Skatteudvalget 2015-16
L 16 Bilag 5
Offentligt
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København V
5. november 2014
Høring vedrørende udvidelse af tonnageskatteordningen med en række specialskibe
Søfartens Ledere vil hermed give sine bemærkninger til Skatteministeriet og Regeringens forslag
til lov om ændring af tonnageskatteloven og sømandsbeskatningslovens.
Indledningsvis støtter vi 3F’s bemærkninger i deres høringssvar om den manglende
tilstedeværelse af erhvervets faglige organisationer på høringslisten.
Når det er sagt ønsker vi fra Søfartens Ledere med dette høringssvar, at støtte op sammen de
øvrige interessenter i erhvervet og give udtryk for behovet for handling for, at sikre Danmarks
fortsatte udvikling som centrum for maritime offshore relaterede aktiviteter.
Der sker i disse år en rivende udvikling, hvor ældre traditionel tonnage udskiftes med mere
kompliceret og avanceret tonnage, som kan imødekomme kundernes forskellige behov offshore.
Ud over at transportere forsyninger og holde vagt, skal skibene i dag også kunne betjene
undervandsudstyr, konstruere og reparere offshore-installationer med mere. Det stiller nye krav til
skibenes udstyr og til kompetencerne hos Søfartens Lederes medlemmer – skibsførere,
dæksofficerer, duale skibsofficerer, maskinmestre samt mange andre branchespecifikke stillinger
indenfor olie og gas offshore samt vindenergi offshore.
Udviklingen sker nu, og vi er bekymrede for, om det kan lade sig gøre at fastholde dansk flag og
dansk beskæftigelse på de skibe, der er aktive i betjening af offshore olie/gas og vind, og som
erstatter de ældre skibe. Dette segment er på mange måder en dansk styrkeposition med
mulighed for at fastholde og udvikle danske arbejdspladser med et højt kompetenceniveau til søs
og i land, men markederne er nu så udviklede, at de møder samme skarpe konkurrencesituation
som anden skibsfart.
Derfor støtter Søfartens Ledere udvidelsen af tonnageskatteordningen med de berørte special-
skibe. Det fremlagte forslag er et godt skridt i retning af at sikre den fortsatte positive udvikling i
dette segment, men det er vigtig, at vi i Danmark går videre. Det er erfaringsmæssigt afgørende
for valget af dansk flag og brugen af danske søfolk, at skibenes besætning også bliver omfattet af
DIS-nettolønsordningen.
Endvidere mener vi det er afgørende at tonnageskatteordningen udvides med boreskibe og –rigge.
Disse meget avancerede enheder har, så vidt vi er orienteret, i de senere år fået mulighed for at
blive registreret og drevet inden for søfartsordningen i Singapore, og at dette har betydet at
tilgangen af nye enheder til Danmark er stoppet. Det er derfor efter vores mening nødvendigt at
ændre de danske regler for at sikre, at borerigge og –skibe også fremover bliver ejet, registret og
drevet fra Danmark. Det vil sikre en fortsat vækst i beskæftigelsen af højt specialiseret arbejdskraft
på disse enheder og på land, samt betydelige afledte aktivitets –og beskæftigelseseffekter.
L 16 - 2015-16 - Bilag 5: Henvendelse af 13/11-15 fra Søfartens Ledere vedrørende høringssvar og foretræde
Selvom vi er opmærksomme på, at sandpumpere, stenfiskere mv. er reguleret efter andre EU
regler, vil vi benytte anledningen til endnu en gang at gøre opmærksom på, at disse skibstyper og
virksomheder også yder deres gode bidrag til den maritime klynge i Danmark. Derfor opfordrer vi
skatteministeriet og regeringen til også fortsat at arbejde på at denne del af branchen kan komme
ind under tonnageskatte- og DIS- nettolønsordningerne.
Vi er enige med arbejdsgiversiden og erhvervsorganisationerne, når de siger, at Danmark risikerer
at gå glip af muligheden for fortsat at udvikle sig som centrum for maritime offshore aktiviteter med
flere tusinde økonomisk og kompetencemæssigt attraktive jobs, hvis der ikke handles nu.
Overordnet handler det for Søfartens Ledere om at vi i Danmark udnytter, forvalter og investerer
de statsstøttemuligheder EU giver på en klog og rigtig måde. Det er i vores øjne ensbetydende
med at give statsstøtte i form af tonnageskat og DIS nettoløn i de skibssegmenter og enheder,
som anvender og efterspørger en højtuddannet og kompetencetung maritim arbejdskraft – altså
dansk arbejdskraft.
Som organisation på lønmodtagersiden støtter vi Dansk Metals bemærkninger omkring DIS-lovens
§ 10, stk. 2 og 3 i deres høringssvar. Idet vi håber på at drøftelser indenfor erhvervet eller
trepartsdrøftelser med regeringen vil kunne resultere i brugbare løsninger i forhold til ovennævnte
behov for udvidelse af den danske maritime branche med fremtidens skibstyper og maritime
virksomheder.
Med venlig hilsen
Søfartens Ledere
Fritz Ganzhorn
Direktør