Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
L 180 Bilag 1
Offentligt
1626030_0001.png
Aarhus Kommune
Rådhuset, Rådhuspladsen 2, 8000 Aarhus C
Social- og Indenrigsministeriet
[email protected]
15. april 2016
Side 1 af 2
Høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udlig-
ning og generelle tilskud til kommuner (Nedlæggelse af den sociale
særtilskudspulje)
Aarhus Kommune har modtaget tilskud fra den sociale særtilskudspulje via
en 3-årig udviklingsaftale fra 2014-2016 med Social- og Indenrigsministeriet.
Udviklingsaftalen omfatter bl.a.:
Forbedring af den generelle socioøkonomiske sammensætning i otte
udvalgte boligområder, herunder særligt fokus på arbejdsmarkedstil-
knytning og uddannelse
Andel af børn med friplads i daginstitution/SFO reduceres år for år
Minimum 90 % af særligt socialt udsatte på forsorgsinstitutioner må
maksimalt opholde sig der i 120 dage i 2014 og frem
Andel af 24-årige, der ikke har afsluttet eller ikke er i gang med en
ungdomsuddannelse reduceres år for år
Andel af kriminalitetssigtede unge (10-17 år) reduceres år for år
Aarhus Kommune
Rådhuset, Rådhuspladsen 2
8000 Aarhus C
Telefon: 89 40 20 00
Direkte telefon: 89 40 21 40
E-mail:
[email protected]
Direkte e-mail:
[email protected]
www.aarhus.dk
Sag: 16/017616-2
Sagsbehandler:
Anne Knudsen
Hvis puljen afskaffes, vil det betyde bortfald af et tilskud på 56,5 mio. kr.
hvert år i Aarhus Kommune.
Aarhus Kommune kæmper - ikke mindst i de udsatte boligområder - med
meget store sociale udfordringer. Det sociale særtilskud har været en vigtig
løftestang for den sociale indsats, og bortfald af tilskuddet vil afgørende for-
ringe mulighederne for at finansiere de indsatser, der er helt nødvendige for
at vende udviklingen og undgå yderligere segregering i Aarhus. Det vil derfor
blive oplevet som et særdeles alvorligt tilbageslag i forhold til udviklingen i
Gellerup, Bispehaven og byens andre udsatte boligområder, hvis den socia-
le særtilskudspulje afskaffes, uden at det er et led i en mere generel omlæg-
ning af udligningssystemet. Udover at det giver en konkret finansieringsud-
fordring er signalværdien også meget uheldig.
Aarhus Kommune har i budgettet for 2016 gennemført en større sparerunde
– også i årene til og med 2018 - for at kunne aflevere det såkaldte ompriori-
teringsbidrag. Det er et stort problem, at der med kort varsel trækkes yderli-
gere et stort finansieringsbidrag ud af kommunens økonomi. Udgangspunk-
tet for budgetlægningen for 2017 er ellers, at kommunen med rettidig omhu
allerede har tilpasset udgifterne til de rammer, der stilles til rådighed.
Når Aarhus Kommune har haft denne forventning til den aktuelle budget-
lægning, så skyldes det ikke mindst, at hele udligningssystemet skal ses
L 180 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1626030_0002.png
efter i sømmene, således at ændringer kan indgå i budgettet for 2018. Det er
derfor ganske uventet, at grundvilkårene ændres væsentligt allerede i 2017.
Med det foreliggende lovforslag er der en række kommuner, som får ændret
de økonomiske grundvilkår væsentligt af flere omgange. Det virker som
mangel på respekt over for den kommunale opgave med at holde styr på
økonomien.
Særtilskudspuljen blev indført samtidig med beskæftigelsestilskuddet, som
siden indførelsen er blevet kritiseret for at have en indbygget systemfejl. Det
var derfor lettere at forstå en afskaffelse af den sociale særtilskudspulje, hvis
det skete i sammenhæng med en ændret beregningsmekanisme bag be-
skæftigelsestilskuddet - i den omlægning af udligningssystemet, der skal ske
fra og med 2018.
Generelt er der ikke behov for flere lappeløsninger på udligningssystemet.
Det gør systemet uoverskueligt, rammer tilfældigt, og gør det svært at holde
en økonomisk kurs i kommunerne.
Der er i stedet brug for en grundlæggende ændring af systemet, så der bli-
ver etableret et enstrenget udligningssystem på tværs af alle landets kom-
muner. Det vil sikre mere lige økonomiske vilkår for alle landets kommuner -
samtidig med at der etableres et mere overskueligt system, hvor det er tyde-
ligt hvordan og hvorfor, der omfordeles mellem kommunerne.
15. april 2016
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Borgmester Jacob Bundsgaard
Rådmand Kristian Würtz
Rådmand Thomas Medom
Rådmand Jette Skive
Rådmand Rabih Azad-Ahmad
Magistratsmedlem Camilla Fabricius
Magistratsmedlem Jette Jensen