Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 191 Bilag 9
Offentligt
1642317_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Til orientering fremsendes hermed de høringssvar til lovforslag nr. L 191 af 31. maj
2016 om ændring af udlændingeloven og lov om ændring af lov om aktiv socialpo-
litik, integrationsloven og forskellige andre love (ophævelse af 2 års fristen i sager
om familiesammenføring med børn og overgangsregel for ret til ferie for uddan-
nelseshjælps- og kontanthjælpsmodtagere, der overgår til integrationsydelse),
som er modtaget inden høringsfristens udløb i dag kl. 12.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets kommenterede høringsoversigt
vedrørende lovforslag nr. L 191 vil blive eftersendt.
2. juni 2016
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016-5066
84203
Med venlig hilsen
Inger Støjberg
/ Jesper Gori
Side
1/1
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1642317_0002.png
Jonas From Soelberg
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
[email protected]
2. juni 2016 10:55
UIBM Hovedpostkasse; Merete Milo; Sofie Marie Jørgensen Alber
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; susanne.a@
3f.dk
Høringssvar: Høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (ophævelse
af 2 års fristen i sager om familiesammenføring med børn og overgangsregel for ret
til ferie for uddannelseshjælps- og kontanthjælpsmodtagere) (UIBM Id: 83354)
L191.pdf; Høringsbrev 2.docx; Høringsliste.docx
Emne:
Vedhæftede filer:
3F har ingen bemærkninger til ovennævnte høring.
Venlig hilsen
Dorte Salomon Fredborg
Sekretær
AUI - Arbejdsmarkeds-, Uddannelses- og Integrationspolitisk enhed
_____________________
Kampmannsgade 4
1790 København V
Tlf.: 8892 1097
Fra:
UIBM [mailto:[email protected]]
Sendt:
31. maj 2016 12:10
Til:
Rigspolitiet <[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp <[email protected]>; Dommerfuldmægtigforeningen
<[email protected]>; Østre Landsret <[email protected]>; Københavns Byret
<[email protected]>; Dansk Røde Kors <[email protected]>; Folkehøjskolernes Forening <[email protected]>;
Indvandrerrådgivningen <[email protected]>; Børnerådet <[email protected]>; Institut for
Menneskerettigheder <[email protected]>; Advokatrådet <[email protected]>; Amnesty
International <[email protected]>; Børns Vilkår <[email protected]>; Danmarks Rederiforening
<[email protected]>; Danmarks Rejsebureau Forening <[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening
<[email protected]>; Dansk Socialrådgiverforening <[email protected]>; Danske Advokater <[email protected]>; Den
Danske Dommerforening <[email protected]>; Den Danske Europabevægelse <[email protected]>;
Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder <[email protected]>; Den Katolske Kirke i Danmark
<[email protected]>; Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination <[email protected]>;
Kirkernes Integrationstjeneste <[email protected]>; KL - Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
Landsforeningen af Forsvarsadvokater <[email protected]>; Red Barnet <[email protected]>;
Retspolitisk Forening <[email protected]>; Retssikkerhedsfonden <[email protected]>; Rådet
for Etniske Minoriteter <[email protected]>; SOS mod Racisme <[email protected]>; Ægteskab Uden Grænser
<[email protected]>; Finansrådet <[email protected]>; Centralorganisationernes Fællesudvalg
CFU <[email protected]>; Danmarks Biblioteksforening <[email protected]>; DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur
<[email protected]>; HK/Danmark <[email protected]>; Indvandrermedicinsk klinik
1
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1642317_0003.png
<[email protected]>; Landsforeningen Adoption og Samfund
<[email protected]>; Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK) <[email protected]>; PRO-Vest
<[email protected]>; Vestre Landsret <[email protected]>; Høringshenvendelser <[email protected]>; Retten i
Randers <[email protected]>; Advokat Jytte Lindgård <[email protected]>; Udlændingenævnet <[email protected]>;
Børne- og Kulturchefforeningen <[email protected]>; Dansk Tyrkisk Islamisk Stiftelse <[email protected]>;
Odense Universitetshospital <[email protected]>; Fredsfonden <[email protected]>; Københavns
Kommune <[email protected]>; UNICEF <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (ophævelse af 2 års fristen i sager om
familiesammenføring med børn og overgangsregel for ret til ferie for uddannelseshjælps- og
kontanthjælpsmodtagere) (UIBM Id: 83354)
Se venligst vedhæftede som erstatning til foregående høringsanmodning, sendt den 31. maj 2016
kl. 11:43.
Med venlig hilsen
Cecilie Marie Larsen
Udlændingeafdeling
Overassistent
Direkte telefon: 6198 3432
E-mail:
[email protected]
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon: +45 72 26 84 00
E-mail:
[email protected]
www.uibm.dk
Besøgsadresse:
Slotsholmsgade 10
DK-1216 København K
2
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1642317_0004.png
Advokatrådet
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
33 96 97 98
DATO: 1. juni 2016
SAGSNR.: 2016 - 1743
ID NR.: 405737
[email protected]
+
[email protected]
+
[email protected]
Høring - over lovforslag nr. L 191 af 31. maj 2016 om ændring af
udlændingeloven og lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik,
integrationsloven og forskellige andre love (Ophævelse af 2 års fristen i sager
om familiesammenføring med børn og overgangsregel for ret til ferie for
uddannelseshjælps-
og
kontanthjælpsmodtagere,
der
overgår
til
integrationsydelse)
Ved e-mail af 31. maj 2016 har Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
anmodet om Advokatrådets bemærkninger til ovennævnte forslag.
Lovforslaget er fremsendt med en høringsfrist på 48 timer.
Det fremgår af pkt. 9 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at et udkast til
lovforslaget ikke forinden fremsættelsen er sendt i høring, da der er behov for, at
reglerne træder i kraft hurtigt, fordi EU-Domstolens dom i sagen C-561/14, Genc,
betyder, at udlændingelovens § 9, stk. 16, ikke kan anvendes i sin nuværende
affattelse.
Advokatrådet bemærker, at en høringsfrist på 48 timer til et lovforslag, som allerede
er fremsat, reelt gør høringsprocessen illusorisk, da de relevante høringsparter ikke
har mulighed for på en kvalificeret måde at gennemgå og kommentere på
lovforslaget.
Henset til, at der er forløbet 1�½ måned siden EU-domstolens dom og i betragtning af,
at lovforslaget ikke blot er en konsekvensændring som følge af Genc-dommen, men
derimod er en generel skærpelse af reglerne om familiesammenføring, hvor
spørgsmål om grundrettigheder eventuelt kan komme i spil, finder Advokatrådet, at
det er yderst kritisabelt, at lovforslaget fremsættes nu og skal hastes igennem
Folketinget.
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1642317_0005.png
Advokatrådet
Advokatrådet skal derfor opfordre til, at lovforslaget underkastet en ordentlig
lovforberedende proces med mulighed for, at de relevante høringsparter kan afgive
reelle høringssvar mv., f.eks. således at lovforslaget alene 1. behandles i denne uge
og først 2./3. behandles i september måned d.å.
Med venlig hilsen
Torben Jensen
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
2
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1642317_0006.png
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1642317_0007.png
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1642317_0008.png
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1642317_0009.png
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
02.06.2016
J.nr. 3.5.10/srr
Høring om forslag til lov om udlændingeloven og lov om aktiv socialpolitik,
integrationsloven og forskellige andre love (ophævelse af 2 års fristen i sager
om familiesammenføring med børn m.v.)
Børnerådet har modtaget forslaget til lov i høring d. 31. maj med en frist på to dage, hvilket er
uhørt kort. Børnerådet ønsker igen at opfordre ministeriet til at respektere høringer som en
del af den demokratiske proces. Vedtagelsen af lovgivning kræver tid til en ordentlig og
velbelyst offentlig debat, der kan danne grundlag for de politiske beslutninger. Det har vi
tradition for i Danmark, og det skal vi fastholde – også på udlændinge- og integrationsområdet.
Børnerådet mener ikke, at rådet kan leve op til sit mandat om at rådgive regering og Folketing
på så kort tid. Børnerådet vil vende tilbage til ministeriet med svar, når vi har haft mulighed for
at sætte os ordentlig ind i de foreslåede ændringer og deres konsekvenser for de berørte børn,
unge og deres familier.
Med venlig hilsen
Per Larsen
Formand for Børnerådet
Annette Juul Lund
Sekretariatschef
Vesterbrogade 35A, 4.
1620 København V
Tlf. 3378 33 00
[email protected]
www.brd.dk
EAN: 5798000985827
CVR: 25966376
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1642317_0010.png
Udlændinge-, Integrations- og Boligmini-
steriet
[email protected], [email protected]
og
[email protected].
Høringsvar om udkast til lov om ændring af udlændingelo-
ven (ophævelse af 2 års-fristen i sager om familiesammen-
føring med børn og overgangsregel for ret til ferie for ud-
dannelseshjælps- og kontanthjælpsmodtagere)
DA har modtaget høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (ophævelse af
2 års-fristen i sager om familiesammenføring med børn og overgangsregel for ret til ferie
for uddannelseshjælps- og kontanthjælpsmodtagere)
DA har ingen bemærkninger til overgangsregel for ret til ferie for uddannelseshjælps- og
kontanthjælpsmodtagere.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
2. juni 2016
BTF
Dok ID: 81485
Sign. Berit Toft Fihl
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Vester Voldgade 113
Tlf. 33 38 90 00
DK-1790 København V
www.da.dk
CVR 16834017
E-mail [email protected]
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1642317_0011.png
Til Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
DANSK FLYGTNINGEHJÆLP
Borgergade 10, 3.sal
DK-1300 København K
Tlf: 3373 5000
www.flygtning.dk
2.6.2016
Høring vedr. lovforslag nr.191 af 31.maj 2016 om ændring af ud-
lændingeloven og lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik,
integrationsloven og forskellige andre love (Ophævelse af 2 års
fristen i sager om familiesammenføring med børn og overgangs-
regel for ret til ferie for uddannelses- og kontanthjælpsmodtage-
re, der overgår til integrationsydelse)
Ministeriet har d. 31.maj 2016 sendt forslag til ovennævnte lov i høring
med frist for bemærkninger den 2.juni 2016, kl.12. Lovforslaget er
fremsat samme dag, og der skal efter tidsplanen afgives betænkning
den 1.juni.
Dansk Flygtningehjælp beklager stærkt den uhyre korte høringsfrist,
som ikke giver mulighed for udarbejdelse af nærmere kommentarerer
og vurderinger af lovforslaget. Høring og lovbehandling over 2-3 dage
gør reelt høringsinstitutionen illusorisk.
Ud fra organisationens flygtningemandat - men også på baggrund af
tidsfristen - har Dansk Flygtningehjælp kun følgende bemærkninger til
lovforslaget.
Til forslaget om at ophæve 2 års fristen i sager om familiesam-
menføring med børn, lovforslagets § 1
Dansk Flygtningehjælp har noteret sig, at integrationsvurderingen af
børn som hidtil ikke skal gælde, hvis ganske særlige grunde, herunder
hensynet til familiens enhed taler derimod, jf. den foreslåede formule-
ring af udlændingelovens § 9, stk. 16, 3.pkt.
Vi har i den forbindelse særligt noteret os, at dette ifølge lovbemærk-
ningerne bl.a. vil være tilfældet i situationer, hvor forælderen i Dan-
mark har opholdstilladelse som flygtning og ikke har mulighed for at
tage ophold med barnet i hjemlandet eller et andet land, jf. bemærk-
ningerne side 13 i lovforslaget, første spalte afsnit 2 og 3.
1/2
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1642317_0012.png
Til forslaget om overgangsregel for ret til ferie for uddannelses-
og kontanthjælpsmodtagere, der overgår til integrationsydelse,
lovforslagets § 2
Dansk Flygtningehjælp finder det både påkrævet og rimeligt, at der nu
rettes op på den manglende overgangsbestemmelse i lov nr.300 af
22.marts 2016. Herved undgås, at borgere mister allerede opnåede
ferierettigheder ved overgangen til integrationsydelse.
Med venlig hilsen
Andreas Kamm, generalsekretær
Dansk Flygtningehjælp
E-mail:
[email protected]
Direkte telefon: 33735130
2/2
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1642317_0013.png
Udlændinge- Integrations- og Boligministeriet.
Københan d. 2. juni 2016.
Høringsbemærkninger til Lovforslag nr. L 191 af 31. maj 2016 om
ændring af udlændingeloven og lov om aktiv socialpolitik.
Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder vil gerne komme med
følgende bemærkninger:
Først og fremmest er den meget korte høringsfrist helt urimelig, og et udtryk
for for lovsjusk, så meget mere som vi ikke kan se at de foreslåede
ændringer er specielt presserende. Komiteen ønsker at afgive seriøse og
gennembearbejdede høringssvar, og det er ikke muligt på to dage. Komitéen
beror udelukkende på frivillig arbejdskraft, og det gør det ekstra vigtigt, at vi
har en rimelig tid til udarbejdelse af vores høringssvar.
Angående selve lovforslaget finder vi, at der er tale om en helt unødvendig
og urimelig stramning, som vi har meget svært ved at se nytten af. Det vil
medføre, at integrationsegnetheden af alle børn skal vurderes, en vurdering
som det vil være meget vanskeligt at gennemføre på et rimeligt grundlag, og
snarere vil blive en vurdering af den herboende forælders integrationsforløb,
end af barnets mulighed for en vellykket integration.
Vi må derfor på det kraftigste tage afstand fra de foreslåede lovændringer.
Vi tilslutter os i øvrigt helt høringssvaret fra Foreningen af Udlændingeadvo-
kater, hvis formand, Jytte Lindgaard, er et fremtrædende medlem af Helsinki-
Komitéen.
På Helsinki-Komitéens vegne
Carl erik Foverskov
Projektleder.
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1642317_0014.png
Foreningen af Udlændingeretsadvokater - FAU
_____________________________________________________________
København, den 1. juni 2016
Sag nr.: 12536
Høringsbemærkninger til Lovforslag nr. L 191 af 31. maj 2016 om
ændring af udlændingeloven og ændring af lov om aktiv socialpolitik.
Ministeren har ved mail 31. maj 2016 sendt lovforslaget L 191 om ændring af
udlændingeloven og lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik,
integrationsloven og forskellige andre love til høring for eventuelle
bemærkninger.
I den anledning skal Foreningen af Udlændingeretsadvokater komme med
nogle bemærkninger.
Den primære bestemmelse i lovforslaget er, at 2 års fristen for
familiesammenføring med børn i § 9, stk. 16 udgår. Dette er en ekstrem
stramning af loven. Den gældende ret er gennemgået i lovforslaget, og det er
således, at et uledsaget mindreårigt barn kan af en fastboende forælder få
opholdstilladelse i Danmark, hvis ansøgning indgives inden 2 år efter at
vedkommende har opnået permanent opholdstilladelse eller opholdstilladelse
med henblik på varigt ophold.
I disse situationer har der ikke i de senere år skullet ske en vurdering af, om
barnet var integrationsegnet.
Med den foreslåede lovændring skal der for alle familiesammenføringer til
børn ske en integrationsegnethed af barnet.
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
2 af 2
Lovforslaget synes fremsat på grund af dommen fra EU Domstolen af 12.
april 2016 C-561/14, der vedrører Associeringsaftalekomplekset med Tyrkiet,
men dommen tilsiger ikke, at der skal hastes med at få en ændring af
Udlændingelovens § 9, stk. 16. En præcisering ville givet være tilstrækkelig,
og senere kunne loven justeres.
Lovforslaget vil bevirke en væsentlig øgning i sagsbehandlingstiden, hvilket
klart er til skade for barnet/børnene, således at der går længere tid, førend
det kan blive genforenet med forældrene.
Med de bemærkninger i lovforslaget som på visse punkter er en gentagelse
af bemærkninger, som tidligere er fremsendt i forbindelse med tidligere
lovændringer, fremgår det, at det i meget vidt omfang er forældrenes forhold,
der vil danne grundlag og udgangspunkt for en vurdering af barnets
integrationsegnethed.
Det er, som man kan se, således slet ikke barnets egen evne til at omstille
sig og indleve sig i en anden kultur, men derimod forældrenes. Dette kan føre
til at en forælder, med et for tiden lidt vanskeligt integrationspotentiale, kan
hindres i at få sine børn hertil, og omvendt at det pågældende barn hindres i
at være sammen med sine forældre. Dette gælder også, selvom
aldersgrænsen for vurdering af integrationsegnethed hæves til 8 år.
I yderste konsekvens er dette en overtrædelse af Danmarks internationale
forpligtelser jf. Børnekonventionen og Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention.
Sluttelig skal det understreges, at det findes ganske uacceptabelt, at
ministeriet giver en høringsfrist på 48 timer.
Hvis en høring skal have noget formål, og det må man gå ud fra, at
ministeren også mener, bør de respektive organisationer, som bliver hørt,
have mulighed for at drøfte sagen blandt medlemmerne for netop at give de
korrekte input og vurderinger af lovforslagets betydning, ligesom et svar bør
afgives på en drøftelse i bestyrelsen.
I nærværende tilfælde synes det unødvendigt at haste en lovændring
igennem.
På Foreningen af Udlændingeretsadvokaters vegne
Jytte Lindgård
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1642317_0016.png
Jonas From Soelberg
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Morten Sodemann <[email protected]>
31. maj 2016 12:56
UIBM Hovedpostkasse
Merete Milo; Sofie Marie Jørgensen Alber
SV: Høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (ophævelse af 2 års
fristen i sager om familiesammenføring med børn og overgangsregel for ret til ferie
for uddannelseshjælps- og kontanthjælpsmodtagere) (UIBM Id: 83354)
Indvandrermedicinsk klinik har desværre ikke mulighed for at komme med et meningsfyldt høringssvar med så kort
frist.
Morten Sodemann
Fra:
UIBM [mailto:[email protected]]
Sendt:
31. maj 2016 12:10
Til:
Rigspolitiet; Dansk Flygtningehjælp; Dommerfuldmægtigforeningen; Østre Landsret; Københavns Byret; Dansk
Røde Kors; Folkehøjskolernes Forening; Indvandrerrådgivningen; Børnerådet; Institut for Menneskerettigheder;
Advokatrådet; Amnesty International; Børns Vilkår; Danmarks Rederiforening; Danmarks Rejsebureau Forening;
Dansk Arbejdsgiverforening; Dansk Socialrådgiverforening; Danske Advokater; Den Danske Dommerforening; Den
Danske Europabevægelse; Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder; Den Katolske Kirke i Danmark;
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination; Kirkernes Integrationstjeneste; KL - Kommunernes
Landsforening; Landsforeningen af Forsvarsadvokater; Red Barnet; Retspolitisk Forening; Retssikkerhedsfonden;
Rådet for Etniske Minoriteter; SOS mod Racisme; Ægteskab Uden Grænser; Finansrådet; Centralorganisationernes
Fællesudvalg CFU; Danmarks Biblioteksforening; DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur; HK/Danmark; Morten
Sodemann; Landsforeningen Adoption og Samfund; Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK); PRO-Vest; Vestre
Landsret; 3F; Retten i Randers; Advokat Jytte Lindgård; Udlændingenævnet; Børne- og Kulturchefforeningen; Dansk
Tyrkisk Islamisk Stiftelse; OUH DIR Presse; Fredsfonden; Københavns Kommune; UNICEF
Emne:
Høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (ophævelse af 2 års fristen i sager om
familiesammenføring med børn og overgangsregel for ret til ferie for uddannelseshjælps- og
kontanthjælpsmodtagere) (UIBM Id: 83354)
Se venligst vedhæftede som erstatning til foregående høringsanmodning, sendt den 31. maj 2016
kl. 11:43.
Med venlig hilsen
Cecilie Marie Larsen
Udlændingeafdeling
Overassistent
Direkte telefon: 6198 3432
E-mail:
[email protected]
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon: +45 72 26 84 00
E-mail:
[email protected]
www.uibm.dk
Besøgsadresse:
Slotsholmsgade 10
DK-1216 København K
1
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1642317_0017.png
Jonas From Soelberg
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Leif-Randeris- Kontorleder Indvandrerrådgivningen <Leif-
[email protected]>
2. juni 2016 09:48
UIBM Hovedpostkasse
Merete Milo; Sofie Marie Jørgensen Alber
Høringsvar over lovforslag nr. L 191 af 31. maj 2016
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Høringsvar over lovforslag nr. L 191 af 31. maj 2016 om ændring af udlændingeloven og lov om
ændring af lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven og forskellige andre love (Ophævelse af 2 års
fristen i sager om familiesammenføring med børn og overgangsregel for ret til ferie for
uddannelseshjælps- og kontanthjælpsmodtagere, der overgår til integrationsydelse).
Ophævelse af 2 års fristen i sager om familiesammenføring med børn skyldes en for nylig afsagt dom i EU-
Domstolen, Genc dommen, der som bekendt gik Danmark i mod.
Regering ønsker med lovforslaget at modvirke yderligere såkaldt tilstrømning af familiesammenførte børn
efter dansk udlændingelovgivning, som en følgevirkning af EU-Dommen.
På den ene side, er det glædeligt at 2 års reglen for at familiesammenføre børn efter at en forældre har
modtaget en familiesammenføring til Danmark efter dansk udlændingelovgivning, idet det har været en
fælde i mange tilfælde og forhindret en familiesammenføring af et barn.
Der ikke tager hensyn til de mange forskellige grunde, der kan være til at 2 år ikke er nok for en
familiesammenføring af ens barn, på den anden side vil yderligere stramninger omkring
familiesammenføring af børn være uheldigt og i konflikt med FN Konventioner om børns rettigheder og
menneskeretskonventionen, samt Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK).
I forvejen er det umuligt at familiesammenføre børn over 15 år, og i praksis også børn mellem 10 og 15 år.
Indvandrerrådgivningen kan anbefale at lovforslaget om “ophævelse af 2 års fristen i sager om
familiesammenføring med børn”, da det trods alt er en lille forbedring, men skal anmode om at praksis
omkring vurdering af den mulige integration af et barn lempes, således Danmark overholder de
konventioner, vi har indgået og underskrevet.
CVR-NR 35849912 for digital mail via E-Boks.
Med venlig hilsen
leif randeris
Kontorleder
www.Indvandrerraadgivningen.dk
Tlf. +45 26223611 +45 88709898
Indvandrerrådgivningen er pr. 1 Januar flyttet til større lokaler
Silkeborgvej 229-butkken, 8230 Åbyhøj (ved Åbyhøj Torv).
1
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1642317_0018.png
Udlændinge-, Integrations-, og Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Danmark
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 4123 8861
[email protected]
MENNESKERET.DK
Att. Merete Milo,
[email protected]
samt
[email protected],
og
[email protected].
DOK. NR. 16/01737-2
HØRING OM OPHÆVELSE AF 2 ÅRS FRISTEN I SAGER
OM FAMILIESAMMENFØRING AF BØRN M.V.
Ved e-mail af 31. maj 2016 har Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet anmodet om Institut for Menneskerettigheders
eventuelle bemærkninger til lovforslag nr. L 191 af 31. maj 2016 om
ændring af udlændingeloven (Ophævelse af 2 års fristen i sager om
familiesammenføring med børn og overgangsregel for ret til ferie for
uddannelseshjælps- og kontanthjælpsmodtagere, der overgår til
integrationsydelse) senest den 2. juni 2016 kl. 12.00.
Lovforslaget har sin baggrund i, at EU-Domstolen (EUD) den 12. april
2016 afsagde dom i sag C-561/14, Genc, hvor EUD fandt, at
udlændingelovens § 9, stk. 16, vedrørende vellykket integration i sager
om familiesammenføring med børn var en ubegrundet ny begrænsning
i forhold til Associeringsaftalekomplekset mellem EU og Tyrkiet.
Lovforslaget har til formål at bringe udlændingelovens § 9, stk. 16, i
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser,
herunder Associeringsaftalekomplekset.
Instituttet støtter naturligvis, at dansk ret hurtigt bringes i
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser, men vi
stiller os generelt kritisk over for en utilstrækkelig høringsprocedure
forud for fremsættelse af lovforslag.
Instituttet har trods de vanskelige arbejdsvilkår valgt at prioritere en
hurtig afgivelse af et høringssvar, således at førstebehandlingen i aften
kan inddrage vores høringssvar.
OPHÆVELSE AF 2 ÅRS R EGLEN
Ifølge udlændingelovens § 9, stk. 16, skal der ved familiesammenføring
med børn over 6 år stilles krav om udsigt til en vellykket integration,
medmindre blandt andet ansøgningen indgives senest 2 år efter den
31. MAJ 2016
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
herboende forælder opfylder betingelserne for familiesammenføring
med barnet.
Baggrunden for sagen var en tyrkisk arbejdstagers ansøgning om
familiesammenføring med et barn efter udløbet af to års fristen. EUD
skulle derfor vurdere kravet om vellykket integration i lyset af
Associeringsaftalekomplekset med Tyrkiet, nærmere betegnet om
kravet var en uforholdsmæssige hindring i tyrkiske arbejdstageres fri
bevægelighed under aftalekomplekset.
EUD fokuserede imidlertid ikke først og fremmest på kravets
begrænsende virkning på den fri bevægelighed, idet EUD først og
fremmest – i dommens præmisser 60-65 – er kritisk over for 2 års
reglen.
EUD anfører blandt andet, at det forhold, at ansøgningen om
familiesammenføring er indgivet inden for eller efter de 2 år, ikke i sig
selv kan udgøre et holdepunkt for hensigten hos forældrene for så vidt
angår barnets integration i Danmark.
Regeringen foreslå derfor og i fuld overensstemmelse med EUD’s
begrundelse, at denne 2 års regel ophæves.
SYSTEMATISKE AFSLAG?
Med ophævelsen af 2 års reglen vil alle ansøgninger om
familiesammenføring med børn blive mødt med et krav om udsigt til en
vellykket integration, medmindre ganske særlige grunde, herunder
hensynet til familiens enhed, taler derimod.
EUD fokuserede i dommen ikke udelukkende på undtagelsen i form af
en 2 års regel, men også på selve kravet om vellykket integration.
EUD anfører således – i dommens præmis 66 – desuden, at vurderingen
af, hvorvidt der er udsigt til en vellykket integration, skal foretages ”på
grundlag af tilstrækkeligt præcise, objektive og ikke-diskriminerende
kriterier, som skal bedømmes konkret, og idet der træffes en begrundet
afgørelse, der faktisk kan indbringes for en retsinstans med henblik på
at forebygge en administrativ praksis med systematiske afslag.”. EUD
har således fokus på, om kriterierne for vurderingen er tilstrækkelig
klare, således at en systematisk begrænsning i adgangen til
familiesammenføring undgås.
Regeringen redegør derfor i lovforslaget udførligt for en række kriterier
for, hvordan vurderingen foretages i dag og skal foretages fremover,
idet der ikke er tilsigtet nogen ændring på det punkt.
2/4
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Instituttet antager, at den nuværende administrative praksis ikke
har karakter af systematiske afslag, men anbefaler for en god
ordens skyld, at regeringen over for Folketinget oplyser i hvor
mange sager, udlændingemyndighederne har vurderet, at kravet til
en vellykket integration er opfyldt, og i hvor mange sager
myndighederne har vurderet, at kravet ikke er opfyldt.
ER PRAKSIS FOR VURDERING AF VELLYKKET INTEGRATION
FOR STRENG?
EUD’s fokus på klarheden af de kriterier, der indgår i vurderingen,
henviser til punkt 54 i generaladvokatens udtalelse. Generaladvokaten
anfører i sit forslag til afgørelse i punkt 54:
”De danske myndigheders vurdering i forbindelse med beslutningen om
at meddele opholdstilladelse på grundlag af udlændingelovens § 9, stk.
13 [indsat af instituttet: nu § 9, stk. 16], foretages ganske vist i henhold
til en lang række kriterier. Disse er imidlertid både for talrige og for
utilstrækkeligt præcise til at være forudsigelige og forebygge en
administrativ praksis med systematiske afslag. Jeg gentager, at jeg f.eks.
finder det meget problematisk, at de danske værdier og normer ikke er
uddybet. De nævnte kriterier, som vil udgøre grundlaget for de danske
myndigheders vurdering, er opregnet i de forklarende bemærkninger,
men for størstedelen af disse er det anført, at de isoleret set ikke er
afgørende […], hvorfor man kan spørge sig selv, om de ikke er
kumulative, og i givet fald vil kravniveauet være meget højt. Desuden,
og således som jeg har anført, er håndteringen af disse kriterier ikke
nødvendigvis fuldstændigt sammenhængende med det forfulgte
formål, eftersom det ikke rigtigt er blevet godtgjort, hvorledes den
manglende opfyldelse af disse kriterier udgør en alvorlig og
uoverstigelig hindring for det mindreårige barns vellykkede
integration.”.
Generaladvokaten rejser således spørgsmålet, om kravene til udsigt til
vellykket integration er for høje.
EUD henviser lidt uklart til generaladvokatens udtalelse, hvorfor det er
vanskeligt at bedømme, om EUD deler generaladvokatens skepsis over
for, om der i praksis stilles for store krav.
EUD’s formulering af dommens begrundelse i præmisserne 60-66 og af
dommens konklusion efterlader imidlertid det indtryk, at spørgsmålet
om integrations-kravets højde ikke var afgørende for EUD, der – i det
væsentlige – baserede dommen på en kritik af undtagelsen i form af 2
3/4
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
års reglen og – desuden, men ikke afgørende – pegede på risikoen for
en administrativ praksis på systematiske afslag.
Instituttet anbefaler derfor, at Folketinget efter vedtagelse af
lovforslaget fortsætter arbejdet med at gennemgå praksis med først og
fremmest på en politisk vurdering, om der i praksis stilles for uklare og
for høje krav til udsigten til en vellykket integration.
Instituttet har efter aftale med udvalgssekretæren for Folketingets
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg sendt høringssvaret direkte
til udvalgssekretæren med henblik på videreformidling til udvalgets
medlemmer inden førstebehandlingen i aften.
Der henvises til ministeriets sagsnr. 2016-5066.
Med venlig hilsen
Jonas Christoffersen
DIREKTØR
4/4
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1642317_0022.png
Jonas From Soelberg
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Cecilie Frederikke Kyø Hermansen <[email protected]>
2. juni 2016 11:47
UIBM Hovedpostkasse; Merete Milo; Sofie Marie Jørgensen Alber
Maria Stetter Rubin; Susanne Willaume Fabricius
Høringssvar vedr. lovforslag nr. L 191 af 31. maj 2016 om ændring af
udlændingeloven etc. (Ophævelse af 2 års fristen i sager om familiesammenføring
med børn etc)
Att. Merete Milo,
Ved e-mail af 31. maj 2016 har Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet anmodet om LOKKs,
Landsorganisationen af Kvindekrisecentre, eventuelle bemærkninger til lovforslag nr. L 191 af 31. maj 2016 om
ændring af udlændingeloven senest den 2. juni 2016 kl. 12.00.
LOKK kan til fulde tilslutte sig samtlige bemærkningerne afgivet i Institut for Menneskerettigheders høringssvar af
31. maj 2016.
LOKK vil benytte lejligheden til at anmode om, at ministeriet fremadrettet forsøger at fastsætte høringsfrister på de
anbefalede fire uger.
LOKK har ikke yderligere bemærkninger til det fremsatte lovforslag.
Med venlig hilsen
Cecilie Frederikke Kyø Hermansen
Specialkonsulent, cand.jur.
(Træffes ikke i sekretariatet fredag)
LOKKs sekretariat
c/o 3 F
Kampmannsgade 4
1790 København V
Besøgsadresse:
Nyropsgade 22
1602 København V.
Tlf. 3295 9019
STØT LOKK
og gør en forskel for voldsudsatte kvinder og børn
1
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1642317_0023.png
Jonas From Soelberg
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
[email protected]
1. juni 2016 07:26
Merete Milo
VS: Høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (ophævelse af 2 års
fristen i sager om familiesammenføring med børn og overgangsregel for ret til ferie
for uddannelseshjælps- og kontanthjælpsmodtagere) (UIBM Id: 83354)
L191.pdf; Høringsbrev 2.docx; Høringsliste.docx
Vedhæftede filer:
Kære Merete
Du får den på din rigtige mailadresse.
Med venlig hilsen
Hans-Viggo
Hans-Viggo Jensen
Seniorrådgiver
Politiområdet
Nationalt Udlændingecenter
Postadresse:
Polititorvet 14, 1780 København V.
Besøgsadresser:
Ejby Industrivej 125-135, 2600 Glostrup
Sandholmgårdsvej 40, 3460 Birkerød
Tlf.:
+45 45155200
Lokal: (15) 5200
Mobil: +45 51233009
E-mail:
[email protected]
Web:
www.politi.dk
Fra:
Jensen, Hans-Viggo (HJE004)
Sendt:
1. juni 2016 07:15
Til:
'[email protected]'; 'Merete Milo'; '[email protected]'
Cc:
POL FP Forkontor Sikker; KOS FP Direktionssekretariatet; Fiig, Per (PFI002); Ahlefeld-Engel, Gry Michala
(GAH002)
Emne:
VS: Høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (ophævelse af 2 års fristen i sager om
familiesammenføring med børn og overgangsregel for ret til ferie for uddannelseshjælps- og
kontanthjælpsmodtagere) (UIBM Id: 83354)
Rigspolitiet har ikke bemærkninger til det vedhæftede lovforslag nr. L 191 om ændring af bl.a. udlændingeloven.
Lovforslaget berører ikke politiets sagsområder.
Med venlig hilsen
Hans-Viggo Jensen
Seniorrådgiver
Politiområdet
Nationalt Udlændingecenter
1
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1642317_0024.png
Postadresse:
Polititorvet 14, 1780 København V.
Besøgsadresser:
Ejby Industrivej 125-135, 2600 Glostrup
Sandholmgårdsvej 40, 3460 Birkerød
Tlf.:
+45 45155200
Lokal: (15) 5200
Mobil: +45 51233009
E-mail:
[email protected]
Web:
www.politi.dk
Fra:
UIBM [mailto:[email protected]]
Sendt:
31. maj 2016 12:10
Til:
KOS FP Rigspolitichefens forkontor; Dansk Flygtningehjælp; Dommerfuldmægtigforeningen; Østre Landsret;
Københavns Byret; Dansk Røde Kors; Folkehøjskolernes Forening; Indvandrerrådgivningen; Børnerådet; Institut for
Menneskerettigheder; Advokatrådet; Amnesty International; Børns Vilkår; Danmarks Rederiforening; Danmarks
Rejsebureau Forening; Dansk Arbejdsgiverforening; Dansk Socialrådgiverforening; Danske Advokater; Den Danske
Dommerforening; Den Danske Europabevægelse; Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder; Den
Katolske Kirke i Danmark; Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination; Kirkernes
Integrationstjeneste; KL - Kommunernes Landsforening; Landsforeningen af Forsvarsadvokater; Red Barnet;
Retspolitisk Forening; Retssikkerhedsfonden; Rådet for Etniske Minoriteter; SOS mod Racisme; Ægteskab Uden
Grænser; Finansrådet; Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU; Danmarks Biblioteksforening; DIGNITY - Dansk
Institut Mod Tortur; HK/Danmark; Indvandrermedicinsk klinik; Landsforeningen Adoption og Samfund;
Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK); PRO-Vest; Vestre Landsret; 3F; Retten i Randers; Advokat Jytte
Lindgård; Udlændingenævnet; Børne- og Kulturchefforeningen; Dansk Tyrkisk Islamisk Stiftelse; Odense
Universitetshospital; Fredsfonden; Københavns Kommune; UNICEF
Emne:
Høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (ophævelse af 2 års fristen i sager om
familiesammenføring med børn og overgangsregel for ret til ferie for uddannelseshjælps- og
kontanthjælpsmodtagere) (UIBM Id: 83354)
Se venligst vedhæftede som erstatning til foregående høringsanmodning, sendt den 31. maj 2016
kl. 11:43.
Med venlig hilsen
Cecilie Marie Larsen
Udlændingeafdeling
Overassistent
Direkte telefon: 6198 3432
E-mail:
[email protected]
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon: +45 72 26 84 00
E-mail:
[email protected]
www.uibm.dk
Besøgsadresse:
Slotsholmsgade 10
DK-1216 København K
2
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1642317_0025.png
Røde Kors
Blegdamsvej 27
2100 København Ø
Tlf. 3525 9200
[email protected]
CVR-nr.: 20 70 02 11
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet,
Familiesammenføring,
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. email til:
[email protected], [email protected]
og
[email protected].
2. juni 2016
Høringssvar vedrørende lovforslag L 191 om ændring af udlændingeloven mv.
Røde Kors har modtaget invitation til at afgive høringssvar vedrørende lovforslag L 191 om Lov om
ændring af lov om udlændingeloven og lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven
og forskellige andre love.
Lovforslaget er modtaget til høring med en 48 timers svarfrist. Vi vil indledningsvis gerne understre-
ge, at den korte svarfrist ikke har givet os mulighed for at gå i dybden med lovforslaget. Vi har derfor
kun forholdt os overordnet til de dele af lovforslaget, som er vigtigst for Røde Kors. Vi finder hastbe-
handlingen af dette lovforslag både unødig og uhensigtsmæssig. En lov, der kan have meget omfat-
tende personlige konsekvenser for de personer, som rammes af den, fortjener en så grundig behand-
ling som mulig.
Helt overordnet finder Røde Kors ikke, at Genc-dommen burde give anledning til en ændring af ud-
lændingeloven, da udlændingemyndighederne med udgangspunktet i princippet om lex specialis kun-
ne have tilpasset sin praksis i behandlingen af familiesammenføringssager efter associeringsaftalen
med Tyrkiet i overensstemmelse med Genc-dommen afsagt den 12. april 2016 af EU-domstolen. Rø-
de Kors har hæftet sig ved, at myndigheder derimod har anvendt muligheden til at skærpe reglerne
for familiesammenføring med børn af alle nationaliteter. Bemærkningerne til lovforslaget anfører selv,
at der er tale om en skærpelse af reglerne.
Ophævelse af 2 års fristen i sager om familiesammenføring med børn
Det fremgår af lovforslaget, at den eksisterende 2 års frist i udlændingelovens § 9, stk. 16 ophæves,
således at udgangspunktet vil være, at alle børn over 6 år skal integrationsvurderes ved familiesam-
menføring.
Retten til familieliv er en grundlæggende rettighed. At være adskilt fra sin familie – særligt sine børn
- kan være både traumatiserende og kan udløse psykiske problemer til skade for den enkelte, den
nærmeste familie samt have negative konsekvenser for evnen til at være en aktiv, bidragende med-
borger. En af Røde Kors bevægelsens helt centrale roller under blandt andet væbnede konflikter, na-
turkatastrofer og ved migrationsstrømme er at genforene familiemedlemmer, der er blevet adskilt.
Fra dette arbejde ved vi, hvor stor betydning det har, at være adskilt fra sine børn.
Med den hidtidige 2 års frist har alle forældre (der lever op til de øvrige krav i loven) haft en mulighed
for at blive familiesammenført med deres børn under 15 år, såfremt de blot søgte indenfor en fastsat
tidsramme. Denne mulighed fjernes nu, og det risikeres derfor, at nogle forældre ikke vil kunne blive
Gør en verden til forskel
rødekors.dk
1
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1642317_0026.png
familiesammenført med deres børn, fordi barnet ikke vurderes integrationsegnet. Dette er en skær-
pelse af loven, som Røde Kors mener har unødige omfattende humanitære konsekvenser for forældre
og børn. Vi opfordrer på den baggrund til, at lovens formål om at bringe udlændingelovens § 9, stk.
16 i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser indfries på en anden måde eller
som anført indledningsvist ikke at ændre udlændingeloven.
Der lægges ikke op til at ændre på selve vurderingen af eller kriterierne for, om der i en konkret sag
er grundlag for en vellykket integration i Danmark. Røde Kors vil dog uagtet anføre, at vi finder det
menneskeretligt problematisk, at der i familiesammenføringssager med børn tages udgangspunkt
særligt i forældrenes situation og barnets integrationspotentiale frem for hensynet til barnets tarv.
Det nævnes eksempelvis i lovbemærkninger, at der vil blive lagt vægt på den i hjemlandet boende
forældres evne og vilje til at tage vare på barnet. Endvidere nævnes det, at der skal tages højde for,
om formålet med barnets ophold hos den anden forælder i hjemlandet har været, at barnet får en
opvækst i overensstemmelse med hjemlandets kultur og skikke og ikke i sin barndom præges af dan-
ske normer og værdier. Hensynet til barnets tarv bør efter Røde Kors opfattelse i alle tilfælde være
det afgørende udgangspunkt for behandlingen af disse sager uanset barnets alder og tidspunktet for
indgivelse af ansøgning om familiesammenføring.
Røde Kors noterer, at kravet om mulighed for en vellykket integration fortsat ikke vil blive stillet, hvis
ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derimod. Dette er naturligvis po-
sitivt, og vi kan kun opfordre til, at denne mulighed anvendes i videst mulig omfang.
Venlig hilsen
Anders Ladekarl
Generalsekretær
2. juni 2016 / Høringssvar vedrørende lovforslag L 191 om ændring af udlændingeloven mv.
rødekors.dk
2
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1642317_0027.png
Jonas From Soelberg
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Jasmina Jankovic
1. juni 2016 12:23
UIBM Hovedpostkasse; Merete Milo; Sofie Marie Jørgensen Alber
Michael Lohmann Kjærgaard; Lisbeth Kunnerup
Høring over lovforslaget nr. L 191 af 31. maj 2016
Til Udlændinge-, Integrations-og Boligministeriet,
Den 31. maj 2016 modtog Udlændingenævnet fra Udlændinge-, Integrations-og Boligministeriet lovforslaget nr. L
191 i høring.
Udlændingenævnet har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen,
Jasmina Jankovic
Specialkonsulent
Telefon (dir) +45 7266 1430
E-mail
[email protected]
Udlændingenævnets sekretariat
Adelgade 11-13
1304 København K
Telefon +45 3392 3334
E-mail
[email protected]
1
L 191 - 2015-16 - Bilag 9: Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1642317_0028.png