Skatteudvalget 2015-16
L 17 Bilag 4
Offentligt
1568354_0001.png
Enhed
ADMPOL
Sagsbehandler
PDK
Sagsnr.
2015 - 880
Doknr.
210609
Dato
20-04-2015
Kommenteret høringsnotat over forslag til lov om æn-
dring af lov om kommunal ejendomsskat (Fritagelse for
grundskyld for ejendomme ramt af kystnedbrydning)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 18. februar 2015 til den 18. marts 2015
været sendt i høring hos følgende myndigheder, organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, BDO Kommu-
nernes Revision A/S, Boligselskabernes Landsforening, Dansk Byggeri, Dansk Ejen-
domsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Advokater, Danske
Boligadvokater, Domstolsstyrelsen, Ejendomsforeningen Danmark, Ejerlejlighedernes
Landsforening, Erhvervsstyrelsen, Foreningen Danske Revisorer, Fritidshusejerne,
FSR danske revisorer, KL, Lejernes Landsorganisation i Danmark, Parcelhusejernes
Landsforening, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, SKAT, SRF Skattefaglig For-
ening, Statsforvaltningen og Vurderingsankenævnsforeningen.
2. Modtagne høringssvar
Følgende myndigheder og organisationer mv. (i alt 6) har meddelt, at de ikke har be-
mærkninger:
Advokatrådet, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Erhvervsstyrelsen,
Statsforvaltningen.
Følgende myndigheder og organisationer mv. (i alt 4) har meddelt, at de har bemærk-
ninger:
FSR danske revisorer, KL, SRF Skattefaglig Forening, Vurderingsankenævnsforenin-
gen.
3. Bemærkninger til lovforslaget
De fleste myndigheder og organisationer m.v., der har bemærkninger til lovforslaget,
udtrykker sig positivt om lovforslaget eller lovforslagets formål. Der er ikke modtaget
høringssvar, der udtrykker sig negativt om initiativet.
3.1. Konkrete bemærkninger
FSR danske revisorer bemærker, at det bør præciseres, hvad der menes med delvis
fritagelse. Betyder det eksempelvis, at såfremt 20 pct. af grunden er ramt af kystned-
L 17 - 2015-16 - Bilag 4: Kopi af høringssvar og høringsnotat vedr. L 189 (2014-151), fra økonomi- og idenrigsministeren
1568354_0002.png
brydning, da kan man få fritagelse for 20 pct. af grundskylden? Eller vil det alene være
op til kommunen at skønne ud fra en rimelighedsvurdering?
Vurderingsankenævnet tilkendegiver, at det finder det ønskeligt, at der skal foreligge
en veldokumenteret arealopmåling enten ved landinspektør eller på en anden velkvali-
ficeret måde. Vurderingsankenævnet foreslår på den baggrund, at i bemærkningerne
til lovforslagets § 1, bør sidste afsnit udgå og erstattes med en bestemmelse om, at
grundejeren skal fremlægge en dateret grundtegning v/landinspektør eller på anden
velkvalificeret måde, hvoraf tydeligt fremgår arealgrænsen. Udgiften til en sådan do-
kumentation afholdes af grundejeren.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Lovforslaget tager ikke stilling til, hvad kommunalbestyrelsen konkret skal lægge til
grund for sit skøn. Det står således efter lovforslaget kommunalbestyrelsen frit for –
inden for rammerne af lovgivningen og almindelige forvaltningsretlige grundsætninger
– at foretage et skøn.
Ligeledes står det kommunalbestyrelsen frit for, hvis den måtte finde det påkrævet for
at kunne træffe beslutning om fritagelse for grundskyld, at stille krav om opmåling ved
landinspektør. Dette bør imidlertid ikke være et krav i lovforslaget, idet forslaget læg-
ger op til en administrativ enkel håndtering af ganske få sager.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
KL tilkendegiver, at KL er enig med regeringen i, at det umiddelbart forekommer uri-
meligt, at grundejeren skal fortsætte med at betale grundskyld af sin grund i op til to
år, efter at denne er styrtet i havet, og at KL således kan tilslutte sig lovforslagets for-
mål.
KL bemærker dernæst, at regeringen lægger op til at indføre en kan-bestemmelse, og
at der herved skabes et forventningspres på kommunerne for at fritage sådanne grun-
de, idet berørte grundejere med lovforslaget kan have en berettiget forventning om
ikke længere at skulle betale grundskyld. KL finder det på den baggrund naturligt, om
regeringen også påtog sig den økonomiske byrde ved fritagelserne, således at kom-
munerne ikke lider et provenutab ved at følge lovforslagets regler og intention.
Økonomi- og Indenrigsministeriet skal hertil bemærke, at bemærkningerne vedr. øko-
nomien vil indgå i de økonomiske drøftelser om lov- og cirkulæreprogrammet.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
SRF Skattefaglig Forening foreslår, at der i den nye § 8, stk. 1, litra e, i lov om kom-
munal ejendomsskat efter ”grunden” indsættes ”helt eller delvist”, således at lovbe-
stemmelsen bliver i overensstemmelse med lovbemærkningernes afsnit 1, Indledning,
hvor det anføres, at fritagelse for grundskyld kan ske, når grunden er helt eller delvist
forsvundet.
Økonomi- og Indenrigsministeriet skal hertil bemærke, at det følger af den gældende
ejendomsskattelovs § 8, stk. 2, der også vil finde anvendelse på den foreslåede § 8,
stk. 1, litra e, at: ”Såfremt
kun en del af de i stk. 1 omhandlede ejendomme opfylder
betingelserne for fritagelse for grundskyld, kan fritagelse alene meddeles for så vidt
angår den del af grundværdien, der falder på denne del.”
Det er Økonomi- og Inden-
rigsministeriets opfattelse, at bestemmelsens stk. 2 allerede regulerer, hvorledes der
kan fritages ved hel eller delvis kystnedbrydning. En tilføjelse af ”helt eller delvist” i
den foreslåede bestemmelse er således efter Økonomi- og Indenrigsministeriets op-
fattelse overflødig.
Bemærkningen giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
2