Skatteudvalget 2015-16
L 123
Offentligt
1634703_0001.png
18. maj 2016
J.nr. 15-1386553
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 123 - Lov om ændring af lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber
m.v., aktieavancebeskatningsloven, virksomhedsskatteloven og forskellige andre love
samt ophævelse af lov om investeringsfonds (Tilpasning i forhold til EU-retten med hen-
syn til genbeskatning af underskud i faste driftssteder, definition af datterselskabsaktier og
nedsættelse af indkomstskattesatsen på udgående udbytter samt indgreb mod omgåelse af
udbyttebeskatningen i forbindelse med investering i investeringsinstitutter, justering af
indgrebet i virksomhedsordningen og andre justeringer af erhvervsbeskatningen).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 32 af 13. maj 2016.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om kommentar til henvendelse af 13/5-16 fra Janne Bram Jensen, PFA, til skatteministeren
1634703_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 13. maj 2016 fra Janne Bram
Jensen, PFA, jf. L 123 - bilag 17.
Svar
PFA bemærker, at L123 indeholder et indgreb mod omgåelse af udbyttebeskatningen ved investerin-
ger i investeringsinstitutter, og at det vil have markante negative konsekvenser for PFA og pensionsop-
sparerne, hvis lovforslaget vedtages i sin nuværende form, da omlægninger af investeringer bliver dob-
beltbeskattet.
PFA bemærker, at hvis lovforslaget havde været gældende lov i 2015, skulle PFA have betalt om-
kring 14 mia.kr. i skat i forbindelse med omlægningen af investeringer. Selv hvis dobbeltbeskatnings-
problemet løses, vil PFA, og dermed PFA’s pensionskunder, miste afkastet af disse 14 mia. kr.,
fordi beløbet ikke bliver investeret i den periode pengene indestår hos SKAT. I de gældende investe-
ringsmarkeder vil det tabte afkast udgøre godt 700 mio.kr.
Den nævnte problemstilling tager jeg meget alvorligt. Jeg er derfor glad for, at der i det
ændringsforslag, jeg sendte til Folketinget den 17. maj 2016, indgår et forslag til ændring
af opgørelsen af lagerbeskatningen, i de tilfælde hvor en afståelsessum er skattepligtig.
Med ændringsforslaget sikres det, at den afståelsessum, som udbyttebeskattes ved tilbage-
salg til det udstedende investeringsinstitut m.v., ikke indgår ved opgørelse af lagerbeskat-
ningen.
Når afståelsessummer beskattes som udbytte, og investor lagerbeskattes, vil der hermed
ikke være en samlet økonomisk forskel i beskatningen, i forhold til at der sker almindelig
udbytteudlodning fra aktier m.v.
Der vil herefter kunne være en likviditetsmæssig forskel i beskatningen, da kildebeskat-
ningen af udbyttet sker på tidspunktet, hvor afståelsen sker, mens opgørelsen af avancen
sker ultimo indkomståret efter lagerprincippet. Eventuel overskydende skat vil herefter
kunne udbetales i forbindelse med skatteansættelsen.
Jeg vil i den forbindelse henlede opmærksomheden på, at der efter omstændighederne vil
være mulighed for, at selskabet kan få det overskydende beløb tilbagebetalt af SKAT før
skatteansættelsen,
jf. selskabsskattelovens § 29 D.
Dette vil kunne afbøde den likviditetsmæs-
sige belastning.
Side 2 af 2