Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 132 Bilag 6
Offentligt
1621174_0001.png
Greve d. 15. april 2016
Kommentar fra Modelflyvning Danmark til
Notat om registrering af private droner udarbejdet af UAS Denmark i
forbindelse med foretræde for Folketingets Transportudvalg
Konklusion:
Vi ser med beklagelse på at snævre kommercielle interesser skal ramme en sund fritidssport, som
har eksisteret problemfrit i 50 år, med overadministration og mistænkeliggørelse.
Modelflyvesporten er international funderet gennem FAI (Federation Aviation International) og er
som udgangspunkt velreguleret
.
Modelflyvning Danmarks piloter er veduddannede gennem den instruktion og træning der foregår i
landets over 100 registrerede modelflyveklubber. Disse piloter bør ikke bidrage til UAS-DKs
bekymringer for pirateri og dårligt omdømme – tværtimod.
Modelflyvning Danmark har meget svært ved at tro, at piloter der vil arbejde med Droner uden
respekt for gældende lovgivning, eller måske ligefrem med kriminelle intentioner, vil bruge ret
meget tid på at registrere sig i offentlige systemer, herunder det foreslåede drone-register. Med
andre ord rammer forslaget alle de de forkerte.
Lovpligtig / obligatorisk registrering vil helt sikkert betyde at ansvarsforsikring ikke dækker den
uregistrerede flyvning der VIL komme. Forslaget kan derfor resultere i uskyldige ofre der uden
obligatorisk registrering ville have været ansvarsdækket
-----
Når man fra UAS Denmarks side taler om registrering af private droner, er man formentlig ikke
opmærksom på at pt. 3.600 personer på fritidsbasis dyrker modelflyvning og har gjort det i rigtigt
mange år helt uden problemer. UAS Denmark skriver selv i forslaget at man ikke har kunne finde
dokumentation for problemets størrelse i form af politianmeldelser mv. Modelflyvning Danmarks
påstand er – at det er fordi den ikke findes, ganske enkelt fordi der ikke ER noget problem.
Som Modelflyvning Danmark redegjorde for i høringssvaret til Dronerapporten, har vi en anslået
udskiftning af modelfly/droner på omkring 6.000 om året blandt vores 3.600 medlemmer og det er
endda lavt sat. Disse droner/modelfly er alt fra små hjemmebyggede modelfly til større
halvfabrikerede modeller op til 25Kg.
Den form for fjernstyret modelflyvning som dyrkes i Modelflyvning Danmark er foregået gennem
de seneste 40-50 år uden problemer. Det skyldes dels den disciplin og ansvarlighed blandt
Modelflyvning Danmarks medlemmer der opretholdes gennem landets 100 modelflyveklubber
samt den færdighedstræning modelflyvepiloterne modtager i deres modelflyveklub. En stor del af
vore modelflyvepiloter har opnået færdighedscertifikater til den/de modelflytyper de benytter.
L 132 - 2015-16 - Bilag 6: Henvendelse af 14/4-16 fra Modelflyvning Danmark
1621174_0002.png
Greve d. 15. april 2016
Langt den overvejende del af de modelfly der benyttes af Modelflyvning Danmarks piloter er ikke
af dronetypen (moderne multirotorer). Det er modeller af helt traditionelle flytyper med eller
uden motorisering og udformede som modeller af eksisterende eller fortidige bemandede fly fx
skalamodeller af militære og civile fly, samt som træningsmodeller. Disse modeller er på ingen
måde egnede til at flyve i bebyggede områder og ville ved evt. misbrug være let genkendelige.
Modelflyvning Danmark benytter også i stigende grad multirotor droner til eksperimentelle og nu
også internationale sportslige formål. Disse multirotor droner omgås med samme respekt og
disciplin som de vingede modeller.
En lovpligtig registrering vil uundgåeligt føre til pirateri, og registreringens målgruppe må antages
at være de første til at undlade registrering. I stedet for større sikkerhed risikerer man at
piratflyvning får en udbredelse, som i udgangspunktet vil være undtaget forsikringsdækning som
følge af flyvningens ulovlighed. Med andre ord vil en lovpligtig registrering givetvis betyde at
flyvning UDEN registrering vil betyde at flyvningen sker uden nogen form for ansvarsdækning.
Det vil i vores øjne være utilstedeligt efter Dansk målestok at en mangeårig fritidssport som
traditionel modelflyvning skal belægges med store administrative og/eller økonomiske byrder som
følge af at en mistanke om piratvirksomhed blandt professionelle droneoperatører.
En mere typisk dansk håndtering ville være at angribe problemet hvor det opstår, som alternativ til
at mistænkeliggøre en stor skare af traditionelle fritidsbrugere ud fra snævre kommercielle
interesser.
Den bekymring om droneflyvningens renommé i befolkningen, som UAS-DK fremlægger, vil næppe
være under påvirkning fra den rekreative flyvning. Folks bekymring for droner vil tage omfang, når
kommercielle droner i større antal trafikerer vores byområder med fx pakkeudlevering.
Målgruppen for UAS-DKs bekymring vil næppe blive adresseret gennem en omfattende
registrering og mærkning. Den evt. ulovlige flyvning vil ikke blive udført at Modelflyvning
Danmarks medlemmer, idet de har både kendskab til lovgivningen og respekterer samme. Den
evt. ulovlige flyvning i byområder vil blive foretaget af ukyndige eller kriminelle, som næppe heller
bliver indfanget af en mærkningsordning.
Trafik- og Byggestyrelsens initiativ til at udstede dronetegn som hjemmel for droneflyvning bliver
af UAS-DK ringeagtet som en oplysningskampagne. Men det er efter vores mening netop styrken.
Den første forudsætning for at folk agerer lovligt er kendskab til loven. Man lærer ikke at køre bil
ved at modtage bøder. Man lærer det ved at blive undervist på en køreskole.
Mvh
Modelflyvning Danmark
Lars Kildholt