Grønlandsudvalget 2015-16
L 155 Bilag 12
Offentligt
1639690_0001.png
Til lovforslag nr.
L 155
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Grønlandsudvalget den 26. maj 2016
Betænkning
over
Forslag til lov for Grønland om kontrol med den fredelige udnyttelse af
nukleart materiale
[af udenrigsministeren (Kristian Jensen)]
1. Ændringsforslag
Udenrigsministeren har stillet 11 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts 2016 og var til 1.
behandling den 19. april 2016. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udenrigsministeren sendte den 4. februar
2016 dette udkast til udvalget, jf. GRU alm. del – bilag 35.
Den 30. marts 2016 sendte udenrigsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 16 spørgsmål til udenrigsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse EL og IA)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
For Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er
det helt afgørende, at grønlænderne selv tager stilling til,
hvordan de vil bruge deres undergrund. Det er efter SF’s op-
fattelse en helt afgørende hjørnesten i et lands selvbestem-
melse, at man selv har råderet over egne ressourcer og mine-
raler, og hvordan de bruges nu og i fremtiden. Derfor mener
SF også, at man skal rette sig efter det flertal, der nu engang
er i Inatsisartut i forhold til kontrollen af den fredelige ud-
nyttelse og eksport af det nukleare materiale, der brydes fra
Grønlands undergrund.
Det skal samtidig understreges, at SF som parti er mod-
stander af både brydning og eksport af nukleart materiale,
både fordi vi er modstandere af den fredelige brug af nukle-
art materiale i atomkraftværker, og sidst, men ikke mindst,
er vi bekymrede for den sikkerhedsrisiko, det nukleare ma-
teriale kan have i forhold til oparbejdning til brug i nukleare
våben. Derfor har vi også sympati for de holdninger, IA har
har givet udtryk for i forhold til forslaget i Inatsisartut med
hensyn til brydning og eksport af nukleart materiale.
Der påhviler derfor nu det grønlandske selvstyre og de
danske kontrolmyndigheder et stort ansvar for dels at sikre,
at nukleart materiale både brydes under gyldig hensyntagen
til Grønlands sårbare arktiske miljø, dels at det nukleare ma-
teriale i forbindelse med brydning og eksport ikke ender i de
forkerte hænder.
I den forbindelse vil der fra nu af også påhvile det danske
rigsfællesskab en helt særlig sikkerhedspolitisk rolle som
uraneksporterende område, hvorfor rigsfællesskabet og den
danske regering og Folketing fremadrettet vil have et endnu
større ansvar for at overholde og forbedre internationale reg-
ler og tiltag med hensyn til kontrollen med materialer, der
kan bruges i atomvåben.
Et
mindretal
i udvalget (EL og IA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Når Enhedslistens og Inuit Ataqatigiits medlemmer af
udvalget indstiller lovforslaget til forkastelse, sker det på
den baggrund, at dette lovforslag er et led i forberedelserne
til arbejdet med uranudvinding i Grønland. Enhedslisten og
Inuit Ataqatigiit er imod, at der udvindes uran og andre ra-
dioaktive mineraler i Grønland. Uran er ikke hvilket som
helst materiale, og derfor handler lovforslaget om grundlæg-
AX018904
L 155 - 2015-16 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 26. maj 2016
1639690_0002.png
2
gende etiske og moralske værdier i samfundet, og om at tage
et globalt medansvar.
Enhedslistens og Inuit Ataqatigiits medlemmer af udval-
get finder det beklageligt, at forberedelsen af arbejdet med
udvinding af uran sker uden bred tilslutning i Inatsisartut og
uden direkte inddragelse af den grønlandske befolkning. Re-
aliteten er, at befolkningen og det grønlandske parlament er
splittede i spørgsmålet om uranudvinding, og Enhedslisten
og Inuit Ataqatigiit er af den opfattelse, at det er nødvendigt
med en folkeafstemning i Grønland, således at der politisk
kan tages stilling til en holdbar politik, som reelt har folkets
mandat. Et forslag om en folkeafstemning i Grønland har så-
ledes været Inuit Ataqatigiits kompromisforslag.
Uranaftalerne mellem den grønlandske regering og den
danske regering, som er en del af baggrunden for, at disse
love nu udarbejdes, er desuden indgået uden involvering af
Inatsisartut, Grønlands parlament.
På den baggrund stemmer Enhedslisten og Inuit Ataqati-
giit imod lovforslaget.
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for be-
tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i
udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
udenrigsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af EL og IA):
Til § 2
1)
I
stk. 1
indsættes efter nr. 6:
»01) Overførsel: Forsendelse fra oprindelsesstedet til be-
stemmelsesstedet, herunder læsning og aflæsning.«
[Definition af overførsel af nukleart materiale]
2)
I
stk. 1
indsættes efter nr. 6:
»02) International overførsel: Forsendelse fra oprindelses-
stedet i Grønland til bestemmelsesstedet uden for
Grønland, herunder læsning og aflæsning.«
[Definition af international overførsel af nukleart materiale]
Til § 3
3)
I
stk. 3
indsættes efter »§ 5, stk. 1-3,«: »og anmeldelse
efter § 5, stk. 4,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]
Til § 5
4)
I
stk. 2
indsættes efter »nukleart materiale« ordene: »,
herunder for overførsel af nukleart materiale,«.
[Præcisering af, at regnskabs- og kontrolsystemet også skal
indeholde oplysninger om overførsler af nukleart materiale]
5)
Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 4.
Den, der har anmeldelsespligt efter § 4, stk. 1-3,
skal forud for international overførsel af nukleart materiale
foretage anmeldelse herom.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.
[Præcisering af forudgående anmeldelsespligt ved interna-
tional overførsel af nukleart materiale]
6)
I
stk. 4,
der bliver stk. 5, indsættes efter »stk. 1-3« or-
dene: »og anmeldelse efter stk. 4«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]
7)
I
stk. 5, nr. 3,
der bliver stk. 6, nr. 3, udgår »og forsen-
delser«.
[Teknisk korrektion]
8)
Stk. 5, nr. 5,
der bliver stk. 6, nr. 5, affattes således:
»05) krav til forudgående anmeldelse efter stk. 4 af interna-
tional overførsel af nukleart materiale.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]
Til § 8
9)
I
stk. 6, 3. pkt.,
indsættes efter »Beredskabsstyrelsen«
ordene »i helt særlige tilfælde«.
[Præcisering af, at afgørelse efter denne del af bestemmel-
sen angår helt særlige tilfælde, ligesom det gør sig gældende
efter bestemmelsens 1. og 2. pkt.]
Til § 10
10)
I
stk. 2
ændres »beslutte« til: »træffe afgørelse om«.
[Præcisering af, at beslutning om international overførsel af
mindre mængder nukleart materiale udgør en afgørelse i for-
valtningsretlig forstand]
11)
I
stk. 3
ændres »beslutning« til: »afgørelse«.
[Præcisering af, at beslutning om international overførsel af
mindre mængder nukleart materiale udgør en afgørelse i for-
valtningsretlig forstand]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget defineres overførsel.
Der er tale om overførsel af nukleart materiale, når det
forsendes fra et sted til et andet sted, og overførsel omfatter
læsning og aflæsning i forbindelse med forsendelsen. For-
sendelse indebærer således en fysisk flytning af nukleart
materiale. Der henvises til de almindelige bemærkninger til
lovforslagets punkt 5.4.
Definitionen skal medvirke til at afgrænse, hvornår der
skal ske ændringer i regnskabs- og kontroloplysninger i for-
bindelse med forsendelse af nukleart materiale. Dette vil ek-
sempelvis omfatte forsendelse mellem forskellige materiale-
balanceområder, men ikke flytning inden for samme materi-
alebalanceområde. Oplysninger om overførsel af nukleart
materiale skal indgå i de regnskabs- og kontroloplysninger,
L 155 - 2015-16 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 26. maj 2016
1639690_0003.png
3
som den, der har anmeldelsespligt efter lovforslagets § 4,
stk. 1-3, skal have.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget defineres international overførsel.
Herved forstås, at det nukleare materiale forsendes fra et
oprindelsessted i Grønland til et bestemmelsessted uden for
Grønland. Vedrørende internationale overførsler er det med
ændringsforslag nr. 5 præciseret, at der vil gælde krav om
forudgående anmeldelse.
Til nr. 3
Der er tale om en lovteknisk begrundet korrektion, som
ikke medfører indholdsmæssige ændringer af det fremsatte
lovforslag, nr. L 155 af 30. marts 2016.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget præciseres det, at den, der har an-
meldelsespligt efter § 4, stk. 2, skal have oplysninger om
overførsel af nukleart materiale indeholdt i det regnskabs-
og kontrolsystem, som er pligtigt efter § 4, stk. 2. Herved
gælder der tilsvarende som for den, der har anmeldelsespligt
efter § 4, stk. 1, og den, der har anmeldelsespligt efter § 4,
stk. 3.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget præciseres det, at den, der har an-
meldelsespligt efter § 4, stk. 1-3, forud for international
overførsel af nukleart materiale skal foretage anmeldelse
herom.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk begrundet korrektion, som
ikke medfører indholdsmæssige ændringer af det fremsatte
lovforslag, nr. L 155 af 30. marts 2016.
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk begrundet korrektion, som
ikke medfører indholdsmæssige ændringer af det fremsatte
lovforslag, nr. L 155 af 30. marts 2016.
Til nr. 8
Der er tale om en lovteknisk begrundet korrektion, som
ikke medfører indholdsmæssige ændringer af det fremsatte
lovforslag, nr. L 155 af 30. marts 2016.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget præciseres det, at Beredskabssty-
relsen kun i helt særlige tilfælde helt eller delvis kan inddra-
ge nukleart materiale, som er omfattet af § 4, stk. 2, eller
sætte det under administration. Der henvises til de særlige
bemærkninger i lovforslaget til § 8, stk. 6.
Til nr. 10
Med ændringsforslaget præciseres det, at udenrigsmini-
sterens eventuelle beslutning om, at der kan ske internatio-
nal overførsel af mindre mængder nukleart materiale udvun-
det i Grønland, uden at der er indgået en mellemstatslig afta-
le herom, udgør en afgørelse i forvaltningsretlig forstand.
Herved præciseres det, at de forvaltningsretlige regler og
principper vil være gældende.
Der er tale om en lovteknisk begrundet præcisering, som
ikke medfører indholdsmæssige ændringer i forhold til det
tidligere fremsatte lovforslag nr. L 155 af 30. marts 2016.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget præciseres det, at Beredskabssty-
relsens eventuelle beslutning om, at der kan ske internatio-
nal overførsel af mindre mængder nukleart materiale udvun-
det i Grønland, uden at der er indgået en mellemstatslig afta-
le herom, udgør en afgørelse i forvaltningsretlig forstand.
Herved præciseres det, at de forvaltningsretlige regler og
principper vil være gældende.
Der er tale om en lovteknisk begrundet præcisering, som
ikke medfører indholdsmæssige ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslag, nr. L 155 af 30. marts 2016.
Søren Espersen (DF) Martin Henriksen (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Peter Skaarup (DF)
Henrik Brodersen (DF) Marcus Knuth (V)
fmd.
Torsten Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V)
Peter Juel Jensen (V) Jacob Jensen (V) Villum Christensen (LA) Carsten Bach (LA) Rasmus Jarlov (KF) Kasper Roug (S)
Flemming Møller Mortensen (S) Jan Johansen (S) Karin Gaardsted (S) Troels Ravn (S) Mogens Jensen (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Christian Juhl (EL) Finn Sørensen (EL) Roger Matthisen (ALT) Martin Lidegaard (RV)
Karsten Hønge (SF) Aaja Chemnitz Larsen (IA) Aleqa Hammond (SIU)
nfmd.
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
46
37
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
7
6
L 155 - 2015-16 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 26. maj 2016
1639690_0004.png
4
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
34
14
13
10
8
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
1
1
1
1
L 155 - 2015-16 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 26. maj 2016
1639690_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 155
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra udenrigsministeren
Præsentationer og talepapirer fra høringen om uran den 16. marts 2016
Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om
tiltrædelse af lovforslaget
Ordførerindlæg fra Inatsisartuts første behandling af forslaget
Udskydelse af betænkningsafgivelse til den 26. maj 2016
Betænkning afgivet af Inatsisartuts Erhvervsudvalg
Dokumentet taget tilbage, er allerede omdelt
Udkast til betænkning
Naalakkersuisuts svarnotat til Inatsisartuts Erhvervsudvalgs betænk-
ning
Ændringsforslag, fra udenrigsministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 155
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om at uddybe sine kommentarer til Advokatsamfundets hørings-
svar, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor grænsen går mellem råstofloven (og dermed grøn-
landsk kompetenceområde) og udenrigs- og sikkerhedspolitikken (og
dermed rigsmyndighedernes ansvarsområde) med hensyn til udvin-
ding, forarbejdning og eksport af uran eller lignende råstoffer med sik-
kerhedspolitiske implikationer, til udenrigsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvorfor det er så vigtigt, at lovforslaget vedtages før som-
merferien og træder i kraft den 1. juli 2016, når der i Inatsisartut er
fremsat forslag om at holde folkeafstemning om uranudvinding i
Grønland, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om international overførsel af mindre mængder nukleart materi-
ale udvundet i Grønland, til udenrigsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, at Danmark dels bryder uran, dels bliver uraneksporterende
og eksportør af andre råstoffer med militær strategisk betydning, til
udenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan regeringen og det grønlandske selvstyre vil sikre
sig imod illegal eksport af uran brudt i Grønland, til udenrigsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om sikkerheds- og kontrolapparatet er på plads i Beredskabssty-
relsen og Grønland, når forslaget skal træde i kraft den 1. juli 2016, til
udenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om Grønland kan håndtere de store mængder forurenende af-
fald, som vil blive konsekvenserne af en eventuelt uranbrydning og
3
4
5
6
7
8
L 155 - 2015-16 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 26. maj 2016
1639690_0006.png
6
9
10
11
12
13
14
15
16
andre mineraler i Kvanefjeldet i Grønland, til udenrigsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om eksport af strategiske og sjældne mineraler ikke vil være en
de facto delvis tilbagerulning at det grønlandske selvstyre, til uden-
rigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om implementeringen i den foreslåede lovgivning af de interna-
tionale forpligtelser knyttet til udvinding og salg af uranholdigt mate-
riale, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at håndteringen af yellowcake og dermed første delen af
brændselscyklussen for uran er det mindst regulerede, til udenrigsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om hensyn til at øge sikkerheden i første del af brændselscyklus-
sen, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om det internationale samarbejde for at øge sikkerheden vedrø-
rende håndtering af uran, til udenrigsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om oversigt over forskellige radioaktive materialers mulige an-
vendelse til våbenformål, til udenrigsministeren og erhvervs- og
vækstministeren, og ministrenes svar herpå
Spm. om, hvilke krav der vil blive stillet til de aftaler med modtager-
lande, som er en forudsætning for, at der kan udstedes en eksporttilla-
delse, til udenrigsministeren og erhvervs- og vækstministeren, og mi-
nistrenes svar herpå
Spm. om, hvorvidt de to lovforslag, L 155 og L 158, reelt udhuler
Grønlands selvstyres kompetence på råstofområdet, til udenrigsmini-
steren og erhvervs- og vækstministeren, og ministrenes svar herpå