Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
L 162 Bilag 1
Offentligt
1614655_0001.png
Enhed
Udsatte Børn
Sagsbehandler
Charlotte Avnsted-
Vilman/Stine
Hildebrandt
Koordineret med
Ministeriet for
Børn, Undervis-
ning og Ligestilling
Sagsnr.
2015-9621
Doknr.
321677
Dato
01-03-2016
Kommenteret høringsnotat
over
forslag til lov om voksenansvar over for anbragte børn eller unge
1. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag blev den 15. januar 2016 sendt i høring hos:
3F - Fagligt Fælles Forbund, Advokatrådet, Ankestyrelsen, BUPL - Forbundet af Pæ-
dagoger og Klubfolk, Børn og Familier, Børnehjælpsdagen, Børnesagens Fællesråd,
Børne og kulturchefforeningen, Børns Vilkår, Børnerådet, Danmarks lærerforening,
Den Danske Dommerforening, Dansk Erhverv, Danske Handicaporganisationer, Dan-
ske Advokater, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Industri, Dansk Socialrådgiverfor-
ening, Danske Regioner, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Dommerfuldmæg-
tigforeningen, DUKH, Fabu, Fagligt selskab for sundhedsplejersker, FOA - Fag og
Arbejde, Foreningen for ledere af sundhedsordninger for børn og unge, Foreningen af
Døgn- og Dagtilbud for udsatte børn og unge (FADD), Foreningen af Socialchefer i
Danmark, Foreningen af statsforvaltningsjurister, ForældreLANDSforeningen (FBU),
Frederiksberg Kommune (Socialtilsyn Hovedstaden), Faaborg-Midtfyn Kommune (So-
cialtilsyn Syd), HK, Hjørring Kommune (Socialtilsyn Nord), Holbæk Kommune (Social-
tilsyn Øst), Institut for Menneskerettigheder, KL, Kristelig fagbevægelse, Københavns
Universitet, Landsforeningen BOPAM, Landsforeningens af kvindekrisecentre –
LOKK, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Livsværk, LOS – de private sociale
tilbud, Plejefamiliernes Landsforening, Red Barnet, Rådet for Socialt Udsatte, Selveje
Danmark, Silkeborg Kommune (Socialtilsyn Midt), Sjældne Diagnoser, Socialpæda-
gogernes Landsforbund, Syddansk Universitet, TABUKA, Ungdommens Vel, Ung-
domsringen, Ungdommens Røde Kors, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet.
Social- og Indenrigsministeriet har modtaget svar fra:
Ankestyrelsen, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Børnerådet, Dansk Erhverv,
Danske Handicaporganisationer, Dansk Industri, Dansk Socialrådgiverforening, Dan-
ske Regioner, Datatilsynet, DUKH, Fagligt selskab for sundhedsplejersker, FOA - Fag
og Arbejde, Foreningen for ledere af sundhedsordninger for børn og unge, Foreningen
af Døgn- og Dagtilbud for udsatte børn og unge (FADD), Foreningen af Socialchefer i
Danmark, ForældreLANDSforeningen (FBU), Frederiksberg Kommune (Socialtilsyn
Hovedstaden), Faaborg-Midtfyn Kommune (Socialtilsyn Syd), Hjørring Kommune (So-
cialtilsyn Nord), Holbæk Kommune (Socialtilsyn Øst), Institut for Menneskerettigheder,
KL, Købehavn Kommunes Socialforvaltning, Landsforeningens af kvindekrisecentre –
LOKK, Livsværk – samlet høringssvar med tilknytning fra Børn og Familier, FABU og
Jysk Børneforsorg/Fredehjem, LOS – de private sociale tilbud, Medlem i Udvalget om
magtanvendelse over for anbragte børn og unge (Lars Emil Andersen, områdeleder
L 162 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1614655_0002.png
på MultifunCMidtjylland-Grenen), Rådet for Socialt Udsatte, Selveje Danmark, Silke-
borg Kommune (Socialtilsyn Midt), Socialpædagogernes Landsforbund, Syddansk
Universitet, TABUKA.
Neden for er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar. Enkelte
organisationer er kommet med forslag, der ikke er reguleret i lovforslaget. Disse er
ikke medtaget i notatet.
2. Høringssvarene
Dansk Industri, Landsforeningen af kvindekrisecentre (LOKK) og Syddansk Universitet
har ingen bemærkninger til lovforslaget. Dansk Erhverv er enig i forslaget og henviser
i øvrigt til høringssvar fra brancheforeningen Selveje Danmark.
2.1. Voksenansvar
Høringsparterne er generelt positivt stemt over for lovforslaget samt afsættelse af
midler til implementering og den planlagte evaluering 2 år efter regelsættes ikrafttræ-
den.
Flere fremhæver bl.a., at loven imødekommer et mangeårigt behov for klargørelse af
indgrebsmulighederne, og at samlingen af alle relevante regler i et regelsæt, hvor
hjemlerne til at anvende magt fremgår direkte af loven, styrker de anbragte børns og
unges retssikkerhed samt understøtter plejefamilier og personale i håndtering af vok-
senansvaret. Enkelte er dog kritiske over for, hvorvidt delelementer af forslaget kan
udgøre en forringelse af de anbragte børns og unges retssikkerhed.
Lovens formål
Børnerådet, DH og Institut for Menneskerettigheder
finder det positivt, at de indle-
dende bestemmelser i overensstemmelse med menneskeretlige standarder fastslår
anbringelsesstedernes ansvar over for de anbragte børn og unge, og at der i be-
mærkningerne beskrives og henvises til relevante konventioner om børns og unges
rettigheder i relation til magtanvendelse.
Dansk Socialrådgiverforening (DS) og
TABUKA
efterlyser øget fokus på børns og unges rettigheder, samt den pædagogiske
indsats, der bør forebygge og gå forud for enhver magtanvendelse.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at rettigheder, der allerede følger af anden lovgivning, herunder
internationale konventioner, af lovtekniske årsager ikke kan gengives i lovteksten,
men at der i stedet henvises hertil i bemærkningerne. Dette sker for at sikre, at de
allerede gældende regler ikke tillægges en anden fortolkning i dette lovforslag end
den, der allerede eksisterer efter gældende ret. Sammenhængen mellem rettigheder
og indgreb vil blive beskrevet samlet på vejledningsniveau.
Det følger af lovforslagets § 7 og de tilhørende bemærkninger om generelle principper
for magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten, at magtanvendelse
kun må anvendes undtagelsesvist og aldrig erstatte omsorg og socialpædagogisk
indsats, samt at den ansvarlige voksne, forud for enhver magtanvendelse eller andre
indgreb i et barns eller en ungs selvbestemmelsesret, skal afsøge alle muligheder for
at opnå barnets eller den unges frivillige medvirken. Dette vil ligeledes blive uddybet
nærmere på vejledningsniveau. Det vurderes imidlertid ikke muligt i et lovforlag at
beskrive den pædagogiske indsats, der skal forebygge magtanvendelse.
Voksenansvar
FADD og KL
bifalder lovtitlens fokus på voksenansvar, mens
Børns Vilkår og TA-
BUKA
finder, at betegnelsen voksenansvar tager fokus fra, at der er tale om magtan-
vendelse.
Børnesagens Fællesråd, FBU, KL og Livsværk m.fl.
tilslutter sig tydelig-
gørelse af voksenansvaret.
KL
ønsker dog, at almindelige plejefamilier helt undtages
2
L 162 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1614655_0003.png
fra loven, og at deres handlemuligheder, som led i varetagelsen af den daglige om-
sorg, kun reguleres på vejledningsniveau.
TABUKA
mener, at parallellen til forældre-
skab ikke er mulig.
Børnesagens Fællesråd, FBU og Livsværk
finder, at lovforslaget
imødegår den usikkerhed, der har været om, hvor langt anbringelsesstederne kan gå i
udøvelsen af omsorg, og hvornår der er tale om magtanvendelse.
DS
efterlyser en
beskrivelse af fysisk guidning.
SL
noterer sig, at en række indgreb vil kunne henføres
til omsorg og ser frem til den nærmere beskrivelse af grænserne i det tilhørende vej-
ledningsmateriale.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Kortlægningen af praksis for magtanvendelser over for anbragte børn og unge har
vist, at plejefamilier og personale på anbringelsesstederne er i tvivl om, hvor langt de
kan gå i udøvelsen af omsorg over for de anbragte børn og unge, og hvornår der er
tale om magtanvendelse. Tvivlen opstår især, når behovet for støtte kolliderer med
barnets eller den unges ret til selvbestemmelse. Med titlen på lovforslaget og be-
stemmelsen om voksenansvar tydeliggøres det, at ansvaret for at varetage den dagli-
ge omsorg overgår fra forældrene til plejefamilierne og personalet på anbringelsesste-
derne, når et barn eller en ung anbringes uden for hjemmet. Det præciseres samtidig,
at dette ansvar bl.a. indebærer, at plejefamilierne og personalet, som led i varetagel-
sen af den daglige omsorg, kan foretage nødvendige indgreb i barnets eller den unges
selvbestemmelsesret. Ministeriet henviser til, at der vil blive udarbejdet vejledningsma-
teriale, som beskriver grænsefladen mellem retten til omsorg, herunder udstræknin-
gen af adgangen til at anvende fysisk guidning, og respekten for barnets eller den
unges øvrige rettigheder så udtømmende som muligt med henblik på i videst muligt
omfang at sikre, at der ikke eksisterer gråzoner.
Børn og unge med funktionsnedsættelser
DH
ønsker, at anvendelse af stofseler, som led i omsorgen over for børn og unge med
funktionsnedsættelser, skal registreres og indberettes med henblik på at undgå unø-
digt brug.
DH og Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at det i loven eller vej-
ledningen hertil beskrives, at der skal være et forudgående tilsyn fra en fysioterapeut
for at sikre, at fastspænding ikke sker på en uhensigtsmæssig måde, der kan medføre
personskader.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Ministeriet har på baggrund af ovenstående præciseret i lovforslagets almindelige
bemærkninger, så det fremgår i hvilke situationer, fastspændingen med stofseler und-
tagelsesvis kan anvendes. Ministeriet henviser i øvrigt til, at grænsefladen mellem
omsorg og magtanvendelse over for børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse, herunder i forhold til anvendelse af stofseler, vil blive nærmere
beskrevet i forbindelse med udarbejdelse af ovenstående vejledningsmateriale.
2.2. Anvendelsesområde og personkreds
Unge der er anbragt i efterværn
Danske Regioner, FOA, FADD, Socialtilsyn Hovedstaden, Socialtilsyn Øst og Social-
tilsyn Midt har i deres høringssvar givet udtryk for, at unge, der er anbragt i efterværn
efter servicelovens § 76, bør være omfattet af reglerne i lov om voksenansvar. Flere
finder, at det er problematisk, at denne gruppe af unge falder uden for reglerne, selv
om de opholder sig på anbringelsessteder, efter servicelovens § 66, stk. 1, nr. 5 og 6.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Ministeriet mener ikke, at reglerne om magtanvendelse kan eller bør omfatte unge
over 18 år anbragt i efterværn. Unge over 18 år er myndige og har dermed ret til selv
at bestemme over deres eget liv. Samtidig kan anbringelse af unge i efterværn kun
ske med samtykke fra den pågældende, jf. servicelovens § 76. Den unge kan således
til hver en tid tilbagekalde dette samtykke og flytte fra anbringelsesstedet. Dette inde-
bærer, at reglerne om magtanvendelse over for børn og unge, der er anbragt uden for
hjemmet, ikke finder anvendelse for unge, der er anbragt i efterværn, og der må derfor
3
L 162 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1614655_0004.png
ikke anvendes magt over for denne gruppe af unge ud over lovlig nødværge og nødret
i straffelovens §§ 13 og 14. Forslaget efterkommes derfor ikke.
Personale, der udfører pædagogisk arbejde
DH
finder det uklart, hvorvidt fx fysioterapeuter, ergoterapeuter og andet sundheds-
personale er omfattet af forslaget.
København Kommunes Socialforvaltning
finder,
at definitionen er for snæver og anfører, at sundhedspersonale og pedeller i praksis
bliver brugt til at udføre pædagogisk arbejde.
Socialtilsyn Nord
anbefaler, at det
præciseres, om det er den formelle jobbeskrivelse eller faktiske jobfunktion, der er
afgørende for, om personale kan udføre indgreb.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Ministeriet henviser til, at det af bemærkningerne fremgår, at personale, der udfører
pædagogisk arbejde, er defineret som personale, der har gennemført en pædagogisk
uddannelse, eller som indgår i gennemførelse af alment pædagogisk arbejde og vare-
tager andre pædagogiske arbejdsopgaver på institutionen. (Definitionen er taget fra
BUPLs overenskomst). Det fremgår endvidere, at adgangen til at foretage indgreb
således ikke omfatter eventuelt øvrigt personale på institutionen, fx køkkenmedarbej-
dere, pedeller eller rengøringspersonale. Ministeriet henviser til, at sundhedspersona-
le i stedet er omfattet af reglerne på sundhedsområdet.
2.3. Magtanvendelse på interne skoler
Der er generelt tilfredshed med forslaget om, at de interne skoler på anbringelsesste-
der efter § 66, stk. 1, nr. 1 og 5, omfattes af forslagets §§ 8-10 om kortvarig fasthol-
delse og bortvisning, afværgehjælp og fysisk magtanvendelse.
Anvendelsesområde - § 3, stk. 2
FSD og LOS
anbefaler, at interne skoler på dagbehandlingstilbud, der ikke er en del
af et anbringelsessted, også omfattes af lovforslaget, da det typisk er sammenlignelige
målgrupper af børn, der går på disse skoler.
KL
påpeger, at der kan være anbragte
børn og unge, der går på en intern skole på et anbringelsessted uden at være anbragt
på anbringelsesstedet, og at det er problematisk, at de ikke er omfattet af lovforslaget.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Lovforslaget vedrører kun magtanvendelse på anbringelsessteder efter § 66, stk. 1,
nr. 5 og 6, i serviceloven. Dagtilbud, der ikke er en del af et anbringelsessted, er såle-
des ikke omfattet af lovforslaget, hvorfor interne skoler på sådanne dagtilbud heller
ikke omfattes af forslaget. Alle børn og unge anbragt på anbringelsessteder efter § 66,
stk. 1, nr. 5 og 6, er omfattet af lovforslaget, herunder børn og unge der går på en
intern skole på et andet anbringelsessted end det, hvor de er anbragt.
Personkreds - § 4, stk. 2
Flere organisationer, herunder bl.a.
DUKH, FADD, KL, København Kommunes So-
cialforvaltning, Livsværk m.fl., LOS, Socialtilsyn Hovedstaden og Socialtilsyn
Øst
finder det uhensigtsmæssigt, at udvidelsen af anvendelsesområdet alene kommer
til at omfatte de ansatte på institutionen, der har deres primære ansættelse på den
interne skole, og at en lærer, der ikke har sin primære ansættelse på institutionen,
fortsat vil skulle agere efter folkeskolelovens regler om magtanvendelse.
DUKH, KL
og Københavns Kommunes Socialforvaltning
påpeger, at der således fortsat kan
forekomme situationer, hvor personalet på et anbringelsessted skal navigere efter to
forskellige regelsæt.
Livsværk m.fl.
tilføjer, at de forskellige procedurer vil skabe tvivl
og usikkerhed om administrationen af det nye regelsæt.
FADD og Socialtilsyn Ho-
vedstaden
fremhæver, at magtanvendelser erfaringsmæssigt foretages af flere med-
arbejdere i fællesskab.
FADD, KL, København Kommunes Socialforvaltning, LOS
og Socialtilsyn Hovedstaden
anbefaler, at alle ansatte, der udfører pædagogisk
arbejde eller undervisning på interne skoler, omfattes af regelsættet, uanset deres
ansættelsesforhold.
KL og LOS
henviser til hensynet til de anbragte børn og unges
retssikkerhed.
4
L 162 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1614655_0005.png
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Ministeriet har tilrettet lovforslaget, således at alle ansatte, der udfører pædagogisk
arbejde eller undervisning på interne skoler på anbringelsessteder efter § 66, stk. 1,
nr. 5 og 6, bliver omfattet af forslaget.
Registrering og indberetning - § 21, stk. 3
FOA og Socialtilsyn Øst
er enige i forslaget om, at der skal ske indberetning af
magtanvendelser på interne skoler til både anbringende kommune, socialtilsynet og
anbringelsesstedets beliggenhedskommune.
KL
ønsker derimod, at indberetning af
magtanvendelser på interne skoler kun skal ske til den anbringende kommune og
socialtilsynet, og at anbringelsesstedets beliggenhedskommune blot skal have indbe-
retningen til orientering, da det udelukkende bør være socialtilsynet, der fører tilsyn
med magtanvendelser på interne skoler omfattet af forslaget.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Forslaget om indberetning af magtanvendelser på interne skoler er en videreførelse af
den gældende retstilstand om indberetninger. Indberetningen til socialtilsynet giver
således det driftsorienterede tilsyn mulighed for at vurdere, om der er grundlag for
tilsynsmæssige overvejelser i forhold til anbringelsesstedet som helhed, mens indbe-
retningen til anbringelsesstedets beliggenhedskommune giver overblik over omfanget
af magtanvendelser på den interne skole til brug for deres undervisningsmæssige
tilsyn med skolen.
2.4. Magtanvendelse i kommunale plejefamilier
FBU
tilslutter sig forslaget om, at kommunale plejefamilier, der er godkendt som gene-
relt egnede, henset til deres grad af professionalisering og faglig ekspertise, omfattes
af adgangen til at foretage kortvarig fastholdelse og bortvisning samt afværgehjælp.
DS, Danske Regioner og FSD, KL, Socialtilsyn Syd og TABUKA
er uenige i forsla-
get.
Danske Regioner og FSD
finder, at børn og unge i stedet bør anbringes på
institutioner, hvis det er nødvendigt at anvende magt over for dem.
DS, KL og Social-
tilsyn Syd
mener, at det vil medføre forskelsbehandling mellem de anbragte børn og
plejefamiliens egne børn og bevæge kommunale plejefamilier væk fra at være familie-
lignende.
DS og TABUKA
er tilfredse med, at det kun er kommunale plejefamilier, der
omfattes.
Børnerådet, Institut for Menneskerettigheder og SL
finder, at det i enkelt-
tilfælde under hensyntagen til et konkret anbragt barns eller en ungs behov bør være
muligt at give almindelige plejefamilier adgang til at anvende visse former for magt.
Børns Vilkår, FOA og Socialtilsyn Øst
henviser til, at kortlægningen af praksis for
magtanvendelse for Magtanvendelsesudvalget viste, at der gennemføres et stort antal
magtanvendelser i plejefamilier. De anbefaler på den baggrund, at alle plejefamilier får
adgang til at anvende visse former for magt, da de mener, at den medfølgende regi-
strering og opfølgning vil medvirke til at forebygge og højne kvaliteten af de foretagne
magtanvendelser.
Institut for Menneskerettigheder og Selveje Danmark
efterspør-
ger en tydeliggørelse af, i hvilket omfang almindelige plejefamilier kan anvende magt
som led i varetagelsen af den daglige omsorg.
FADD
finder det glædeligt, at der udar-
bejdes retningslinjer for, hvad almindelige plejefamilier må i medfør af voksenansva-
ret.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Det er ministeriets opfattelse, at plejefamilier, som varetager den daglige omsorg over
for et barn, i vidt omfang vil have samme handlemuligheder over for barnet, som for-
ældrene, jf. forslagets § 2 om voksenansvar og bemærkningerne hertil. Jo mere pro-
fessionel relationen er mellem en voksen og et barn, jo større er behovet imidlertid for,
at der skal være en klar lovhjemmel, før indgreb kan foretages. Kommunale plejefami-
lier er plejefamilier, som i kraft af deres kompetencer og kvalifikationer er godkendte til
at have børn og unge i pleje, som har et behov for særlig støtte, der ikke vurderes at
kunne varetages i almindelige plejefamilier, og som ellers vil skulle anbringes på et
opholdssted eller en døgninstitution. Kommunale plejefamilier indtræder bl.a. i kraft af
5
L 162 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1614655_0006.png
deres uddannelse og erfaring i en mere professionel relation til barnet eller den unge.
For at sikre, at disse plejefamilier har de samme redskaber til at udøve den nødvendi-
ge omsorg over for anbragte børn og unge, som almindelige plejefamilier har i de fa-
milielignende rammer i deres eget hjem, omfattes de af hjemlerne til kortvarig fasthol-
delse og bortvisning samt afværgehjælp.
2.5. Husorden - § 5
Stort set alle høringsparterne hilser lovfæstelse af adgangen til at fastsætte husorde-
ner velkommen.
Børnerådet, FADD og Socialtilsyn Hovedstaden
ønsker, at det
fremhæves, at de anbragte børn og unge skal inddrages i udarbejdelse af en eventuel
husorden.
Børnesagens Fællesråd, Dansk Socialrådgiverforening, FSD, FBU,
LOS og SL
ønsker, at det fremhæves, at de anbragte børns og unges forældre og
eventuelt øvrige brugere af anbringelsesstedet skal orienteres om eventuelt fastsatte
husordener og opdateringer heraf.
FOA
finder det uhensigtsmæssigt, at husordner
kan regulere brug af elektronisk kommunikation.
Danske Regioner og Socialtilsyn
Hovedstaden
anbefaler, at det tydeliggøres, at husordener ikke kan håndhæves ved
brug af fysisk magt eller andre indskrænkninger af de anbragte børn og unges ret-
tigheder.
KL og LOS
er positive over, at der udarbejdes vejledningsmateriale til brug
for udformning af husordener.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Ministeriet henviser til, at de fremførte aspekter allerede fremgår af bemærkningerne
til bestemmelsen. For så vidt angår elektronisk kommunikation fremgår det, at en hus-
orden ikke kan fastsætte regler, der helt afskærer adgangen hertil.
2.6. Anvendelse af rusmiddeltest med samtykke - § 6
Børnerådet, Dansk Socialrådgiverforening, FSD, Socialtilsyn Hovedstaden og
SL
er enige i forslaget om etablering af hjemmel til anvendelse af rusmiddeltest med
samtykke.
Dansk Socialrådgiverforening
anfører dog, at der er risiko for at hjemlen
kan medføre øget anvendelse af rusmiddeltest.
FBU
er imod forslaget, men finder, at
modellen for afgivelse af samtykke i vidt omfang tager højde for deres betænkelighe-
der. Dog mener de, at aldersgrænsen for, hvornår forældre skal afgive samtykke til at
et barn eller en ung kan aflægge en rusmiddeltest, bør hæves fra 12 til 15 år, samt at
samtykket bør afgives til kommunalbestyrelsen.
Danske Regioner
finder det positivt,
at barnet eller den unge og forældremyndighedsindehaveren skal informeres om reg-
lerne for rusmiddeltest forud for afgivelse af samtykke.
Socialtilsyn Hovedstaden
mener, at det bør præciseres, hvornår et samtykke er gyldigt, samt at nægtelse af
såvel samtykke som medvirken til aflæggelse af rusmiddeltest ikke kan sanktioneres.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Ministeriet har tilrettet, så det af bemærkningerne til bestemmelsen fremgår at det
generelle samtykke altid skal kunne trækkes tilbage. Dette gælder både i forhold til en
konkret anmodning om aflæggelse af rusmiddeltest, men også på barnets eller den
unges egen foranledning. Som det fremgår af bemyndigelsesbestemmelsen, vil der
blive fremsat nærmere regler om fremgangsmåden for anvendelse af rusmiddeltest,
herunder om krav til indholdet af samtykket.
2.7. Kortvarig fastholdelse og bortvisning - § 8
Børnerådet, DH, FSD, FADD og Socialtilsyn Hovedstaden
anerkender, at der er
behov for kortvarigt at kunne fastholde eller bortvise et barn eller en ung fra konflikt-
fyldte situationer som led i omsorgspligten eller under hensyn til tryghed og trivsel på
et anbringelsessted.
Børns Vilkår, DS og SL
er uenige i forslaget, idet de anser de
omfattede eksempler som situationer, der kan tackles i det normale pædagogiske
arbejde, mens
Danske Regioner
ser forslaget som en markant udvidelse.
DH, DS
Danske Regioner, FADD, Socialtilsyn Syd, Socialtilsyn Hovedstaden, Socialtil-
syn Nord og Socialtilsyn Øst, Livsværk, Socialtilsyn Midt og TABUKA
finder, at
det bør præciseres nærmere i bemærkningerne, hvor grænsen går i forhold til fysisk
magtanvendelse, da der i praksis ellers er risiko for sammenblanding af reglerne og
6
L 162 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1614655_0007.png
dermed en glidebane i forhold til anvendelse af magt uden registrering og indberet-
ning.
DH, DS, FOA, Socialtilsyn Hovedstaden, Socialtilsyn Syd, Socialtilsyn
Nord, Socialtilsyn Øst, KL og Socialtilsyn Midt
finder, at der bør ske registrering og
indberetning af kortvarig fastholdelse og bortvisning af hensynet til barnets og den
unges retssikkerhed, så personalet og socialtilsynene kan følge om anvendelsen af
bestemmelsen griber om sig, og der kan ske en vedvarende faglig refleksion og læ-
ring.
Børnesagens Fællesråd, FADD og Livsværk m.fl.
finder, at det er hensigts-
mæssigt, at der i lovgivningen er adgang til kortvarig fastholdelse og bortvisning i form
af pædagogiske grænsesætning og guidning, hvor barnet eller den unge går med
uden at gøre modstand, uden at det er omfattet af indberetningspligten.
Livsværk
henviser til, at der ofte er meget bureaukrati forbundet med registrering og indberet-
ning.
Børnesagens Fællesråd, Børnerådet, Danske Regioner, Socialtilsyn Ho-
vedstaden, FADD, FSD, Livsværk m.fl., LOS og SL
anbefaler, at anbringelsesste-
det, som et alternativ, kan registrere deres brug af § 8 internt, fx i form af afkrydsning
eller i en særlig protokol, og på den vis følge omfanget og identificere eventuelle møn-
stre i brugen både i forhold til refleksion over deres praksis og som dokumentation
over for socialtilsynene.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Ministeriet har noteret sig, at størstedelen af høringsparterne finder det betænkeligt
med manglende registrering og indberetning af kortvarig fastholdelse og bortvisning.
Ministeriet skal bemærke, at reguleringen af kortvarig fastholdelse og bortvisning har
til formål at tydeliggøre, hvad anbringelsesstederne kan foretage inden for rammerne
af bl.a. omsorgspligten. Der er således tale om hverdagssituationer, som i vid ud-
strækning, særligt for mindre børn, foregår ofte, også i familier. Der er således ikke
tale om en udvidelse af de nuværende indgrebsmuligheder, og der skal ikke i dag ske
registrering og indberetning af sådanne indgreb. Det ville være en stor administrativ
byrde, hvis sådanne hændelser fremover skulle registreres og indberettes på lige fod
med egentlig magtanvendelse, f.eks. indgreb i bevægelsesfriheden, isolation, under-
søgelse af person og opholdsrum mv.
Ministeriet har på den baggrund foretaget ændringer i lovforslaget, så bestemmelsens
formål og rækkevidde tydeliggøres yderligere. Dette er bl.a. gjort ved, at bestemmel-
sen er flyttet til kapitel 2 om rammer for holdet. Derudover er det i bemærkningerne
yderligere præciseret, at der er tale om handlinger, der kan foretages som led i den
almindelige omsorg over for barnet eller den unge.
2.8. Afværgehjælp - § 9
Børnerådet, DH, Danske Regioner, FADD, FSD og Socialtilsyn Hovedstaden
an-
erkender, at der kan være et behov for at gribe ind, når det er nødvendigt for at forhin-
dre eller afværge barnet eller den unge i at ødelægge eller beskadige ting i et ikke
ubetydeligt omfang.
Børnerådet og Danske Regioner
tilføjer, at ødelæggelse kan få
store konsekvenser for et barn eller en ung, herunder i form af store erstatningskrav,
samt påvirke deres omgivelser, herunder de øvrige børn og unge på anbringelsesste-
det.
DS og SL
er ikke enig i forslaget og finder, at det vil bidrage til flere unødvendige
magtanvendelser, som i stedet burde være håndteret med en pædagogisk indsats.
DH, DS, Danske Regioner, FADD, Socialtilsyn Hovedstaden, Socialtilsyn Øst, SL
og TABUKA
finder, at der er behov for en præcisering af, hvad der skal forstås ved
ikke ubetydeligt omfang.
SL
er bekymret for, om det kan skabe en ny form for gråzo-
ne, da det ellers bliver op til det enkelte personale at vurdere, hvad de forstår herved.
DH, Danske Regioner og TABUKA
finder, at muligheden for at benytte afværge-
hjælp for at forhindre gentagen ødelæggelse af ting af mindre værdi, er at udvide af-
værgehjælpen for langt.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Ministeriet henviser til, at det fremgår af bemærkninger til bestemmelsen, at ”ikke ube-
tydeligt omfang” både dækker over genstande af høj økonomisk eller affektionsmæs-
7
L 162 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1614655_0008.png
sig værdi og over gentagen ødelæggelse af genstande, der ikke nødvendigvis er af
høj økonomisk eller affektionsmæssig værdi. Der gives i forlængelse heraf eksempler
på situationer, hvor afværgehjælp kan være relevant, hvilket vil blive eksemplificeret
yderligere på vejledningsniveau. Ministeriet finder, at episoder, hvor et barn eller en
ung fortsætter med at gøre skade på mindre værdifulde genstande, kan være skaden-
de for et barn eller en ung, hvorfor der også bør kunne gribes ind i en sådan situation.
Ministeriet henviser til, at det fremgår af bemærkningerne, at afværgehjælp skal fore-
tages under iagttagelse af proportionalitetsprincippet og således kun må benyttes,
hvis det ikke er muligt at hindre skaden på en mindre indgribende måde, fx ved at tale
barnet eller den unge fra det.
2.9. Tilbageførsel ved rømning - § 11
Livsværk m.fl.
konstaterer med stor tilfredshed, at det med forslaget bliver muligt,
som led i omsorgspligten, at gribe ind over for anbragte børn og unge i forbindelse
med rømning.
Danske Regioner
anerkender, at der kan være et behov for at gribe
ind for at hindre personskade – også over for børn og unge med funktionsnedsættel-
ser, men finder sammen med
Børnerådet og DS,
at det i vidt omfang kan ske ved
brug af pædagogiske redskaber.
SL
er uenige i forslaget og mener, at det er en mulig
glidebane, da det vil være op til personalet selv at foretage vurderingen. De påpeger,
at det forudsætter, at personalet har den fornødne fysiske styrke men noterer sig, at
det er en kan-bestemmelse, og at det fremgår, at personalet ikke skal udføre politiop-
gaver.
Børnerådet, DS, Danske Regioner, FADD, FSD og Socialtilsyn Hovedsta-
den, Socialtilsyn Midt og TABUKA
efterlyser nærmere præcisering af begreber og
opfordrer til, at det sker i den tilhørende vejledning.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Ministeriet henviser til, at bestemmelsen kun hjemler adgang til tilbageførelse, når et
anbragt barn eller en ung rømmer, og barnet eller den unge udviser en adfærd, der
medfører en risiko for personskade. Rømning defineres i bemærkningerne, som når
barnet eller den unge ikke har til hensigt at vende tilbage, og der gives eksempler på,
hvordan personalet kan afsøge dette og med en pædagogisk indsats forsøge at få
barnet eller den unge til at vende frivilligt tillbage. Til brug for de få tilfælde, hvor det
ikke vil være tilstrækkeligt, giver bestemmelsen adgang til at anvende fysisk magt i
form af fastholdelse og føren, hvilket skal registreres og indberettes. Det fremgår vide-
re af bemærkningerne, at personalet ikke skal udføre politiopgaver, og at de fortsat vil
kunne anmode politiet om hjælp efter politilovens § 2. Ministeriet henviser i øvrigt til,
at det vil blive eksemplificeret nærmere på vejledningsniveau, hvornår tilbageførelse
ved rømning vil kunne være relevant at anvende.
2.10. Tilbageholdelse undervejs i en anbringelse - § 12, stk. 2 og 4
Børnerådet og FADD
kan tilslutte sig forslaget om, at børn og unge skal kunne tilba-
geholdes undervejs i en anbringelse ud fra den forudsætning, at der anbringes endog
meget skadede børn med omsorgsbehov, som ikke kan sikres på anden vis.
DH
fin-
der, at det virker voldsomt med en forlængelse af muligheden for tilbageholdelse på
op til 2 x 14 dage og mener ikke, at det bør være nødvendigt, at tilbageholde et barn
eller en ung i de 14 dage yderligere, men at det i løbet af de første 14 dage må være
muligt at få planlagt en tilstrækkelig pædagogisk indsats.
SL
er imod forslaget, da
tilbageholdelse er et voldsomt indgreb, som bør forebygges og minimeres, og at an-
bringelse alternativt bør ske på lukkede døgninstitutioner.
KL
anbefaler, at det bør
være kommunalbestyrelsen, der træffer begge former for afgørelse om tilbageholdelse
undervejs i anbringelsesforløbet henset til, at der er tale om afgørelser af kort varig-
hed.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Justitsministeriet har efterfølgende vurderet, at eftersom der er tale om administrativ
frihedsberøvelse, skal der være en særlig let adgang til domstolsprøvelse af beslut-
ningen. Lovforslaget er på den baggrund ændret, så det under klageregler fremgår, at
Ankestyrelsens behandling af klager over kommunalbestyrelsens afgørelser om tilba-
8
L 162 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1614655_0009.png
geholdelse i de 14 dage yderligere undervejs i en anbringelse ved henvendelse til
Ankestyrelsen inden 4 uger efter klageren har fået meddelelse om afgørelsen kan
kræves forelagt for retten.
2.11. Undersøgelse af person og opholdsrum - § 18
Kl og SL
finder det positivt, at det med forslaget bliver muligt også at undersøge bar-
nets eller den unges person i forbindelse med ankomst, fravær og besøg på sikrede
døgninstitutioner, da det kan være med til at afholde anbragte børn og unge for at
komme ud i eller fortsætte en kriminel løbebane og til at opretholde tryghed og sikker-
hed for de øvrige på anbringelsesstedet.
Medlem af Magtanvendelsesudvalget
(Lars Emil Andersen, områdeleder på MultifunC Midtjylland-Grenen)
påpeger, at
undersøgelse af person fortsat kun er tilladt ved klap uden på tøj og ved undersøgelse
af lommer og sko og anbefaler, at man følger udvalgets forslag om at udvide persona-
lets adgang til at undersøge barnets eller den unges person til også at omfatte gen-
nemsøgning af barnets eller den unges tøj.
FBU og SL
anfører, at det alene bør være
muligt at fortage undersøgelsen, såfremt det er nødvendigt for at sikre, at barnet eller
den unge ikke er i besiddelse af effekter, der er offentligt strafsanktionerede eller hvor
besiddelsen kan udgøre en sikkerhedsrisiko og henviser til, at det kun kan være rele-
vant at undersøge for besiddelse af mobiltelefoner hos de børn og unge, der er an-
bragt i varetægtssurrogat eller af strafferetlige årsager.
Børnerådet og Socialtilsyn
Midt
henviser til, at undersøgelse bør fortages under iagttagelse af proportionalitets-
princippet, og at det er positivt, at det med forslaget bliver tydeliggjort, at det er muligt
at anvende mindre indgribende metoder i form af private hundefører eller metaldetek-
torer.
FADD, København Kommunes Socialforvaltning og Socialtilsyn Hovedsta-
den
efterlyser nærmere procedurer for, hvordan gennemførelsen af en undersøgelse
skal foregå.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Ministeriet har præciseret i forslagets bemærkninger, så det fremgår, at undersøgelse
for besiddelse af mobiltelefon kun kan være relevant for børn og unge anbragt af straf-
feretlige årsager. Ministeriet henviser i øvrigt til, at der vil blive fremsat nærmere regler
om gennemførelse af undersøgelse af barnets eller den unges person eller opholds-
rum, herunder om at lade den unge overvære undersøgelsen, tilbud om efterfølgende
at få gennemgået undersøgelsen og dens resultat, samt at der altid skal deltage to
ansatte ved undersøgelsen.
2.12. Registrering og indberetning
Socialtilsyn Hovedstaden
finder, at indberetning af afgørelser om tilbageholdelse og
anbringelse på delvis lukkede institutioner og afdelinger, sikrede døgninstitutioner og
særligt sikrede afdelinger er unødvendig, idet afgørelserne herom træffes af børn og
unge-udvalget i den anbringende kommune, som således er bekendt med anbringel-
sen, og socialtilsynet alene fører tilsyn med anbringelsesstedernes anvendelse af
magt. Tilsynet efterlyser i stedet nærmere procedurer for registrering og indberetning.
Børnesagens Fællesråd og FBU
ønsker, at forældremyndighedsindehaverene skal
orienteres om foretagne magtanvendelser i forbindelse med indberetning heraf.
Bør-
nesagens Fællesråd, Børnerådet og DH
er positive stemt over for, at der vil blive
udarbejdet et standardskema, hvilket de mener vil understøtte en ensartet praksis på
anbringelsessteder og i tilsynet med dem.
FADD
anbefaler, at skemaet gøres obliga-
torisk at anvende.
KL
finder det positivt, at det præciseres, at socialtilsynet ikke skal træffe afgørelse om
lovligheden af foretagne magtanvendelser.
FBU
mener anbringende kommune eller
socialtilsyn bør foretage en vurdering af lovligheden af en magtanvendelse.
Børnesa-
gens Fællesråd, Børnerådet og FADD
mener, at socialtilsynet bør foretage en så-
dan vurdering.
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at socialtilsynet skal kvit-
tere for modtagelsen af indberetninger om magtanvendelser over for barnet eller den
unge, forældremyndighedsindehaveren samt anbringelsesstedet og i den forbindelse
9
L 162 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1614655_0010.png
tilkendegive, hvorvidt den anvendte magt efter tilsynets opfattelse har været tilladt
eller ikke-tilladt.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Ministeriet har tilrettet lovforslaget, således at der ikke skal ske indberetning af børn
og unge-udvalgets afgørelser om tilbageholdelse og anbringelser. Ministeriet henviser
i øvrigt til, at de nærmere regler om procedurerne i forbindelse med de forskellige
former for indberetninger vil blive fastsat i en ny bekendtgørelse om voksenansvar
over for anbragte børn og unge. Der vil endvidere blive udarbejdet et standardskema
til brug for anbringelsesstedernes registrering og indberetning med henblik på at smi-
diggøre processen. Endelig henviser ministeriet til, at der efter gældende ret ikke skal
foretages vurdering af lovligheden af foretagne magtanvendelser. En sådan vurdering
vil kræve en egentlig efterforskning med vidneafhøring, vurdering af de involverede
parters troværdighed og evt. øvrige beviser i hver enkelt episode. Det falder uden for
socialtilsynets eller den anbringende kommunes opgavevaretagelse og kompetencer.
Hvis der i konkrete episoder er mistanke om, at personale har overskredet deres befø-
jelser, bør der i stedet foretages en politianmeldelse med henblik på politiets efter-
forskning.
2.13. Samling af alle regler vedr. indgrebsmuligheder over for anbragte børn
og unge
Ankestyrelsen samt medlem af Magtanvendelsesudvalget (Lars Emil Andersen,
områdeleder på MultifunC Midtjylland-Grenen)har
gjort ministeriet opmærksom på,
at reglerne om fuldbyrdelse af strafferetlige foranstaltninger – for så vidt angår den
del, der vedrører personer, der er anbragt på et anbringelsessted efter servicelovens §
66, stk. 1, nr. 5 og 6, i henhold til en strafferetlig afgørelse afsagt ved dom eller ken-
delse, bør medtages i lov om voksenansvar for at samle indgrebsmulighederne over
for anbragte børn og unge.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Ministeriet har tilrettet lovforslaget, så den del af Servicelovens kapitel 24 a, der ved-
rører indskrænkning i den anbragtes adgang til internet og telefon, over for personer,
der er anbragt på et anbringelsessted efter § 66, stk. 1, nr. 5 og 6, i henhold til en
strafferetlig afgørelse, er medtaget i forslaget.
10