Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 189 Bilag 12
Offentligt
1640474_0001.png
Til lovforslag nr.
L 189
Folketinget 2015-16
Ændringsforslag stillet den 30. maj 2016 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af integrationsloven og forskellige andre love
(Bedre rammer for at modtage og integrere flygtninge og styrket virksomhedsrettet integrationsprogram m.v.)
[af udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger Støjberg)]
Af
Josephine Fock
(ALT) og
Sofie Carsten Nielsen
(RV):
Til § 1
10)
Nr. 9
affattes således:
»9.
I
§ 15 d, stk. 1,
ændres »3 måneder« til: »6 måneder«.«
[Bevarelse og større tidsmæssig fleksibilitet i den nuværen-
de ordning med helbredsmæssige vurderinger]
Til § 6
11)
Det under
nr. 1
foreslåede
§ 29 b, stk. 4,
udgår.
[Bevarelse af uledsagede flygtningebørns mulighed for at få
statslig støtte]
Bemærkninger
Til nr. 10
I lovforslaget som fremsat målrettes de helbredsmæssige
vurderinger til nyankomne flygtninge og familiesammenfør-
te til flygtninge, således at det bliver op til kommunerne at
beslutte, om der er behov for en helbredsmæssig vurdering.
Herudover ændres fristen for at give tilbud om en helbreds-
mæssig vurdering fra 3 til 6 måneder.
Det foreslås med ændringsforslaget, at den nuværende
obligatoriske ordning med helbredsmæssige vurderinger be-
vares, men at der samtidig skabes mulighed for større tids-
mæssig fleksibilitet for kommunerne, i forhold til hvornår
en helbredsmæssig undersøgelse skal tilbydes. Forslaget in-
debærer således, at kommunerne er forpligtet til at tilbyde
alle nye flygtninge og familiesammenførte til flygtninge en
helbredsmæssig vurdering, jf. integrationslovens § 15 d,
men at tilbuddet først skal gives inden for 6 måneder efter
flygtningens eller den familiesammenførte til en flygtnings
ankomst til kommunen, under forudsætning af at kommunen
finder det passende og forsvarligt at vente op til 6 måneder
med den helbredsmæssige undersøgelse. Helbredsmæssige
oplysninger f.eks. fra asylfasen, der måtte foreligge om den
pågældende, skal inddrages i vurderingen af, hvor presse-
rende et behov der er for at tilbyde en helbredsmæssig un-
dersøgelse. Baggrunden for den foreslåede justering af § 15
d er, at der ofte kan gå flere måneder, fra flygtninge er kom-
met i sikkerhed og har fået opholdstilladelse i Danmark, til
symptomerne på fysiske og psykiske skader viser sig og de
helbredsmæssige forhold for den pågældende således kan
afdækkes i form af en helbredsmæssig vurdering. Desuden
har børn, der kommer til Danmark via familiesammenføring
og således ikke har været indkvarteret på et asylcenter, ikke
fået et sundhedstjek i asylfasen. Resultatet af en helbreds-
mæssig vurdering skal indarbejdes i den videre tilrettelæg-
gelse af udlændingens integrationsprogram, jf. § 16.
Til nr. 11
Ændringsforslaget indebærer, at uledsagede flygtninge-
børn, der er omfattet af lov om integration af udlændinge i
Danmark, og som er henvist efter folkeskolelovens § 22, stk.
1, nr. 4 og 5, jf. stk. 4, er omfattet af tilskudsbestemmelserne
i §§ 22-26 a og kapitel 5 og 7. Det betyder, at staten yder
tilskud til skolens driftsudgifter for disse elever samt for ele-
ver på efterskoler statslig elevstøtte og individuel elevstøtte
til nedbringelsen af elevbetalingen.
AX018965