Skatteudvalget 2015-16
L 16 Bilag 4
Offentligt
1567830_0001.png
28. januar 2015
J.nr. 14-3199081
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af tonnageskatteloven og sømandsbeskatningsloven
(Udvidelse af tonnageskatteordningen med en række specialskibe).
Benny Engelbrecht
/ Lise Bo Nielsen
L 16 - 2015-16 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1567830_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Bech-Bruun
Ifølge Bech-Bruun har Folketinget
siden 2005 forudsat, at Kommissi-
onens retningslinjer for statsstøtte
til søtransporten blev udnyttet i
videst muligt omfang.
Efter Bech-Bruuns opfattelse har
forligspartierne bag
Aftale om en
vækstpakke
tilsyneladende ændret
opfattelse i forhold til holdningen i
2005, da man med forslaget til
sømandsbeskatningslovens § 5 nu
indskrænker området for DIS-
ordningen.
Det indgår ikke i
Aftale om en
vækstpakke,
at der samtidig med
udvidelsen af tonnageskatteord-
ningen skal gennemføres en tilsva-
rende udvidelse af DIS-ordningen.
Med forslaget præciseres det, at
anvendelsesområdet for DIS-
ordningen fastholdes. Der er såle-
des hverken tale om en udvidelse
eller indskrænkning af rederiernes
mulighed for at aflønne søfolk
med en skattefri nettohyre.
Bemærkningerne til lovforslaget
som fremsat er udbygget med et
afsnit om, at udvidelsen af tonna-
geskatteordningen ikke medfører
ændringer i anvendelsesområdet
for refusionsordningen for perso-
ner, som udfører arbejde om bord
på stenfiskerfartøjer, herunder
sandsugere.
De aktiviteter, som tonnageskatte-
ordningen udvides med – herun-
der aktivitet med visse konstrukti-
onsopgaver til søs – er hverken ef-
ter gældende regler eller efter lov-
forslaget omfattet af begrebet
”transport af passagerer eller
gods” i tonnageskattelovens § 6.
Dette er tydeliggjort i lovforslaget
som fremsat, herunder i bemærk-
ningerne til den foreslåede be-
stemmelse i tonnageskattelovens §
Der savnes i den forbindelse en
stillingtagen til, om refusionsord-
ningen (den anden særlige stats-
støtteordning) i sømandsbeskat-
ningslovens § 10 fortsat vil kunne
opretholdes for visse specialskibe,
som fremover vil kunne rummes
både af den udvidede tonnageskat-
telov og af refusionsordningen.
Det bør præciseres, at entrepre-
nørmæssig aktivitet til søs som
følge af lovforslaget må anses for
en integreret del af aktivitet med
søtransport. Det bør i den forbin-
delse præciseres, at lovforslaget
gør endeligt op med begrebet ent-
reprenørmæssig aktivitet, som det-
te er afgrænset i Skatteministeriets
meddelelse offentliggjort i
SKM2006.602.DEP.
Side 2 af 23
L 16 - 2015-16 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1567830_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
8 a.
Som det også er beskrevet i lov-
forslaget som fremsat, sker udvi-
delsen af tonnageskatteordningen
ved, at der i § 8 a indføres en ny
kategori af aktiviteter, der kan
tonnagebeskattes, uden at der er
tale om aktivitet med transport af
passagerer eller gods.
Forslaget ændrer derimod ikke på
afgrænsningen af de aktiviteter –
aktiviteter med transport af passa-
gerer eller gods – der kan tonna-
gebeskattes efter gældende regler.
Entreprenørmæssig aktivitet til søs
udgør som følge af ovenstående
ikke en integreret del af aktivitet
med søtransport, men indgår i ste-
det i den nye kategori af aktivite-
ter, som tonnageskatteordningen
udvides med.
For denne kategori af aktiviteter er
det hverken en betingelse for at
være omfattet af tonnageskatte-
ordningen, at der er tale om rede-
rivirksomhed, eller at aktiviteterne
udøves mellem forskellige destina-
tioner.
Det bemærkes i øvrigt, at medde-
lelsen i SKM2006.602.DEP ikke
vedrører tonnageskatteordningen,
men refusionsordningen for sand-
sugere.
Det bør desuden præciseres, at det
er uden betydning, om det pågæl-
dende specialskib medtager last fra
havn eller ej, når blot skibet invol-
veres i bygning eller reparation af
Hvis et skib udfører aktivitet, der
er omfattet af forslaget til § 8 a,
kan aktiviteten omfattes af tonna-
geskatteordningen, selv om skibet
ikke udfører transport af passage-
Side 3 af 23
L 16 - 2015-16 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1567830_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
f.eks. en vindmøllekonstruktion.
Der henvises i den forbindelse til
sag C-456/04 Agip Petroli SpA.
rer eller gods til søs. Dette er be-
skrevet ovenfor og tydeliggjort i
bemærkningerne til lovforslaget
som fremsat.
Lovforslaget giver ikke anledning
til at præcisere, hvorvidt carbota-
gesejlads uden last (sag C-456/04
Agip Petroli SpA) eller fra havn
tilbage til den samme havn (sag C-
17/13 Alpine River Cruises) kan
omfattes af tonnageskatteordnin-
gen.
Det bør præciseres, hvad der for-
stås ved et ”offshoreanlæg”. Det
kan næppe være hensigten, at den
samlede offshore vindmøllepark
skal være færdigbygget og eventu-
elt tillige idriftsat.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke
ændrer på, hvornår der efter gæl-
dende regler er tale om aktivitet
med transport af passagerer eller
gods (rederivirksomhed) mellem
forskellige destinationer. Dernæst
bemærkes, at destinationskravet
ikke gælder for de aktiviteter, som
tonnageskatteordningen foreslås
udvidet med. Det indgår derfor ik-
ke i lovforslaget at foretage en
nærmere afgræsning af begrebet
offshore-anlæg.
Lovforslaget ændrer ikke på,
hvornår der er tale om søtransport
mellem forskellige destinationer.
De foreslåede regler giver derfor
ikke anledning til den ønskede
præcisering, jf. også ovenfor.
Det bør endelig præciseres, hvor-
vidt søtransport kan omfatte sej-
lads fra en havn og tilbage til den
samme havn. I forhold til sidst-
nævnte henvises til sag C-17/13
Alpine River Cruises.
Danmarks Rederifor-
ening
Indledningsvist hilser Danmarks
Rederiforening og Rederiforenin-
gen af 2010 (herefter ”Rederifor-
eningen”) den foreslåede udvidelse
af tonnageskatteordningen vel-
kommen. Rederiforeningen næv-
ner i den forbindelse, at den dan-
ske offshore-sektor efter forenin-
Side 4 af 23
L 16 - 2015-16 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1567830_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
gens vurdering beskæftiger mere
end 20.000 personer, hvoraf 5.000
er beskæftiget med aktiviteter rela-
teret til opsætning og service af
offshore vind og olie/gas.
Bredere definition af special-
skibes aktiviteter
Rederiforeningen foreslår, at der
anlægges en bredere definition af
de aktiviteter, som tonnageskatte-
ordningen udvides med. Det anfø-
res i den forbindelse, at rederierne
i offshore sektoren i stigende grad
bliver mødt af forventninger fra
kunderne om, at de er i stand til
med samme skib at løse flere for-
skellige typer af opgaver. Imidler-
tid er beskrivelsen af de nye aktivi-
teter i lovforslaget ikke dækkende
for de aktiviteter, som de berørte
skibstyper typisk udfører, og der-
for risikerer forslaget ikke at få den
ønskede effekt.
Rederiforeningen foreslår på den
baggrund, at udvidelsen af tonna-
geskatteordningen ikke baserer sig
på en opregning af konkrete aktivi-
teter, men på en bredere, almen
definition, som f.eks. ”søfartsakti-
viteter, der er udsat for internatio-
nal konkurrence”. Dette svarer til
udformningen af den svenske sø-
mandsbeskatningsordning, der er
blevet udvidet tidligere på året. Al-
ternativt foreslås det, at udvidelsen
sker med en række specifikt op-
regnede konkrete aktiviteter.
I høringssvaret redegør Rederifor-
eningen derefter mere detaljeret
for, hvordan den ønskede bredere
afgrænsning af aktiviteterne lov-
Det bemærkes indledningsvist, at
de aktiviteter, som tonnageskatte-
ordningen foreslås udvidet med, er
beskrevet med udgangspunkt i
Af-
tale om en vækstpakke
fra juni 2014,
hvis initiativ om styrkede ramme-
vilkår for offshore skibe lovforsla-
get udmønter en del af.
Det bemærkes dernæst, at ud-
formningen af udvidelsen er æn-
dret i lovforslaget som fremsat i
forhold til udformningen i hø-
ringsudkastet. I stedet for at udvi-
delsen gennemføres ved en æn-
dring af tonnageskattelovens § 8,
er de aktiviteter, som tonnageskat-
teordningen udvides med, nu op-
regnet i en ny § 8 a.
De pågældende aktiviteter vil med
forslaget blive omfattet af tonna-
geskatteordningen, uden at det er
en betingelse herfor, at der er tale
om transport af passagerer eller
gods, og uden at det er en betin-
gelse, at aktiviteterne udøves mel-
lem forskellige destinationer, som
det i dag kræves efter tonnageskat-
telovens § 6.
I lovforslaget som fremsat er af-
grænsningen af de aktiviteter med
konstruktionsopgaver til søs, der
kan omfattes af ordningen, der-
næst udvidet i forhold til hørings-
Side 5 af 23
L 16 - 2015-16 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1567830_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
teknisk kan gennemføres.
Det foreslås i den forbindelse, at
tonnageskattelovens § 6 ændres, så
”servicering, konstruktion og ned-
tagning af energiaktiviteter til søs
samt miljøaktiviteter til søs, der ik-
ke er i direkte konkurrence med
landbaseret aktivitet”, omfattes af
bestemmelsen.
Alternativt foreslås det, at tonna-
geskattelovens § 8, der undtager en
række aktiviteter fra tonnageskat-
teordningen, indskrænkes, så byg-
ning og reparation af olieinstallati-
oner, vindmølleparker eller andre
havanlæg, samt dykkervirksomhed
udgår af bestemmelsen. Samtidig
justeres tonnageskattelovens § 10.
udkastet. Der henvises til § 8 a, nr.
3 i lovforslaget som fremsat.
Til det anførte om den svenske
ordning bemærkes dernæst, at det
er korrekt, at Sverige har fået ud-
videt sin sømandsbeskatningsord-
ning med en række aktiviteter. Det
er også korrekt, at det fremgår af
den svenske lovgivning, at et af
kriterierne for, at disse aktiviteter
kan omfattes, er, at der er tale om
fartøjer, som ”anvendes i trafik,
som er udsat for international
konkurrence på søfartsmarkedet.”
De aktiviteter, som den svenske
sømandsbeskatningsordning reelt
er udvidet med, fremgår dog af
den notifikationssag, hvori Euro-
pa-Kommissionen har godkendt
udvidelsen. Af denne sag fremgår
det, at der konkret er udvidet med
følgende skibstyper: Bugserbåde,
opmudringsskibe, undersøgelses-
skibe, kabellægningsskibe, rørlæg-
ningsskibe og kranskibe.
Som ovenfor beskrevet er ud-
formningen af lovforslaget ændret,
herunder forslaget i høringsudka-
stets § 1, nr. 4. Ændringen for ak-
tiviteter med ishåndtering fremgår
nu af forslaget til § 8 a, nr. 4. Det
indebærer, at der ikke gælder et
skærpet flagkrav, medmindre akti-
viteten må kvalificeres som egent-
lig bugsering.
Lovforslaget er justeret, så aktivitet
med bygning, reparation og ned-
tagning af vindmølleparker eller
andre havanlæg til søs samt ned-
lægning, inspektion og reparation
af rørledninger eller kabler på hav-
Det foreslås, at ishåndteringsskibe
ikke sidestilles med bugserskibe, så
der ikke for ishåndteringsskibe skal
gælde et skærpet flagkrav.
Det foreslås desuden, at reglen
vedrørende vindmølleskibe udvi-
des, så den dækker ”konstrukti-
onsopgaver til søs” i bredere for-
stand.
Side 6 af 23
L 16 - 2015-16 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1567830_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bunden omfattes af tonnageskat-
teordningen. Der henvises til § 8 a,
nr. 3, i lovforslaget som fremsat og
bemærkningerne hertil.
Videre foreslås en præcisering af
lovforslaget, så det fremgår, hvor-
vidt vagttjeneste ved kabellægning
og andre ikke faste installationer til
søs også er omfattet af vagtskibs-
aktiviteter i forslaget.
Ændringen af tonnageskatteord-
ningen for aktiviteter med vagttje-
neste fremgår nu af forslaget til § 8
a, nr. 1. Med forslaget udvides mu-
ligheden for, at indkomst ved vagt-
tjeneste kan omfattes af tonnage-
skatteordningen, da hverken kra-
vet om transport af passagerer el-
ler gods eller destinationskravet
gælder for de aktiviteter, der er
omfattet af § 8 a. Det betyder, at
vagttjeneste ved f.eks. kabellæg-
ning og andre ikke faste installati-
oner fremover vil være omfattet af
tonnageskatteordningen.
Afsnittet om gældende ret i lov-
forslagets almindelige bemærknin-
ger er justeret, så det nu indehol-
der en omtale af den svenske sø-
mandsbeskatningsordning.
Det foreslås desuden, at der i lov-
forslagets gennemgang af gælden-
de ret indsættes en reference til
Europa-Kommissionens godken-
delse af udvidelsen af den svenske
sømandsbeskatningsordning.
Europa-Kommissionens godken-
delse af den svenske sømandsbe-
skatningsordning illustrerer, at af-
grænsningen af de aktiviteter, der i
dag er omfattet af den danske ton-
nageskatteordning, er for snæver.
Det anføres i den forbindelse, at
SKAT har anlagt en for snæver
fortolkning af destinationsbegre-
bet. På den baggrund foreslås det,
at destinationsbegrebet præciseres
i lovforslaget.
Udvidelse af tonnageskatten
med boreskibe og -rigge
Rederiforeningen foreslår, at ton-
Det bemærkes, at destinationskra-
vet ikke gælder for de aktiviteter,
som tonnageskatteordningen fore-
slås udvidet med. Lovforslaget
ændrer heller ikke på, hvornår der
efter gældende regler er tale om
aktivitet med transport af passage-
rer eller gods mellem forskellige
destinationer. Det indgår derfor
ikke i lovforslaget at foretage en
præcisering af destinationsbegre-
bet.
Som det er beskrevet ovenfor,
Side 7 af 23
L 16 - 2015-16 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1567830_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
nageskatteordningen også udvides
med de aktiviteter, der udføres af
mobile borerigge og boreskibe.
Der peges i den forbindelse på, at
den almindelige danske selskabs-
beskatning af boreselskaber ikke
længere er konkurrencedygtig, da
flere lande tilbyder en langt mere
konkurrencedygtig beskatning. Et
eksempel herpå er Singapore, som
har set en betydelig vækst i disse
aktiviteter de senere år. De seneste
år er der derimod ikke indregistre-
ret nye boreskibe eller borerigge i
Danmark til trods for, at der i den
periode er sket en større vækst i
sektoren.
Rederiforeningen vurderer, at en
udvidelse af tonnageskatteordnin-
gen med borerigge og boreskibe
vil medføre, at den dansk flagede
rigflåde vil stige med 50-100 pct.
på kort sigt, og at antallet af ansat-
te på land vil vokse med i størrel-
sesordenen 100 specialister.
Konkret foreslås en ordning, hvor
nyere borerigge gives adgang til
tonnageskatteordningen med sat-
ser, der er 3-4 gange så høje som
de satser, der gælder for andre
skibs- og fartøjstyper. Hermed kan
der laves en udvidelse, hvor den
umiddelbare provenuudgift vil væ-
re i størrelsesordenen 10 – 20 mio.
kr. Dette inkluderer ikke A-skatter
fra et øget antal beskæftigede og
deraf afledte effekter hos danske
underleverandører.
Udvidelse af nettolønsordnin-
gen for søfolk på specialskibe
udmønter lovforslaget den del af
Aftale om en vækstpakke,
der vedrø-
rer en styrkelse af rammevilkårene
for Det Blå Danmark. Det indgår
ikke i denne aftale, at der skal ske
en udvidelse af tonnageskatteord-
ningen med mobile borerigge og
boreskibe, og en sådan udvidelse
indgår derfor heller ikke i lov-
forslaget.
Side 8 af 23
L 16 - 2015-16 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1567830_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Rederiforeningen foreslår, at DIS-
ordningen udvides på samme må-
de som tonnageskatteordningen.
Dette er helt afgørende for at opnå
regeringens målsætning med lov-
forslaget, som er at tiltrække skibe
og beskæftigelse til Danmark.
Det er ifølge Rederiforeningen vig-
tigt med et bredt anvendelsesom-
råde for DIS-ordningen, så søfol-
kene ikke risikerer at falde ud af
ordningen, blot skibet kortvarigt
udfører aktivitet, der falder uden
for ordningen. En sådan usikker-
hed kan i sig selv få rederier til at
fravælge dansk flag og danske sø-
folk.
Rederiforeningen foreslår derfor,
at såfremt skibets hovedaktivitet
kvalificerer til tonnageskatteord-
ningen og DIS-ordningen, bør sø-
folkenes fulde indkomst være om-
fattet af ordningen, fordi aktivite-
terne som hovedregel ikke er i di-
rekte konkurrence med aktiviteter i
land.
Rederiforeningen fremhæver, at
det for den enkelte sømand vil væ-
re administrativt tungt og helt
uoverskueligt at skifte mellem net-
to- og bruttoløn.
Der henvises til kommentaren til
Bech-Bruun.
Det bemærkes, at ansatte besæt-
ningsmedlemmer ikke har indfly-
delse på, om skibet i en given pe-
riode udfører den ene eller den
anden opgave - det har alene ar-
bejdsgiveren. Det følger derfor af
sømandsbeskatningsloven, at det
er arbejdsgiveren, der må bære
konsekvenserne, hvis der er udbe-
talt skattefri nettoløn efter sø-
mandsbeskatningslovens regler i
en situation, hvor grundlaget her-
for viser sig ikke at være til stede. I
en sådan situation er det således
arbejdsgiveren, der hæfter for den
Side 9 af 23
L 16 - 2015-16 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1567830_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
A-skat og de bidrag efter lov om
arbejdsmarkedsbidrag og ATP-
loven, der skulle have været betalt
- ikke den enkelte sømand.
Dansk Byggeri
Har ingen bemærkninger til lov-
forslaget.
Dansk Erhverv
Har ingen bemærkninger til lov-
forslaget.
Dansk Metal
Indledningsvist bakker Dansk Me-
tal op om lovforslaget, som efter
forbundets overbevisning vil til-
trække nye fartøjer til Danmark og
sikre investeringer og arbejdsplad-
ser.
Dansk Metal foreslår, at tonnage-
skatteordningen også udvides med
mobile borerigge og boreskibe.
Forbundet vurderer i den forbin-
delse, at en sådan udvidelse vil
medføre et ikke nævneværdigt
mindreprovenu. Det skyldes, at
borerigge og boreskibe typisk er
skattemæssigt hjemmehørende i de
lande, der kan tilbyde den mest
fordelagtige beskatning, og at disse
fartøjers aktiviteter alternativt flyt-
tes fra Danmark og til f.eks. Sin-
gapore. Konkret anbefales det at
lade borerigge og boreskibe omfat-
tes af tonnageskatteloven med sat-
ser, der er 3-4 gange højere end for
handelsskibe.
Dansk Metal påpeger, at der er
behov for, at specialskibe også
omfattes af DIS-ordningen for at
fastholde kompetencerne inden
Der henvises til kommentaren til
Danmarks Rederiforening.
Der henvises til kommentaren til
Danmarks Rederiforening.
Side 10 af 23
L 16 - 2015-16 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1567830_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
for operation og drift af skibe rela-
teret til offshore-sektoren.
For Dansk Metal er det dog afgø-
rende, at en sådan udvidelse imø-
dekommer udfordringerne i relati-
on til forhandlingskompetence ved
beskæftigelse af søfarende, der ef-
ter § 10, stk. 2 og 3, i lov om
Dansk Internationalt Skibsregister,
ikke automatisk omfattes af over-
enskomster indgået med de danske
faglige organisationer.
Spørgsmålet om danske organisa-
tioners forhandlingsret falder uden
for lovforslagets rammer og giver
ikke anledning til en justering af
lovforslaget.
DI
Har ingen bemærkninger til lov-
forslaget.
Esvagt
Indledningsvist tilkendegiver
Esvagt at være særdeles positiv
over for den foreslåede udvidelse
af tonnageskatteloven, som vil væ-
re afgørende i forhold til fasthol-
delse og styrkelse af den danske
offshore rederisektor.
Det påpeges, at lovudkastet lægger
op til, at symmetrien mellem ton-
nageskatteordningen og DIS-
ordningen brydes, da der ikke sam-
tidig med udvidelsen af tonnage-
skatteordningen sker en tilsvaren-
de udvidelse af DIS-ordningen.
Såfremt forslaget skal medvirke til
at sikre danske arbejdspladser, er
det ifølge Esvagt fuldstændigt af-
gørende, at der sker en tilsvarende
udvidelse af DIS-ordningen.
Esvagt opfordrer derfor til, at det-
te spørgsmål undergives politisk
drøftelse mellem de berørte for-
ligsparter, idet der ifølge Esvagt er
Der henvises til kommentaren til
Danmarks Rederiforening.
Der henvises til kommentaren til
Danmarks Rederiforening.
Side 11 af 23
L 16 - 2015-16 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1567830_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
risiko for, at denne del af lov-
forslaget skyldes embedsmandsud-
formning snarere end politisk in-
volvering.
Esvagt foreslår en anden opbyg-
ning af lovforslaget, så der indsæt-
tes en ny bestemmelse for de akti-
viteter, som tonnageskatteordnin-
gen udvides med, i stedet for at
udvidelsen foretages ved en ind-
skrænkning af undtagelsesbe-
stemmelsen i den gældende § 8.
Forslaget til en ændret udformning
er hensigtsmæssigt, og lovteksten i
forslaget som fremsat er derfor
ændret i forhold til høringsudka-
stet. I stedet for at udvidelsen lov-
teknisk gennemføres ved en æn-
dring af tonnageskattelovens § 8,
opregnes de aktiviteter, som ton-
nageskatteordningen udvides med,
i stedet i en ny § 8 a i lovforslaget
som fremsat.
Det er samtidig tydeliggjort i be-
mærkningerne, at de i forslaget til
§ 8 a opregnede aktiviteter vil være
omfattet af tonnageskatteordnin-
gen, uden at det er en betingelse
herfor, at der er tale om transport
af passagerer eller gods, og uden at
det er en betingelse, at aktiviteter-
ne udøves mellem forskellige de-
stinationer.
Som ovenfor beskrevet er den lov-
tekniske udformning af lovforsla-
get ændret, herunder forslaget i
høringsudkastets § 1, nr. 1.
Ændringen af tonnageskatteord-
ningen for aktiviteter med vagttje-
neste fremgår nu af forslaget til § 8
a, nr. 1. Med forslaget udvides mu-
ligheden for, at indkomst ved vagt-
tjeneste kan omfattes af tonnage-
skatteordningen, da hverken kra-
vet om transport af passagerer el-
ler gods eller destinationskravet
gælder for de aktiviteter, der er
omfattet af § 8 a. Det betyder, at
Endelig foreslår Esvagt, at det ty-
deliggøres, om lovforslagets § 1,
nr. 1 indebærer en udvidelse af
tonnageskatteordningen for aktivi-
teter med vagttjeneste, eller om
der blot er tale om en præcisering
af gældende regler.
Side 12 af 23
L 16 - 2015-16 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1567830_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vagttjeneste ved f.eks. kabellæg-
ning og andre ikke faste installati-
oner fremover vil være omfattet af
tonnageskatteordningen.
Hvis et vagtskib udøver egentlig
rederivirksomhed mellem forskel-
lige destinationer, vil sådan aktivi-
tet fortsat være omfattet af tonna-
geskattelovens § 6 og ikke af den
foreslåede bestemmelse i tonnage-
skattelovens § 8 a, nr. 1. Det vil
f.eks. være tilfældet, hvis aktivite-
ten udføres ved offshore-
virksomhed, eller hvis aktiviteten
udføres ved en destination til søs.
Der henvises til bemærkningerne
til lovforslagets § 1, nr. 5.
Fagligt Fælles Forbund
– 3F
3F beklager indledningsvist, at lov-
forslaget ikke har været sendt til
forbundet i forbindelse med hø-
ringen.
Skatteministeriet har noteret sig
dette og bemærker, at lovforslaget
efterfølgende er sendt i høring hos
forbundet. Det bemærkes samti-
dig, at forslaget udmønter den del
af
Aftale om en vækstpakke
fra juni
2014, der vedrører en styrkelse af
rammevilkårene for Det Blå Dan-
mark, og at det ikke indgår i denne
aftale, at der skal ske ændringer i
sømandsbeskatningsordningen.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Metal.
Det anføres, at forbundet ved ind-
førelsen af tonnageskatteordnin-
gen anbefalede, at der blev knyttet
en betingelse om øget dansk be-
skæftigelse til ordningen. Forbun-
det anbefalede desuden, at be-
stemmelsen i § 10 i lov om Dansk
Internationalt Skibsregister blev
ændret, så den blev bragt i over-
ensstemmelse med ILO’s anbefa-
linger. 3F opfordrer til, at de
nævnte anbefalinger denne gang
Side 13 af 23
L 16 - 2015-16 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1567830_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bliver imødekommet. I modsat
fald kan forbundet ikke støtte for-
slaget.
3F er ikke enig i vurderingen af, at
udvidelsen af tonnageskatteord-
ningen vil indebære et ikke nævne-
værdigt mindreprovenu. Forbun-
det henviser i den forbindelse til,
at der ved indførelsen af tonnage-
skatteordningen var flere rederier,
der som følge af overgangen til
tonnagebeskatningen indtægtsførte
udskudte skatter, der var oparbej-
det under den hidtidige beskat-
ning. Forbundet opfordrer til, at
problemstillingen vedrørende en
eventuel udskudt skat, der måtte
være til stede ved den foreslåede
udvidelse, afklares under de politi-
ske forhandlinger.
Endelig opfordrer 3F til, at de ini-
tiativer fra
Vækstplan for det Blå
Danmark,
som ikke indgår i lov-
forslaget, bliver inddraget.
Vurderingen af lovforslagets øko-
nomiske konsekvenser for det of-
fentlige er blandt andet baseret på,
at udvidelsen vil omfatte en række
specialskibe, som kun i begrænset
omfang vurderes at være underlagt
dansk beskatning i dag. Det skyl-
des, at skibene typisk er skatte-
mæssigt hjemmehørende i de lan-
de, der kan tilbyde den mest for-
delagtige beskatning.
Lovforslaget udmønter som nævnt
en del af
Aftale om en vækstpakke
fra
juni 2014. I aftalen er forhand-
lingspartierne nået til enighed om
visse af initiativerne i regeringens
Vækstplan for Det Blå Danmark.
Da
de øvrige initiativer, som indgik i
regeringens vækstplan, ikke er en
del af den politiske aftale, indgår
det ikke i regeringens overvejelser
at medtage disse i lovforslaget.
FSR – danske revisorer
Indledende bemærkninger
Ud over en styrkelse af rederiernes
rammevilkår indebærer lovforsla-
get, at en række aktuelle afgræns-
ningsproblemer i tonnageskattelo-
ven elimineres, hvilket er positivt.
Dog synes der fortsat at være en
række afgrænsningsproblemer,
som FSR gerne ser afklaret,
Side 14 af 23
L 16 - 2015-16 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1567830_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Efter FSRs opfattelse illustrerer
lovforslaget, at der er behov for en
mere gennemgribende revision –
især af præciserende karakter – af
flere af de gældende bestemmelser
i tonnageskatteloven. Dette gælder
især §§ 6 og 8 om, hvilke aktivite-
ter, der kvalificerer til tonnagebe-
skatning, og hvilke der ikke gør.
Det bemærkes indledningsvist, at
lovforslaget udmønter
Aftale om en
vækstpakke
fra juni 2014. Det ind-
går ikke i aftalen, at der skal ske en
gennemgribende revision af de
gældende regler i tonnageskattelo-
ven.
Det påpeges, at den i høringsudka-
stet foreslåede udformning af lov-
ændringen, hvor udvidelsen af
tonnageordningen sker ved en ind-
skrænkning af undtagelsesbe-
stemmelsen i § 8, medfører, at lo-
ven i endnu højere grad end i dag
bliver vanskelig at overskue og
ulogisk i sin opbygning. Endvidere
bliver det uklart, om der for de på-
gældende aktiviteter vil gælde en
betingelse om, (i) at der er tale om
transport af passagerer eller gods,
(ii) at aktiviteten sker fra én desti-
nation til en anden destination, el-
ler (iii) at begge betingelser er op-
fyldt.
Det bemærkes dernæst, at ud-
formningen af udvidelsen er æn-
dret i lovforslaget som fremsat i
forhold til høringsudkastet. I ste-
det for at udvidelsen gennemføres
ved en ændring af tonnageskatte-
lovens § 8, er de aktiviteter, som
tonnageskatteordningen udvides
med, nu opregnet i en ny § 8 a.
De pågældende aktiviteter vil med
forslaget blive omfattet af tonna-
geskatteordningen, uden at det er
en betingelse herfor, at der er tale
om transport af passagerer eller
gods, og uden at det er en betin-
gelse, at aktiviteterne udøves mel-
lem forskellige destinationer, som
det i dag kræves efter tonnageskat-
telovens § 6.
Med den foreslåede udformning,
hvor de aktiviteter, som tonnage-
skatteordningen udvides med, er
opregnet i den nye bestemmelse i §
8 a, vil tonnageskattelovens op-
bygning i store træk svare til den
opbygning, som FSR foreslår.
Som det er beskrevet i kommenta-
ren til Danmarks Rederiforening
indgår det dog ikke i lovforslaget
I høringssvaret opstiller FSR et
mere detaljeret forslag til en gen-
nemgribende revision af tonnage-
skattelovens opbygning. Det fore-
slås, at loven opbygges som følger:
1) Overordnet krav til aktivite-
terne (der skal være tale om
transport af passagerer eller
gods mellem forskellige desti-
nationer, svarende til den nu-
Side 15 af 23
L 16 - 2015-16 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1567830_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
værende § 6, stk. 1). Kravet
om
”forskellige destinationer”
bør
ændres til
”til søs”.
2) Definition af begrebet ”desti-
nationer”. Det anføres i den
forbindelse, at det er en ind-
skrænkning af anvendelsesom-
rådet for den gældende be-
stemmelse i tonnageskattelo-
vens § 6, stk. 1, når det i for-
slaget er anført: ”Med
forslaget
vil aktiviteter med vagttjeneste eller
supplyopgaver kunne omfattes af
tonnageskatteordningen, også selv
om der er tale om transport af per-
soner eller gods mellem forskellige
destinationer til søs”.
FSR beder
derfor om en redegørelse for,
hvorvidt tonnageskattelovens
§ 6, stk. 1, indebærer, at trans-
port mellem to destinationer
til søs ikke kan omfattes af lo-
ven, når bestemmelsen alene
henviser til ”forskellige
destinati-
oner”.
3) Oplistning af specifikke aktivi-
teter, der kan omfattes af lo-
ven, selvom der ikke er tale
om transport af passagerer el-
ler gods mellem forskellige de-
stinationer. Det anføres i den
forbindelse, at det bør fremgå
udtrykkeligt af loven, om
lodsning kan omfattes af ton-
nageskatteordningen.
4) Oplistning af specifikke aktivi-
teter, der ikke kan omfattes af
loven, selvom der er tale om
transport af passagerer eller
gods mellem forskellige desti-
nationer.
at foretage en præcisering af desti-
nationsbegrebet.
Side 16 af 23
L 16 - 2015-16 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1567830_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Bemærkninger til forslagets en-
kelte bestemmelser
I forhold til forslaget vedrørende
aktiviteter med vagttjeneste mener
FSR, at det bør beskrives nærmere,
om der er tale om en præcisering
eller en udvidelse af tonnageskat-
teordningen.
I tilknytning til forslaget vedrøren-
de aktiviteter med opsætning af
vindmøller og nedlægning af rør
og kabler foreslås det, at også akti-
viteter med opsætning og nedtag-
ning af andre offshore-
installationer som f.eks. olieinstal-
lationer og infrastrukturanlæg
(broer, tunneller m.v.), får adgang
til tonnageskatteordningen.
Der henvises til kommentarerne til
Danmarks Rederiforening og
Esvagt.
I lovforslaget som fremsat er akti-
vitet med bygning, reparation og
nedtagning af vindmølleparker el-
ler andre havanlæg til søs, samt
nedlægning, inspektion og repara-
tion af rørledninger eller kabler på
havbunden omfattet af tonnage-
skatteordningen. Der henvises til §
8 a, nr. 3 og bemærkningerne her-
til.
Det indgår ikke i lovforslaget, at
tonnageskatteordningen skal udvi-
des med aktiviteter med konstruk-
tion af olieinstallationer og infra-
strukturanlæg.
Der henvises til kommentaren til
Danmarks Rederiforening.
I forhold til aktiviteter med vagt-
og supplyopgaver er det ifølge
FSR problematisk, hvis det er en
betingelse for at blive omfattet af
tonnageskatteordningen, at der er
tale om transport af personer eller
gods mellem forskellige destinati-
oner. Det anføres i den forbindel-
se, at høringsudkastet rejser tvivl
om, hvorvidt sådanne aktiviteter,
der udføres i tilknytning til mobile
flydende enheder til søs, vil være
omfattet af udvidelsen.
Som ovenfor nævnt er det præci-
seret i bemærkningerne til lov-
forslaget, at hverken transportkra-
vet eller destinationskravet i ton-
nageskattelovens § 6 gælder for de
aktiviteter, som ordningen foreslås
udvidet med. Der henvises i øvrigt
til kommentaren til Danmarks Re-
deriforening.
Side 17 af 23
L 16 - 2015-16 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1567830_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
I forhold til ishåndtering anfører
FSR, at det er hensigtsmæssigt, at
alle former for aktivitet med is-
håndtering til søs foreslås omfattet
af tonnageskatteloven.
I forhold til de aktiviteter, der ud-
føres af ASV’er, er FSR positiv
overfor, at aktiviteterne nu foreslås
omfattet af tonnageskatteordnin-
gen.
FSR er derimod kritisk overfor, at
forslaget ikke indebærer en parallel
udvidelse af DIS-ordningen. Rede-
rierne og søfolkene i offshore sek-
toren er underlagt de samme kon-
kurrencemæssige og tekniske vilkår
som den traditionelle søfart, hvor-
for det synes uhensigtsmæssigt ik-
ke at tillade DIS ordningen også
for disse skibs/service typer. Det
anføres i den forbindelse, at ambi-
tionerne i regeringens
Vækstplan for
det Blå Danmark
fra december 2012
om at gøre Danmark til det mari-
time centrum i Europa forudsæt-
ter, at rederierne sikres et så lavt
omkostningsniveau som muligt.
FSR anfører til afslutning, at Skat-
teministeriet efter foreningens op-
fattelse giver udtryk for en anden
opfattelse af definitionen af ”sø-
transport af passagerer og gods
mellem forskelige destinationer”
end den definition, som gælder ef-
ter EU’s retningslinjer for stats-
støtte til søtransportsektoren.
Der henvises til kommentaren til
Danmarks Rederiforening.
Der henvises til kommentaren til
Bech Bruun.
Der henvises til kommentaren til
Danmarks Rederiforening.
KL
Har ingen bemærkninger til lov-
forslaget.
Side 18 af 23
L 16 - 2015-16 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1567830_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
MAERSK Drilling
Indledningsvist hilser MAERSK Dril-
ling (herefter ”MD”) forslaget om en
udvidelse af tonnageskatteordningen
med en række aktiviteter velkommen.
Det foreslås, at tonnageskatteordnin-
gen tilsvarende udvides med mobile
borerigge/boreskibe. Konkret foreslås
en ordning, hvor nyere borerigge gi-
ves adgang til tonnageskatteordningen
med en model, hvor beskatningen be-
regnes ud fra indtjeningen baseret på
bruttotonnagen. Det foreslås, at den-
ne sats skal være 3-4 gange højere end
den almindelige tonnageskattesats.
Det er vurderingen, at dette vil give et
skatteprovenu for hver rig på størrelse
med, hvad der betales i tonnageskat
for verdens største containerskib. Det
forventes videre, at en sådan udvidel-
se vil betyde en indflagning på 3-5
rigge og potentialet for en stor andel
af nybygninger under dansk ejerskab,
hvilket vil medføre en forventet vækst
på 100 specialister til hovedkontoret
over de næste 5 år.
Der henvises til kommentaren til
Danmarks Rederiforening.
MAERSK Supply Ser-
vice
Indledningsvist hilser MAERSK Sup-
ply Service (herefter ”MSS”)forslaget
om en udvidelse af tonnageskatteord-
ningen med en række aktiviteter vel-
kommen.
Der foreslås en bredere definition i
forhold til de aktiviteter, som tonna-
geskatteordningen udvides med. Det
foreslås at udvide tonnageskatteord-
ning med en række aktiviteter, der ud-
føres af SSVer (Subsea Support Ves-
sels), som leverer service til olie- og
gasindustrien samt industrien for ved-
varende energi. Det foreslås videre at
Der henvises til kommentaren til
FSR.
Side 19 af 23
L 16 - 2015-16 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1567830_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
udvide tonnageskatteordningen med
en række aktiviteter, som udføres af
konstruktionsskibe i offshore indu-
strien, der primært forestår bygning
og reparation af olieinstallationer og
andre havanlæg.
For så vidt angår DIS-ordningen
bemærkes, at nettolønsordningen
bør gælde, uanset hvilken type skib
de søfarende arbejder på, og uan-
set om disse skibe er omfattet af
særlige skattesystemer svarende til
den britiske og svenske ordning.
Såfremt dette ikke er muligt op-
fordres til, at § 5 a i sømandsbe-
skatningsloven slettes. Desuden
anbefales at det undlades at ind-
sætte § 5 b.
Søfarendes løn er den væsentligste
del af de daglige driftsomkostnin-
ger på skibe i offshore industrien.
Såfremt MSS skal betale danske
besætningsmedlemmer bruttoløn
på SSV’erne, vil virksomheden
ifølge MSS ikke være konkurren-
cedygtig globalt.
Der henvises til kommentaren til
Bech-Bruun.
Sømandsbeskatningslovens § 5 a,
stk. 1, foreslås ophævet, da tonna-
geskatteloven med lovforsalget fo-
reslås udvidet til også at omfatte
kabelskibe, hvorved denne del af
bestemmelsen mister sin betyd-
ning. Sømandsbeskatningslovens §
5 a, stk. 2, lovfæster de betingelser,
som Kommissionen har tilkende-
givet skal være opfyldt for, at ka-
belskibe inden for EU/EØS kan
omfattes af statsstøtteforanstalt-
ninger. Denne del af bestemmel-
sen ændres derfor ikke. For så vidt
angår bemærkningerne om den fo-
reslåede § 5 b i sømandsbeskat-
ningsloven henvises til kommenta-
ren til Danmarks Rederiforening.
Maskinmestrenes For-
ening
Maskinmestrenes Forening ser posi-
tivt på den foreslåede udvidelse af
tonnageskatteordningen med de be-
rørte specialskibe, men havde der-
udover gerne set nogle mere ambiti-
øse initiativer, der tillige omfattede
en udvidelse af DIS-ordningen.
Det anføres, at det klart fremgik af
Der henvises til kommentaren til
Danmarks Rederiforening.
Der henvises til kommentaren til
Side 20 af 23
L 16 - 2015-16 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1567830_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
regeringens
Vækstplan for det blå
Danmark,
at forudsætningerne for
vækst i bl.a. offshore sektoren var, at
erhvervet havde adgang til højt kva-
lificerede danske officerer. DIS-
ordningen er ifølge Maskinmestre-
nes Forening netop med til at sikre,
at danske rederier kan konkurrere på
det globale marked med dansk eje-
de, dansk registrerede og dansk be-
mandede skibe. Maskinmestrenes
Forening foreslår derfor, at DIS
ordningen udvides på samme måde
som tonnageskatteordningen.
Foreningen foreslår desuden, at
tonnageskatteordningen udvides
med borerigge og boreskibe.
Rederiforeningen af
2010
Se svar fra Danmarks Rederifor-
ening.
Danmarks Rederiforening.
SRF Skattefaglig For-
ening
Har ingen bemærkninger til lov-
forslaget.
Søfartens Ledere
Søfartens Ledere beklager indled-
ningsvist, at lovforslaget ikke har væ-
ret sendt til flere af branchens faglige
organisationer i forbindelse med hø-
ringen.
Søfartens Ledere støtter den foreslåe-
de udvidelse af tonnageskatteordnin-
gen med de berørte specialskibe. Det
fremlagte forslag er ifølge Søfartens
Ledere et godt skridt i retning af at
sikre den fortsatte positive udvikling i
dette segment, men det er vigtigt, at
Danmark går videre. Det er således
erfaringsmæssigt afgørende for valget
af dansk flag og for brugen af danske
søfolk, at skibenes besætning også
Der henvises til kommentaren til
Fagligt Fælles Forbund – 3F.
Der henvises til kommentaren til
Bech-Bruun.
Side 21 af 23
L 16 - 2015-16 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1567830_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bliver omfattet af DIS-ordningen. Det
er derfor ønsket, at DIS-ordningen
udvides på samme måde som tonna-
geskatteordningen.
Søfartens Ledere mener, at det er af-
gørende, at lovforslaget også udvider
tonnageskatteloven med de aktivite-
ter, som borerigge og boreskibe udfø-
rer. Det anføres, at disse fartøjstyper i
de senere år har fået mulighed for at
blive registreret og drevet inden for
søfartsordningen i Singapore, og at
dette har betydet, at tilgangen af nye
enheder til Danmark er stoppet. Det
er derfor nødvendigt at udvide tonna-
geskatteordningen for at sikre, at bo-
rerigge og boreskibe også fremover
bliver ejet, registreret og drevet fra
Danmark. Dette vil sikre en fortsat
vækst i beskæftigelsen af højt speciali-
seret arbejdskraft på disse enheder og
på land, samt betydelige afledte aktivi-
tets- og beskæftigelseseffekter.
Der opfordres til, at Skatteministe-
riet og regeringen fortsat arbejder
på, at sandpumpere og stenfiskere
kan komme ind under tonnage-
skatteordningen og DIS-
ordningen.
Der henvises til kommentaren til
Danmarks Rederiforening.
Sømandsbeskatningsloven inde-
holder en refusionsordning for
stenfiskerfartøjer herunder sand-
sugere. Som det fremgår af forar-
bejderne til sømandsbeskatnings-
loven i lovforslag L 94, Folketinget
2004-05, 2. samling, vil det på
grund af de særlige restriktioner,
som EU-retningslinjerne indehol-
der for sandsugere, være vanskeligt
at administrere en skattefritagel-
sesordning som DIS-ordningen
for disse fartøjer. I stedet er der
indført en refusionsordning som
erstatning for muligheden for at
anvende DIS-ordningen for per-
soner, der arbejder om bord på
sandsugere. Der er ingen planer
om at ændre refusionsordningen.
Side 22 af 23
L 16 - 2015-16 - Bilag 4: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
1567830_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Endelig støtter Søfartens ledere
Dansk Metals bemærkninger om-
kring § 10, stk. 2 og 3, i lov om
Dansk Internationalt Skibsregister.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Metal.
Side 23 af 23