Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
L 180 Bilag 6
Offentligt
1637920_0001.png
Til lovforslag nr.
L 180
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 26. maj 2016
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner
(Nedlæggelse af den sociale særtilskudspulje)
[af social- og indenrigsministeren (Karen Ellemann)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. april 2016 og var til 1.
behandling den 9. maj 2016. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Social- og Indenrigsudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
8. april 2016 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bi-
lag 246. Den 27. april 2016 sendte social- og indenrigsmini-
steren de indkomne høringssvar og et notat herom til udval-
get.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til social- og indenrigs-
ministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]
2. Indstillinger
<>
3 Politiske bemærkninger
Socialdemokraternes medlemmer af udvalget kan ikke
støtte regeringens forslag om at nedlægge den sociale særtil-
skudspulje, som S-R-SF-regeringen indførte i 2013, idet
puljen bidrager til at yde en særlig indsats i kommuner, hvor
der er en overrepræsentation af borgere med sociale proble-
mer. Puljen er målrettet til at yde støtte til borgere uden bo-
lig, med psykisk sygdom, problemer med misbrug m.v., lav
indkomst, høj arbejdsløshed, på førtidspension, og som kan
have kriminalitetsproblemer. Puljen er særligt kommet vores
udsatte boligområder til gavn.
Konkret har puljen bidraget til at sikre færre hjemløse.
Den har bekæmpet kriminalitet i Gellerupparken. Og den
har fået flere unge ind på en relevant uddannelse i Bispeha-
ven. De indsatser bør fortsætte, og S kan på den baggrund
ikke støtte lovforslaget.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor-
slaget og ser frem til, at særtilskudspuljen tilgår kommuner-
ne efter en anden fordelingsnøgle, end den hidtil anvendte.
DF vil således arbejde for, at puljen fremover kommer til at
understøtte et mere lige Danmark.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at dette
lovforslag er drønende asocialt. Lovforslaget vil komme til
at betyde, at midler, der i dag går til hjemløse, narkomaner,
voldsramte kvinder og andre udsatte, nu bliver taget fra
kommunerne. Det er et slag mod de kommuner, som har
særlige udfordringer med udsatte borgere.
EL ønsker at udvide den kommunale velfærd med for ek-
sempel flere pædagoger i børnehaverne, bedre rammer for
den gode undervisning i folkeskolen og flere hænder i hjem-
meplejen og på landets plejehjem. EL vil sætte kommuner-
nes bloktilskud i vejret. Pengene vil EL finde ved for ek-
sempel at rulle sænkninger af topskat og selskabsskat tilbage
og droppe indkøb af kampfly til 1 mia. kr. stykket. Det vil
kunne give os milliarder af kroner til vores velfærd. Det er
et politisk valg, om et flertal i Folketinget vil vælge skatte-
sænkninger og kampfly eller velfærd.
DokumentId
Journalnummer
L 180 - 2015-16 - Bilag 6: 3. udkast til betænkning
1637920_0002.png
2
Formålet med den pulje, som regeringen nu foreslår af-
skaffet, er at styrke kommuners økonomiske muligheder for
at yde en særlig indsats over for sociale problemer, hvor der
er en overrepræsentation af borgere med sociale problemer.
Det drejer sig om udsatte, hjemløse, narkomaner og andre
mennesker, der har sociale problemer. Hvis regeringen øn-
sker at gøre noget for kommuner, der er svært stillet, så skal
dette problem først og fremmest løses ved at tilføre flere
midler til kommunerne, og ikke – som regeringen lægger op
til i forbindelse med den kommende økonomiaftale mellem
regeringen og Kommunernes Landsforening – at tilføre
kommunerne færre midler.
Fordelingen af midlerne fra puljen foregår ud fra objekti-
ve kriterier ved hjælp af en objektiv fordelingsnøgle. Den
sociale særtilskudspulje skal ses i sammenhæng med den
udligningsreform, der blev vedtaget i 2012. Her skete der
det, at en række større byer på retfærdig vis, i højere grad
skulle betale til kommuner, der havde stigende udfordringer.
Det er kun fair. Men den sociale særtilskudspulje var
samtidig et plaster på såret, fordi mange af de kommuner,
der skulle betale, samtidig havde en overrepræsentation af
borgere med sociale problemer. Det er derfor useriøst at tage
diskussionen om den sociale særtilskudspulje uden for den
samlede diskussion af en revideret udligningsordning.
Med det her forslag undgår regeringen for eksempel også
at skulle forholde sig til, at nogle af de virkelig rige kommu-
ner ikke skal betale mere. Og det er tilfældigvis rige kom-
muner, hvor regeringen har mange vælgere, men som ikke
har særlig store problemer med udsatte borgere. Regerin-
gens og blå bloks højborge i Nordsjælland kommer for ek-
sempel ikke til at betale til fattige kommuner med afskaffel-
sen af den sociale særtilskudspulje. Alle kommuner bør ha-
ve økonomisk mulighed for at give borgerne den samme
service. Derfor skal de mellemkommunale udligningsord-
ninger ændres, så de sikrer den nødvendige omfordeling. Så
det er bestemt meget muligt, at nogle af de større byer skal
bidrage mere. Det vil EL gerne diskutere, men EL mener, at
det er dybt useriøst ikke at tage dette som en samlet diskus-
sion, og i den samlede diskussion indgår også den sociale
særtilskudspulje.
Lovforslaget vil tage 420 mio. kr. fra kommunerne og
komme dem i statskassen, hvor de kan indgå i råderummet –
og for eksempel blive brugt til skattelettelser. Så siger rege-
ringen, at der i forbindelse med finansloven skal laves en ny
særtilskudspulje. Men det er en fugl på taget. Og det frem-
går ikke af lovforslaget, hvor mange penge der er tale om i
denne nye pulje. Det ville have klædt regeringen at komme
med en model for denne nye særtilskudspulje, samtidig med
at regeringen fremsætter ønsket om at afskaffe den sociale
særtilskudspulje. Det fremgik desuden tydeligt af 1. behand-
lingen, at der kun er et flertal i Folketinget, der vil afskaffe
den nuværende pulje. Der er ikke konstateret et flertal, der
vil lave en ny pulje. Derfor er det højst usikkert, hvad pen-
gene ender med at gå til.
EL ønsker at styrke velfærden i kommunerne ved at tilfø-
re flere midler. EL ønsker at lave en revideret udlignings-
ordning, der sikrer en styrket omfordeling mellem kommu-
nerne. Men EL kan på ingen møde støtte dette lovforslag.
Liberal Alliances medlemmer af udvalget støtter lovfor-
slaget og nedlæggelsen af den sociale særtilskudspulje, men
vil ikke på nuværende tidspunkt forpligte sig til at prioritere
midler til kommunerne eller til at oprette en ny særtilskud-
spulje. LA vil i stedet afvente de konkrete drøftelser i for-
bindelse med finanslovsforhandlingerne for 2017.
Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget stemmer
imod lovforslaget ved 3. behandlingen. Særtilskuddenes for-
mål var og er, at kommuner med områder med en overre-
præsentation af borgere med sociale problemer kunne få an-
del i særtilskuddene. Det havde således ikke noget at gøre
med en kommunes økonomiske situation i øvrigt. Det var de
mest udsatte og sårbare borgere, der fik en ny håndsræk-
ning.
Kommuner på Vestegnen vil mærke nedlæggelsen af pul-
jen. Det vil de store bykommuner også, da det er der, der er
boligområder med overepræsentation af borgere med sociale
problemer. Regeringens planer med midlerne er ikke klare.
Derfor kan RV ikke støtte en nedlæggelse af puljen.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget vil stem-
me nej til lovforslaget. SF erkender, at der er enkelte store
bykommuner, som modtager penge fra tilskuddet, hvor de-
res økonomi ud fra en samlet og gennemsnitlig betragtning
er rimelig. Endelig viser ministerens svar på spørgsmål 1, at
der er en række kommuner med lavt skattegrundlag, som er
primært nettobidragydere til den sociale særtilskudspulje.
Dette er dog langt fra tilfældet for alle kommuner, ek-
sempelvis skal en række vestegnskommuner, bl.a. Ishøj
Kommune med mange sociale udfordringer, finde ca. 8 mio.
kr. ekstra til næste år, fordi deres sociale særtilskud forsvin-
der. Dette træk kommer oven i de budgetproblemer disse
kommuner har som følge af omprioriteringsbidraget.
Derfor synes SF, at regeringen burde have tilkendegivet i
forbindelse med lovforslaget, at de fattigste kommuner, der
her i 2016 modtager tilskuddet, ville blive kompenseret som
følge af vedtagelsen af dette lovforslag. Dette er ikke tilfæl-
det, eftersom regeringen vil tilbageføre tilskuddet til det al-
mindelige bloktilskud.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Dorthe Ullemose (DF)
Karina Due (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Hans Andersen (V) Thomas Danielsen (V)
Anni Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Anders Johansson (KF) Karen J. Klint (S) Malte Larsen (S)
L 180 - 2015-16 - Bilag 6: 3. udkast til betænkning
1637920_0003.png
3
Orla Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd.
Troels Ravn (S) Trine Bramsen (S) Yildiz Akdogan (S) Rune Lund (EL)
Pernille Skipper (EL) Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV) Johannes Lebech (RV) Trine Torp (SF)
Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 180 - 2015-16 - Bilag 6: 3. udkast til betænkning
1637920_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 180
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
Udkast til tidsplan for behandling af lovforslaget
Tidsplan for behandling af lovforslaget
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 180
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om de kommunaløkonomiske konsekvenser af nedlæggelsen af
den sociale særtilskudspulje, til social- og indenrigsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
MFU spm. om størrelse på pulje, til social- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå
MFU spm. om garanti for, at der ikke tages midler fra kommunerne,
til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at kompensere de fattigste kommuner der mister særtilskud-
det, til social- og indenrigsministeren, [og ministerens svar herpå]
2
3
4