Skatteudvalget 2015-16
L 46 Bilag 2
Offentligt
1568200_0001.png
HØRING
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København
Att.:
[email protected]
Høringssvar vedrørende lov om ændring af skattekontrolloven, ar-
bejdsmarkedsbidragsloven, kildeskatteloven, ligningsloven og pen-
sionsbeskatningsloven - Skatteministeriets j.nr. 15-1342223
Finansrådet har den 18. september 2015 modtaget forslag til lov om æn-
dring af skattekontrolloven, arbejdsmarkedsbidragsloven, kildeskatteloven,
ligningsloven og pensionsbeskatningsloven (Indførelse af land-for-land rap-
portering for store multinationale koncerner, gennemførelse af ændring af
direktivet om administrativt samarbejde på beskatningsområdet og konse-
kvensændringer som følge af ophævelse af rentebeskatningsdirektivet) i
høring og har følgende bemærkninger hertil:
Forslagets § 1, nr. 3
I skattekontrollovens § 3 B foreslås indsat et nyt stk. 10-16. I stk. 15, nr. 3,
defineres et koncernselskab. Finansrådet skal foreslå at kombinere den kon-
soliderede omsætning på 5,6 mia. euro, jf. stk. 10, med en intern mini-
mumsomsætning på fx 1 mio., 5. mio. eller 10 mio. euro, således at der ses
bort fra rent bagatelagtige juridiske enheder, hvorved det erindres, at der jo
også for disse enheder gælder krav om transfer pricing-rapportering.
Forslagets § 1, nr. 4 og 5
Det foreslås at ophæve § 8 X og i § 8 Å indsætte stk. 7 og 8.
I henhold til forslag til nyt stk. 7 skal personer underrettes om brud på sik-
kerheden med hensyn til oplysninger om vedkommende, når det er sand-
synligt, at dette brud kan skade beskyttelsen af personoplysninger om den
pågældende eller vedkommendes privatliv.
Indledningsvis bemærkes, at databeskyttelsesforordningen forventes vedta-
get i marts 2016. Forslagets stk. 7 er meget lig forordningen og dermed
unødvendig i særskilt skattemæssig sammenhæng.
Endvidere bemærkes, at det i lovforslaget er uomtalt, hvornår det må anses
for ”sandsynligt”, at et brud på beskyttelsen af personoplysninger ”kan ska-
de” beskyttelsen af oplysninger eller vedkommendes privatliv. Finansrådet
skal herved bemærke, at en ensartet administration af bestemmelsen kan
blive vanskelig, når denne lægger op til en skønsmæssig vurdering på flere
områder, uden at der er angivet nærmere retningslinjer herfor.
14. oktober 2015
Finanssektorens Hus
Amaliegade 7
1256 København K
Telefon 3370 1000
[email protected]
www.finansraadet.dk
Kontakt Neel Frederikke Grone-
mann
Direkte +45 3370 1063
[email protected]
Journalnr. 115/13
Dok. nr. 543868-v1
L 46 - 2015-16 - Bilag 2: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1568200_0002.png
Det følger endvidere af de specielle bemærkninger, at indførelsen af en un-
derretningspligt ved datasikkerhedsbrud må anses for at være en forbedring
af den registreredes retsstilling, og at en sådan regel vil gå forud for regler-
ne i persondataloven. Dette vil indebære, at det på visse områder som følge
af lex specialis-princippet vil være skattekontrollovens § 8 Å, der finder an-
vendelse, medens det på andre områder vil være persondatalovens regler,
der gælder.
Hertil skal Finansrådet bemærke, at persondataloven bør være den lov, der
gælder for alle forhold vedrørende datasikkerhed. Det forekommer uhen-
sigtsmæssigt og unødvendigt at fastsætte regler i skattelovgivningen, der er
mere byrdefulde for pengeinstitutterne end de regler, der er fastsat i forhold
til persondataloven og skal have forrang for denne. Persondatalovens regler
erstattes i øvrigt i et vist omfang af ovenfor nævnte databeskyttelsesforord-
ning.
Det foreslås endvidere i stk. 8, at indberetningspligtige institutter skal un-
derrette enhver person, hvorom der skal indberettes oplysninger til SKAT.
Kunden skal således modtage en form for forhåndsorientering om, hvilke
oplysninger pengeinstituttet vil indberette til SKAT.
En sådan ubetinget forhåndsorientering af kunden, om hvad pengeinstituttet
efterfølgende indberetter til SKAT, er byrdefuldt og vil være en stor arbejds-
opgave for de enkelte pengeinstitutter.
En forhåndsorientering om, hvad der agtes indberettet forekommer som en
form for ”anteciperet ligning”, idet skatteyderen i dag, når vedkommende
modtager oplysninger om, hvad der er indberettet, har mulighed for at hen-
vende sig til pengeinstituttet og få dette til at korrigere oplysningerne, så-
fremt de findes urigtige. Dette er den sædvanlige procedure og har ikke hid-
til givet SKAT anledning til retssikkerhedsmæssige overvejelser.
I bemærkningerne til lovforslaget fremgår, at underretningspligten i stk. 8
indføres for at imødekomme reglerne om underretningspligt i
DIREKTIV
2014/107/EU.
Af præamblen til direktivet følger af nr. 11, at de indberet-
tende finansielle institutter kan opfylde deres oplysningsforpligtelser over
for individuelle personer, hvorom der skal indberettes, ved at følge de nær-
mere regler for kommunikation, herunder hyppigheden heraf, i deres inter-
ne procedurer i overensstemmelse med deres nationale lovgivning.
Finansrådet skal understrege, at det af persondatalovens § 29 fremgår, at
underretning kan undlades, når indberetningen er fastsat ved lov. I henhold
til persondatalovens § 29 er der således ikke noget krav om underretning,
hvorfor den foreslåede indførsel af ubetinget underretningspligt synes at
være en overimplementering af direktivet.
Side 2
Journalnr. 115/13
Dok. nr. 543868-v1
L 46 - 2015-16 - Bilag 2: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Endelig bemærkes at SKAT i relation til FATCA underretter kunden om, at
SKAT giver oplysninger om kundens konti til USA. En tilsvarende procedure
forventes vedrørende CRS, hvorfor den foreslåede underretningsprocedure
også som følge heraf må anses som overflødig.
Side 3
Journalnr. 115/13
Med venlig hilsen
Dok. nr. 543868-v1
Neel Frederikke Gronemann
Direkte +45 3370 1063
[email protected]