Skatteudvalget 2015-16, Skatteudvalget 2015-16, Skatteudvalget 2015-16
L 149 , L 149 A , L 149 B
Offentligt
1630397_0001.png
9. maj 2016
J.nr. 15-3136801
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 149 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven, aktieavancebeskatnings-
loven, kursgevinstloven og skattekontrolloven (Skattebegunstigelse af individuelle medar-
bejderaktieordninger og skattefrihed for godtgørelse til visse asbestofre).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 4. maj 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra René Gade (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
L 149a - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelsen af ændringsforslag, således at grænsen for, hvor stor en del af en medarbejders løn, der kan udbetales som medarbejderaktier hæves til 25 pct. for iværksættervirksomheder (finansielle virksomheder ikke inkluderet), til skatteministeren
1630397_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes yde teknisk bistand til udarbejdelsen af ændringsforslag, således at græn-
sen for, hvor stor en del af en medarbejders løn, der kan udbetales som medarbejderaktier
hæves til 25 pct. for iværksættervirksomheder (finansielle virksomheder ikke inkluderet).
Ændringsforslag bedes indeholde en bestemmelse, hvori skatteministeren bemyndiges til
at definere iværksættervirksomheder nærmere specifikt.
Svar
Der findes ingen skattemæssig definition af iværksættervirksomheder. Et ændringsforslag
vil derfor bl.a. kræve, at der tages stilling til, om sådanne virksomheder skal afgrænses
efter størrelse (f.eks. antal ansatte, omsætning, overskud eller andet) og/eller virksomhe-
dens alder. Det kan eventuelt også overvejes, om opnåelse af et nærmere fastsat mål for
vækst i f.eks. omsætning, overskud eller andet skal indgå i afgrænsningen, ligesom det
eventuelt kan overvejes at indlægge et loft for antallet af ejere af selskabet.
En højere grænse for iværksættervirksomheder end for alle andre virksomheder kræver en
vurdering af foreneligheden med EUs statsstøtteregler. Støttebegrebet omfatter alle for-
mer for statslig aktivitet, der giver en eller flere virksomheder en økonomisk fordel frem
for andre, uanset formen. EU-reglerne giver imidlertid medlemslandene forskellige mu-
ligheder for at yde økonomisk støtte – herunder til iværksættervirksomheder.
Gennemførelse af regler som nævnt i spørgsmålet kræver derfor drøftelser med EU-
kommissionen med henblik på at klarlægge, om reglerne er EU-medholdelige, og såfremt
det ikke er tilfældet, om – og i givet fald hvordan – de kan gøres EU-medholdelige.
Spørgeren ønsker samtidig, at skatteministeren bemyndiges til at definere iværksættervirk-
somheder mere specifikt. En lovregel, hvorefter skatteministeren bemyndiges til i en be-
kendtgørelse at afgrænse den personkreds, der kan få medarbejderaktier uden indkomst-
beskatning, rejser ligeledes spørgsmål om foreneligheden med Grundlovens § 43.
Det bemærkes derudover, at en forhøjelse af grænsen til 25 pct. af lønnen i iværksætter-
virksomheder vil øge mindreprovenuet. Der ville derfor skulle tages stilling til, hvordan
mindreprovenuet skulle finansieres.
Sammenfattende vil det kræve et større analysearbejde at klarlægge, hvorvidt det ønskede
ændringsforslag kan gennemføres – og i givet fald, hvordan reglerne nærmere kan udfor-
mes.
Jeg håber, at spørgeren vil have forståelse for, at Skatteministeriet på den baggrund ikke
umiddelbart har mulighed for at udarbejde et ændringsforslag som nævnt i spørgsmålet.
For en god ordens skyld skal jeg samtidig gøre opmærksom på, at regeringen ikke kan
støtte et ændringsforslag, der ikke er i overensstemmelse med den ordning, som er aftalt i
forbindelse med finansloven for 2016.
Side 2 af 2