Skatteudvalget 2015-16
L 123
Offentligt
1634867_0001.png
19. maj 2016
J.nr. 15-1386553
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 123 - Lov om ændring af lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber
m.v., aktieavancebeskatningsloven, virksomhedsskatteloven og forskellige andre love
samt ophævelse af lov om investeringsfonds (Tilpasning i forhold til EU-retten med hen-
syn til genbeskatning af underskud i faste driftssteder, definition af datterselskabsaktier og
nedsættelse af indkomstskattesatsen på udgående udbytter samt indgreb mod omgåelse af
udbyttebeskatningen i forbindelse med investering i investeringsinstitutter, justering af
indgrebet i virksomhedsordningen og andre justeringer af erhvervsbeskatningen).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 34 af 18. maj 2016.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om kommentar til henvendelse af 18/5-16 fra Investeringsfondsbranchen, til skatteministeren
1634867_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 18. maj 2016 fra Investeringsfondsbran-
chen, jf. L 123 - bilag 18.
Svar
Det er IFB’s opfattelse, at ændringsforslaget, der blev sendt til Folketinget den 17. maj 2016, sikrer, at
danske livsforsikringsselskaber bliver lagerbeskattet på den rigtige måde og dermed undgår at blive dob-
beltbeskattet. IFB vurderer dog, at der på brancheplan vil være tale om 20-30 mia. kr., som uretmæssigt
opkræves i skat, og at der kan gå op til 1�½ år, inden selskabet får pensionsopsparernes penge igen. Mu-
ligheden for at få pengene tilbage fra SKAT ved tilbagebetaling eller ændring af forskudsopgørelsen må i
den situation efter IFB´s opfattelse betegnes som en nødløsning.
Det er desuden IFB’s vurdering, at ændringsforslaget vil lade udenlandske livsforsikringsselskaber og
pensionskasser i unoterede danske kapitalforeninger i stikken. De vil fortsat blive overbeskattet, og de vil
ikke kunne få deres penge igen fra SKAT. Ifølge IFB vil det med stor sandsynlighed betyde, at de vil
omlægge alle deres investeringer i danske investeringsfonde til udenlandske investeringsfonde, hvis loven
vedtages i uændret form. Dermed ødelægger de danske skatteregler danske virksomheders muligheder for
at konkurrere på EU’s indre marked. IFB henviser i denne sammenhæng til, at ingen andre lande har
valgt løsninger, så udenlandske investorer skal betale skat ved tilbagesalg til en investeringsfond for at
sikre et robust skattesystem.
Det er på den baggrund IFB’s opfattelse, at det vil være forhastet at vedtage L 123 i sin nuværende form.
Jeg vil indledningsvist bemærke til, at de gældende regler indebærer, at der som udgangs-
punkt er udbytteskat ved udlodning fra investeringsinstitutter, ligesom det er tilfældet for
udlodninger fra almindelige selskaber. Det er bl.a. hensigten med lovforslaget at beskytte
denne udbyttebeskatning. Vedtages L 123 ikke i sin nuværende form, vil der fortsat være
mulighed for omgåelse af udbyttebeskatningen. Når det er konstateret, at der er huller i
reglerne vedr. udbyttebeskatning af udenlandske investorer, skal de lukkes. Det er vigtigt,
at skattereglerne er robuste, så der ikke kan spekuleres i at undgå udbyttebeskatning.
I forbindelse med den supplerende eksterne høring af lovforslaget er det af flere blevet
påpeget, at danske investorer kan blive udsat for en overbeskatning, i de situationer hvor
den danske investor lagerbeskattes. Det gælder bl.a. for livsforsikringsselskaber, men også
for fysiske personer, der investerer direkte i investeringsselskaber. På den baggrund er der
stillet et ændringsforslag til lovforslaget, jf. L 123 – bilag 16, med henblik på, at sikre, at
der ikke sker en sådan dobbeltbeskatning. Ændringsforslaget indebærer, at der sker en
justering af lagerbeskatningen, der tager højde for den udbyttebeskatning af afståelses-
summer, som lovforslaget indfører. Ændringsforslaget sikrer en beskatning, der svarer til
den beskatning, der ville være sket, hvis der var sket en almindelig udbytteudlodning fra
aktier m.v.
Der vil kunne være en likviditetsmæssig forskel i beskatningen, da det samtidig foreslås, at
kildebeskatningen af udbyttet sker på det tidspunkt, hvor der sker tilbagesalg til det ud-
stedende investeringsinstitut, mens reguleringen via lagerbeskatningen har effekt ultimo
Side 2 af 3
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om kommentar til henvendelse af 18/5-16 fra Investeringsfondsbranchen, til skatteministeren
1634867_0003.png
indkomståret. Eventuel overskydende skat vil herefter kunne udbetales i forbindelse med
skatteansættelsen. Som det fremgår af bemærkninger til ændringsforslaget, vil der dog
efter omstændighederne være mulighed for, at selskabet kan få det overskydende beløb
tilbagebetalt af SKAT før skatteansættelsen,
jf. selskabsskattelovens § 29 D.
Dette vil kunne
afbøde den likviditetsmæssige belastning. Fysiske personer vil have mulighed for at ændre
forskudsopgørelsen, således at der tages højde for, at den indeholdte kildeskat modsvares
af et tilsvarende tabsfradrag i lagerbeskatningen.
Jeg er ikke enig i, at ændringsforslaget er en nødløsning. Ændringsforslaget sikrer tværti-
mod, at danske investorer ikke dobbeltbeskattes. Lovforslaget har til hensigt at sikre, at
afståelsessummer, der har samme funktion som udbytter, også beskattes som udbytter.
Lovforslaget har derimod ikke til hensigt at indføre en dobbeltbeskatning af danske inve-
storer.
Side 3 af 3