Skatteudvalget 2015-16
L 16 Bilag 12
Offentligt
1581716_0001.png
Til lovforslag nr.
L 16
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 16. december 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af tonnageskatteloven og sømandsbeskatningsloven
(Udvidelse af tonnageskatteordningen med en række specialskibe)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2015 og var til
1. behandling den 29. oktober 2015. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Lovforslaget er i det store hele en genfremsættelse af lov-
forslag nr. L 124 (folketingsåret 2014-15, 1. samling), der i
udkast blev sendt i høring i perioden fra den 9. oktober 2014
til den 6. november 2014 af den daværende skatteminister.
I forbindelse med genfremsættelsen har lovforslaget ikke
været sendt i fornyet høring. Høringssvar og høringsnotat
fra den daværende skatteminister over lovforslag nr. L 124
(folketingsåret 2014-15, 1. samling) er omdelt som bilag 4.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Danmarks Rederiforening og Sø-
fartens Ledere.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Deputation
Søfartens Ledere har mundtligt over for udvalget rede-
gjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 24 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker,
at lovforslaget skal ses i sammenhæng med det fokus, som
partierne har på at sikre gode rammevilkår for erhvervslivet.
Lovforslaget indebærer en markant udvidelse af tonnage-
skatteordningen, således at de nye skibstyper, som special-
skibene udgør, fremadrettet vil kunne operere under de gun-
stige regler i tonnageskatteloven. Herved sikres det, at ram-
mevilkårene for Det Blå Danmark også fremover vil være
attraktive, og at Danmark dermed fortsat kan fastholde sin
position som førende søfartsnation på det globale marked.
V, DF, LA og KF har desuden med tilfredshed konstateret,
at regeringen – hvis EU-reglerne giver mulighed herfor – vil
overveje på et senere tidspunkt at justere tonnageskattelo-
ven, så der gives mulighed for, at også de skibe, der omfat-
tes af de eksisterende regler i tonnageskatteloven, får mulig-
hed for at kunne sejle mellem f.eks. en havn og åbent hav.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget bemærker, at
det for Socialdemokratiet generelt er vigtigt, at statsstøtte gi-
ves for at sikre beskæftigelse til lønmodtagere bosat i Dan-
mark. S noterer sig, at regeringen giver udtryk for det
samme i svar på spørgsmål 3. Derfor hæfter S sig også sær-
ligt ved, at skatteministeren i sin skriftlige fremsættelse af
lovforslaget begrunder forslaget med, at det skal sikre inve-
steringer og arbejdspladser, og at regeringen afviser bekym-
ringerne fra Danmarks Rederiforening i sit svar på spørgs-
mål 10.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at lov-
forslaget først og fremmest er endnu en skattelettelse og me-
re statsstøtte til et rederierhverv, der i forvejen er begunsti-
get gennem den meget lave tonnageskat og DIS-ordningen
og dermed modtager af omfattende statsstøtte. Erhvervet er
på ingen måde nødlidende og omsætter kun i ringe grad den
omfattende statsstøtte til danske job om bord på skibene.
AX018108
L 16 - 2015-16 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 16. december 2015
1581716_0002.png
2
Alternativets medlemmer af udvalget mener ikke, at det
foreslåede er en bæredygtig vej at slå ind på, da skattekon-
kurrence med vores handels- og samarbejdspartnere hurtigt
risikerer at blive et kapløb mod bunden, hvor alle lande sæn-
ker skatten til det lavest mulige. ALT stiller sig ydermere
tvivlende over for effekten på antallet af arbejdspladser, da
de flere indregistrerede specialskibe i Danmark formentlig
kun i begrænset omfang vil blive bemandet af dansk perso-
nale.
Alternativet ser dermed ikke lovforslaget som et forslag,
der vil bringe flere arbejdspladser til Det Blå Danmark, men
som et forslag, der vil bringe skattelettelser til Det Blå Dan-
mark, hvilket hverken giver overskud på den sociale eller
den økonomiske bundlinje. Derfor støtter Alternativet ikke
lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Britt Bager (V) Merete Riisager (LA)
nfmd.
Ole Birk Olesen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Per Husted (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Thomas Jensen (S)
fmd.
Jesper Kiel (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT)
Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
47
37
34
14
13
9
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 16 - 2015-16 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 16. december 2015
1581716_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 16
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Titel
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 5/11-15 fra Danmarks Rederiforening
Høringsnotat og høringssvar til lovforslag nr. L 124 (2014-15, 1. sam-
ling), fra den tidliger skatteminister
Henvendelse af 13/11-15 fra Søfartens Ledere
1. udkast til betænkning
Henvendelse af 18/11-15 fra Søfartens Ledere
2. udkast til betænkning
Præsentation fra Søfartens Ledere anvendt under foretræde for udval-
get den 19. november 2015
Meddelelse om udskudt betænkningsafgivelse
3. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 16
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om ministeren kan oplyse, hvor meget de 20 største rederier be-
talte i tonnageskat i forhold til deres overskud i 2014 og i perioden
2010-2014, skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke forudsætninger regeringen lægger til grund for, at ud-
videlsen af tonnageskattelovgivningen vurderes at medføre et ikke
nævneværdigt mindreprovenu, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om at oplyse størrelsen af den samlede danske statsstøtte som
følge af tonnageskatten i årene 2010-2014, til skatteministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om at oplyse størrelsen af det beløb, som i lovforslagets be-
mærkninger er vurderet til et »ikke nævneværdigt mindreprovenu«, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse, om beløbet nævnt i lovforslagets bemærkninger
som et »ikke nævneværdigt mindreprovenu« er det samme beløb, som
statsstøtten som følge af udvidelse af tonnageskatteordningen til spe-
cialskibe m.v. vil stige med, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren har en forventning om, at Europa-Kommissionen
vil godkende den fortsatte statsstøtteordning, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, i hvilket omfang loven kan føre til, at rederier, der har fået
bygget skibe og andre af de omfattede fartøjer, kan få en skattefordel,
sammenlignet med at tonnageskatteordningen ikke kan tilvælges, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
L 16 - 2015-16 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 16. december 2015
1581716_0004.png
4
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Spm. om, hvor mange specialskibe m.v. der påregnes at kunne komme
ind under tonnageskatteordningen umiddelbart og på sigt, til skattemi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at der skelnes korrekt mellem
aktiviteter, der kan komme ind under tonnageskatten, og aktiviteter,
der ikke kan, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 5/11-15 fra Danmarks Rede-
riforening, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan oplyse, hvad tonnagebeskatningen blev op-
gjort til i 2001, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at det beløb, som tonnagebeskat-
ningen blev fastsat til i 2001, efterfølgende blot er blevet prisindekse-
ret, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt udviklingen i den samlede tonnagebeskatning ind-
går i Skatteministeriets beregning af statsstøtten til rederierne gennem
tonnageskatteordningen, til skatteministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, hvordan Skatteministeriet er kommet frem til beløbet kr.
105 mio. i 2015, hvis der ikke blot er tale om en prisindeksering af
tonnagebeskatningen fastsat i 2001, til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om at tage initiativ til at bringe den danske fortolkning af »desti-
nation« på linje med vores nabolande, der fortolker begrebet bredere
end havne eller faste anlæg, så danske rederier bliver konkurrence-
mæssigt ligestillet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 13/11-15 fra Søfartens Lede-
re, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at bekræfte, at begrebet mellem forskellige destinationer ik-
ke tidligere har været nærmere defineret i hverken tonnageskatteloven,
i forarbejderne hertil eller i Europa-Kommissionens godkendelse af
den danske ordning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse, hvordan andre EU-lande som eksempelvis Sveri-
ge, Tyskland, Storbritannien eller andre fortolker begrebet mellem for-
skellige destinationer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse, om Europa-Kommissionen fortolker EU’s mariti-
me statsstøtteretningslinjer mindre restriktivt end de danske myndig-
heder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at destinationskravet ikke gælder for forsyningssejlads, for
så vidt angår tonnageskatteordningen, til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvorfor »destination« skal fortolkes restriktivt i nettoløns-
ordningen, når ministeren forventer, at EU vil godkende en bredere
definition i tonnageskatteordningen, til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om ministeren kan redegøre for, hvorfor »skønnet over skatte-
udgiften ved tonnageskatteordningen er baseret på en mekanisk opreg-
ning af det oprindelige skøn over mindreprovenuet ved indførelsen af
ordningen i 2001«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
L 16 - 2015-16 - Bilag 12: Betænkning afgivet den 16. december 2015
1581716_0005.png
5
23
24
Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/11-15 fra Søfartens Lede-
re, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om regeringen har planer for at udvide DIS til andre områder,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå