Grønlandsudvalget 2015-16
L 155 Bilag 3
Offentligt
4. april 2016
Rettelsesblad
Erstatter forslag af 2. marts 2016
FM 2016/107
Der er foretaget rettelser i bilag 1, Forslag om Lov for Grønland om kontrol med den fredelige
udnyttelse af nukleart materiale. Rettelserne er af lovteknisk og sproglig karakter som følge af
Justitsministeriets afsluttende lovtekniske gennemgang. På baggrund af høringssvaret fra DIIS er
teksten i de almindelige bemærkninger i punkt 5.4.gjort mere eksplicit. Endvidere er den
grønlandske titel på beslutningsforslaget rettet.
Naalakkersuisut fremsætter hermed følgende beslutningsforslag i henhold til § 33, i
Forretningsordnen for Inatsisartut:
Forslag til: Inatsisartutbeslutning om udtalelse til Forslag om Lov for Grønland om kontrol
med den fredelige udnyttelse af nukleart materiale
(Medlem af Naalakkersuisut for Erhverv, Arbejdsmarked, Handel og Udenrigsanliggender)
Begrundelse
Beslutningsforslaget er Grønlands Selvstyres udtalelse til lovforslag om lov for Grønland om
kontrol med den fredelige udnyttelse af nukleart materiale.
Lovforslaget er en opfølgning på anbefalingerne i den dansk-grønlandske Rapport om udvinding og
eksport af uran fra oktober 2013.
Lovforslaget bygger videre på samarbejdsaftale mellem regeringen og Naalakkersuisut om
samarbejde vedrørende de særlige udenrigs-, forsvars- og sikkerhedspolitiske forhold og
Fælleserklæring om sikkerhedskontrol med nukleare materialer. Fælleserklæringen om
sikkerhedskontrol er medtaget som bilag til lovforslaget. Fælleserklæringen om sikkerhedskontrol
beskriver den praktiske arbejdsdeling mellem Danmark og Grønland og de opgaver der skal
varetages for at efterleve sikkerhedskontrol-forpligtelserne.
Danmark og Grønland deler de samme internationale sikkerhedskontrolforpligtelser, der følger af
Traktaten om ikke-spredning af kernevåben (NPT) og af Tillægsprotokolaftalen mellem Kongeriget
Danmark og IAEA. Sikkerhedskontrol er betegnelsen for de tekniske foranstaltninger mv., der
benyttes til at sikre efterlevelsen af de traktatmæssige forpligtelser til, at nukleare materialer og
anlæg udelukkende anvendes til fredelige formål. For Danmarks vedkommende sker dette ved
medlemskab af EUROATOM og ved EU Forordning (Euratom) Nr. 302/2005 om anvendelse af
sikkerhedskontrol inden for Euratom. Grønland er ikke medlem af Euroatom og Euratom-traktaten
finder ikke anvendelse for Grønland, jf. Euratom-traktatens artikel 198, litra a.
___________________
FM 2016/xxx
2015-17480
1
L 155 - 2015-16 - Bilag 3: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
Lovforslaget vil i praksis gennemføre regler om sikkerhedskontrol, der svarer til relevante dele af
EU’s regulering af sikkerhedskontrol (Kommissionens forordning (Euratom) nr. 302/2005 af 8.
februar 2005 om anvendelse af sikkerhedskontrol indenfor Euratom (herefter Euratom forordning
302/2005)), der er gældende ret i Danmark.
Lovforslaget indhold
Lovforslaget indeholder to hovedelementer; at sikre, at nukleart materiale anvendes til fredelige
formål, og at sikre, at Kongeriget Danmark overholder sine internationale
sikkerhedskontrolforpligtelser.
Lovforslaget skal i praksis sikre at der foretages nødvendige foranstaltninger og kontrol, der skal
gøre det muligt at leve op til IAEA’s rapporteringskrav.
Det drejer sig primær om IAEA’s krav om at etablere et nukleart bogholderisystem samt regler om
IAEA’s inspektioner i Grønland, jf. forpligtelserne i Kongeriget Danmarks sikkerhedskontrolaftaler
med IAEA.
Det vil helt overordnet angå oplysninger om mængde, sammensætning og brug af nukleart materiale
og vil svare til de regnskabs- og kontrolforpligtelser mv, som fremgår af Euratom forordning
302/2005.
Lovforslaget indeholder bestemmelser om adgang for inspektører fra grønlandske myndigheder,
rigsmyndigheden og IAEA til lokaliteter og materialer, der er undergivet sikkerhedskontrol i
Grønland.
I bestemmelsen i § 10 i lovforslaget foreslås videre at eksport af nukleart materiale betinges af, at
der er indgået en mellemstatslig aftale med modtagerlandet med det formål at sikre, at nukleart
materiale udvundet i Grønland kun udnyttes til fredelige formål.
Mellemstatslige modtagerstatsaftaler undertegnes i overensstemmelse med selvstyrelovens § 13,
stk. 3. Det betyder at aftaler, hvor Danmark og Grønland i fællesskab har været inddraget i
forhandlingerne, undertegnes af regeringen, i videst muligt omfang sammen med Naalakkersuisut.
Forhold til selvstyreloven
Efter selvstyreloven har selvstyret den lovgivende og udøvende magt inden for overtagne
sagsområder. Grønlands Selvstyre overtog råstofområdet med Inatsisartutlov nr. 7. af 7. december
2009 om mineralske råstoffer og aktiviteter af betydning herfor (råstofloven).
2
L 155 - 2015-16 - Bilag 3: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
Tilladelser til forundersøgelser, efterforskning og udnyttelse af råstoffer i Grønland udstedes efter
råstofloven. Aktiviteterne vedrørende uran og andre radioaktive stoffer skal foregå i
overensstemmelse med de forpligtelser, der følger af folkeretlige aftaler og andre internationale
regler, som til enhver tid er bindende for Kongeriget Danmark og omfatter Grønland.
Udnyttelse af uran og andre radioaktive stoffer vil således ske i overensstemmelse med Kongerigets
ikke-spredningsforpligtelser i forhold til sikkerhedskontrol (safeguards), eksportkontrol, fysisk
sikring samt øvrige, relevante internationale forpligtelser.
Lovforslaget og de bagvedliggende aftaler med regeringen medfører ingen begrænsning eller anden
ændring af kompetenceforholdene efter selvstyreloven, anden lovgivning eller efter international
ret, herunder folkeretlige aftaler og folkeretten i øvrigt.
Økonomiske konsekvenser for selvstyret
Der forventes ikke øgede udgifter for selvstyret som følge af forslaget. Udgifter direkte forbundet
med selvstyrets medvirken til myndighedsbehandling vil være dækket af adgang til refusion hos
rettighedshavere i henhold til tilladelser meddelt efter råstofloven.
Høring
Lovforslaget har udover høringsportallen været sendt i 4 ugers høring til
Departementet for Finanser
Formandens Departement
Råstofdepartementet
Udenrigsdirektoratet
Departementet for Sundhed
Grønlandske Advokater
SIK
Grønlands Erhverv
ICC
KANUKOKA
Transparency Grønland
Kommuneqarfik Sermersooq
Kommune Kujalleq
Qeqqata Kommunia
Qaasuitsup Kommunia
Derudover har Udenrigsministeriet parallelt haft lovforslaget i høring hos danske myndigheder og
organisationer.
Høringerne har ikke givet anledning til ændringer.
3
L 155 - 2015-16 - Bilag 3: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
Indstilling
Naalakkersuisut skal på denne baggrund indstille, at Grønlands Selvstyre kan tiltræde Forslag om
Lov for Grønland om kontrol med den fredelige udnyttelse af nukleart materiale.
4