Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 39 Bilag 1
Offentligt
1561247_0001.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0002.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0003.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0004.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0005.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0006.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0007.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0008.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0009.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0010.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0011.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0012.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0013.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0014.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0015.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0016.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0017.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0018.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0019.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0020.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0021.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0022.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0023.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0024.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0025.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0026.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0027.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0028.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0029.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0030.png
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1561247_0031.png
92-gruppen
Forum for Bæredygtig Udvikling
Høringssvar fra 92-gruppen
1
– Forum for Bæredygtig Udvikling og GLOBALT
FOKUS – folkelige organisationer for udviklingssamarbejde vedrørende forslag
til lov om ændring af lov om mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig
virksomhedsadfærd
92-gruppen Forum for Bæredygtig Udvikling og Globalt Fokus har følgende bemærkninger til
lovforslaget:
92-gruppen Forum for Bæredygtig Udvikling og Globalt Fokus er enig med mæglings- og
klageinstitutionen i, at det ikke er hensigtsmæssigt at revidere lov om mæglings- og
klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd på nuværende tidspunkt. Forårets OECD peer
review resulterede i en række anbefalinger, som mæglings og klageinstitutionen skal have
tilstrækkelig tid til at implementere. Endvidere er lov om mæglings- og klageinstitutionen for
ansvarlig virksomhedsadfærd kun få år gammel, hvilket gør det uhensigtsmæssigt at revidere loven
allerede nu.
92-gruppen Forum for Bæredygtig Udvikling og Globalt Fokus mener,
at lovens
revisionsbestemmelse bør forlænges frem for at blive ophævet,
som det fremgår af lovforslaget, da
dette vil give mulighed for at integrere de vigtige anbefalinger reflekteret i OECDs peer review
samt anden vigtig læring siden mæglings- og klageinstitutionens tilblivelse i 2012.
Lovens revisionsbestemmelse bør forlænges frem for at blive ophævet af følgende årsager:
1) I sin rapport påpeger peer review teamet problemet ift. lovens klagefrist for indbringelse af
en sag for mæglings- og klageinstitutionen på 5 år regnet fra den dag, den omstridte
handling eller undladelse er ophørt. Lovens klagefrist er ikke i overensstemmelse med
OECDs retningslinjer. 92-gruppen Forum for Bæredygtig Udvikling og Globalt Fokus
finder det vigtigt, at loven bringes i overensstemmelse med OECDs retningslinjer.
2) Peer review teamet påpeger også det problematiske i, at lovens bestemmelser vedrørende
fortrolighed kan modarbejde mæglings- og klageinstitutionens bestræbelser på at promovere
                                                                                                                       
1
 
92-gruppen er i denne sag tegnet af: Afrika Kontakt, Amnesty, Care Danmark, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Ornitologisk
Forening/BirdLife Danmark, Det Økologiske Råd, DIB, FN-forbundet, Folkekirkens Nødhjælp, IBIS, IWGIA, Kvindernes U-landsudvalg,
Mellemfolkeligt Samvirke, Sex & Samfund, U-landsforeningen Svalerne, Vedvarende Energi, Verdens Skove, WWF Verdensnaturfonden, Dansk
Røde Kors.
 
1  
L 39 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar- og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
OECDs retningslinjer. For eksempel er det problematisk, at mæglings- og klageinstitutionen
ikke må udtale sig om en sag, hvis det lykkes parterne selv at finde en løsning og dermed
afslutte sagen. 92-gruppen Forum for Bæredygtig Udvikling og Globalt Fokus finder det
vigtigt, at sager der bliver ført ved mæglings- og klageinstitutionen fører til læring, ikke kun
for parterne i de enkelte sager, men også for virksomheder, investorer, offentlige
myndigheder og NGOer bredt set. Derfor er det vigtigt, at loven bliver revideret, således at
det bliver nemmere for mæglings- og klageinstitutionen at generere læring fra de sager der
bliver ført ved institutionen.
3) Peer review teamets rapport sætter også fokus på, at mæglings- og klageinstitutionens
procedure ikke altid er hensigtsmæssig. F.eks. hvad angår, at parterne i en sag skal søge at
løse sagen selv, inden at sagen går videre til mægling. Som peer review teamet fremhæver,
så kan dette være med at forværre den ubalance, som der nogle gange er i magtforholdet
mellem parterne. 92-gruppen Forum for Bæredygtig Udvikling og Globalt Fokus finder det
vigtigt, at der bliver rettet op på dette problem i lovens bestemmelser, således at en sag kan
gå direkte til mægling, hvis dette er mest hensigtsmæssigt.
4) 92-gruppen Forum for Bæredygtig Udvikling og Globalt Fokus mener også det er vigtigt, at
det overvejes, om det på længere sigt er hensigtsmæssigt, at mæglings- og klageinstitutionen
fortsat er tilknyttet Erhvervsstyrelsen. På længere sigt mener 92-gruppen Forum for
Bæredygtig Udvikling og Globalt Fokus, at det sikrer mæglings- og klageinstitutionen
uafhængighed bedst, hvis mæglings- og klageinstitutionen bliver en helt selvstændig instans
med et selvstændigt sekretariat, der ikke er underlagt en offentlig myndighed. Dette forhold
mener vi også, at der bør rettes op på i loven på sigt.
Lov om mæglings- og klageinstitutionen indgår som et vigtigt initiativ i bl.a. den danske
handlingsplan for implementeringen af FNs retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv
(UNGP), der blev offentliggjort i 2014. 92-gruppen Forum for Bæredygtig Udvikling og
Globalt Fokus opfordrer regeringen til at revidere lov om mæglings- og klageinstitutionen i
2017 og at den danske handlingsplan for implementeringen af FNs retningslinjer bliver revideret
på samme tidspunkt. I 2017 er det 5 år siden, at lov om mæglings- og klageinstitutionen blev
indført og 3 år siden, at den danske handlingsplan for implementeringen af FNs retningslinjer
blev offentliggjort. 2017 er dermed et godt tidspunkt at revidere såvel lov som handlingsplan.
 
2