indkomstskattesatsen på udgående udbytter, indgreb mod omgåelse
af udbyttebeskatningen i forbindelse med investering i investeringsinstitutter, justering af
indgrebet i virksomhedsordningen og andre justeringer af erhvervsbeskatningen).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 30 af 13. maj 2016. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om de skattemæssige konsekvenser for den enkelte virksomhedsejer af de foreslåede ændringer af reglerne om hæverækkefølgen frem for efter de nugældende regler, til skatteministeren
1633934_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af den tekniske gennemgang bedes ministeren redegøre for de skattemæssi-
ge konsekvenser for den enkelte virksomhedsejer af de foreslåede ændringer af reglerne
om hæverækkefølgen frem for efter de nugældende regler.
Svar
For en forsimplet eksemplificering af de skattemæssige konsekvenser af en sikkerhedsstil-
lelse efter det oprindelige lovforslag (L 200 – 2013-14), hvorefter der skulle ske direkte
beskatning, og som foreslået ved lovforslaget, hvorefter det sker via hæverækkefølgen,
henvises der til svaret på spørgsmål 27.
Som det fremgår af eksemplerne i svaret på spørgsmål 27, afhænger de skattemæssige
konsekvenser af en sikkerhedsstillelse af, hvorvidt beløbet, der anses for hævet, er place-
ret i eller uden for den såkaldte hæverækkefølge. Formålet med hæverækkefølgen er at
sikre en korrekt beskatning af overførte værdier fra virksomhedsordningen samt sikre, at
virksomhedens overskud - herunder opsparet overskud fra tidligere indkomstår - anses
for hævet og beskattet, førend de oprindeligt indskudte værdier i ordningen kan hæves.
Efter
det oprindelige lovforslag (L 200 - 2013-14)
beskattes et beløb svarende til sikkerhedsstil-
lelsen direkte i den personlige indkomst uden om hæverækkefølgen - altså en direkte be-
skatning. Det vil sige, at et evt. opsparet overskud eller indskudskontoen ikke påvirkes af
sikkerhedsstillelsen.
Ved
lovforslaget
lovfæstes det, at et beløb svarende til sikkerhedsstillelsen anses for hævet i
hæverækkefølgen. Det indebærer, at sikkerhedsstillelsen alene beskattes i den personlige
indkomst, hvis der hæves af årets overskud eller opsparet overskud fra tidligere ind-
komstår. Er dette ikke tilfældet, indebærer det, at der hæves på indskudskontoen, hvilket
ikke medfører beskatning, da der er tale om hævning af allerede beskattede midler, som
den selvstændigt erhvervsdrivende har indskudt i virksomheden. Derimod kan en hæv-
ning på indskudskontoen betyde, at der ikke længere er mulighed for at spare op i virk-
somhedsordningen, hvis saldoen på indskudskontoen bliver negativ. Der kan dog spares
op i virksomhedsordningen, når saldoen på indskudskontoen er nul eller positiv igen. Det
vil sige, at lovforslaget indebærer, at der sker en påvirkning af et evt. opsparet overskud
eller indskudskontoen, når der stilles sikkerhed med virksomhedens aktiver for gæld, der
ikke indgår i virksomhedsordningen.
Derudover foreslås det også ved lovforslaget, at kapitalafkastgrundlaget nedjusteres sva-
rende til det beløb, der anses for overført, når der stilles sikkerhed med virksomhedens
aktiver for gæld, der ikke indgår i virksomhedsordningen. Ved en sikkerhedsstillelse gøres
der reelt brug af virksomhedens midler, og det synes ikke rimeligt, at det skal være mere
fordelagtigt at stille f.eks. virksomhedens likvider til sikkerhed for en privat kassekredit
fremfor at hæve virksomhedens likvider på almindeligvis via hæverækkefølgen. Hvis virk-
somhedens midler var blevet hævet, ville dette have medført en nedjustering af kapitalaf-
kastgrundlaget.
Side 2 af 2