Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16, Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
L 147 , L 148
Offentligt
1625451_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 26. april 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 18 til L 147, forslag til lov om miljøvurdering
af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) /L 148, forslag til lov om ændring af lov om
planlægning, lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug, lov om anvendelse af Danmarks
undergrund, lov om fremme af vedvarende energi og forskellige andre love stillet den 19. april 2016 af
Maria Reumert Gjerding (EL).
Spørgsmål nr. 18 til L 147 / L 148
”Vil ministeren oplyse, hvilken konsekvenser vedtagelsen af L 147 vil have for antallet af VVM-
undersøgelser og miljøscreeninger.”
Svar
Jeg forstår spørgsmålet således, at der med miljøscreeninger henvises til VVM-screeninger af projekter
omfattet af lovforslagets bilag 2. I nedenstående besvarelse har jeg desuden lagt til grund, at der med
VVM-undersøgelser henvises til de miljøkonsekvensvurderinger, som skal udarbejdes for projekter
omfattet af lovforslagets bilag 1 og projekter på bilag 2, som ifølge VVM-screeningen medfører en
væsentlig indvirkning på miljøet.
Med lovforslaget sker der en række ændringer i, hvilke projekter der er omfattet af bilag 1 og 2.
Ændringerne er ikke en del af det ændrede VVM-direktiv fra 2014, men skyldes et ønske om at tilpasse
den danske implementering af bilagene til VVM-direktivets bilag.
Ændringerne betyder, at der må forventes at ske en stigning i antallet af screeninger efter den nye lov
sammenholdt med de gældende regler. Tilsvarende kan der ske et fald i antallet af projekter, som er
omfattet af krav om miljøkonsekvensvurdering. Det vil være tilfældet for de projekter, som i dag er
obligatorisk VVM-pligtige, og som med lovforslaget overføres til bilag 2. Disse projekter vil undgå en
miljøkonsekvensvurdering i de situationer, hvor den konkrete screening viser, at projektet ikke har en
væsentlig indvirkning på miljøet. De projekter, hvor screeningen påviser en væsentlig indvirkning på
miljøet vil med lovforslaget både blive omfattet af krav om screening og miljøkonsekvensvurdering.
Lovforslaget åbner herudover som noget nyt mulighed for, at ansøger frivilligt kan lade et projekt
omfattet af bilag 2 gennemgå en miljøkonsekvensvurdering uden foregående screening. Hermed kan
ansøger undgå at bruge tid og ressourcer på screeningsprocessen, hvis ansøger forventer, at projektet
efter en screening vil blive omfattet af krav om miljøkonsekvensvurdering. Det er uvist, i hvilket
omfang ansøger vil anvende denne mulighed, men omfanget vil få betydning for antallet af sager, som
omfattes af henholdsvis en VVM-screening og en miljøkonsekvensvurdering.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
L 148 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om, hvilken konsekvenser vedtagelsen af L 147 vil have for antallet af VVM-undersøgeler og miljø-screeninger, til miljø- og fødevareministeren
På baggrund af ovenstående er det ikke muligt at estimere antallet af sager, der skal undergå
henholdsvis en screening og en miljøkonsekvensvurdering, idet antallet af projekter blandt andet også
vil afhænge af den generelle samfundsøkonomiske udvikling.
Esben Lunde Larsen
/
Camilla Brask Lentz
2