Social- og Indenrigsudvalget 2015-16, Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
L 162 , L 163
Offentligt
1628176_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 3093
Doknr.
345202
Dato
03-05-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 14.04.2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 6 til L 162 til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem (MFU) Sarah Glerup (EL).
Spørgsmål nr. 6:
”Agter ministeren at igangsætte initiativer, der skal forebygge, at det bliver nødvendigt
at benytte magtanvendelse i arbejdet med udsatte børn og unge?”
Svar:
Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål 5 er det et generelt princip
for magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten, at magtanvendelse
kun må ske undtagelsesvist og aldrig erstatte omsorg og socialpædagogisk indsats,
samt at den ansvarlige voksne forud for enhver magtanvendelse eller andre indgreb i
et barn eller en ungs selvbestemmelsesret, skal afsøge alle muligheder for at opnå
barnets eller den unges frivillige medvirken, jf. lovforslagets § 7 og de tilhørende be-
mærkninger.
Det er helt afgørende, at anvendelsen af magt ikke erstatter omsorg og pædagogisk
støtte og kun anvendes i de situationer, hvor det er nødvendigt. Det forudsættes såle-
des, at alle andre pædagogiske muligheder er udtømt, og der dermed ikke er andre
redskaber til at hjælpe barnet eller den unge.
Anbringelsesstederne skal anvende de faglige tilgange og metoder, der er relevante i
forhold til deres målsætning og målgruppe. De skal i deres pædagogiske indsats have
fokus på forhold, som har betydning for borgernes fysiske og mentale sundhed. An-
bringelsesstedernes pædagogiske indsats skal sikre, at magtanvendelser så vidt mu-
ligt undgås. De skal dokumentere og følge op på eventuelle magtanvendelser med
henblik på løbende læring og forbedring af indsatsen.
Det er afgørende, at personalet på anbringelsesstederne har de kompetencer samt
opdateret viden og erfaring, der er nødvendig i forhold til deres målgruppe og de me-
toder de anvender, og at dette afspejles i deres samspil med de anbragte børn og
unge.
Socialtilsynene godkender og fører driftsorienteret tilsyn med anbringelsessteder for at
sikre, at de til stadighed har den fornødne kvalitet bl.a. i forhold til målgrupper, meto-
der og resultater samt kompetencer. Socialtilsynene fører bl.a. tilsyn med, at anbrin-
gelsesstederne har en pædagogisk indsats, der forebygger og håndterer magtanven-
delser. Det driftsorienterede tilsyn består både af en kontrol af forholdene på anbrin-
gelsesstederne og en dialog mellem socialtilsynet og anbringelsesstedet, som skal
bidrage til at fastholde og udvikle kvaliteten på anbringelsesstederne.
L 162 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 6: MFU spm. om igangsættelse af initiativer, der skal forebygge, at det bliver nødvendigt at benytte magtanvendelse i arbejdet med udsatte børn og unge, til social- og indenrigsministeren
1628176_0002.png
For at understøtte implementeringen af det nye regelsæt er der afsat midler til at
iværksætte en række undervisnings- og vejledningsaktiviteter målrettet bl.a. anbrin-
gelsessteder og socialtilsyn. Som led heri vil der blive udviklet undervisningsmateriale
til praksiskurser om metoder og redskaber til forebyggelse og håndtering af konflikter,
samt teknikker til at gennemføre magtanvendelse så skånsomt som muligt.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2