Skatteudvalget 2015-16
L 15 Bilag 2
Offentligt
1555180_0001.png
6. oktober 2015
Side: 1 af 1
PSO/SISC/lijo
Skatteministeriet
Att.: Jakob A. Simonsen
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Kære Jakob A. Simonsen
Opfølgning på høringsbrev af 16. januar 2015, j.nr. 13-0127997
Idet vi henviser til Skatteministeriets høringsbrev af den 16. januar 2015, herunder vores hø-
ringssvar af den 16. februar 2015, har vi enkelte yderligere bemærkninger til lovforslaget, som vi
for en god ordens skyld skal fremsætte i tillæg til bemærkningerne i vores høringsbrev af den 16.
februar 2015.
1. Managerspil
Lovforslaget stiller forslag om indførelse af en tredje form for tilladelsestype, som er tilpasset ud-
bud af managerspil.
Tilladelsen kan ifølge forslaget maksimalt være af et års varighed, og spilleomsætningen i tilladel-
sesperioden må ikke overstige 5 mio. kr. Derudover må tilbagebetalingsprocenten ikke overstige
20 procent.
1.1 Spilleomsætning
Vi skal bemærke, at vi bestemt imødeser en lempelse af reglerne for udbud af managerspil. I ly-
set af managerspillenes specielle karakter sammenlignet med andre spil, herunder den forvente-
de lavere risiko for hvidvask, vil vi dog anbefale, at grænsen for spilleomsætning øges yderligere
udover de foreslåede 5 mio. kr. i lovforslaget.
1.2 Tilbagebetalingsprocent
Derudover skal vi bemærke, at grænsen for tilbagebetalingsprocenten i spil udbudt i henhold til
den foreslåede tilladelsestype forekommer uhensigtsmæssig. Præmier i de udbudte managerspil
vil således ofte blive kommunikeret allerede i begyndelsen af spillene, inden man kender det fulde
antal deltagere i de pågældende spil - dette netop for at tiltrække spillerne. Det vil derfor være
umuligt for spiludbyderne at forudsige den endelige tilbagebetalingsprocent i spillene, som netop
afhænger af hvor mange spillere, som placerer et indskud i spillene. Forslaget om en grænse for
tilbagebetalingsprocenten synes således at forudsætte, at der er tale om puljespil, hvor præmier-
ne afhænger af indskud, hvilket langt fra altid er tilfældet ved udbud af managerspil, hvor præ-
mierne f.eks. kan bestå af sponsorerede præmier såsom rejser, biler, cykler mv. Vi vil derfor an-
befale, at grænsen enten fjernes eller hæves betydeligt.
---oOo---
Skatteministeriet er naturligvis velkomment til at rette henvendelse til undertegnede, såfremt
nærværende giver anledning til spørgsmål.