Skatteudvalget 2015-16
L 18 Bilag 7
Offentligt
1562087_0001.png
Skatteministeriet
Att: Allan Caspersen
E-mail:
[email protected]
KL’s høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov
om inddrivelse af gæld til det offentlige
KL har den 29. september 2015 modtaget forslag til lov om ændring af lov
om inddrivelse af gæld til det offentlige i høring fra Skatteministeriet.
Skatteministeriet skriver i høringsskrivelsen, at lovforslaget har til formål at
udskyde forældelsen af fordringer, der ligger til inddrivelse grundet util-
strækkelig funktionalitet i Ét Fælles Inddrivelsessystem (EFI). Med lov-
forslaget forslås det derfor, at de fordringer, der ligger til inddrivelse hos
SKAT, og som er retskraftige pr. 19. november 2015, får udskudt deres for-
ældelse til tidligst at gælde fra den 20. november 2018. Udskydelsen vil også
gælde for restancer, der oversendes til inddrivelse efter den 19. november
2015.
KL skal indledningsvis bemærke, at skatteministerens suspension af den au-
tomatiske inddrivelse er et meget alvorligt problem for kommunerne. Kom-
munerne har hver måned væsentlige økonomiske tab pga. manglende ind-
drivelse og med suspensionen af den automatiske inddrivelse er disse blevet
større. SKAT har tilkendegivet, at man nu overgår til manuel inddrivelse.
Det er afgørende, at dette kommer til at fungere hurtigst muligt. Indtil den
manuelle inddrivelse fungerer, vil der være betydelige kommunale tab hver
måned. Og de ændringer af procedurer dette fører med sig, rejser mange
udfordringer og ekstraopgaver i de kommunale forvaltninger. KL finder det
helt afgørende, at SKAT prioriterer den manuelle inddrivelse og samtidig er
behjælpelig med at afklare de mange uklarheder og kommunale spørgsmål,
som suspensionen af den automatiske inddrivelse afføder.
KL skal samtidig bemærke, at der ikke for indeværende er overblik over de
samlede kommunaløkonomiske konsekvenser af beslutningen om suspen-
sion af EFI herunder kommunernes tab. Der er behov for snarest at drøfte
de økonomiske konsekvenser af problemerne med EFI samt beslutningen
om suspension.
Den 27. oktober 2015
Sags ID: SAG-2015-04842
Dok.ID: 2095677
[email protected]
Direkte 3370 3111
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1/3
L 18 - 2015-16 - Bilag 7: Henvendelse af 29/10-15 fra KL
Set i lyset af udfordringerne med at sikre inddrivelse og den aktuelle su-
spension af EFI, finder KL, at det er fornuftigt, at der med lovforslaget
etableres en længere frist for at inddrive restancer til det offentlige, inden de
forældes. En senere inddrivelse af gælden vil dog også kunne betyde et li-
kviditetstab for kommunerne, og en risiko for at fordringernes kursværdi
forringes. Det skal derfor samtidig understreges, at det ikke kun er forældel-
sesfristerne, der er et problem, men også hvordan arbejdet med inddrivel-
sen skal foregå, frem til der er fundet en permanent løsning jf. ovenstående.
Modregning i børne- og ungeydelser
Kommunerne mister aktuelt væsentlige beløb som følge af manglende mod-
regning i børne- og ungeydelsen. Det er centralt, at SKATs modregning
igangsættes inden kommende ydelseskørsler eller alternativt, at der skabes
mulighed for, at kommunerne kan iværksætte modregning via Udbetaling
Danmark. Konkret anbefaler KL, at der skabes lovhjemmel til det sidste.
Det følger af børne- og ungeydelseslovens § 11, stk. 2, 1. pkt. at Udbetaling
Danmark efter anmodning fra bopælskommunen kan fradrage for restancer
vedr. dag- og klubtilbud mv. i hele børne- og ungeydelsen.
Skatteministeriet har imidlertid over for KL oplyst, at Udbetaling Danmarks
modregning efter denne bestemmelse, som reglerne er i dag, vil skulle tage
højde for dækningsrækkefølgen, jf. § 7, stk. 2, 2. pkt., i lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige, hvoraf det bl.a. følger, at de omhandlede fordringer
dækkes i den rækkefølge, de er registreret i Det Centrale Fordringsregister
(CVF), således at den fordring, der først registreres, dækkes først. Da CVF
er sat i bero sammen med EFI er dette imidlertid ikke muligt.
KL skal på den baggrund anmode om, at der i lovforslaget indsættes en be-
stemmelse, der giver mulighed for, at denne dækningsrækkefølge i en over-
gangsperiode frem til, at SKATs modregningssystem igangsættes på ny, kan
fraviges i de tilfælde, hvor Udbetaling Danmark foretager modregning efter
børne- og ungeydelseslovens § 11, stk. 2, 1. pkt. KL skal i den forbindelse
præcisere, at KL ønsker, at det skal være muligt på ny at anmelde kravet til
modregning hos SKAT, således at fordringens oprindelige plads i dæknings-
rækkefølgen bevares, hvis det ikke lykkes for Udbetaling Danmark at fore-
tage modregning.
KL har endvidere følgende tekstnære bemærkninger til lovforslaget:
Udskydelsen af forældelsen bør gælde fra d. 8. september 2015, hvor
EFI blev suspenderet og frem til et nyt inddrivelsessystem træder i kraft.
2
L 18 - 2015-16 - Bilag 7: Henvendelse af 29/10-15 fra KL
1562087_0003.png
Hvis forældelsen ikke kommer til at gælde fra d. 8. september 2015, øn-
sker KL en opgørelse over de kommunale krav, der utilsigtet vil foræl-
des i denne periode.
Det bør i lovforslaget præciseres, at det er både den 3- 5- og 10- årige
forældelse, der udskydes.
Lovforslaget bør indeholde en udskydelse af forældelsen af fortrinsret-
ten i samme periode. KL ønsker en dialog med Skatteministeriet vedr.
SKATs håndtering af denne opgave.
Lovforslaget bør indeholde en bestemmelse om, at modregning under
opkrævning er forældelsesafbrydende.
Det bør i lovforslaget præciseres, at alle typer af tilbagebetalingspligtig
kontanthjælpskrav, som er oversendt til inddrivelse er omfattet af udsky-
delsen.
KL anmoder endelig om en status for SKATs arbejde med at gennemgå
fordringsmassen, herunder om at blive inddraget i evt. overvejelser om ned-
skrivning af den kommunale gæld.
KL indgår gerne i dialog med Skatteministeriet om ovenstående bemærk-
ninger.
Med venlig hilsen
Kristian Wendelboe
3