Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
L 179 Bilag 1
Offentligt
1625949_0001.png
Fra: Peter Olsen <[email protected]
Sendt: 23. marts 2016 14:19 
Til: Bianca Lund Juul 
Emne: SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle 
tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer)
  
 
  
HØRINGSSVAR 
  
Fra Rederiforeningernes side takker vi for muligheden for at kommentere på udkast til lov om ændring af 
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner. Vi har med tilfredshed noteret, at det af 
bemærkningerne fremgår, at den lokale tilrettelæggelse skal ske lokalt med udgangspunkt i lokale forhold. 
Tilsvarende også, at ordningen har form af en generel ramme for den konkrete udmøntning uden 
detailregulering af færgetaksterne på den enkelte rute.  
  
Med venlig hilsen 
  
Peter Wallbohm Olsen
 
Transportpolitisk chef/Deputy Director
 
Politik og Analyse/Politics and Analysis
 
Danmarks Rederiforening / Danish Shipowners' Association
 
Amaliegade 33
 
DK-1256 Copenhagen K
 
Tel.: +45 33 11 40 88 / Direct: +45 33 48 92 07
 
Mobile: +45 29 36 88 70
 
E-mail: [email protected]
 
www.shipowners.dk
 
 
  
 
 
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0002.png
DANSK ERHVERV T. +45 3374 E000
BØRSEN F. +45 3374 6080
[JK-l 217 KØBENHAVN K
WWWDANSKERHVERVIJK INFUQJDANSKERHVERMUK
Social- og Indenrigsministeriet
Att.: Mona Boel
Holmens Kanal 22
1016 København K
30. marts 2016
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster
for biler, passagerer m.v. til og fra øer) - Jeres sag 2015-6327
Dansk Erhverv har modtaget Social- og Indenrigsministeriets høring af 29. februar 2016 vedrørende
forslag om nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring til og fra øer.
Dansk Erhverv bakker op om lovforslaget, da det vil være med til at understøtte turismen på de ikke-
brofaste øer og dermed skabe vækst og udvikling, som også gavner lokalbefolkningen. Turisme er et
væksterhverv, som netop har potentiale til at skabe vækst og arbejdspladser på de danske øer. Den nye
lov er derfor et vigtigt initiativ, som kan være med til at gøre øerne mere tilgængelige uden for
højsæsonen, og dermed tiltrække flere turister i skuldersæsonerne - forår og efterår. For at opnå en
større effekt er det vigtigt, at takstnedsættelserne sker i disse perioder og ikke på hele året, idet det også
skønnes, at turisterne i høj ere grad vil besøge øerne i skuldersæsonerne.
Med venlig hilsen
J
Fagchef for Transport og Infrastruktur
JHS /ATH
[email protected]
Side 1/1
Deres ref.: 2015 - 6327
DANS
ERHVERV
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0003.png
Bianca Lund Juul
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Mette Marie Lamm Larsen <[email protected]>
2. marts 2016 15:33
'[email protected]'
'[email protected]'
Erhvervsstyrelsens høringssvar vedr. Forslag til lov om ændring af lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af
færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer)
Kære Social‐ og indenrigsministerium, 
 
Erhvervsstyrelsen har på Høringsportalen erfaret, at I har sendt følgende: ” Forslag til lov om ændring af lov om 
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og 
fra øer)” i høring. 
 
Høringen giver ikke Erhvervsstyrelsen (herunder TER) anledning til bemærkninger, idet forslaget ikke medfører (nye) 
administrative konsekvenser for erhvervslivet. 
 
’Fra oktober 2015 skal al regulering med direkte konsekvenser for erhvervslivet jf. Vejledning om 
erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger træde i kraft på en af to fælles ikrafttrædelsesdatoer hhv. 1. januar og 1.
juli.’ 
 
Med venlig hilsen
Mette Marie Lamm Larsen
Stud.merc.jur
ERHVERVSSTYRELSEN
Team Jura
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 3529 1000
Direkte: +45 3529 1114
E-mail:
[email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVS- OG VÆKSTMINISTERIET
 
Pas på miljøet - udskriv kun denne e-mail hvis det er nødvendigt.
  
 
1
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0004.png
Til Social- og Indenrigsminister
Karen Ellemann
Kommunalbestyrelserne på Samsø, Læsø, Ærø og Fanø vil med dette
høringssvar gerne kvittere for udkastet til ”Forslag til lov om ændring af lov om
kommunal udligning og generelle tilskud”
Det er Ø- kommunernes oplevelse, at der er blevet lyttet til os og at lovforslaget
generelt har de frihedsgrader for implementering af landevejsprincippet som
tilgodeser øernes meget forskellige vilkår.
Ø-kommunerne ser med stor tilfredshed, at der i dette lovforslag er taget de
første skridt mod implementeringen af det fulde landevejsprincip. Vi imødeser
dog, at det hurtigst muligt prioriteres at der indføres landevejsprincip over et
helt kalenderår.
Ø-kommunerne undrer sig dog over, at der med lovforslaget lægges op til
forskellige rammevilkår for de kommunale og de statslige ruter.
De enkelte Ø- kommuner vil individuelt sende deres egne høringssvar med
specifikke problemstillinger og forslag, der tager udgangspunkt i øernes
forskellige særkende.
Med venlig hilsen
Erik Nørreby
Borgmester
Tobias Johansen
Borgmester
Jørgen Otto Jørgensen
Borgmester
Marcel Meijer
Borgmester
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0005.png
Fanø Kommune
Borgmesteren
Dato: 1603-2016
Social- og indenrigsminister Karen Ellemann Sagsnr.: 563-2016-1393
Doknr.: 563-2016-10428
Slm@5lm-dk Cpr./Cvr.:
Sagsbeh.: Joan Pofler
Direkte tlf.: 75 660 653
Email: [email protected]
Fanø Kommunes høringssvar
Kommunalbestyrelsen på Fanø vil med dette høringssvar gerne kvittere for udkastet
til "Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud"
Fanø kommune ser med tilfredshed på, at lovforslaget generelt har de frihedsgrader
for implementering af landevejsprincippet som gør det muligt at fremme både turis-
men og besætningen på Fanø.
Der lægges i lovforslaget op til nedsættelse af færgetaksten i perioden 16. marts -
30 november med undtagelse af perioden fra den sidste lørdag ijuni måned og 6
uger frem. Fanø kommune bemærker dog, at der lægges op til stor fleksibilitet i for-
bindelse med den enkelte kommunes tilrettelæggelse af den nyc ordning.
Det er vigtigt for Fanø, idet op mod 75 % af gæsterne til Fanø kommer fra Tyskland,
som har en skolesommerferie, der rækker ud over den danske. For Fanø Kommune
vil det derfor være hensigtsmæssigt at fastholde sommertaksterne i hele juni, juli og
august.
Fanø Kommune har et ønske om at fleksibiliteten også omfatter måden, hvorpå pris-
strukturen gennemføres. Besejlingen af Fanø foretages af det private selskab Færgen
A/S, hvor der i den nuværende struktur er en fast pris for bil inkl. op til 9 passagerer.
Medmindre Færgen A/S vil indvilge i at lægge hele deres prissystem om vil det være
en fordel, at den konkrete udmøntning af takstnedsættelserne tager udgangspunkt i
den eksisterende prisstruktur.
Det skal her nævnes, at såfremt de priser, der er anvendt i den tekniske beregning
af tilskuddets størrelse, implementeres uændret på ruten mellem Fanø 0g Esbjerg, vil
det medføre dels, at der vil blive uhensigtsmæssigt store forskelle på priserne mel-
lem de tilskudsberettigede og ikke tilskudsberettigede perioder, dels vil det kun være
muligt at nedbringe færgetaksterne i en kortere periode. I den nævnte tilskudsperio-
de er deri snit 2 passagerer pr bil, hvilket vil svare til en pris t/tr på 73,- kr overfor
den nuværende pris på 415,- kr. Der vil altså være et tilskud på i gennemsnit 342,-
kr pr enhed. I 2015 blev deri månederne april, maj, september og oktoberi gen-
nemsnit overført knap 15.000 biler t/tr pr. måned. Det afsatte beløb på 15,7 mio. vil
derfor alene kunne dække en nedsættelse af færgetaksten for biler i 3 måneder.
Adresse Telefon Email Åbningstider Telefontider
Skolevej 57 76 660 660 [email protected] Mandag-fredag 10-12 Mandag-onsdag 9›15
Nordby Telefax Hjemmeside Torsdag tillige 1517 Torsdag 917
6720 Fanø 76 660 600 www.fanoe.dk Fredag 9-12
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0006.png
Medmindre tilskudsperioden forkortes yderligere vil der ikke være mulighed for at til-
godese andre overfartstyper, som f.eks. cyklister eller gående.
Fanø kommune vil derfor gerne kvittere for formuleringen om, at "nedsættelsen af
færgetakster for passagerbefordring har derfor form af en generel ramme for den
konkrete udmøntning uden en detailregulering af færgetaksterne på den enkelte ru-
te" og at "kommunerne kan selv inden for den fastlagte overordnede tidsramme
træffe beslutning om de perioder, hvor færgebilletterne nedsættes"
Det er med stor tilfredshed at Fanø kommune konstaterer, at lovforslaget også åbner
mulighed for at anvende en del af pengene til nedsættelse af taksterne for cykler og
gående. Fanø kommune satser på cykelturisme og på bosætning, hvilket den meget
korte afstand til Esbjerg giver rig mulighed for. En nedsættelse af eller helt fjernelse
af takster for cykler vil derfor i høj grad understøtte begge områder.
Erik Nørre y
Borgmester
Side 2
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0007.png
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer
m.v. til og fra øer)
Der henvises til Ministeriets høringsskrivelse (2015-6327/325679) af 29. februar 2016 om "Nedsættelse af
færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer"
Færgesekretariatet skal i den anledning udtrykke overordnet tilfredshed med, at det såkaldte
Landevejsprincip nu - omend foreløbigt kun delvis - introduceres. Tiltaget vil sammen med de nylige
vedtagne reduktioner af godstaksterne klart fremme mobiliteten også til de danske småøer.
Det er endvidere tilfredsstillende, at der tilsyneladende i forslaget er en udtalt fleksibilitet i forhold til lokalt
at optimere i forhold til for hvilke billettyper, der kan ydes rabat.
Til gengæld er det vor opfattelse, at de tidsmæssige restriktioner, for hvornår billetpriserne kan reduceres,
er for snævre. Det er vanskeligt at forstå at kun de såkaldte "skuldersæsoner" kan medtages, ligesom det
klart vil kunne medføre store trafikforvridninger lige op til og efter disse ekstra turistperioder samt flere
årlige billetprisjusteringer. På dette punkt ville det være klart mere formålstjenligt, hvis der kunne gives
større frihed til lokal optimering. For nogen overfarter vil en mere generel takstreduktion være mest
hensigtsmæssigt og for andre vil en mere fokuseret indsats, herunder eksempelvis omkring juletid, føre til
det bedste resultat.
Det optimale ville selvsagt være, at der overhovedet ikke var nogle tidsmæssige restriktioner, men det bør
som minimum overvejes at inddrage vinterperioden i ordningen.
Vi er helt opmærksomme på, at det foreløbig kun er et delvis landevejsprincip, der samlet er budget til,
men det tilsiger i vor optik blot, at den tidsmæssige fleksibilitet må være så meget større.
Færgesekretariatet – Vestergade 1a – 5970 Ærøskøbing – Tel: 70 22 02 28 – Mail: [email protected] – www.faergesekr.dk
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0008.png
I den forbindelse imødeser vi ministeriets forslag til fordeling af tilskudspuljen, da størrelsen heraf selvsagt
vil være afgørende for effekten af ordningen lokalt.
Færgesekretariatets medlemmer imødeser samtidig en helt nødvendig snarlig indfasning af et fuldt
landevejsprincip og vi vil i øvrigt på alle måder give vort tilsagn til at arbejde for at tiltaget får den størst
mulige succes. Vi forudsætter i den forbindelse også at selve administrationen af ordningen, herunder
indrapportering m.v. kan udformes så enkelt og effektivt, at kommunerne ikke påføres alt for tidskrævende
systemer.
Vi står gerne til rådighed for yderligere drøftelse eller uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
FÆRGESEKRETARIATET
Færgesekretariatet – Vestergade 1a – 5970 Ærøskøbing – Tel: 70 22 02 28 – Mail: [email protected] – www.faergesekr.dk
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0009.png
Social- og
Indenrigsministeriet
Haderslev Kommune
Færger og Havne
Aarøsund Havn 2 a
6100 Haderslev
Tlf. 74 34 34 34
Fax 74 34 94 06
[email protected]
www.haderslev.dk
Dir tlf. 7458 4595
Mob: 2142 4595
[email protected]
18. marts 2016 • Sags ident: 0/ • Sagsbehandler: jekh
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
(Nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og
fra øer)
Der henvises til Ministeriets høringsskrivelse (2015-6327/325679) af 29. februar 2016 om
"Nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer"
Haderslev Kommune skal i den anledning udtrykke overordnet tilfredshed med, at det såkaldte
Landevejsprincip nu - omend foreløbigt kun delvis - introduceres. Tiltaget vil sammen med de
nylige vedtagne reduktioner af godstaksterne klart fremme mobiliteten også til de danske småøer.
Det er endvidere tilfredsstillende, at der tilsyneladende i forslaget er en udtalt fleksibilitet i forhold
til lokalt at optimere i forhold til for hvilke billettyper, der kan ydes rabat.
Det der er brug for lokalt er:
En takstperiode uden for skoleferien.
Forskellige grundtakster. Vores ønske er 10 kr. for passagerer t/r, 10 kr. for cykler t/r og
20 kr. andre køretøjer, biler ect.
Muligheden for at uforbrugte midler kan bruges til ekstrature i forbindelse med events på
øen, hvor sejlads uden for normal sejlplan kan være gavnlig for arrangementet og skabe en
øget passagerflow.
Vi står gerne til rådighed for yderligere drøftelse eller uddybning af ovenstående.
Venlig hilsen
Jens Hedegaard
Havne- og Overfartsleder
1/1
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0010.png
VÆKST OG BÆREDYGTIGHED
Social- og Indenrigsministeriet
Att: Mona Boel
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendes pr. e-mail
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Dato:
29. marts 2016
Sagsb.:
Kristian Nabe-Nielsen
Sagsnr.:
15/44177
Dir.tlf.:
7236 4668
E-mail:
[email protected]
Høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af lov om kom-
munal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af
færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer)
Med henvisning til Social- og Indenrigsministeriets høringsskrivelse af 29. februar 2016 vedrørende
forslag til ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (nedsættelse af
færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer) sagsnr. 2015 – 6327, fremsendes hermed Holbæk
kommunes høringssvar.
Som bilag til dette brev vedlægges desuden høringssvar fra den private færgerute mellem Orø og
Hammer Bakke(Østre Færge), som modtager tilskud igennem Holbæk Kommune til nedsættelse af
takster for godstransport jf. lovbekendtgørelse nr. 670 af 21. maj 2015. Det bemærkes i den forbindelse,
at det af dette lovforslag fremgår, at Østre Færge vil modtage tilskud gennem Frederikssund Kommune.
Intentionerne i lovforslaget
Holbæk Kommune vil gerne benytte lejligheden til at udtrykke generel tilfredshed med intentionerne i
lovforslaget, herunder skridtet mod indførelse af ”landevejsprincippet”. Det er kommunens erfaring, at
prisen på færgebilletter for biler, passagerer m.v. har stor betydning for bosætning og turisme på Orø.
Erfaringerne i forbindelse med ”Orødagen” (1. søndag i juni), hvor der blev afholdt forskellige aktiviteter på
Orø, samt gratis transport for gående og cyklister, viser 5-6 gange så mange overførte cyklister, i forhold
til en sædvanlig sommer-søndag. Der er derfor ingen tvivl om, at billetprisen er en afgørende parameter
for at tiltrække turister og/eller nye øboere.
Holbæk Kommune er også tilfreds med, at der tages udgangspunkt i de lokale forhold fsva. fleksibilitet og
optimering omkring billettyper, uden en detailregulering af færgetaksterne på de enkelte færgeruter.
Holbæk Kommune ser det som en fordel, at beslutningerne omkring fordelingen af tilskud træffes lokalt.
Kommentarer til lovforslaget
Holbæk Kommune har forståelse for ønsket om, at forlænge turistsæsonerne ved at yde øremærkede
tilskud i ”skuldersæsonerne”. Forslaget vil medføre, at taksterne for biler, passagerer m.v. skal reguleres 4
gange årligt.
Regulering af taksterne flere gange om året, kan medføre forvirring omkring de aktuelle billetpriser for
færgens brugere, samt medføre forøgede administrationsomkostninger. Herunder ekstra arbejdstimer til
takstregulering, kommunikation og omkodning af udstyr. Derudover vil færgens fartplaner i papirformat,
som er meget populære, kræve flere årlige genoptrykninger.
Sekretariatet
Kanalstræde 2
4300 Holbæk
tlf. 72 36 36 36
e-mail [email protected]
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0011.png
Holbæk Kommune vil foretrække, at kommunen i højere grad kan tilrettelægge en ordning med udgangs-
punkt i de lokale forhold og der derfor arbejdes hen imod en mere fleksibel ramme for anvendelsen af
tilskuddet. I så fald kunne Holbæk Kommune have mulighed for eksempelvis en helårlig målrettet kam-
pagne rettet mod cyklister eller gående brugere af Færgefarten, gerne i samarbejde med de erhvervsdri-
vende på Orø. Lavere priser for biler og passagerer i juleperioden vil også være en oplagt service til de
mange fritidshusejere på Orø.
På de enkelte kommunale færgeruter anvendes mange forskellige former for kombinationsbilletter.
Holbæk Kommune anvender ikke kombinationsbilletter, men sælger passagerbilletter og personbilsbillet-
ter adskilt. Alligevel er det Holbæk Kommunes ønske, at der udarbejdes et administrativt enkelt system for
indberetninger og opfølgningsredegørelser, gerne et af ministeriet udarbejdet skema, således at de
administrative byrder forbundet med håndtering af tilskuddet minimeres.
Holbæk Kommune ser frem til at se fordelingsnøglen af de omtalte tilskud og regner med, at denne nøgle
tager højde for lokale forhold og forskellige billettyper.
Med venlig hilsen
Kristian Nabe-Nielsen
Sekretariatet
Kanalstræde 2
4300 Holbæk
tlf. 72 36 36 36
e-mail [email protected]
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0012.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
[email protected] (Louise Frændemark)
[email protected] ('Skibby'), [email protected]
Mogens ([email protected])
Nedsættelse af færgetakster
16-03-2016 13:35:09
I forbindelse med Social-
og Indenrigsministeriets udkast  l nedsæ else af færgetakster for biler, passagerer m.v. 
l og fra øer har vi følgende kommentarer  l udkastet:
 
Forudsætninger:
1.
       
Østre Færge A/S fastholder sine priser
2.
       
Østre Færge A/S yder en procentvis rabat på sine priser, svarende  l det a alte  lskud
3.
       
Østre Færge A/S’ eksterne omkostninger dækkes forlods af det  ldelte  lskud
4.
       
Det  ldelte  lskud udbetales månedsvis forud  l Østre Færge A/S
 
For god ordens skyld har vi, på basis af vores omsætning for perioden 8.8.  l 30.11. 2015, beregnet et forventet 
tilskud for 2016 med udgangspunkt i de tekniske beregninger for personer og personbiler, der er angivet i
Bemærkninger  l lovforslaget side 7 afsnit 4.
 
Sejllængde udgør 1,360 km for en retur billet.
 
For persontransports vedkommende vil billetprisen T/R med  lskud udgøre ca. kr. 22, hvilket udløser et samlet 
lskud på ca. kr. 250.000.
 
For personbils vedkommende vil billetprisen T/R med  lskud udgøre ca. kr. 5, hvilket udløser et samlet  lskud på 
ca. kr. 1.250.000.
 
Med baggrund i det  lskud der er bevilliget i 2016, må det anses for urealis sk, at Østre Færge A/S kan  ls lles 
ovennævnte  lskud.
 
Vi skal derfor anmode om at  lskuddet fordeles ligeligt i form af en ens procentsats på samtlige overfartsarter.
 
Vi imødeser Kommunens kommentarer.
 
Med venlig hilsen
Østre Færge A/S
Peter Alex Jensen
Adm. direktør
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0013.png
Bianca Lund Juul
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Erik Fuchs <[email protected]>
4. marts 2016 11:16
[email protected]
[email protected]
Nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer
Kære Mona Boel
Ang. Udkast til: Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner (Nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer)
Sagsnr. 2015 - 6327 Doknr. 276602. Sagsbehandler chefkonsulent Mona Boel
I bemærkningerne til lovforslaget står der: De kommuner, der modtager tilskud efter stk. 1 og 2, omfatter
Kalundborg, Holbæk, Slagelse, Lolland, Assens, Faaborg-Midtfyn, Langeland, Svendborg, Haderslev,
Aabenraa, Horsens, Hedensted, Struer, Norddjurs, Odder, Skive, Aalborg, Læsø, Samsø, Fanø og Ærø
Kommuner.
Det er i øjeblikket kun ruterne mellem Fanø og Esbjerg samt mellem Orø og Hammer Bakke
(Frederikssund Kommune), som er privat drevet.
Da Frederikssund Kommune ikke er blandt de kommuner der modtager tilskud, vil jeg gøre ministeriet
opmærksom på, at tilskuddet til Orø/Hammer Bakke færgen skal gives til Holbæk kommune.
Ved tildeling af tilskuddet til nedsættelse af fragttilskuddet, hvor samme formulering var brugt skete det i
første omgang den fejl, at der ikke blev givet fragttilskud til Orø/Hammer Bakke færgen. Det blev så
senere rettet, så tilskuddet udbetales via Holbæk kommune.
Jeg håber ministeriet er opmærksom på dette denne gang. SU.
På vegne af Orø Beboerforening
og som Ø- repræsentant i Sammenslutning af Danske Småøer
Med venlig hilsen
Erik Fuchs
Syvvejen 7, Orø
4300 Holbæk
44 99 29 05 – 30 25 06 00
[email protected]
1
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0014.png
Bianca Lund Juul
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Lars Magnus Christensen <[email protected]>
1. marts 2016 15:31
[email protected]
[email protected]; Mette Handest
SV: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for biler,
passagerer m.v. til og fra øer)
Håndværksrådet takker for høringsmaterialet og ser positivt på forslaget, der er med til at sikre mere balance i
Danmark.
 
 
Derudover har Håndværksrådet ikke yderligere kommentar.
 
 
VH. Lars Magnus
 
 
Lars Magnus Christensen
Chefkonsulent
+45 32 63 03 07
tlf.
mobil +45 41 27 28 38
e-mail
 
[email protected]
 
 
, Islands Brygge 26, 2300 Kbh. S, tlf. 33 93 20 00,
hvr.dk
 
 
 
Vi kæmper for små og mellemstore virksomheder. Læs vores nyheder
her
 
 
Fra: Bianca Lund Juul [mailto:[email protected]]  
Sendt: 29. februar 2016 14:02 
Til: [email protected][email protected]; sekretariatet@danske‐smaaoer.dk; info@smaa‐faergerne.dk; 
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected]; Håndværksrådet 
Emne: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til 
kommuner (Nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer) 
  
Se venligst vedhæftede høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer).
 
 
Med venlig hilsen
 
 
Bianca Lund Juul
 
Kontorfuldmægtig
 
Opgaver og struktur, Kommunal- og regionaløkonomi
 
Mobil: 41 85 14 46
 
Mail: [email protected]
 
 
1
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0015.png
Fm [ÅXLcmwCE ,na Km W ,
' I Luna) ,, d m O
Mbpmdø r] CF 4g c 1J rr a;
>«1\ veofvr “OLQM af 10
k) Q-(LÅ
(QÆLCLMLU) af (OU alm ;tm/W WMA-mal 0400:7 14," ix
O? LCLVVMM/(Læ ' b?
m” ( Ma-.
Sæjxd” "j WäÅ/Jájl/Oá« M ,WND
I.
gäAQ/K
åbim”rp*dáâi i/COWCQ/DLUL, Mal/q.
2 QØI/ngáouüz vLwcluiz/x SIzQdaQ/f 04x44 ali/å
b411221 L,
d/FÆA' don gå “J V 7
LULUCJâA/l OUvubZÅ/uü/l Lig km a f.«
.Laxocæå eám fáwlâg w gø. ØbLObe/L I www
din 011/2 UI bem/wuxga Å LOUJ-WSKLSä/zf,
15. 5 2,0% '
.Ma BamM/vw / ÆMØØØK
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0016.png
Social- og Indenrigsministeriet
Att: Mona Boel
E-mail: [email protected]
Høring over udkast til forslag om ændring af lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner (nedsættelse af
færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer)
KL har d. 29. februar 2016 modtaget udkast til forslag om ændring af lov
om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (nedsættelse
af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer) i faglig høring. KL
modtog d. 8. marts 2016 samme udkast i økonomisk høring. Følgende
høringssvar besvarer både den faglige og økonomiske høring.
Social- og Indenrigsministeriet skriver i udkastet til lovforslaget, at
lovforslaget tilvejebringer hjemmel til, at social- og indenrigsministeren
kan yde et øremærket tilskud til de omfattede kommuner til nedsættelse
af taksterne for passagerbefordring på de ruter, der ikke er statslige.
Lovforslaget skal udmønte initiativet om nedsættelse af færgetakster for
biler, passagerer m.v. til og fra øer som beskrevet i aftalen fra 9. februar
2016 om Vækst og udvikling i hele Danmark.
Det forslås i lovforslaget at tilskuddet udgør 28,4 mio.kr. i 2016 og 55,6
mio. kr. årligt fra 2017. Tilskuddet reguleres fra tilskudsåret 2017 én gang
årligt med den forventede pris- og lønudvikling for den kommunale
sektor.
Det forslås videre at de kommuner der vil modtage tilskud omfatter
Kalundborg, Holbæk, Slagelse, Lolland, Assens, Faaborg-Midtfyn,
Langeland, Svendborg, Haderslev, Aabenraa, Horsens, Hedensted,
Struer, Norddjurs, Odder, Skive, Aalborg, Læsø, Samsø, Fanø og Ærø
Kommuner. Tilskuddet vil blive fordelt efter en fordelingsnøgle.
Lovforslaget er særligt målrettet mod den turistmæssige lavsæson om
foråret og efteråret og omfatter således ikke skolernes sommerferie og
vinterperioden.
Kommunerne vil selv få stor fleksibilitet i tilrettelæggelsen af ordningen
og Social- og Indenrigsministeriet understreger, at færgebetjeningen er et
kommunalt anliggende og det er derfor kommunen selv der træffer
beslutningen om hvordan nedsættelsen lokalt skal udmøntes. KL er
positiv overfor at Social- og Indenrigsministeriet tilstræber at lave en
løsning der er enkel og let administrerbar for kommunerne.
Social- og Indenrigsministeriet har indstillet, at lovforslaget ikke udløser
kompensation i henhold til DUT-reglerne. KL er enig i denne vurdering.
Dato: 29. marts 2016
Sags ID: SAG-2016-01385
Dok. ID: 2175372
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3307
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0017.png
Dato: 29. marts 2016
Spørgsmål i forlængelse af ovenstående kan rettes til undertegnede.
Med venlig hilsen
Katrine Görtz Axelsen
Sags ID: SAG-2016-01385
Dok. ID: 2175372
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3307
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0018.png
Bianca Lund Juul
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Bjarne Hansen <[email protected]>
30. marts 2016 22:08
[email protected]
[email protected]
Kommentarer/høring af lovforslag om øndring af lov om kommunal udligning og
generelle tilskud (nedsættelse af færgetaksterne)
Med henvisning til ministeriets høringsbrev skal oplyses, at forslaget har været drøftet i Lolland kommunes ø‐
kontaktudvalg. 
 
Helt generelt er der stor tilfredshed med, at lovforslaget nu  introducerer og påbegynder indførelsen af det såkaldte 
landevejsprincip  omkring fastlæggelse af de fremtidige færgetakster. 
 
Samtidig klar tilfredshed med, at lovforslaget anfører, at det er modellen, at der bliver stor lokal selvbestemmelse 
med prioriteringen og anvendelsen af tilskudsmidlerne. 
 
I en konkret sammenhæng er det udvalgets forslag, at der åbnes op for, at den tidsmæssige afgrænsning alene skal 
gælde for sommermånederne juni‐august,hvorimod det vurderes som væsentligt og relevant ligeledes at kunne 
anvende midlerne også i vintermånederne. 
 
Vi skal derfor klart anbefale, at denne mulighed indarbejdes i lovforslaget tillige. 
 
Venlig hilsen 
 
Bjarne Hansen 
 
 
Bjarne Hansen
Direktør
 
tlf. 5467 6872
 
[email protected]
 
 
Lolland Kommune • Direktionen • Jernbanegade 7 • 4930 Maribo • 20 16 09 02 •
www.lolland.dk
 
 
 
 
1
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0019.png
mo>zzm4
ä ,å Nem
Telefax 9649 1406
E›mall [email protected]
Flnr 82951852
EAN nr. 5798003696379
Social- og indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Kopi til:
På vegne af kommunalbestyrelsen på Læsø
for
Tobias B. Johansen
Borgmest
LÆSØ KOMMUNE
Doktorvejen 2, Byrum
9940 Læsø
www.laesoe.dk
Den:
Sagsnr.: 6252016674
Dok nr.: 825-2016-3321
Sagsbehandler Johan Norden
Direkte telefon: 9621 3015
Telefon- og åbningstider:
Mandage 13.00 - 17.00
Onsdage 10.00 - 14.00
Uden for åbningstiden: henvises til direkte numre
(findes på kommunens hjemmeside)
Høringssvar til forslag om ændring af lov om kommunaludllgning og generelle tilskud til
kommuner - trafikal ligestilling
Kommunalbestyrelsen på Læsø vil hermed udtrykke glæde over, at der nu foreligger et lovforslag om et
tilskud til færgetratikken, således at rammevilkárene for infrastruktur bliver mere ens.
Kommunalbestyrelsen er ikke i tvivl om, at nedsættelse af færgetaksterne, vil få en overordentlig positiv
indflydelse på udvikling af vores ø.
Med nedsættelse af færgetaksterne bliver det muligt, at udvikle tiltag, der kan give erhvervslivet andre
muligheder, end der er i dag, i det der ofte bliver omtalt som skuldersæsoner. Det betyder, at vi kan trække
flere gæster til øen til glæde for turismeerhvervet, men også for de mange håndværkere, der servicerer
bl.a. sommerhuse etc.
Læsø Kommune har dog bemærket, at det i lovforslaget ikke er nævnt, at hensigten med tilskuddet efter§
21 er trañkal ligestilling mellem Iand- og søtransport.
Når det er sagt, ønsker kommunalbestyrelsen at påpege, at der er stor forskellighed i betjeningen af de
danske øer, og kommunalbestyrelsen kan kun opfordre til at ensrette dette, så sejlads også prismæssigt
bliver en naturlig del af den støttede infrastruktur.
Kommunalbestyrelsen ønsker, at udmøntningen af tilskuddet, kommer så tæt på landevejsprincippet i hele
den angivne periode som muligt, således at intentionerne i de principper, vi har arbejdet på i mange år,
opfyldes. Kommunalbestyrelsen ønsker endvidere, at der på sigt vil ske fuld implementering af landevejs-
princippet, således af Læsø kan opretholdes som et aktivt helårssamfund.
Således vedtaget på kommunalbestyrelsesmødet d. 28. marts 2016
._o s o
aaåmzâaâ..
[email protected]
[email protected]
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0020.png
Social og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Høringssvar
"Der henvises til Ministeriets høringsskrivelse (2015-6327/325679) af 29. februar 2016 om "Ned-
sættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer".
Færgeudvalget for Grenaa – Anholt færgefart skal i den anledning udtrykke overordnet tilfreds-
hed med, at det såkaldte Landevejsprincip nu introduceres. Tiltaget vil sammen med de nylige
vedtagne reduktioner af godstaksterne klart fremme mobiliteten også til de danske småøer.
Det er endvidere tilfredsstillende, at der tilsyneladende i forslaget er en udtalt fleksibilitet i
forhold til lokalt at optimere i forhold til for hvilke billettyper, der kan ydes rabat.
Til gengæld er det vor opfattelse, at de tidsmæssige restriktioner, for hvornår billetpriserne
kan reduceres, er for snævre. Det er vanskeligt at forstå at kun de såkaldte "skuldersæsoner"
kan medtages, ligesom det klart vil kunne medføre store trafikforvridninger lige op til og efter
disse ekstra turistperioder. På dette punkt ville det være klart mere formålstjenligt, hvis der
kunne gives større frihed til lokal optimering. For nogle overfarter vil en mere generel takstre-
duktion være mest hensigtsmæssig, og for andre vil en mere fokuseret indsats, herunder ek-
sempelvis omkring juletid, føre til det bedste resultat.
Det optimale ville selvsagt være, at der overhovedet ikke var nogle tidsmæssige restriktioner,
men det bør som minimum overvejes at inddrage vinterperioden i ordningen.
Vi er helt opmærksomme på, at det kun er et delvist landevejsprincip, der samlet er budget til,
men det tilsiger i vor optik blot, at den tidsmæssige fleksibilitet må være så meget større.
Færgeudvalget Grenaa – Anholt færgefart imødeser samtidig en helt nødvendig snarlig indfas-
ning af et fuldt landevejsprincip. Vi forudsætter i den forbindelse også at selve administratio-
nen af ordningen, herunder indrapportering m.v. kan udformes så enkelt og effektivt, at kom-
munerne ikke påføres alt for tidskrævende systemer.
Med venlig hilsen
Jens Johan Richardy
Formand for færgeudvalget, Grenaa – Anholt Færgefart
Norddjurs Kommune · Torvet 3 · 8500 Grenaa · Tlf. 89 59 10 00 · www.norddjurs.dk · CVR nr. 29 18 99 86
Telefon- og åbningstider: Mandag-onsdag kl. 08.30-15.00 · Torsdag kl. 08.30-17.00 · Fredag kl. 08.30-12.00
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0021.png
Til
Social- og Indenrigsministeriet
Omø, den. 17. marts 2016
Høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for biler,
passagerer m.v. til og fra øer)
Sammenslutningen af Danske Småøer vil først og fremmest gerne udtrykke vores glæde
over, at der med lovforslaget nu tages hul på landevejsprincippet, idet der afsættes
øremærkede midler til nedsættelse af færgetaksterne.
Vi ser dog i udkastet til lovforslaget og i de tilhørende bemærkninger nogle ting, der
bekymrer.
1. De afsatte midler
(Jf. lovforslagets § 21 b, stk. 2 og 5 samt bemærkningerne side 4)
Vi står umiddelbart tvivlende overfor, om der er afsat de fornødne midler til at opfylde
lovforslagets intentioner om at opnå
et væsentligt skridt på vejen mod
landevejsprincippet,
således som det udtrykkes i bemærkningerne.
Ifl. lovforslagets stk. 2 vil tilskuddet udgøre 55,6 mio. kr. årligt fra 2017 og frem og
omfatter de ikke-statslige færger.
Det samlede beløb for
alle
færgerne (statslige og ikke-statslige) udgør årligt 95 mio. kr, jf.
aftalen om
Vækst og udvikling i hele Danmark
af 9. feb. 2016.
1
I lovforslagets stk. 5. angives det, at tilskuddet skal anvendes til takstnedsættelse
inden
for perioden 16.3-30.11 med undtagelse af perioden fra sidste lørdag i juni og 6 uger
frem
(svarende til skolernes sommerferie). Det er en periode på 6-7 måneder.
I den analyserapport
2
, som ligger forud for dette lovforslag, beregnede man, at den fulde
indførelse af landevejsprincippet hele året til alle færger ville kræve 181 mio. kr. (når der
betales særskilt for bil og personer). Vi bemærker at
heri var bl.a. færgen til Fanø og
færgen fra Orø til Hammer Bakke ikke medregnet.
Sammenslutningen af Danske Småøer finder det yderst vanskeligt for ikke at sige umuligt
at bedømme den økonomiske tildeling uden at kende fordelingen på de enkelte ruter.
Tidligere erfaringer har vist, at der en temmelig stor usikkerhed behæftet med de
indberettede tal: ved udarbejdelse af tidligere rapporter har det været nødvendigt at
verificere tallene flere gange. Det har bl.a. vist sig, at indberetningerne ikke er entydige,
men at der pga. de forskellige billetstrukturer på de forskellige færgeruter indberettes ud
fra forskellige kriterier.
1
2
https://www.evm.dk/nyheder/2016/16-02-09-aftale-800-mio
http://oim.dk/media/800903/analyse_af_konkurrencemaessig_ligestilling_af_sm__oeer_og_oe-
kommuner.pdf
Sammenslutningen af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Strynø Brovej 12, Strynø, 5900 Rudkøbing. Tlf: 62 51 39 93.
[email protected]
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0022.png
2
Sammenslutningen af Danske Småøer er på den baggrund bekymret for,
at øboere og
andre stilles i udsigt, at der indføres et landevejsprincip i halvdelen af året, mens
det kan vise sig, at der mangler midler til dette.
2. Den foreslåede ordning
(jf. bemærkningerne, afsnit 2.3.)
Sammenslutningen af Danske Småøer finder det uklart om bemærkningerne i dette afsnit
efter lovens vedtagelse
skal
følges af kommunerne, eller om det udelukkende er forslag
til tilrettelæggelse af ordningen, som kommunerne
kan
følge?
3. Lokal tilrettelæggelse af ordningen
(Jf. lovforlagets §21 b, stk. 5 og bemærkningerne, afsnit 2.2. og 2.3. og side 8-9)
Sammenslutningen af Danske Småøer bifalder, at der i bemærkningerne er beskrevet en
fleksibilitet således, at kommunerne lokalt kan tilrettelægge ordningen, så den passer
med de lokale forhold.
Hvis ordningen skal
fremme væksten i turismen og styrke bosætningen
på øerne, skal
det ske i dialog med øboerne, som kender de lokale vilkår. Vi mener derfor, at der bør
indskrives,
at tilrettelæggelsen af ordningen skal ske lokalt og i samarbejde med
øboerne.
Det er der flere årsager til:
Lovforslagets perioder (jf. lovforslaget § 21 b, stk. 5)
- Sammenslutningen af Danske Småøer forudser, at det kan være
uhensigtsmæssigt at fastholde perioderne for småøernes vedkommende, og
ikke mindst at det kan blive administrativt tungt for kommunerne at ændre
pristakster 4 gange om året som følge af lovforslaget.
- Mange færger har allerede en sommer- og vintersejlplan, hvor
sommersæsonen er længere end skolernes sommerferie og indeholder flere
afgange. Det vil være meget kaotisk at have en sommersejlplan, der ikke følger
sommerens pristakster, og ligeledes en vintersejlplan, der ikke følger perioden
for vintertaksterne. Skulle en kommune som effekt af lovforslaget derfor
beslutte at forkorte
sejlplanens
sommersæson vil det medføre betydelig
forringelse af serviceniveauet, også for turisterhvervet.
- Småøernes turistaktører er ofte meget små virksomheder med begrænsede
ressourcer, og det er måske ikke muligt for dem at imødekomme aktivitet i
skuldersæsonen.
- Der kan for småøernes vedkommende også være flere øer, hvor potentialet for
udnyttelse i selve sommerperioden endnu ikke er udnyttet fult ud, og hvor
turisterhvervet derfor kunne have gavn af ordningen også i sommerferien.
Dette bør kunne aftales lokalt.
- Der bør være muligt også at benytte midlerne i vinterperioden - eksempelvis til
julemarkeder mm.
Vi foreslår derfor, at det indskrives i lovforslagets tekst,
at småøerne friholdes fra
kravet om, at nedsættelserne skal ske i skuldersæsonerne, og at perioderne
for nedsættelsen af taksterne frit kan fastsættes hele året rundt af
kommunen i samarbejde med øboerne.
Sammenslutningen af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Strynø Brovej 12, Strynø, 5900 Rudkøbing. Tlf: 62 51 39 93.
[email protected]
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0023.png
3
Mulighed for at begrænse biltrafik (jf. bemærkninger til §1, side 9)
Sammenslutningen af Danske Småøer mener, at det er meget vigtigt, at der gives
mulighed for lokalt at begrænse eksempelvis biltrafikken eller helt afvise biler,
sådan som nogle øer gør i dag. I disse tilfælde mener vi, at et evt.
overskydende
tilskud skal kunne anvendes året efter til andre takstnedsættelser eller andre
serviceforbedringer på færgeområdet,
fremfor at måtte frasige sig et tilskud.
4. Priser for landevejsprincip
(jf. bemærkningerne, side 7, 4. afsnit)
Sammenslutningen af Danske Småøer efterlyser takster for de øvrige kategorier (udover
personer og biler) - følger de ligeledes analyserapportens forslag?
Desuden bør det være muligt at
afrunde de endelige takster.
Grundtakst
Sammenslutningen af Danske Småøer finder det uhensigtsmæssigt at operere
med en grundtakst for pasagerer på 20,22 kr. Det vil i enkelte tilfælde betyde at
passagertaksten vil blive
dyrere
end den nuværende, og det vil desuden for 10 af
småøernes færgeruter betyde, at taksten for biler bliver signifikant billigere end for
passagerer, hvilket er yderst uhensigtsmæssigt.
Vi foreslår derimod, at der beskrives en
minimumstakst
(fremfor en grundtakst)
på eksempelvis 10 kr. for passagerer og 20 kr. for biler.
Det kan evt. formuleres som en mulighed jf. bekendtgørelsen om nedsættelse af
takster for godstransport § 2, stk. 3, hvori det hedder:
Kommunalbestyrelsen kan
beslutte at opkræve en mindstetakst på 20 kr. for godstransport.
5. Anvendelsen af midler
(jf. bemærkningerne 2.3., side 4)
Sammenslutningen af Danske Småøer bifalder, at man i lovforslaget vil øremærke
midlerne til nedsættelse af færgetakster. Vi finder dog følgende formulering i
bemærkningerne selvmodsigende:
Tilskuddet til kommunerne til reduktion af færgetakster for
passagerbefordring vil ikke kunne anvendes til andre formål. Det
forudsættes, at kommunerne anvender eventuelle overskydende midler i det
efterfølgende kalenderår til nedsættelse af færgetakster eller andre
serviceforbedringer på færgeområdet.
Hvis midlerne ikke kan anvendes til andet end reduktion af færgetakster, hvordan kan
evt. overskydende midler så i det følgende år anvendes på
andre serviceforbedringer på
færgeområdet?
Sammenslutningen af Danske Småøer bifalder,
at man indskriver muligheden for at
anvende evt. overskydende midler til andre serviceforbedringer på færgeområdet,
men finder, at afsnittet må omformuleres.
Det er desuden uklart, om evt. overskydende midler må anvendes til takstnedsættelser
uden for
de i lovforslaget angivne skulderperioder - i fald man opretholder kravet om at
midlerne skal anvendes i de angivne perioder, hvilket vi ikke bifalder (se punkt 3).
Sammenslutningen af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Strynø Brovej 12, Strynø, 5900 Rudkøbing. Tlf: 62 51 39 93.
[email protected]
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0024.png
4
Desuden bør det præciseres, at
andre serviceforbedringer på færgeområdet
ikke
omfatter den almindelige drift af færgerne, der kan være fordyret af stigende
brændstofpriser eller værftsophold.
6. Nye færgeruter.
(Jf. bemærkningerne, side 9)
Sammenslutningen af Danske Småøer mener, at det skal præciseres at,
hvis der måtte
blive oprettet en ny færgerute til en af de omfattede øer,
så vil det forudsætte,
at der
sker en tilsvarende forøgelse af tilskudsmidlerne,
hvis den nye rute skal omfattes af
ordningen.
7. Mandø
Endelig vil vi henlede opmærksomheden på, at Mandø ikke er omfattet af ordningen.
Transporten til Mandø foregår via en tidevandsvej, der kun er farbar ved lavvande.
Mandø er sammenlignelig med de øvrige småøer med færgefart i og med, at øen er
afskåret fra omverdenen i perioder pga. højvande. Man kan enten selv køre, hvilket
forudsætter kendskab til tidevandet, eller benytte en af de to traktorbus-firmaer, der
tilbyder transport til og fra Mandø.
Mandø er som de øvrige småøer et udsat øsamfund, og det vil have samme betydning
for Mandø, som det har for de øvrige øer, at blive omfattet af landevejsprincippet. Af
samme grund er Mandø omfattet af de midler der tildeles kommunerne efter §20, hvor
Esbjerg kommune modtager midler til udgifter forbundet med Mandø - bl.a. at
vedligeholde tidevandsvejen.
Vi mener derfor,
at Mandø skal indgå i ordningen.
8. Økonomiske konsekvenser for kommunerne
Sammenslutningen af Danske Småøer mener ikke, at bemærkningerne i afsnit nederst
på side 4 er korrekte:
Der er ingen økonomiske konsekvenser for de omfattede kommuner, men
der vil være en begrænset administrativ merbelastning ved ordningen,
herunder i forbindelse med udarbejdelse af opfølgningsredegørelser.
Hvis priserne skal ændres fire gange om året, vil det alene betyde en del ekstra
administration. Den nyligt indførte ordning for godstransport har til vores kendskab
betydet en betydelig administrativ merbelastning samt udgifter til ekstra revision.
Med venlig hilsen
Dorthe Winther
Formand
Sammenslutningen af Danske Småøer
Hov Agre 8
Omø
4230 Skælskør
Sammenslutningen af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Strynø Brovej 12, Strynø, 5900 Rudkøbing. Tlf: 62 51 39 93.
[email protected]
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0025.png
Social- og Indenrigsministeriet
Att.:
SAMSØ KOMMUNE
www.sams0e.dk
16. marts 2016
Sagsnr. 741-2015-4216
Dok.nr. 741-2016-5512
Høringssvar vedr. "Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle
tilskud"
Samsø Kommune er sammen med de andre ø-kommuner glade for, at der med
bekendtgørelsen er taget hul på en trafikal ligestilling af øerne.
På Samsø er vi overbeviste om, at Iandevejsprincippets indførsel vil få en meget afgørende
positiv indvirkning for udviklingen af øen.
Med den i bekendtgørelsen fastlagte støtte, en del af året uden for højsæsonen, bliver det
muligt at tiltrække flere gæster - hvilket kommer til at styrke vores turisterhverv på øen.
Vi forventer fortsat, at folketinget vil arbejde på, at der indføres trafikal ligestilling også om
vinteren og om sommeren.
Beboerne på øen er i stigende grad afhængig af færgen i deres arbejdsliv, og mange er nødt til
at rejse fra øen til fx læge- og sygehuse.
Rigtig mange udvalgsbutikker og servicetilbud, der i resten af landet er let tilgængelige, kræver
idag en rejse over vandet.
For øboerne er en trafikal ligestilling igennem hele året, både vinter og sommer, derfor meget
vigtig, hvis der skal opretholdes et Ievedygtigt samfund.
Om sommeren er øens turistattraktioner i direkte konkurrence med landfaste destinationer -
og udenlandske for den sags skyld.
Merprisen for rejsen til og fra øen har derfor direkte indvirkning på turisterhvervets
omsætning og rentabilitet.
Samsø vil bemærke, at der med den udmeldte støtte er taget udgangspunkt i trafiktal fra 2011
til 2013. Trafiktallet til Samsø er steget betragteligt, bl.a. på grund af forøget kapacitet. Denne
stigning på mellem 15 til 20 procent betyder at rabatten vil blive tilsvarende lavere.
Med en forventning om, at folketinget arbejder mod en trafikal ligestilling hele året, takker
Samsø Kommune dog for, at der med bekendtgørelsen er taget et vigtigt skridt,
og at der i bekendtgørelsen er blevet lyttet til øernes ønsker om en administrerbar ordning,
der med garanti vil løfte udviklingen på øerne et stykke af vejen.
Med ven hilsen
Borgmester
Samsø Kommune
Side 1 af 1
Marcel Meljer
[email protected]
Kopi til:
[email protected]
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0026.png
Bianca Lund Juul
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Tina Sonne <[email protected]>
30. marts 2016 09:29
mb
komok
SV: Høringssvar Skive Kommune
Kære Mona
 
Jeg vil gerne supplere min mail fra i går med kommunen synes, at det er meget glædeligt at taksterne skal 
nedsættes.
 
Med venlig hilsen
Tina Sonne
Teamleder
Teknisk Forvaltning - Plan & Support - Økonomi
[email protected]
T: 9915 6225
 
Fra:
Tina Sonne
Sendt:
29. marts 2016 19:26
Til:
mb
Cc:
komok
Emne:
Høringssvar Skive Kommune
Kære Mona
Skive Kommunes Byråd har på møde d. 29. marts 2016 godkendt et høringssvar over udkast til lov om
ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (nedsættelse af færgetakster for
biler, passagerer m.v. til og fra øer).
Høringssvaret er følgende:
Skive Kommune vurderer, at ordningen med nedsættelse af takster i foråret og efteråret vil betyde større
administrativt arbeide, idet taksterne dermed ændrer sig fire gange om året.
En ændring i taksterne kræver ændringer i billetudstyrsapparatet på diverse billettyper, mere oplysning om
takster til kunderne samt flere spørsmål og henvendelser omkring takster.
I forhold til rabatkortene (10-, 20- og 50-turskort) vil det desuden være problematisk at beregne en pris på
kortene, så de er brugbare i alle perioder, både når taksterne er "normale" og hvor de er reducerede.
Forvaltningen foreslår derfor, at ordningen tilrettelægges således, at det bliver muligt for den enkelte
kommune at beslutte at reducere i taksterne enten for hele året eller for sommerhalvåret, således at taksterne
i sommerferien også bilver en del af perioden med reducerede takster.
Mvh Tina Sonne
Teamleder, Teknisk Forvaltning
1
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0027.png
Småøernes Færgeselskaber
Til
Social- og Indenrigsministeriet
Struer, den 16. marts 2016
Høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner.
Nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øer
Overordnet set vil vi gerne kvittere for den fleksibilitet, som er indbygget i forvaltningen af
lovforslaget. Med en god fleksibilitet, har vi som operatør gode muligheder for at tilgodese de
behov, som giver bedst mening lokalt.
Vi har dog følgende kommentar/bemærkninger:
Perioden:
En afgrænsning af perioden vil i nogle tilfælde være en hindring mod opnåelse af en egentligt
effekt. En afgrænsning af perioden vil være medvirkende til ”forskelsbehandling” af de pågældende
øer. Derfor er det vores anbefaling at denne afgrænsning gøres ”anbefalet”
Økonomi:
Den forslåede grundtakst på kr. 20,22 pr. passager for en returbillet giver anledning til noget skæv
billetstruktur, da dette i nogen tilfælde vil medføre at passagertaksten skal stige og at
passagertaksten i enkelt tilfælde vil være 510 % dyrere end bil taksten. Vi forslår i stedet en
minimums takst for passager, som ligger noget laver f.eks. 5 kr. og en minimums takst for biler på
f.eks. 10 kr.
Søren Adsersen
Formand for Småøernes Færgeselskaber
Sammenslutning af
Danmarks Ø – og Genvejsfærger
Hindbærhegnet 3 • 7600 Struer • Tlf. 96 84 08 38 • www.smaa-faergerne.dk
Småøernes Færgeselskaber er en forening af ca. 37 færgeselskaber der fortrinsvis betjener de dansk småøer.
Foreningen er associeret medlem af Bilfærgernes Rederi Forening
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0028.png
Bianca Lund Juul
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
John Kristensen <[email protected]>
27. marts 2016 18:28
[email protected]; [email protected]
Else Boye-Hansen; Anne Folting; Torben Kyhl; Lykke; Leif Jensen; Knud Bøttiger; Leif
Ziegler; Rasmus Lohse; Inger Ziegler; Anne Haase; Christian Holm
Høringssvar fra Ærø Kommune vedr. lov om nedsættelse af færgetaksterne for
biler, passagerer mv. til øerne (Landevejsprincippet).
Social‐ og Indenrigsministeriet 
 
 
Marstal den 27.03.2016
 
  
Att.:
 
[email protected]
 
[email protected]
 
  
Vedrørende:
 
Høringssvar fra Ærø Kommune vedr. lov om nedsættelse af færgetaksterne for biler, passagerer mv. til øerne 
(Landevejsprincippet).
 
  
I forbindelse med en delvis indførelse af Landevejsprincippet, har den ærøske kommunalbestyrelse anmodet om 
tilladelse til at omgå dette princip. 
 
  
Under påskud om, at nødvendige kommunale besparelser kunne opnås ved at flytte en færge fra den 16,1 km. lange 
rute mellem Marstal og Rudkøbing til den 24,4 km. lange rute mellem Ærøskøbing og Svendborg, blev dette 
effektueret den 20.januar 2013. Det er dokumenteret, at denne flytning har betydet en ekstra omkostning 
(naturligvis) på ca. 6,8 millioner kroner om året.
 
  
Ærø Kommune promoverer og tilgodeser ruten mellem Ærøskøbing og Svendborg, på bekostning af de øvrige to 
tilbageblevne ruter til Ærø (17 km. mellem Søby og Fåborg, og 20 km. mellem Søby og Fynshav) ved at fastholde 
samme billetpris for såvel den lange‐ som for de kortere ruter. Resultatet er, at rejsende ingen mulighed har for at 
opnå billigere billetpriser, ved at opsøge og benytte en kort sejlrute.
 
  
I henvendelsen til ministeriet anmoder kommunalbestyrelsen om tilladelse til, at benytte de midler som stilles til 
rådighed til nedsættelse af billetpriserne, efter forgodtbefindende.
 
  
Undertegnede anmoder om, at Social‐ og Indenrigsministeriet præciserer over for Ærø Kommunalbestyrelse, at der 
skal indføres differentierede billetpriser i forhold til de sejlede afstande. Herefter reduceres billetpriserne med 
”Landevejsprincip‐midler”, i henhold til lovens ånd og pålydende.
 
  
Den ærøske model med enhedspriser for såvel en lang‐ som en kort rejse, er næppe kendt andre steder i verden. 
Det undergraver det bekostelige forsøg fra statens side på, at stille billigere billetter til rådighed for rejsende til‐ og 
fra Ærø.
 
  
Med venlig hilsen
 
  
FÆRGEGRUPPEN
 
Skonnertvej 27
 
5960 Marstal
 
(Borgergruppe som arbejder for at flytte færgen tilbage til den korte rute mellem Marstal og Rudkøbing, og derved reducere forbruget af 
offentlige resurser)
 
  
John Kristensen
 
1
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0029.png
Bianca Lund Juul
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Torben Bjørn Christiansen <[email protected]>
27. marts 2016 21:38
[email protected]; [email protected]
Ærø Kommune, høringssvar, nedsættelse af færgetakster til øer, landevejsprincip
 
Vedrørende:
 
Høringssvar fra Ærø Kommune vedr. lov om nedsættelse af færgetaksterne for biler, passagerer mv. til øerne 
(Landevejsprincippet).
 
  
I forbindelse med en delvis indførelse af Landevejsprincippet, har den ærøske kommunalbestyrelse anmodet om 
tilladelse til at omgå dette princip. 
 
  
Under påskud om, at nødvendige kommunale besparelser kunne opnås ved at flytte en færge fra den 16,1 km. lange 
rute mellem Marstal og Rudkøbing til den 24,4 km. lange rute mellem Ærøskøbing og Svendborg, blev dette 
effektueret den 20.januar 2013. Det er dokumenteret, at denne flytning har betydet en ekstra omkostning 
(naturligvis) på ca. 6,8 millioner kroner om året.
 
  
Ærø Kommune promoverer og tilgodeser ruten mellem Ærøskøbing og Svendborg, på bekostning af de øvrige to 
tilbageblevne ruter til Ærø (17 km. mellem Søby og Fåborg, og 20 km. mellem Søby og Fynshav) ved at fastholde 
samme billetpris for såvel den lange‐ som for de kortere ruter. Resultatet er, at rejsende ingen mulighed har for at 
opnå billigere billetpriser, ved at opsøge og benytte en kort sejlrute.
 
  
I henvendelsen til ministeriet anmoder kommunalbestyrelsen om tilladelse til, at benytte de midler som stilles til 
rådighed til nedsættelse af billetpriserne, efter forgodtbefindende.
 
  
Undertegnede anmoder om, at Social‐ og Indenrigsministeriet præciserer over for Ærø Kommunalbestyrelse, at der 
skal indføres differentierede billetpriser i forhold til de sejlede afstande. Herefter reduceres billetpriserne med 
”Landevejsprincip‐midler”, i henhold til lovens ånd og pålydende.
 
  
Den ærøske model med enhedspriser for såvel en lang‐ som en kort rejse, er næppe kendt andre steder i verden. 
Det undergraver det bekostelige forsøg fra statens side på, at stille billigere billetter til rådighed for rejsende til‐ og 
fra Ærø. 
 
Undertegnede finder, at Ærø Kommune forsøger at udnytte denne situation som angivet ovenstående. Kommunen 
er ikke lydhør over for at nedlægge/reducere overfarter fra den længste rute til væsentlig kortere ruter, her ruten 
mellem Marstal og Rudkøbing eller ruten mellem Søby til Fåborg og Fynshav. 
 
Der er lavet beregninger på, at der kan spares knap ca. 7 mill.kr. per år ved at flytte en færge til Marstal‐Rudkøbing 
ruten og ditto (ca.) ved at flytte no. 2 tvillingfærge til Søby‐Fåborg/Fynshav overfarten. 
 
Borgmesteren og den siddende kommunalbestyrelses flertal er ikke særlig lydhøre overfor disse forslag der er 
gentaget overfor Borgmesteren og kommunalbestyrelse adskillige gange af Øens borgere bl.a. med henvisning til en 
væsentlig sundere økonomi på Øen og kortere overfartstider.    
 
 
 
 
Med Venlig Hilsen, Torben B. Christiansen, Toftevænget 1, 5960 Marstal 
 
 
1
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0030.png
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1062 København K
Trafik og Anlæg
Skelbækvej 2
6200 Aabenraa
Tlf.: 73767676
www.aabenraa.dk
Dato: 31-03-2016
Sagsnr.: 16/14597
Dok.løbenr.: 93974/16
Kontakt: Keld Rysgaard
Direkte tlf.: 73767322
E-mail: [email protected]
Vedr.: Høring af udkast til ændringslov om kommunal udligning (nedsættelse
af færgetakster for biler m.m.)
Der henvises til Ministeriets høringsbrev af 29. februar 2016, sagsnr. 2015-6327.
Aabenraa Kommune afgiver her et administrativt høringssvar.
Kommunen kan i det hele taget støtte op om Færgesekretariatets høringssvar, og øn-
sker at understrege, at tidsperioden for nedsættelse af færgetaksterne bør være fri for
den enkelte kommune, så taksterne kan tilpasses efter lokale behov.
Desuden lægger kommunen vægt på at administrationen og dokumentationskravene i
ordningen bliver enkle.
Venlig hilsen
Keld Rysgaard
Teamleder
41365260
L 179 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra social- og indenrigsministeren
1625949_0031.png
Bianca Lund Juul
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
[email protected] på vegne af Liselotte Kjær <[email protected]>
16. marts 2016 10:24
[email protected]
[email protected]; Johannes Steen Jørgensen; Henrik Jess Jensen
Bemærkninger til forslag til lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner
Aalborg Kommune har følgende bemærkninger til forslaget.
Hvorfor nedsættes taksterne kun i skuldersæsonen? Det fremmer ikke formålet for øen Egholm,
som er en ø med ren rekreativ værdi, der bor kun ca. 50 personer, der er ingen indkøbsmuligheder
eller andre attraktioner på øen. Øens eneste restaurant er lukket om vinteren.
Aalborg kommune ønsker en ensartet billetpris over hele året.
Hvis taksterne nedsættes ønsker Aalborg Kommune fuld kompensation for den manglende indtægt
grundet afstanden til øen og prisen i dag. (Afstanden til øen Egholm er ca. 500 m, prisen for en
person er 20 kr. tur/retur)
Er der en grundpris på biler?
Takster bør være i en størrelsesorden der er håndterbare, f.eks. 10,15, 20 osv.
Venlig hilsen 
 
Liselotte Kjær 
Aalborg Kommune 
By og Landskabsforvaltningen 
Trafik & Veje, Veje og Infrastruktur 
Stigsborg Brygge 5 
9400 Nørresundby 
Tlf. 99 31 23 72 
[email protected] 
 
 
1