Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 30 Bilag 16
Offentligt
Til medlemmer af Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg.
Grønning d. 16. december 2015
Vedrørende forslag om lov til ændring af lov om fremme af vedvarende energi (nedsættelse af støtte for
husstandsvindmøller) - L30.
Årsagen til vi henvender os til Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg er vi ønsker at gøre opmærksom på nogle
åbenlyse, forhåbentlig utilsigtede, uheldigheder som vil påvirke vindmøllebranchen såvel som private
vindmølleejere samt potentielle vindmølleejere hvis loven vedtages i sin nuværende form.
For vindmøllebranchen vil den foreslåede årlige kvote på 1 MW betyde, at der kun vil kunne opstilles
mellem 40 og 100 husstandsvindmøller på landsplan. Dette bevirker, at der max. kan opsættes én mølle i
hver kommune i gennemsnit. Dette vil igen betyde, at der ikke vil kunne opretholdes den eksisterende
produktions kapacitet med lukning af fabrikker og afskedigelse af medarbejdere hos producenterne og
deres underleverandører til følge. Da loven blev vedtaget den 11. februar 2015 blev interessen for
husstandsvindmøller skærpet og producenterne investerede store summer i at udbygge deres
produktionsapparat. Inden investeringerne blev tjent hjem besluttede man så igen at ændre loven den 21.
oktober 2015. Efter lovforslaget blev fremsat d. 21. oktober er efterspørgslen på møller faldet drastisk og
nærmest helt gået i stå. Oprindeligt havde man håbet på at branchen havde fået så lang tid til at etablere
sig, at der var mulighed for at få gang i eksportmarkedet, men dette hænger nu i en tynd tråd.
Den eneste mulighed for at bibeholde mølleproducenternes virksomheder og deres ansatte vil være, at
udvide den årlige kvote betragteligt.
For potentielle vindmølleejere der har tegnet en ”betinget kontrakt” før d. 21. oktober vil de udgifter de
har haft i forbindelse med ansøgning af byggetilladelse, vind ressource beregning, jordbundsundersøgelser
og konsulent bistand være tabt hvis ikke de bliver tildelt det forhøjede pristillæg. Dette kan i nogle tilfælde
beløbe sig til flere tusinde kroner. Ministeren har udtalt at man bare kunne søge om det forhøjede
pristillæg og afvente godkendelse inden de øvrige foranstaltninger blev igangsat. Dette er i modstrid med
hvad EnergiNet har udtalt, hvor de skriver at bare projektet ikke er startet op kan der søges om det
forhøjede pristillæg. Med ”startet op” mener de rent fysik begyndt at bygge møllen. Diverse ansøgninger
måtte gerne startes op.
Ifølge lovforslaget skal der være søgt om forhøjet pristillæg hos EnergiNet (sammen med en betinget
kontrakt) inden d. 21. oktober for at kunne tildeles de 2,50 kr. i 20 år. Vi har ved flere lejligheder talt med
EnergiNet om hvad der skulle være på plads hvis der skulle komme et lovindgreb som der kom d. 21.
oktober. Her er der altid blevet sagt at de forventede at administrere dette på samme måde som da
solcelleloven blev ændret tilbage i 2013 nemlig, at dem her havde en underskreven købsaftale inden, ville
være at betragte som værende omhandlet af den lov der har været gældend på underskrivnings-
tidspunktet. Af samme årsag valgte vi sammen med vores kunder at fokuserer på vindberegninger samt at
L 30 - 2015-16 - Bilag 16: Henvendelse af 18/12-15 fra Dam & Haugaard A/S
1583425_0002.png
få igangsat ansøgningerne ved kommunerne. Vi og vores kunder har alle reageret ud fra god tro, og bliver
nu straffet på bagkant. Det må være en fejl, da den rammer uskyldige landlige borgere både økonomisk,
samt i troen på at man i Danmark ikke lovgiver med tilbagevirkende kraft.
Lovforslaget er som den er, bl.a. for at undgå hamstring. For os at se er det svært at hamstre noget hvor der
er besluttet en klar skæringsdato som er sammenfaldende med lovforslagets offentliggørelse. De
potentielle mølleejere der har underskrevet en kontrakt før d. 21. oktober har ikke underskrevet kontrakt
for at hamstre da lovforslaget jo ikke kom i høring inden den trådte i kraft. Hvis hamstring af møller har en
så essentiel betydning for udvalget, kan det undre at det ikke har den samme bekymring når afgifts
ændringer tilgår el-biler.
Lovforslaget indeholder også påstand om at lovændringen ikke vil påvirke miljøet. For os at se er alle tiltag
der omhandler grøn energi vel et bidrag i den rigtige retning. Om de er samfundsmæssigt økonomisk
rentable er en anden historie, men alt andet lige vil det være forkert at ramme mølleejere der har handlet i
god tro og med forventning om at de gældende regler ikke ville blive ændret bagud i forhold til aftale
indgåelse.
Vores konklusion på ovennævnte må dels være at den årlige kvote skal øges betragteligt for at branchen
fremadrette skal have en chance for at overleve og muligvis blomstre i form af øget eksport og fortsat
afsætning af møller på det danske marked. Ligeledes bør det være de kontraktslige forpligtigelser og
dermed dato for aftaleindgåelse der skal ligge til grund for hvornår det forhøjede pristillæg kan tildeles, og
ikke et specifik dato for indsendelse af bestemt blanket til energinet.
Med venlig Hilsen
Henning Haubo Larsen samt Jens Hovgaard
Dam & Hovgaard A/S
Aakjærsvej 86
7870 Roslev