Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
L 180 Bilag 7
Offentligt
1639045_0001.png
Til lovforslag nr.
L 180
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 26. maj 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner
(Nedlæggelse af den sociale særtilskudspulje)
[af social- og indenrigsministeren (Karen Ellemann)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. april 2016 og var til 1.
behandling den 9. maj 2016. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Social- og Indenrigsudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
8. april 2016 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bi-
lag 246. Den 27. april 2016 sendte social- og indenrigsmini-
steren de indkomne høringssvar og et notat herom til udval-
get.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til social- og indenrigs-
ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (S, EL, RV, SF og ALT) indstil-
ler lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokraternes medlemmer af udvalget kan ikke
støtte regeringens forslag om at nedlægge den sociale særtil-
skudspulje, som S-R-SF-regeringen indførte i 2013, idet
puljen bidrager til at yde en særlig indsats i kommuner, hvor
der er en overrepræsentation af borgere med sociale proble-
mer. Puljen er målrettet borgere uden bolig, med psykisk
sygdom, problemer med misbrug m.v., lav indkomst, høj ar-
bejdsløshed, på førtidspension, og som kan have kriminali-
tetsproblemer. Puljen er særligt kommet de udsatte boligom-
råder til gavn.
Konkret har puljen bidraget til at sikre færre hjemløse.
Den har bekæmpet kriminalitet i Gellerupparken. Og den
har fået flere unge ind på en relevant uddannelse i Bispeha-
ven. De indsatser bør fortsætte, og S kan på den baggrund
ikke støtte lovforslaget.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor-
slaget og ser frem til, at særtilskudspuljen tilgår kommuner-
ne efter en anden fordelingsnøgle end den hidtil anvendte.
DF vil således arbejde for, at puljen fremover kommer til at
understøtte et mere lige Danmark.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at dette
lovforslag er drønende asocialt. Lovforslaget vil komme til
at betyde, at midler, der i dag går til hjemløse, narkomaner,
voldsramte kvinder og andre udsatte, nu bliver taget fra
kommunerne. Det er et slag mod de kommuner, som har
særlige udfordringer med udsatte borgere.
EL ønsker at udvide den kommunale velfærd med f.eks.
flere pædagoger i børnehaverne, bedre rammer for den gode
undervisning i folkeskolen og flere hænder i hjemmeplejen
og på landets plejehjem. EL vil sætte kommunernes bloktil-
skud i vejret. Pengene vil EL finde ved f.eks. at rulle sænk-
ninger af topskat og selskabsskat tilbage og droppe indkøb
af kampfly til 1 mia. kr. stykket. Det vil kunne give os milli-
arder af kroner til vores velfærd. Det er et politisk valg, om
et flertal i Folketinget vil vælge skattesænkninger og kamp-
fly eller velfærd.
Formålet med den pulje, som regeringen nu foreslår af-
skaffet, er at styrke kommuners økonomiske muligheder for
at yde en særlig indsats over for sociale problemer, hvor der
er en overrepræsentation af borgere med sociale problemer.
Det drejer sig om udsatte, hjemløse, narkomaner og andre
AX018874
L 180 - 2015-16 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 26/5-16
1639045_0002.png
2
mennesker, der har sociale problemer. Hvis regeringen øn-
sker at gøre noget for kommuner, der er svært stillet, skal
dette problem først og fremmest løses ved at tilføre flere
midler til kommunerne, og ikke – som regeringen lægger op
til i forbindelse med den kommende økonomiaftale mellem
regeringen og KL – ved at tilføre kommunerne færre midler.
Fordelingen af midlerne fra puljen foregår ud fra objekti-
ve kriterier ved hjælp af en objektiv fordelingsnøgle. Den
sociale særtilskudspulje skal ses i sammenhæng med den
udligningsreform, der blev vedtaget i 2012. Her skete der
det, at en række større byer på retfærdig vis i højere grad
skulle betale til kommuner, der havde stigende udfordringer.
Det er kun fair. Men den sociale særtilskudspulje var
samtidig et plaster på såret, fordi mange af de kommuner,
der skulle betale, samtidig havde en overrepræsentation af
borgere med sociale problemer. Det er derfor useriøst at tage
diskussionen om den sociale særtilskudspulje uden for den
samlede diskussion af en revideret udligningsordning.
Med det her forslag undgår regeringen f.eks. også at skul-
le forholde sig til, at nogle af de virkelig rige kommuner ik-
ke skal betale mere. Og det er tilfældigvis rige kommuner,
hvor regeringen har mange vælgere, men som ikke har sær-
lig store problemer med udsatte borgere. Regeringens og blå
bloks højborge i Nordsjælland kommer f.eks. ikke til at be-
tale til fattige kommuner med afskaffelsen af den sociale
særtilskudspulje. Alle kommuner bør have økonomisk mu-
lighed for at give borgerne den samme service. Derfor skal
de mellemkommunale udligningsordninger ændres, så de
sikrer den nødvendige omfordeling. Så det er bestemt meget
muligt, at nogle af de større byer skal bidrage mere. Det vil
EL gerne diskutere, men EL mener, at det er dybt useriøst
ikke at tage dette som en samlet diskussion, og i den samle-
de diskussion indgår også den sociale særtilskudspulje.
Lovforslaget vil tage 420 mio. kr. fra kommunerne og
komme dem i statskassen, hvor de kan indgå i råderummet –
og f.eks. blive brugt til skattelettelser. Så siger regeringen, at
der i forbindelse med finansloven skal laves en ny særtil-
skudspulje. Men det er en fugl på taget. Og det fremgår ikke
af lovforslaget, hvor mange penge der er tale om i denne nye
pulje. Det ville have klædt regeringen at komme med en
model for denne nye særtilskudspulje, samtidig med at rege-
ringen fremsætter ønsket om at afskaffe den sociale særtil-
skudspulje. Det fremgik desuden tydeligt af 1. behandlin-
gen, at der kun er et flertal i Folketinget, der vil afskaffe den
nuværende pulje. Der er ikke konstateret et flertal, der vil la-
ve en ny pulje. Derfor er det højst usikkert, hvad pengene
ender med at gå til.
EL ønsker at styrke velfærden i kommunerne ved at tilfø-
re flere midler. EL ønsker at lave en revideret udlignings-
ordning, der sikrer en styrket omfordeling mellem kommu-
nerne. Men EL kan på ingen møde støtte dette lovforslag.
Liberal Alliances medlemmer af udvalget støtter lovfor-
slaget og nedlæggelsen af den sociale særtilskudspulje, men
vil ikke på nuværende tidspunkt forpligte sig til at prioritere
midler til kommunerne eller til at oprette en ny særtilskud-
spulje. LA vil i stedet afvente de konkrete drøftelser i for-
bindelse med finanslovsforhandlingerne for 2017.
Radikale Venstres medlemmer af udvalget stemmer imod
lovforslaget ved 3. behandling. Særtilskuddenes formål var
og er, at kommuner med områder med en overrepræsenta-
tion af borgere med sociale problemer kunne få andel i sær-
tilskuddene. Det havde således ikke noget at gøre med en
kommunes økonomiske situation i øvrigt. Det var de mest
udsatte og sårbare borgere, der fik en ny håndsrækning.
Kommuner på vestegnen vil mærke nedlæggelsen af pul-
jen. Det vil de store bykommuner også, da det er der, der er
boligområder med overepræsentation af borgere med sociale
problemer. Regeringens planer med midlerne er ikke klare.
Derfor kan RV ikke støtte en nedlæggelse af puljen.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget vil stem-
me nej til lovforslaget. SF erkender, at der er enkelte store
bykommuner, som modtager penge fra tilskuddet, og hvis
økonomi ud fra en samlet og gennemsnitlig betragtning er
rimelig. Endelig viser ministerens svar på spørgsmål 1, at
der er en række kommuner med lavt skattegrundlag, som
primært er nettobidragydere til den sociale særtilskudspulje.
Dette er dog langt fra tilfældet for alle kommuner, ek-
sempelvis skal en række vestegnskommuner, bl.a. Ishøj
Kommune med mange sociale udfordringer, finde ca. 8 mio.
kr. ekstra til næste år, fordi deres sociale særtilskud forsvin-
der. Dette træk kommer oven i de budgetproblemer, disse
kommuner har som følge af omprioriteringsbidraget.
Derfor synes SF, at regeringen burde have tilkendegivet i
forbindelse med lovforslaget, at de fattigste kommuner, der
her i 2016 modtager tilskuddet, ville blive kompenseret som
følge af vedtagelsen af dette lovforslag. Dette er ikke tilfæl-
det, eftersom regeringen vil tilbageføre tilskuddet til det al-
mindelige bloktilskud.
Alternativets medlemmer af udvalget støtter ikke lovfor-
slaget. Regeringen ønsker at nedlægge puljen for muligvis at
oprette en ny; regeringen vil drøfte det som et led i finans-
lovsforhandlingerne for 2017. Alternativet ønsker ikke at
gamble med de udsatte i samfundet, hvilket vi mener at man
gør ved at nedlægge puljen, uden at man med det samme op-
retter en ny. Men Alternativet anerkender også, at andre
kommuner end Danmarks største kommuner har udfordrin-
ger med boligområder med en stor andel af socialt udsatte,
og derfor anerkender vi også, at det kan være fornuftigt at
prioritere kommuner i en svær økonomisk situation.
ALT finder det dog ikke rimeligt, at regeringen ønsker at
nedlægge puljen, uden at kommunerne kender deres økono-
miske situation for det kommende år i forbindelse med bud-
getlægningen, og ALT finder det problematisk at sætte kom-
munerne i en situation, hvor de må vente til finanslovsfor-
handlingerne, før de kender deres økonomiske situation ved-
rørende socialt udsatte. Af udvalgsbehandlingen vurderes
det ligeledes som usikkert, hvorvidt der overhovedet er til-
strækkelig opbakning til oprettelsen af en ny pulje, hvorfor
prioriteringen af de udsatte borgere potentielt forsvinder ved
nedlæggelse af puljen i dens nuværende form, ligesom pul-
jens størrelse og fordelingskriterier er uvisse. Nedlæggelsen
af den sociale særtilskudspulje risikerer således at bidrage til
større ulighed i Danmark. På den baggrund kan Alternativet
ikke støtte forslaget.
L 180 - 2015-16 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 26/5-16
1639045_0003.png
3
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Dorthe Ullemose (DF) Karina Due (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Hans Andersen (V)
Thomas Danielsen (V) Anni Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Anders Johansson (KF)
Karen J. Klint (S) Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd.
Troels Ravn (S) Trine Bramsen (S)
Yildiz Akdogan (S) Rune Lund (EL) Pernille Skipper (EL) Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV) Johannes Lebech (RV)
Trine Torp (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 180 - 2015-16 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 26/5-16
1639045_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 180
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
Udkast til tidsplan for behandling af lovforslaget
Tidsplan for behandling af lovforslaget
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
3. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 180
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om de kommunaløkonomiske konsekvenser af nedlæggelsen af
den sociale særtilskudspulje, til social- og indenrigsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
MFU spm. om størrelse på pulje, til social- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå
MFU spm. om garanti for, at der ikke tages midler fra kommunerne,
til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at kompensere de fattigste kommuner, der mister særtilskud-
det, til social- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4