Skatteudvalget 2015-16
L 46 Bilag 2
Offentligt
1568199_0001.png
16. november 2015
J.nr. 15-1342223
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges et supplerende høringsskema samt et høringssvar fra
Finansrådet vedrørende L 46 - Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, arbejds-
markedsbidragsloven, kildeskatteloven, ligningsloven og pensionsbeskatningsloven. (Ind-
førelse af land-for-land-rapportering for store multinationale koncerner, gennemførelse af
ændring af direktiv om administrativt samarbejde på beskatningsområdet m.v.).
Karsten Lauritzen
/ Per Hvas
L 46 - 2015-16 - Bilag 2: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1568199_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finansrådet
Til forslagets § 1, nr. 3, foreslår Finans-
rådet, at kombinere den konsoliderede
omsætning på 5,6 mia. euro med en
intern minimumsomsætning på fx 1
mio., 5. mio. eller 10 mio. euro, således
at der ses bort fra rent bagatelagtige
juridiske enheder, da der jo også for
disse enheder gælder krav om transfer
pricing-rapportering.
Hvad angår forslagets § 1, nr. 4 og 5,
finder Finansrådet bestemmelsen om, at
personer skal underrettes om brud på
sikkerheden med hensyn til oplysninger
om vedkommende, når det er sandsyn-
ligt, at dette brud kan skade beskyttelsen
af personoplysninger om den pågæl-
dende eller vedkommendes privatliv,
unødvendig. Finansrådet anfører, at
databeskyttelsesforordningen forventes
vedtaget i marts 2016, og at den foreslå-
ede bestemmelse er meget lig forord-
ningen og dermed unødvendig i særskilt
skattemæssig sammenhæng.
Finansrådet bemærker endvidere, at det
i lovforslaget er uomtalt, hvornår det
må anses for ”sandsynligt”, at et brud
på beskyttelsen af personoplysninger
”kan skade” beskyttelsen af oplysninger
eller vedkommendes privatliv. Finans-
rådet bemærker, at en ensartet admini-
stration af bestemmelsen kan blive van-
skelig, når denne lægger op til en
skønsmæssig vurdering på flere områ-
der, uden at der er angivet nærmere
retningslinjer herfor.
Finansrådet finder, at persondataloven
bør være den lov, der gælder for alle
forhold vedrørende datasikkerhed. Fi-
nansrådet anser det for uhensigtsmæs-
sigt og unødvendigt at fastsætte regler i
Den foreslåede definition af et
koncernselskab svarer til den in-
ternationale standard. Hvis der
indførtes en bagatelgrænse målt på
intern minimumsomsætning, ville
der være risiko for, at fx penge-
tankselskaber i lavskattelande ikke
ville fremgå af land-for-land-
rapporteringen.
Så længe forordningen ikke er ved-
taget og trådt i kraft, vil en sådan
bestemmelse være nødvendig for,
at dansk ret er i overensstemmelse
med EU-retten - mere specifikt di-
rektiv 2014/107/EU. Såfremt for-
ordningen vedtages og træder i
kraft med indhold, svarende til be-
stemmelsen, kan den foreslåede
regel ophæves.
Hvorvidt det er ”sandsynligt” af-
hænger af, hvilke oplysninger der
er blevet kompromitteret, og hvem
der har fået oplysningerne. Derfor
kan der ikke på forhånd fastsættes
meget detaljerede og præcise ret-
ningslinjer herom i lovforslaget.
På en række punkter går direkti-
vets bestemmelser om underret-
ning videre end persondataloven,
og derfor er de foreslåede regler
nødvendige.
Side 2 af 4
L 46 - 2015-16 - Bilag 2: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1568199_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skattelovgivningen, der er mere byrde-
fulde for pengeinstitutterne end de reg-
ler, der er fastsat i forhold til personda-
taloven.
Finansrådet finder, at den foreslåede
ubetingede forhåndsorientering af kun-
den, om hvad pengeinstituttet efterføl-
gende indberetter til SKAT, er byrde-
fuld og vil være en stor arbejdsopgave
for de enkelte pengeinstitutter.
Finansrådet finder, at forhåndsoriente-
ring om, hvad der agtes indberettet
forekommer som en form for ”anteci-
peret ligning”, idet skatteyderen i dag,
når vedkommende modtager oplysnin-
ger om, hvad der er indberettet, har
mulighed for at henvende sig til penge-
instituttet og få dette til at korrigere
oplysningerne, såfremt de findes urigti-
ge. Finansrådet anfører, at dette er den
sædvanlige procedure, og at den ikke
hidtil har givet SKAT anledning til rets-
sikkerhedsmæssige overvejelser.
Finansrådet understreger, at det af per-
sondatalovens § 29 fremgår, at under-
retning kan undlades, når indberetnin-
gen er fastsat ved lov. I henhold til per-
sondatalovens § 29 er der således ikke
noget krav om underretning, hvorfor
den foreslåede indførsel af ubetinget
underretningspligt synes at være en
overimplementering af direktivet.
De finansielle institutter skal i for-
bindelse med forhåndsorienterin-
gen ikke oplyse om konkrete beløb
m.v., som det finansielle institut
efterfølgende skal indberette til
SKAT. Derimod skal de finansielle
institutter give en række grundlæg-
gende oplysninger, som den, der
indberettes om, har ret til i hen-
hold til persondatalovens § 28 og
29. Hvilke oplysninger, der vil
skulle gives, vil afhænge af modta-
geren. Det kan f.eks. være oplys-
ninger om navn og adresse, konto
og oplysninger på depotniveau,
samt hvor kunden anses for at væ-
re hjemmehørende. Dette kan gø-
res som led i de oplysninger, som
kunden får i forbindelse med kon-
to- eller depotåbninger.
Finansrådets forståelse af bestem-
melsens indhold er derfor for vidt-
gående.
Det fremgår af ordlyden i direkti-
vets bestemmelser, at oplysninger
skal meddeles i alle tilfælde. Det
fremgår af præamblen, at de finan-
sielle institutter kan give oplysnin-
ger til kunderne i overensstemmel-
se med deres almindelige procedu-
rer for kommunikation med kun-
derne i overensstemmelse med na-
tional lovgivning, som de er un-
dergivet.
Som nævnt foreskriver direktivet,
at der i alle tilfælde skal ske under-
Side 3 af 4
L 46 - 2015-16 - Bilag 2: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1568199_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
retning, også selvom kravet om ef-
terfølgende indberetning af beløb
m.v. i øvrigt er fastsat i henhold til
lov. Den foreslåede regel er ude-
lukkende en gengivelse af direkti-
vets bestemmelse og er blot sprog-
ligt tilpasset dansk ret. Der vurde-
res således ikke at være tale om
overimplementering.
Endelig bemærker Finansrådet, at
SKAT i relation til FATCA underret-
ter kunden om, at SKAT giver oplys-
ninger om kundens konti til USA. En
tilsvarende procedure forventes ved-
rørende CRS, hvorfor den foreslåede
underretningsprocedure også som
følge heraf må anses som overflødig.
Direktivets regel går ud på, at un-
derretning skal ske før første ind-
beretning. Formålet er, at kunden
fx kan give det finansielle institut
oplysninger, som viser, at kontoen
ikke er indberetningspligtig. SKAT
kan i sagens natur ikke underrette
kunden, før SKAT har modtaget
en indberetning, og direktivets re-
gel kan derfor ikke opfyldes af
SKAT.
Side 4 af 4