Skatteudvalget 2015-16
L 123
Offentligt
1633964_0001.png
17. maj 2016
J.nr. 15-1386553
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 123 - Lov om ændring af lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber
m.v., aktieavancebeskatningsloven, virksomhedsskatteloven og forskellige andre love
samt ophævelse af lov om investeringsfonds. (Tilpasning i forhold til EU-retten med
hensyn til genbeskatning af underskud i faste driftssteder, definition af datterselskabsakti-
er og nedsættelse af indkomstskattesatsen på udgående udbytter samt indgreb mod omgå-
else af udbyttebeskatningen i forbindelse med investering i investeringsinstitutter, juste-
ring af indgrebet i virksomhedsordningen og andre justeringer af erhvervsbeskatningen).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 20. april 2016.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/4-16 fra Rønne & Lundgren Advokatpartnerselskab, til skatteministeren
1633964_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. april 2016 fra Rønne & Lundgren
Advokatpartnerselskab, jf. L 123 - bilag 7.
Svar
Rønne & Lundgren Advokatpartnerselskab henviser til, at investorer vil have svært ved at vurdere, om
de rammes af stramningen. Herudover henvises der til, at der vil opstå dobbeltbeskatning af lagerbeskat-
tede investorer. Rønne & Lundgren Advokatpartnerselskab foreslår at ændre lovforslaget således, at
dobbeltbeskatningen af lagerbeskattede investorer elimineres, eller at der alternativt indføres mulighed for,
at investorer tillægges en ubetinget ret til at opnå dispensation.
I relation til den del af lovforslaget, der vedrører tilbagesalg til udstedende investeringsin-
stitut, er indgrebet begrænset, så det ikke finder anvendelse i de situationer, hvor der er et
krav om risikospredning og indløsningsret. Derfor omfatter stramningen fx ikke alminde-
lige investeringsinstitutter omfattet af UCITS-direktivet, som er den foretrukne investe-
ringsform blandt personlige danske investorer. Herudover er børsnoterede investeringsin-
stitutter heller ikke omfattet af indgrebet. Det vurderes således ikke at være vanskeligt at
vurdere, om et givent investeringsinstitut er omfattet af lovforslaget eller ej.
Som det fremgår af det supplerende høringsskema, vil der blive fremsat et ændringsfor-
slag, der justerer beskatningen af danske investorer med henblik på at sikre, at disse ikke
dobbeltbeskattes.
Det vurderes ikke at være hensigtsmæssigt at imødekomme kritikken ved at indføre stå-
ende dispensationer inden for faste rammer. Det skal ses i sammenhæng med, at dispen-
sation normalt er betinget af, at investor har afhændet alle sine aktier i selskabet, og såle-
des reelt har opgivet sin indflydelse på selskabet. Formålet med indgrebet er netop at
sikre, at investorer med fælles interesser ikke systematisk kan tilbagesælge aktier mv. sva-
rende til de optjente indtægter i investeringsinstituttet, med henblik på at konvertere skat-
tepligtige udbytter til skattefri avancer, samtidig med at det indbyrdes ejerforhold opret-
holdes uændret. Desuden er det vurderingen, at en eventuel dispensationsadgang ikke vil
kunne forbeholdes danske investorer.
Side 2 af 2