Skatteudvalget 2015-16
L 123
Offentligt
1637826_0001.png
25. maj 2016
J.nr. 15-1386553
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 123 - Lov om ændring af lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber
m.v., aktieavancebeskatningsloven, virksomhedsskatteloven og forskellige andre love
samt ophævelse af lov om investeringsfonds (Tilpasning i forhold til EU-retten med hen-
syn til genbeskatning af underskud i faste driftssteder, definition af datterselskabsaktier og
nedsættelse af indkomstskattesatsen på udgående udbytter samt indgreb mod omgåelse af
udbyttebeskatningen i forbindelse med investering i investeringsinstitutter, justering af
indgrebet i virksomhedsordningen og andre justeringer af erhvervsbeskatningen).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 38 af 24. maj 2016.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om kommentar til henvendelsen af 24/5-16 fra I & T Fondsmæglerselskabet Investering & Tryghed, til skatteministeren
1637826_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. maj 2016 fra I & T Fonds-
mæglerselskabet Investering & Tryghed, jf. L 123 - bilag 22
Svar
Fondsmæglerselskabet Investering & Tryghed (I & T) bemærker, at lovforslaget vil koste deres kunder
dyrt. I & T henvender sig kun til danske investorer, som i forvejen er underlagt lagerprincippet. Det hul,
som L123 tilsigter at lukke, har således ingen rod i de investeringsfonde, som I & T udbyder. Ifølge I &
T vil lovforslaget betyde, at deres kunder vil søge mod de store bankers standardiserede investeringspro-
dukter. Lovforslaget vil dermed være hæmmende for konkurrencen. I & T henviser til, at en udenlandsk
udbyder af samme type investeringsfonde til danske investorer ikke vil skulle tilbageholde udbytteskat af
salgsprovenuet.
Finanstilsynet har for nylig givet I & T tilladelse til at markedsføre deres investeringsfonde over for alle
typer af investorer, herunder også privatpersoner, men lovforslaget vil fjerne denne mulighed. Ifølge I & T
vil det være ødelæggende at skulle leve op til spredningsreglerne i UCITS-direktivet. I & T’s investerings-
fonde henvender sig ligesom børsnoterede investeringsforeninger til offentligheden, det vil sige til mange
kunder og ikke til få institutionelle investorer. Kundernes køb og salg af beviser foregår ikke via fonds-
børsen, men ved nytegning og tilbagesalg af investeringsbeviser direkte til investeringsfondene til indre
værdi, som I & T beregner og offentliggør på daglig basis. Herved opnår kunderne mulighed for at træde
ind og ud af deres investeringer på en nem og effektiv måde. En børsnotering af beviserne er ikke en mu-
lighed, idet denne løsning er alt for omkostningstung for en forvalter af I & T’s størrelse.
I & T anerkender, at deres kunder vil blive godskrevet udbytteskatten på årsopgørelsen, men understre-
ger, at kunderne vil skulle vente i op til halvandet år på at få skatten tilbagebetalt som en overskydende
skat i forbindelse med SKATs årsopgørelse. Omlægninger mellem de forskellige investeringsfonde vil blive
umuliggjort som følge af skattetilbageholdelsen.
I & T ønsker, at der findes alternative løsninger, som sikrer, at investeringsfonde, som henvender sig til
mange investorer, fortsat vil være omfattet af samme skatteregler, som gælder for almindelige investerings-
foreninger.
Jeg vil indledningsvist bemærke, at de gældende regler indebærer, at der som udgangs-
punkt er udbytteskat ved udlodning fra investeringsinstitutter, ligesom det er tilfældet for
udlodninger fra almindelige selskaber. Det er bl.a. hensigten med lovforslaget at beskytte
denne udbyttebeskatning.
I forbindelse med den supplerende eksterne høring af lovforslaget er det af flere blevet
påpeget, at danske investorer kan blive udsat for en overbeskatning, i de situationer hvor
den danske investor lagerbeskattes. Det kan også gælde for fysiske personer, der investe-
rer direkte i investeringsselskaber. På den baggrund er der stillet et ændringsforslag til
lovforslaget, jf. L 123 – bilag 16, med henblik på, at sikre, at der ikke sker en sådan dob-
beltbeskatning.
Side 2 af 3
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om kommentar til henvendelsen af 24/5-16 fra I & T Fondsmæglerselskabet Investering & Tryghed, til skatteministeren
1637826_0003.png
Ændringsforslaget indebærer, at der sker en justering af lagerbeskatningen, der tager høj-
de for den udbyttebeskatning af afståelsessummer, som lovforslaget indfører. Ændrings-
forslaget sikrer en beskatning, der svarer til den beskatning, der ville være sket, hvis der
var sket en almindelig udbytteudlodning fra aktier mv.
Der vil kunne være en likviditetsmæssig forskel i beskatningen, da det samtidig foreslås, at
kildebeskatningen af udbyttet sker på det tidspunkt, hvor der sker tilbagesalg til det ud-
stedende investeringsinstitut, mens reguleringen via lagerbeskatningen har effekt ultimo
indkomståret. Eventuel overskydende skat vil herefter kunne udbetales i forbindelse med
skatteansættelsen. Som det fremgår af bemærkninger til ændringsforslaget, vil der dog
efter omstændighederne være mulighed for, at selskabsinvestorer kan få det overskydende
beløb tilbagebetalt af SKAT før skatteansættelsen, jf. selskabsskattelovens § 29 D. Dette
vil kunne afbøde den likviditetsmæssige belastning. Fysiske personer vil have mulighed
for at ændre forskudsopgørelsen, således at der tages højde for, at den indeholdte kilde-
skat modsvares af et tilsvarende tabsfradrag i lagerbeskatningen.
På den bagrund mener jeg, at det i vidt omfang er søgt at afbøde den likviditetsmæssige
belastning for investorerne. Det er endvidere søgt at målrette lovforslaget, således at de
investeringsinstitutter, der har lovmæssigt krav om risikospredning og tilbagekøbspligt,
ikke rammes. Dvs. at lovforslaget omfatter de former for investeringsinstitutter, hvor der
er mulighed for systematisk at udnytte den eksisterende mulighed for at omgå udbyttes-
katten.
Side 3 af 3