Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
L 47 Bilag 1
Offentligt
Oversigt - Høringssvar
Center for Sund Aldring
Dansk Erhverv
Dansk Sygeplejeråd
Danske Fysioterapeuter
Danske Handicaporganisationer
Danske Regioner
Danske Ældreråd
DemensKoordinatorer i Danmark
Ergoterapeutforeningen
Finn Kamper Jørgensen (pensioneret læge og formand for Seniorrådet i Frederiksborg Kommune)
Frivilligrådet
FSD – Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark
Hjernesagen
KL – Kommunernes Landsforening
National Videnscenter for Demens
Selveje Danmark
SIM – Social- og Indenrigsministeriet
SUFO – Landsforeningen for ansatte i sundhedsfremmende og forebyggende hjemmebesøg
Ældre Sagen
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0002.png
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0003.png
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0004.png
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0005.png
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0006.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
Sendt til [email protected] og [email protected].
2. oktober 2015
Høring over udkast til ændring af Lov om Social Service (Målretning af de forebyg-
gende hjemmebesøg)
Dansk Erhverv arbejder overordnet for en effektiv offentlig sektor, hvor private og selvejende ak-
tører kan tilbyde alternativer til den offentlige opgaveløsning. På velfærdsområdet repræsenterer
Dansk Erhverv bl.a. en lang række medlemmer, der er private leverandører af ydelser som peron-
lig pleje eller praktisk hjælp til hjemmeboende borgere efter servicelovens § 83 samt, i en række
kommuner, rehabilitering efter den ny bestemmelse § 83a.
De foreslåede ændringer afspejler de anbefalinger, som den daværende Hjemmehjælps-
kommission. Dansk Erhverv havde sæde i kommissionen, der afleverede sin rapport i 2013.
Dansk Erhverv har følgende bemærkninger til forslaget
Lovudkastet bidrager således til at imødekomme, at fremtidens gruppe af ældre generelt må for-
ventes dels at have et bedre helbred og dels at være mindre nedslidte i forhold til tidligere genera-
tioner. Parallelt med dette må de kommende generationer af ældre også forventes at have forskel-
lige behov, herunder en stor gruppe af ældre borgere under 75 år, som vil have gavn af forebyg-
gende hjemmebesøg.
Derfor bakker Dansk Erhverv op om den foreslåede målretning af de forebyggende hjemmebesøg.
Dansk Erhverv bakker tilsvarende også op om, at kommunerne med forslaget forpligtes til at be-
skrives de forebyggende hjemmebesøg i de kommunale kvalitetsstandarder. Da dette bidrager til
at tydeliggør myndighedsansvaret og serviceniveauet.
Forslaget skal også ses i forhold til den opsporende og forebyggende indsats i hjemmeplejen, som
også er en central anbefaling i Hjemmehjælpskommissionens rapport (anbefaling nr. 4 i kommis-
sionens rapport). Dansk Erhverv ønsker her, at fremtidige initiativer i forhold til implementering,
udvikling af værktøjer samt kompetenceudvikling af medarbejdere sker i tæt samarbejde med de
private leverandører af hjemmepleje. I dag er det ca. hver tredje borger, der vælger en privat leve-
randør under regler om frit valg.
Med venlig hilsen
Rasmus Larsen Lindblom
Velfærdspolitisk Chefkonsulent
RLL – SAG 2013 -04356
Side 1/1
Dato: 2. oktober 2015
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0007.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
Den 28. september 2015
Ref.: LHV
Sagsnr.: 1509-0009
Dansk Sygeplejeråds høringssvar til Høring vedrørende ændring
af lov om social service (Målretning af de forebyggende hjemme-
besøg)
Dansk Sygeplejeråd
Sankt Annæ Plads 30
DK-1250 København K
Ekspedition:
mandag-torsdag 9.00-16.00
fredag 9.00-15.00
Tlf: +45 33 15 15 55
Fax: +45 33 15 24 55
www.dsr.dk
[email protected]
Overordnet betragtet er Dansk Sygeplejeråd positiv over for lov æn-
dringerne, der ligger i tråd med arbejdet i Hjemmehjælpskommissio-
nen, ligesom det forebyggende hjemmebesøg skal indgå i kommu-
nens kvalitetsstandard.
Fokus på særlig risikogrupper
Det kan være en faglig udfordring at finde de borgere, der udgør sær-
lige risikogrupper i alderen 65 år til 79 år, som skal tilbydes forebyg-
gende hjemmebesøg.
Dansk Sygeplejeråd mener, at der er behov for at udvikle faglige kri-
terier – både sygdomsmæssige og socioøkonomiske – der kan bru-
ges af kommunerne til at finde de borgere, der er i ‘særlige risikogrup-
per’.
Kriterierne bør være defineret inden lov ændringen træder i kraft.
’Tryghedsbesøg’ til alle 75-årige
Det virker fornuftigt fortsat at tilbyde forebyggende hjemmebesøg til
alle de 75 årige borgere, nu hvor aldersgrænsen for det årlige tilbud
er sat op til 80 år, men det fremgår ikke tydeligt hvorfor det skal
hedde et tryghedsbesøg.
Dansk Sygeplejeråd foretrækker at det forebyggende hjemmebesøg
ikke kaldes et nyt navn (Tryghedsbesøg), men fortsat benævnes fore-
byggende hjemmebesøg for ikke at skabe forvirring.
Fleksibel tilrettelæggelse af det forebyggende hjemmebesøg
Dansk Sygeplejeråd finder det til afgørende, at forslaget om fleksibelt
tilrettelæggelse af det forebyggende tilbud, ændres til:
- at kommunerne som udgangspunkt forsøger at få en aftale i
borgerens eget hjem.
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0008.png
Der er evidens for effekten af det forebyggende hjemmebesøg, men
endnu ikke for indsatsen i gruppetilbud.
Det forebyggende hjemmebesøg bør derfor kun foretages uden for
den ældres eget hjem, i de tilfælde hvor den ældre takker nej til et fo-
rebyggende hjemmebesøg i eget hjem. Det er vigtigt at kommunen
går i dialog med den ældre og finder ud af hvorfor den ældre afviser
hjemmebesøget.
Desuden er det oftest de ressourcestærke borgere, der deltager i kol-
lektive møder og måske ikke den målgruppe, der har mest behov.
Kompetenceløft
Fokus på risikogrupper og gruppetilbud betyder, at der vil være behov
for at styrke og tilføre nye kompetencer hos de medarbejdere, der ud-
fører de forebyggende hjemmebesøg og gruppetilbud.
Sundhedsstyrelsens udvikling af efteruddannelsesforløb for medar-
bejdere, der udfører de forebyggende hjemmebesøg bør derfor være
klar inden lov ændringen træder i kraft.
Yderligere kommentarer
Indsatsen målrettet borgere med alkoholrelaterede problemer er kom-
pleks, og kræver flere forskellige tiltag end forebyggende hjemmebe-
søg kan levere.
Med venlig hilsen
Grete Christensen
Formand
Side 2 af 2
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0009.png
Notat
Danske Fysioterapeuter
Til:
Sundheds- og Ældreministeriet, Ældreenheden
Att. Søren Svane Kristensen
Høring vedrørende ændring af regler vedrørende
forebyggende hjemmebesøg.
Danske Fysioterapeuter takker for invitationen til at give høringssvar på æn-
dringen af reglerne vedrørende forebyggende hjemmebesøg. Vi er positive
over for, at besøgene i højere grad målrettes de svageste ældre samt tilrettes,
så de afspejler en differentieret ældrebefolknings behov.
De nye regler vil give et godt afsæt for den kommunale forebyggende indsats
på ældreområdet. Et særligt fokus bør være på, hvordan kommunerne opspo-
rer de ældre, som er i risiko for at få sociale, fysisk eller psykiske problemer.
Skrøbelige og udsatte ældre er mindre tilbøjelige til at tage imod tilbud om fo-
rebyggende hjemmebesøg. Vi vil derfor gerne viderebringe erfaring med, at
det har vist sig effektivt (for at få flere til at takke ja til tilbuddet) hvis brevet til
borgeren indeholdt et billede af den forebyggende medarbejder. Det vil desu-
den øge sikkerheden for borgeren mod tricktyve.
Afsættet for den forebyggende indsats skal være nationale retningslinjer og
evidensbaserede redskaber for at sikre, at opgaven løses ud fra bedste sund-
heds- og socialfaglige viden på tværs af kommuner. Vi er tilfredse med, at de
kommunale kvalitetsstandarder fremover vil omfatte de forebyggende hjem-
mebesøg, om end beskrivelsen af rammerne ikke må blive en barriere for, at
forløbene kan tilpasses individuelt til den enkelte borger og dennes behov.
Vi mener, at kompetencer hos de medarbejdere, som udfører de forebyg-
gende hjemmebesøg, er af afgørende betydning for at opnå høj kvalitet og
helhedsorienterede indsats. I kompetenceudviklingen, som vil følge de æn-
drede regler, bør et særligt fokus være på fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet er
hos ældre grundstenen i at opretholde evnen til at udføre daglige aktiviteter og
beholde funktionel uafhængighed. Ydermere ser vi et potentiale i, at man lo-
kalt styrker samarbejdet mellem de forebyggende medarbejdere og medarbej-
derne i træningsenhederne og sundhedscentrene.
Dato:
30. september 2015
E-mail:
[email protected]
Tlf. direkte:
+45 3341 4659
Med venlig hilsen
Tina Lambrecht, Formand
1/1
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0010.png
Til Sundheds- og Ældreministeriet
Att.: Søren Svane Kristensen
E-mail:
[email protected]
og
[email protected]
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
Fax: +45 3675 1403
[email protected]
www.handicap.dk
Taastrup, den 22. september 2015
Sag 16-2015-00584 – Dok. 208264/mmh_dh
Danske Handicaporganisationers (DH) høringssvar til lov om
ændring af lov om social service (målretning af forebyggende
hjemmebesøg)
Danske Handicaporganisationer (DH) vil gerne takke for muligheden for at komme med
bemærkninger til høring om målretning af forebyggende hjemmebesøg. DH har følgende
bemærkninger.
Større fokus på sundhed ift. risikogruppen
DH mener, at det er en god idé at målrette de forebyggende hjemmebesøg med et særligt
fokus på borgere mellem 65 år og 79 år, som er i særlig risiko for at få sociale, psykiske
eller fysiske problemer.
I § 79 stk. 3 om tilbud til borgere i særlig risikogruppe fremgår det, at tilbuddet gives ”med
henblik på at skabe tryghed og trivsel, yde råd og vejledning om aktiviteter og
støttemuligheder.”
DH foreslår, at de forebyggende hjemmebesøg kommer til at indeholde et målrettet
sundhedselement. Fx ved vi, at risikoen for at få en blodprop eller blødning i hjernen stiger
med alderen og dermed risikoen for apopleksi. 60 % af borgere, der rammes af apopleksi, er
over 60 år. Der kan også være tale om at opdage osteoporose tidligt i forløbet eller se
symptomerne på epilepsi, hvor der er 1.000 nye tilfælde årligt alene blandt personer over 65
år. De tidlige forsøg med forebyggende hjemmebesøg i Rødovre Kommune, hvor
sundhedsfagligt personale var en del af indsatsen, gav positive resultater. DH mener derfor,
at det bør fremgå af § 79 stk. 3., at sigtet også er sundhedsfremmende forebyggelse.
DH mener, at det vil være gavnligt med lidt flere eksempler i lovens bemærkninger på,
hvordan mennesker med handicap kan være i en særlig risikogruppe. Fx kan eksemplet med
DH’s medlemsorganisationer: ADHD-foreningen • Astma-Allergi Danmark • Danmarks Bløderforening • Danmarks Lungeforening • Danmarks Psoriasis Forening • Dansk Blindesamfund •
Danske Døvblindes Fællesrepræsentation • Dansk Epilepsiforening • Dansk Fibromyalgi-Forening • Dansk Handicap Forbund • Dansk Landsforening for Laryngectomerede - Strubeløse •
1
Danske Døves Landsforbund • Diabetesforeningen • Stammeforeningen i Danmark • Gigtforeningen • Hjernesagen • Hjerneskadeforeningen • Høreforeningen • Landsforeningen Autisme
• Landsforeningen LEV • Landsforeningen Sind • Landsforeningen til Bekæmpelse af Cystisk Fibrose • LungePatient.dk • Muskelsvindfonden • Nyreforeningen • Ordblinde/
Dysleksiforeningen i Danmark • Osteoporoseforeningen • Parkinsonforeningen • PTU - Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede • Sammenslutningen af Unge Med
Handicap • Scleroseforeningen • Spastikerforeningen • Stomiforeningen COPA
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
sansetab uddybes med en præcisering af, at det anslås, at der er 10.-15.000 døvblinde/syns-
og hørehæmmede ældre, som bl.a. er i risiko for isolation og fysiske skader ved faldtraumer.
Viden om handicap skal inddrages i vejledning og efteruddannelse
Det er ligeledes vigtigt, at der i Sundhedsstyrelsens vejledning om redskaber til opsporing af
ældre med behov for et forebyggende hjemmebesøg medtages et handicapperspektiv, da
bl.a. ovennævnte gruppe ofte opfanges ved de forebyggende hjemmebesøg.
Herudover er det nødvendigt at inddrage viden om handicap i det efteruddannelsesforløb,
der skal udvikles til medarbejdere, som udfører forebyggende hjemmebesøg jf. ovenstående.
Handicaporganisationerne stiller gerne deres viden til rådighed i den forbindelse.
DH kan ikke ud fra forslaget se, hvordan forslaget om udvikling af efteruddannelse
finansieres. Det fremgår, at lovforslaget er udgiftsneutralt, men det er ikke muligt at se, hvor
stor man regner med, at risikogruppen er, og om efteruddannelsen forventes at blive betalt
inden for rammen. DH kan derfor ikke vurdere, om det er en realistisk økonomisk vurdering
for målretningen af de forebyggende hjemmebesøg, at den er udgiftsneutral.
Kollektive arrangementer
DH finder, at formuleringerne omkring de kollektive tilbud er uklar. DH kan være
bekymrede for, at kommunernes kvalitetsstandarder på området primært vil komme til at
omhandle forebyggende kollektive arrangementer. Kollektive tilbud kan være godt for
nogle, men da vi ikke kender meget til begrundelsen for, hvorfor 75 % af de ældre takker
nej, er det ikke sikkert, at kollektive tilbud er den rette løsning.
DH foreslår, at det kollektive arrangement alene beskrives som et supplement, og at
kommunalbestyrelsen ved invitationen til et kollektivt arrangement gør opmærksom på, at
det er et frit valg for borgeren, om man ønsker at deltage i det kollektive arrangement, og at
det ikke ændrer på muligheden for et individuelt hjemmebesøg.
DH mener, at der skal stilles krav til, at eventuelle kollektive forebyggelsestilbud skal være
tilgængelige. Personer med handicap skal ikke udelukkes fra at deltage i kollektive tilbud,
såfremt de ønsker dette frem for et individuelt tilbud.
Ændring af kommunalt serviceniveau må ikke sænke faglighed
Der er ikke i lovforslaget taget stilling til kommunernes nuværende brug af
kvalitetsstandarder og de løbende ændring af serviceniveauerne for bl.a. hjemmehjælp. DH
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0012.png
savner derfor nogle retningslinjer for de kompetencer, der skal være til stede i kommunerne,
samt eksempler på organisering for at kunne lave den risikovurdering, som lovforslaget
ligger op til. DH mener, på baggrund af DH’s øvrige erfaringer med kommunale
kvalitetsstandarder, at der er behov for overordnede retningslinjer i lovgivningen for at sikre
en minimum af kvalitet i de forebyggende hjemmebesøg på landsplan.
DH foreslår, at lovændringerne følges op af en evaluering af omlægningens virkning fx efter
2 år, herunder om borgere i risikogruppen får og modtager tilbuddet.
Med venlig hilsen
Thorkild Olesen
formand
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0013.png
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0014.png
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0015.png
Til Sundheds- og Ældreministeriet
Ministeriets sagsnr. 1504756
Att: Søren Svane Kristensen
Vanløse, d. 20. oktober 2015
Høring over udkast til ændring af servicelovens regler om forebyggende
hjemmebesøg
DANSKE ÆLDRERÅD takker for muligheden for at afgive høringssvar til ovennævnte lovforslag.
Indledningsvis gøres opmærksom på, at DANSKE ÆLDRERÅD tilslutter sig lovforslagets ønske
om at hæve den generelle aldersgrænse fra 75 til 80 år for forebyggende hjemmebesøg, idet
hensigten er, at målrette hjemmebesøg til ældre med særlig risiko for uopdagede fysiske eller
psykiske problemer eller særligt vanskelige livssituationer.
DANSKE ÆLDRERÅD bifalder varmt, at kommunens praktiske tilrettelæggelse af forebyggende
hjemmebesøg årligt vurderes og besluttes i kommunens kvalitetsstandard, der vedtages efter en
forudgående høring af det kommunale ældreråd. Det er væsentligt at indsatsen - og særligt den
fleksible tilrettelæggelse af hjemmebesøgene – fastlægges med respekt for lokale vaner og
kulturer for at nå ud til målgruppen. Ældrerådene ønsker at bidrage positivt til at tilbuddet opnår de
bedste forudsætninger for at nå kommunens ældre i risikogrupperne.
I den forbindelse foreslår DANSKE ÆLDRERÅD, at ministeren gennemfører en evaluering af
virkningen af lovændringerne om ca. 2 år, får at finde ud af, hvor mange flere ældre, der tager
imod tilbud om forebyggende hjemmebesøg end i dag.
DANSKE ÆLDRERÅD er bekendt med høringssvaret fra SUFO – foreningen af forebyggende
medarbejdere, og tilslutter sig foreningens bemærkninger og overvejelser.
Med venlig hilsen
Bent Rasmussen
Formand
DANSKE ÆLDRERÅD
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0016.png
31. september 2015
Att. Sundheds- og Ældreministeriet, Ældreenheden
Ministeriets sagsnr. 1504756
Høringssvar – høring over udkast til ændring af regler vedrørende forebyggende
hjemmebesøg
DemensKoordinatorer i DanmarK (DKDK) takker for muligheden for at afgive høringssvar
på ovennævnte.
DKDK er alt overvejende positive ift. lovforslaget, men ønsker dog at komme med
følgende bemærkninger:
DKDK kan bifalde at aldersgrænsen hæves fra 75 til 80 for de årlige forebyggende
hjemmebesøg i og med vi i dag bliver ældre inden vi svækkes af alder. Dette betyder også
at forebyggende hjemmebesøg for mange kan udsættes til 80 år.
For ældre mellem 65 og 79 som er i særlig risiko for at få sociale, psykiske eller fysiske
problemer eller som på en anden måde er i en vanskelig livssituation, er metoden
kollektive arrangementer og andre tiltag
til opsporing af demenssygdomme bekymrende.
Denne gruppe af borgere er ofte "usynlige" i lokalsamfundet, og bruger ikke lokale tilbud
som idræts foreninger, kirker og aftenskoler. Det er kendt, at en begyndende
demenssygdom for mange borgere i denne gruppe først opdages når naboen reagere på
en uhensigtsmæssig forandring i adfærd. Iflg. grundloven §71 er selvbestemmelsesretten
ukrænkelig, dette vanskelig gør også lægens mulighed for indberetning til kommunal
myndighed, hvis borgeres ikke giver sit samtykke hertil.
DKDK er derfor af den opfattelse, at besøg til borgere i risiko for en begyndende demens
være en individuel kontakt og ikke kan erstattes af andre tiltag. DKDK så derfor gerne at
for ældre i alderen 65+ som er i en risikogruppe,
forpligtes kommunen til at tilbyde et
behovsbestemt
hjemmebesøg.
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
Lovteksten åbner op for, at kommunen kan tilrettelægge tilbuddet, som kommunen lokalt
finder det mest hensigtsmæssigt.
”Kommunen kan f.eks. tilbyde et eller flere kollektive
arrangementer, som kan erstatte det forebyggende besøg i borgerens hjem.
DKDK ved,
at hvis kollektive arrangementer erstatter forebyggende hjemmebesøg i
borgerens hjem kan det indebære at mennesker med en begyndende demens ikke
opspores af den forebyggende medarbejder.
DKDK er derfor af den holdning, at kommunerne ikke bør kunne erstatte et forebyggende
besøg med et kollektivt arrangementer, hvor borgeren betegnes som i risikogruppe for
begyndende demenssygdom.
DKDK foreslår desuden ministeriet, at overveje at erstatte den nye formulering for 75-årige
til 1. forebyggende hjemmebesøg, for ikke at skabe forvirring med endnu et begreb:
tryghedsbesøg.
DKDK bifalder, at hjemmebesøgene skrives ind i de kommunale kvalitetsstandarder, så
der på denne måde årligt gøres status på indsatsen.
DKDK er positiv overfor forslagets fokus på et efteruddannelsesforløb og ønsker en
nærmere beskrivelse af metode og økonomi i forhold til udgifter til uddannelse. Herunder
om viden om opsporing af begyndende demens indgår i efteruddannelsesplanen
DKDK er bekendt med høringssvar fra SUFO – foreningen for forebyggende medarbejdere
og kan tilslutte sig deres overordnede bekymringer og betragtninger.
På vegne af bestyrelsen i DKDK
Marianne Lundsgaard
Faglig sekretær
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0018.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Holberggade 6
1057 København K
[email protected]
[email protected]
Ergoterapeutforeningen
Nørre Voldgade 90
DK-1358 København K
Tlf: +45 88 82 62 70
Fax: +45 33 41 47 10
cvr nr. 19 12 11 19
etf.dk
Den 2. oktober 2015
Side 1 af 2
Ref.: nbl
E-mail: [email protected]
Direkte tlf.: 53 36 49 23
Høringssvar vedr. ændring af Lov om Social Service (Målretning af de
forebyggende hjemmebesøg)
Sundheds- og Ældreministeriet har den 4. september sendt udkast til ændring
af regler vedrørende forebyggende hjemmebesøg i høring. Lovforslaget lægger
op til, at de forebyggende hjemmebesøg i større omfang målrettes de svageste
ældre samtidig med at den generelle forebyggende indsats opretholdes. Den
foreslåede model for de forebyggende hjemmebesøg indeholder følgende
elementer:
Forhøjelse af aldersgrænsen for obligatoriske årlige tilbud fra 75 år til 80 år.
Forebyggende hjemmebesøg til særlige risikogrupper i alderen 65 år til 79
år.
”Tryghedsbesøg” til alle 75-årige.
Forebyggende hjemmebesøg skal indgå i den enkelte kommunens
kvalitetsstandard.
Fleksibel tilrettelæggelse af tilbuddet f.eks. planlægge besøg uden for den
ældres hjem.
Ergoterapeutforeningen har følgende kommentarer til lovforslaget:
Ergoterapeutforeningen mener, at det er glædeligt, at de forebyggende
hjemmebesøg fastholdes som lovkrav. Da forebyggende hjemmebesøg er med
til at vedligeholde ældre mennesker som aktive og selvhjulpne i hverdagen,
ligesom behovet for hjemmehjælp og plejehjem mindskes ved målrettede
gentagne besøg.
Ergoterapeutforeningen har dog en bekymring over, at aldersgrænsen for
tilbagevendende årlige tilbud om forebyggende hjemmebesøg foreslås forhøjet
fra 75 til 80 år. Man kan frygte, at kommunerne vil benytte en eventuel ændring
af lovgivningen til at reducere antallet af tilbud om forebyggende hjemmebesøg
generelt. Dette vil være betænkeligt, da der er kommet meget godt ud af
arbejdet med de forebyggende hjemmebesøg, og evidensen for arbejdet er
overbevisende.
Ergoterapeutforeningen finder det positivt, at der indføres forebyggende
hjemmebesøg til særlige risikogrupper i alderen 65-79 år. For der er ingen tvivl
om, at blandt andet mennesker med kroniske lidelser, ensomhed, stress,
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0019.png
depression og kronisk psykisk sygdom kan have gavn af forebyggende
hjemmebesøg, før de er fyldt 75 år. Det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, at det i højere grad skal være borgernes samlede ressourcer og
risiko for tab af funktionsevne, der er af betydning for, om borgeren vil blive
tilbudt et forebyggende hjemmebesøg, og at Sundhedsstyrelsen vil udarbejde
en vejledning med redskaber til opsporing af ældre med behov for et
forebyggende hjemmebesøg. Ergoterapeutforeningen foreslår, at der udvikles
faglige kriterier til vurdering af, hvilke borgere i alderen 65-79 år der skal have
forebyggende hjemmebesøg, og Ergoterapeutforeningen opfordrer til, at
ministeret inddrager viden fra relevante faggrupper – herunder ergoterapeuter.
Der er god belæg for at sige, at de forebyggende hjemmebesøg har betydning
for ældre menneskers magt over hverdagen. Tidlig indsats og vejledning, der
udøves af medarbejdere med specialiseret faglig viden, er også effektiv for at
kunne forebygge. Her er de forebyggende hjemmebesøg en af de få metoder,
man har for alle ældre. Derfor støtter Ergoterapeutforeningen op om, at alle
75-årige fortsat skal tilbydes et forebyggende hjemmebesøg, der bl.a. skal
bruges til afklaring af behovet for fremtidige besøg og identificere borgere med
særlig behov for en forebyggende indsats. Ligesom Ergoterapeutforeningen
støtter, at alle kommuner skal beskrive deres indsats i forhold til de
forebyggende hjemmebesøg i deres kvalitetsstandarder, og at det her skal
beskrives, hvordan kommunerne vil målrette og tilrettelægge indsatsen i forhold
til de særlige risikogrupper.
Ergoterapeutforeningen støtter ligeledes, at der bliver mulighed for en fleksibel
tilrettelæggelse af tilbuddet, og at det i den forbindelse bliver muligt for
kommunerne at tilbyde et eller flere kollektive arrangementer, der kan erstatte
det forebyggende besøg i borgerens hjem for de borgere, der ikke ønsker at få
et besøg hjemme. De forebyggende hjemmebesøg skal bedst muligt nå de
relevante målgrupper, men det skal også understreges, at der er faglige
argumenter for at komme i den ældres hjem, dels for at kunne etablere en mere
fortrolig relation til den enkelte, og dels for at kunne foretage en
helhedsorienteret vurdering af den ældres hverdagsliv. Kollektive
arrangementer kan og skal derfor ikke erstatte besøg hos den enkelte.
Venlig hilsen
Gunner Gamborg
Formand, Ergoterapeutforeningen
2/2
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0020.png
Finn Kamper-Jørgensen
Toeltvej 37 3050 Humlebæk DK Danmark
Telefon: (+45) 49 19 11 88 Mobil (+45) 22 44 15 75
Mail: [email protected]
23. september 2015
Høringssvar vedr.
Regler vedr. forebyggende hjemmebesøg til ældre
Att Sundheds- og Ældreministeriet
Dette høringssvar argumenterer for
1. at der er behov for en vidensopbygningsfase før ministeriet melder nye rammebetingelser ud for
kommunernes arbejde på dette område. 75 % af ældrebefolkningen siger i dag nej tak til besøg –
mulige nye risikokriterier er ikke tilstrækkeligt belyst
2. at man her og nu flytter loven over i Sundhedslovens afsnit 9 kapitel 34 om kommunalbestyrelsens
ansvar og kommunale ydelser – eller hvis dette rent pragmatisk ikke kan lade sig gøre her og nu
3. Varsler i lovbemærkningerne, at det er hensigten at nyskrive én eller flere paragraffer i
Sundhedslovens afsnit 9 under betegnelsen: Ældrebefolkningen. Her kunne man samle
kommunalbestyrelsens ansvar for forebyggende hjemmebesøg, ældre medicinske patienter,
omsorgstandpleje, genoptræning mv
4. at ministeriets ledelse udvirker minister accept på at samtænke ældre og sundhed og lade dette få
indflydelse på sigt på, hvad der står i sundhedloven, jf. bl.a. ovenfor
vedr. 1. Behov for vidensopbygningsfase
Jeg finder det uacceptabelt, at man uden en vidensopbygningsfase vil melde ud til landets kommuner om
den påtænkte nye ordning. Rent pragmatisk er man formentlig bundet af forligspartiernes april 2015 aftale
om nyorientering – men det forhindrer vel ikke et ministerium i at lægge nøgne fakta på bordet om
ordningen og befolkningsforhold og tænke sig ekstra grundigt om – og eventuelt lade dette komme til
udtryk i lovbemærkningerne.
Omkring 75 % af ældre takker i dag nej til det kommunale tilbud om forebyggende hjemmebesøg. Hvorfor?
Jeg har ringet land og rige rundt for at få svaret. Ingen kan give mig et ordentligt og veldokumenteret svar.
Der findes nogle steder fornuftige kortlægninger af ja-sigernes forhold.
Hvis 75% af gravide takkede nej til forbyggende jordemoderundersøgelse og lægeundersøgelse er jeg sikker
på, at der ville opstå et ramaskrig: Der er noget galt med ordningen. Og tilsvarende hvis 75% af
børnefamilierne takkede nej til sundhedsplejerskens besøg og til de forebyggende børneundersøgelser hos
læge. Og så ville man iværksætte vidensopbygning. Men på ældreområdet lader man stå til, selv om loven
har været i kraft i omkring 20 år.
Jeg har genlæst hjemmehjælpskommissionens betænkning, som ligger bag forligspartierne dokument. Man
beskæftiger sig her meget med begrebet funktionsvene – og det er bestemt relevant. Og
ældrebefolkningens funktionsevne er noget forbedret igennem de senere år. Man beskæftiger sig meget
lidt med ældrebefolkningens sundheds- og sygdomsforhold – og det kan man vel ikke bebrejde en
kommission, der skal se på en praktisk foranstaltning som hjemmehjælp – men er gået langt videre også i
sine anbefalinger.
Jeg vedlægger en tabel fra den nylige kortlægning af Region Hovedstadens sundhedsprofil – en
viderebearbejdning af den nationale, regionale og kommunale Sundhedsprofil 2013.
Det fremgår, at 75 % af ældrebefolkningen lever dagliglivet med en kronisk sygdom – lidt over 20 % har 3
eller flere kroniske sygdomme. Sygdomsbyrden i ældrebefolkningen er derfor meget tung.
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0021.png
Finn Kamper-Jørgensen
Toeltvej 37 3050 Humlebæk DK Danmark
Telefon: (+45) 49 19 11 88 Mobil (+45) 22 44 15 75
Mail: [email protected]
Da ældre medicinske patienter vejer ressourcemæssigt og indsatsmæssigt meget tungt i det opslittede
danske sundhedsvæsen – (regionens sygehuse, - kommunens forebyggelse, genoptræning,
rehabilitering,pleje - almen lægepraksis) – er der tidligere udarbejdet nationale handlingsplaner for ældre
medicinske patienter. Og der er meldt ud gennem samordningsinstrumentet: Sundhedsaftaler. Det er min
erfaring, at tænkningen på dette område stort set ikke er samordnet med tænkningen vedr forebyggende
hjemmebesøg – nogle steder dog heldigvis begyndende.
Vi har altså to seperate ordninger kørende parallelt – og mangler viden om, hvordan dette eventuelt kunne
ses i et samordningsperspektiv. Begrundelsen er uden tvivl, at det er Ministeriet for Sundhed, der har stået
for de sundhedsmæssige overvejelser og udmeldinger, mens Socialministeriet har stået for ordningen med
forebyggende hjemmebesøg jf i øvrigt senere.
Indsatserne med den tiltagende mængde kurser, som udvikles for specifikke sygdomme og kronisk sygdom
for at kunne leve et godt liv med sygdom, er heller ikke indtænkt og kortlagt. Der er fx kurser om et godt liv
med kræft, med diabetes, med gigt, med KOL – sygdomme som er meget hyppige og livsindskrænkende for
ældre. Derfor skal ældre oplyses om de lokale og regionale tilbud. Nogle steder samarbejder kommuner –
andre steder er det et rent regionalt tilbud. Det kører vidtgående isoleret fra tænkningen om forebyggende
hjemmesøg.
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0022.png
Finn Kamper-Jørgensen
Toeltvej 37 3050 Humlebæk DK Danmark
Telefon: (+45) 49 19 11 88 Mobil (+45) 22 44 15 75
Mail: [email protected]
Med baggrund i den manglende viden har jeg som formand for det af kommunalbestyrelsen i Fredensborg
Kommune etablerede forebyggelsesråd vedr. ældrebefolkningen – vist nok Danmark eneste sådanne råd –
sagt: Vi har behov her og nu for en vidensopbygningsfase. Kommunen har tilsluttet sig dette, og Statens
Institut for Folkesundhed vil gennemføre de relevante analyser. Der er søgt Trygfonden om begrænsede
midler, fordi kommunen resp institut ikke har den fornødne økonomi til denne vidensopbygningsfase. Jeg
tilstræber at arbejdet er færdigt primo 2016 – men det afhænger af finansieringstilsagn
Det jeg vil have svar på er følgende:
- hvorfor siger 25 % ja – 75 % nej. Svaret gives gennem en stikprøve spørgeskemaundersøgelse til ja
resp. nej sigerne 2014 i kommunen – suppleret med CPR baseret koblede data fra sundhedsregistre
og socio-økonomiske registre (præsenteres som anonym statistik)
- hvilke risikokriterier kan udledes af det ovenfor anførte
- hvilke risikokriterier (især for aldersgruppen 65-79 år) kan udledes af en genanalyse af den
nationale Sundhedsprofil 2013 spørgeskemaundersøgelse suppleret med registerdata. Hvordan
oversættes statistisk risiko i dette til praktisk kommunale kriterier for ”fremfinding”, opsporing,
indsats?
-
Det er min vurdering, at de lovbemærkninger, der til sin tid når frem til Folketinget bør indeholde
information om, at det foreliggende vidensgrundlag er ret så beskedent – for nu at sige det mildt.
Jeg synes også, at lovbemærkninger skal opfordre til et kommende antal år med forsøgs- og
udviklingsarbejde – gerne i regi af KLs center for praktisk forebyggelse, som jo har fået en
forlængelsesbevilling fra ministeriet. Her kunne man sammensvejse nogle kommuner og opbygge forsøg,
der også evalueres.
Jeg ser også behov for at kortlægge kvalifikationerne for de personer, der er ansat i ordningen med
forebyggende hjemmebesøg. Vi har formaliserede uddannelseskrav til at fungere som sundhedsplejerske
for børnefamilier – men så vidt jeg ved ingen formaliserede krav til at fungere som
”ældresundhedsplejerske/forebygger”
Ad 2. Flytte loven over i Sundhedsloven
Rødovre-undersøgelsen, som i sin tid lå bag, at vi overhovedet fik en lov på dette område, havde et
sundhedsmæssigt udgangspunkt – og med et vigtigt socialt perspektiv. Jeg betragter det som et tilfælde, at
det vist var en engageret socialminister, der i sin tid fik udvirket en lov inden for sociallovgivningen.
Loven har tidligere holdt flyttedag rent lovmæssigt. Så hvorfor holde fast i det eksisterende nu?
Sundhedslovens afsnit IX handler om kommunale sundhedsydelser og indledes med § 119.
§ 119.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for ved varetagelsen af kommunens opgaver i forhold til
borgerne at skabe rammer for en sund levevis.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen etablerer forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgerne.
Siden Verdensorganisaitionen WHO for vel 20-25 år siden anbefalede alverdens regeringer at tænke
sundhed ud fra et udvidet sundhedsbegreb, har man i Danmark vidtgående accepteret at tænke sundhed
efter følgende mål:
Et længere liv
Et sundere liv (med mindsket sygelighed og dødelighed)
Et rigere liv med god livskvalitet
Lighed i sundhed
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0023.png
Finn Kamper-Jørgensen
Toeltvej 37 3050 Humlebæk DK Danmark
Telefon: (+45) 49 19 11 88 Mobil (+45) 22 44 15 75
Mail: [email protected]
I Danmark har vi vidtgående opslittet vor lovgivning i en sociallovgivning og en sundhedslovgivning – dog
førte kommunalreformen til ændret sundhedlov med opstilling af to forebyggelsesbegreber:
-
Befolkningsorientret forebyggelse:
hold raske mennesker raske
-
Patientorienteret forebyggelse:
sørg for at skabe betingelser for god funktionsevne, et godt restliv
med sygdom (her er der overlapning til rehabiliteringsbegreber i sociallovgivning)
-
Jeg finder det på dette grundlag helt relevant, - når man nu har muligheden for det i et nydannet
ministerium – at betone såvel sundhedsopgaven som socialopgaven, frigøre tænkningen fra
hjemmehjælpkommissionens ret så snærende bånd og løfte det over i afsnit IX i Sundhedsloven, der jo
indledes med den citerede § 119.
Jeg ser i øvrigt gerne, at dette kombineres med nyskrevne paragraffer, der handler om ældrebefolkningen jf
senere.
Det er min vurdering at vi godt kan undvære dele af stk 3 i den påtænkte lov ….”Tilbud gives med henblik
på…støttemuligheder”, hvis der i øvrigt skrives statslige ramme-retningslinier for indsatsen samtænkt med
anden social lovgivning og sundhedslovgivning.
Ad 3: Evt. varsle nyskrivning af et ældreafsnit i sundhedsloven i afsnit IX eller et andet sted i loven
Fra mange års professionel virksomhed i Danmark og internationalt har jeg erfaret, at vor opsplitning
centralt i et Socialministerium resp. Sundhedsministerium - med tilsvarende styrelses opsplitning - har ført
til mange mærkelige konstruktioner, som man fx ikke kender i Finland og Sverige, som ikke har denne
opsplitning. Jeg har erfaret andeledes mindre revir-tænkende forslag og indsatser i disse lande bl.a.
gennem 10 års bestyrelses medlemskab i et særligt organ i den svenske socialstyrelse og i nogle finske
bestyrelser.
For at eksemplificere: Fra mit i dag praktiske arbejde i en kommune har jeg svært ved at forstå at vi i vor
kommune har opsplittet træning/genoptræning i hele 3 Kommunalbestyrelses vedtagne, separate
kvalitetsstandarder – forebyggende træning/selvtræning – genoptræning § 140 – genoptræning § 86 og
desuden forebyggende hjemmebesøg. Baggrunden er forskellige loves paragraffer, der ikke er samordnede.
Borgerne har svært ved at forstå denne opsplitning- og det er heller ikke nemt i administrationer og blandt
fagpersonale.
Tilsvarende i dag er de forebyggende hjemmebesøg ikke samordnet med fx indsats vedr ældre medicinske
patienter, rehablitering efter sygdom, træning mv
Det er min vurdering, at der vil være sundhedsøkonomiske og indsatsmæssige effektiviseringsmuligheder
ved at samtænke de forskekllige nu separate indsatser
Det er min vurdering, at en støvsugning i sundhedslov og sociallove af ældrerelevant indsats vil kunne
samordnes til et nyt meningsfuldt afsnit om kommunalbestyrelens indsats i relation til ældre.
Jeg ved godt, at man i et nyt ministerium ikke sådan lige farer ud med alt for revolutionerende tanker – sad
selv i Sundhedsministeriets koncernledelse, da man sammenlagde Indenrigs- og sundhedsområdet under
Lars Løkke Rsmussen bl.a. med henblik på en kommunalreform
Men man kunne måske på sigt – og i lovbemærkningerne varsle, at det vil være OK at flytte loven ind i et
nyt, sammenskrevet ældreafsnit i sundhedsloven.
Ad 4. Skaffe ministeraccept for ældreafsnit i sundhedslov
Jeg har selv serviceret 12 ministre og ved, at en række ting skal på en ministers bord for at blive accepteret.
Jeg vil foreslå, at ministeriets ledelse med sundheds- og ældreministeren drøfter muligheden for at
indtænke ældre meget mere i sundhedsloven med henblik på måske mere omfattende ændringer,
herunder indplaceringen af forebyggende hjemmebesøg.
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0024.png
Finn Kamper-Jørgensen
Toeltvej 37 3050 Humlebæk DK Danmark
Telefon: (+45) 49 19 11 88 Mobil (+45) 22 44 15 75
Mail: [email protected]
Som jeg ser det fra lang tids professionelt virke – og de seneste mange år i ældreområdet som rådgiver for
en kommunalbestyrelse – kan man skabe meget bedre sammenhæng i ældretænkning og –indsats med det
nye ministerium og den nye minister. Jeg ser den forestående handlingsplan om demens og kulegravningen
af fremtiden for det nære sundhedsvæsen mv som eksempler på mulighederne.
Hvorfor et indiviuelt høringssvar?
Jeg har ikke anset det for tidsmæssigt realistisk at afgive et høringssvar som et formelt kommunalpolitisk
vedtaget dokument – høringsfristen har været for kort. Derfor har jeg svaret individuelt
Mit erfaringsgrundlag:
Pensioneret læge
Formand for Seniorrådet i Fredensborg Kommune
Formand for det af Kommunalbestyrelsen nedsatte Forebyggelsesråd for Ældrebefolkningen
30 år leder af Statens Institut for Folkesundhed
20 år medlem af Sundhedsministeriets koncernledelse
I min ungdom overlæge i Sundhedsstyrelsen med ansvar for primær sundhedsjeneste
Har introduceret sundhedsøkonomi i Danmark med en ph.d. afhandling
Venlig hilsen
Finn Kamper-Jørgensen
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0025.png
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 Kbh. K
(fremsendes pr. mail)
København den 15. oktober 2015
Frivilligrådets høringssvar vedr. Lovforslag om ændring af reglerne vedrørende forebyg-
gende hjemmebesøg: Målretning af de forebyggende hjemmebesøg
Frivilligrådet har modtaget høring over udkast til lovforslag om ændring af reglerne for fore-
byggende hjemmebesøg og takker for muligheden for at afgive svar efter høringsfristens ud-
løb.
Udkastet til lovforslaget indebærer, at aldersgrænsen for tilbud om årlige forebyggende
hjemmebesøg rykkes fra 75 år til 80 år, og at ældre i særlige risikogrupper fra 65 år skal have
tilbud om et forebyggende hjemmebesøg, hvilket indføres som en behovsbestemt kommu-
nal forpligtelse. Der skal her gives opmærksomhed på ændringer i borgerens generelle livssi-
tuation eller pludselig fysisk og psykisk belastning. Alle borgere skal have et tilbud om et fo-
rebyggende hjemmebesøg, når de fylder 75 år. Samtidig bliver der åbnet for fleksibel tilret-
telæggelse af tilbuddet, så kommuner fx kan tilbyde et eller flere kollektive arrangementer i
stedet for forebyggende besøg i borgerens hjem.
Frivilligrådet hilser forslaget til ændringen velkommen, jævnfør bemærkningernes henvis-
ning til det stadig mere differentierede ældrebillede, som allerede i sig selv bør medføre et
mere differentieret tilbud. Frivilligrådet tilslutter sig særlig, at der åbnes mulighed for at til-
rettelægge tilbuddet mere fleksibelt og samtænke med andre forebyggende tiltag, således
for eksempel ved kollektive arrangementer. Vi vil i den sammenhæng gerne pege på de mu-
ligheder, der ligger i at inddrage ressourcer fra det lokale foreningsliv og øvrige civilsamfund
i tilrettelæggelsen af sådanne kollektive tilbud med henblik på at understøtte og styrke rela-
tionsdannelse og deltagelse i aktiviteter uden for eget hjem.
Frivilligrådet foreslår derfor, at det i bemærkningerne til forslagets §1 nr. 5 specifikt omtales,
at kommunen kan overveje inddragelse af foreningsliv og andre aktører i civilsamfundet i
tilrettelæggelse og afholdelse af kollektive arrangementer til erstatning for individuelle
hjemmebesøg.
P.v.a. Frivilligrådet
Vibe Klarup Voetmann
Formand
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0026.png
Til Sundheds- og Ældreministeriet
29. oktober 2015
Høringssvar vedr. udkast til ændring af regler vedrørende forebyggende hjemmebesøg
Foreningen af social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer melder positivt tilbage vedr. ændring af regler vedr.
forebyggende hjemmebesøg i forhold til forhøjelse af aldersgrænse og en mulighed for at tilbyde besøg til
særlige risikogrupper samt at kunne tilrettelægge tilbud mere fleksibelt.
Vi er meget enige i ændring af aldersgrænsen fra 75 år til 80 år og kan tilkendegive, at der fra praksis opleves
samme konklusion, som evidensen viser.
At der hermed frigives ressourcer til at tilbyde borgere i særlige risikogrupper i aldersgruppen 65-79 år et besøg,
ser vi som en stor fordel i udvidelsen af den forebyggende indsats.
Vi ser dog en udfordring i at identificere borgere med særlige risici,og det vil fordre en del opsøgende arbejde
hos andre forvaltninger, borgergrupper, almen praksis med videre. Vi imødeser derfor med forventning et
efteruddannelsestilbud samt redskaber til at identificere disse borgere.
Vedr. bemærkninger til § 1 nr. 1 vil vi gerne gøre opmærksom på, at det sundhedsfremmende aspekt med
mestring af livet mangles, idet oplægget er meget problemorienteret.
Vedr. nr. 3 vil vi gerne tilføje, at ændringen i loven også giver mulighed for at inddrage netværket og tilgodese
borgere i yderområder, hvor der kan være vanskelige transportmuligheder og således udvikle på indsatsen til
disse borger.
FSD har ikke yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Helle Linnet
Landsformand
Rødovre Kommune, Social- og Sundhedsforvaltningen, Gunnekær 64, 2610 Rødovre
Tlf. 3637 7343 - Fax 3637 7750
e-mail: [email protected]
www.socialchefforeningen.dk
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0027.png
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0028.png
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0029.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Att. Søren Svane Kristensen
Fagligt høringssvar til lov om ændring af lov om social
service. Målretning af de forebyggende hjemmebesøg.
KL har den 4. september 2015 modtaget udkast til ændring af reglerne for
forebyggende hjemmebesøg.
Lovforslaget indeholder følgende ændringer:
Aldersgrænsen for tilbud om årlige forebyggende hjemmebesøg
hæves fra 75 til 80 år.
Kommunerne skal tilbyde forebyggende hjemmebesøg til særlige
risikogrupper i alderen 65 til 79 år.
Kommunerne skal tilbyde tryghedsbesøg til alle 75 årige.
Kommunerne skal udfærdige en kvalitetsstandard for forebyggende
hjemmebesøg.
Kommunerne får mulighed for en mere fleksibel tilrettelæggelse af
tilbuddet.
Det har desværre ikke været muligt at få KL’s høringssvar politisk
behandlet inden fristen. KL fremsender derfor et foreløbigt høringssvar og
vil fremsende eventuelle endelige bemærkninger, når sagen har været
politisk behandlet. Der tages endvidere forbehold for økonomiske
konsekvenser af lovforslaget.
Generelle bemærkninger til lovforslaget
KL støtter op om forslaget om at hæve aldersgrænsen for de forebyggende
hjemmebesøg fra 75 år til 80 år. Der er i løbet af de sidste 15 år sket en
stigning i antallet af år, hvor ældre mennesker lever uden
funktionsbegrænsning og som følge har der været behov for at tilpasse de
eksisterende regler til udviklingen.
Den 30. september 2015
Sags ID: SAG-2015-01684
Dok.ID: 2090394
[email protected]
Direkte
Mobil 2083 8692
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1/2
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0030.png
KL er samtidigt positiv over for, at lovforslaget lægger op til at supplere det
brede forebyggende arbejde med en mere fokuseret indsats i forhold til de
borgere, som er i størst risiko for at få et funktionstab.
Det er i den forbindelse vigtigt, at vurderingen heraf kan foretages lokalt, i
dialog med borgerne og de pårørende. KL ser gerne, at den kommende
vejledning fra Sundhedsstyrelsen med redskaber til opsporing af ældre med
behov for forebyggende hjemmebesøg udgives i sammenhæng med
lovgivningens ikrafttrædelse. Det vil lette kommunernes arbejde i forhold til
at løfte den nye opgave.
Endeligt finder KL det positivt, at lovforslaget giver mulighed for en mere
fleksibel tilrettelæggelse af de forebyggende hjemmebesøg. Det giver
kommunerne mulighed for at tage mere hensyn til målgruppen i
tilrettelæggelsen af indsatsen og i forlængelse heraf tænke indsatsen sammen
med eksisterende indsatser i kommunen.
Med venlig hilsen
Christian Harsløf
2
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0031.png
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0032.png
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0033.png
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0034.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Att.: Søren Kristensen
27. oktober 2015
Høringssvar fra Selveje Danmark vedr. udkast til ændring af regler vedrørende
forebyggende hjemmebesøg
Selveje Danmark har modtaget udkast til ændring af regler vedrørende forebyggende
hjemmebesøg i høring.
Selveje Danmark bakker op om de foreslåede ændringer beskrevet i udkast til ændring af
regler vedrørende forebyggende hjemmebesøg, der skaber mere dynamik og kvalitet i
kommunernes kontakt til den enkelte borger.
Selveje Danmark har i øvrigt ikke bemærkninger til udkastet.
Med venlig hilsen
Jon Krog
Branchedirektør, Selveje Danmark
1
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0035.png
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0036.png
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0037.png
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0038.png
1.oktober 2015
Att. Sundheds- og Ældreministeriet, Ældreenheden
Ministeriets sagsnr. 1504756
Høringssvar – høring over udkast til ændring af regler vedrørende
forebyggende hjemmebesøg
SUFO takker for muligheden for at afgive høringssvar og finder, at der er mange positive tiltag i
lovforslaget.
SUFO har følgende bemærkninger:
Overordnede betragtninger
SUFO ser et godt potentiale i også at målrette forebyggende hjemmebesøg til særlige risikogrupper, altså
her borgere i alderen 65 år til 79 år, der er i særlig risiko for at få sociale, psykiske eller fysiske problemer,
eller på anden måde er i en vanskelig livssituation.
Ligeledes bifalder vi, at hjemmebesøgene skal skrives ind i de kommunale kvalitetsstandarder, og at der
bliver udfærdiget en efteruddannelse på området.
Generelt mener vi dog, at der i lovforslaget er behov for en tydeliggørelse af, hvad et forebyggende
hjemmebesøg
indebærer – og hvad der er en forebyggende
indsats.
I vores optik er et forebyggende
hjemmebesøg et besøg i borgerens hjem. Hvis et forebyggende hjemmebesøg erstattes med en
forebyggende indsats udenfor hjemmet, som f.eks. et kollektivt arrangement, er det ikke længere et
forebyggende hjemmebesøg.
Forebyggende hjemmebesøg for 75-årige
SUFO er tilfredse med, at ordet ’tryghedsbesøg’ ikke er anvendt i hverken lovtekst eller bemærkninger
hertil, men udelukkende i høringsbrevet. SUFO mener, at det fortsat skal kaldes et forebyggende
hjemmebesøg.
Hvis det er tanken, at besøget skal fungere som opsporing af særlige risikogrupper, vækker det undren, at
besøget er tiltænkt de 75-årige. I så fald skulle det ligge ved 65 år, da aldersgrænsen for at modtage
forebyggende hjemmebesøg for sårbare rykkes dertil.
Opsporing af ældre med behov for et forebyggende hjemmebesøg
SUFO glæder sig over, at Sundhedsstyrelsen udarbejder en vejledning med redskaber til opsporing og vil
gerne byde ind med sparring om nødvendigt. Det er vigtigt i den sammenhæng at få præciseret, hvad
’risikogrupper’ eller ’skrøbelige ældre’ præcist dækker over.
Vi er også meget begejstrede for udsigten til et særligt efteruddannelsesforløb – et ønske vi har haft længe.
Det bekymrer os dog, at det af høringsmaterialet ikke fremgår, at der sættes midler af til gennemførelsen af
uddannelsen (jf. bemærkningerne, afsnit 3). Af den forudgående aftaletekst fra 7. april fremgår det, at der
skal afsættes 10 mio. kr. via satspuljen.
Vi vil bede om, at det i bemærkningerne fremgår, at det er komplekst at opspore og foretage forebyggende
hjemmebesøg hos risikogrupper – og at de sandsynligvis vil tage længere tid, end de hjemmebesøg der
foretages generelt i dag.
På den baggrund og fordi at antallet af borgere i risikogruppen mellem 65 og 79 år er ubekendt, er vi
desuden tvivlende overfor, om ændringen vil være udgiftsneutral.
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0039.png
Kollektive arrangementer og andre forebyggende tilbud
SUFO frygter, at tilbuddet om forebyggende hjemmebesøg udvandes ved at åbne op for, at
kommunalbestyrelserne kan erstatte hjemmebesøgene med kollektive arrangementer. Vi mener desuden,
der mangler evidens for, at borgere vil takke ja til et kollektivt tilbud – i bestyrelsen har vi erfaring for, at der
er manglende tilslutning til sådanne arrangementer. Det er generelt ikke de skrøbelige ældre, der møder op
til kollektive arrangementer, hvilket kan skyldes mangel på transport, nogen at følges med, motivation,
social isolation osv.
Derfor mener vi, at følgende bemærkninger til lovforslaget bør ændres (fra 2.2 Den foreslåede
ordning):”Der
skabes derfor hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan tilrettelægge tilbuddet, som det lokalt
findes mest hensigtsmæssigt. Kommunalbestyrelsen kan fx tilbyde et eller flere kollektive arrangementer,
som kan erstatte det forebyggende hjemmebesøg. Dette foreslås at gælde for alle målgrupperne for det
forebyggende hjemmebesøg”
og
”Hvis en borger siger nej til et kollektivt arrangement, skal borgeren fortsat tilbydes et individuelt tilbud i
hjemmet. Kommunalbestyrelsen skal derfor ved fremsendelse af invitationen til et kollektiv arrangement
gøre opmærksom på, at såfremt borgeren i stedet for at deltage i arrangementet ønsker et forebyggende
hjemmebesøg i eget hjem, så er dette muligt”.
SUFO ønsker, at de forebyggende hjemmebesøg skal udgøre det primære tilbud i lovgivningen.
De kollektive arrangementer ser vi ikke som en erstatning for de forebyggende hjemmebesøg, men som et
supplement.
Dertil bør der overvejes, hvordan vi følger op på effekten, dokumenterer og udvikler de kollektive
arrangementer.
Fleksibel tilrettelæggelse
SUFO savner flere eksempler i bemærkningerne på, hvad ’fleksibel tilrettelæggelse’ kan medføre udover
de nævnte kollektive arrangementer.
I bemærkningerne er der nævnt, at der igangsættes forsøg med fleksibel tilrettelæggelse, hvor de
forebyggende medarbejdere kan komme i kontakt med ældre borgere, som normalt ikke takker ja til tilbud
om forebyggende hjemmebesøg. Vi ser frem til at høre mere om forsøget, og stiller os til rådighed med
vores erfaring og viden.
Kvalitetsstandarder
SUFO bifalder, at de forebyggende hjemmebesøg skal indgå i kommunernes kvalitetsstandarder. Dette
medfører bl.a., at der årligt skal gøres en status på indsatsen – hvad enten det er forebyggende
hjemmebesøg, kollektive arrangementer eller andre lignende tiltag, – hvilket vi hilser velkommen.
Tidsfrist og evaluering
Vi ser med bekymring på lovgivningens ikrafttræden d. 1. januar 2016. Håndbogen er pt. ikke udkommet,
og værktøjer samt efteruddannelsen skal også være klar.
Vi mener desuden, det kan overvejes, om der kan sættes midler af til en evaluering af dele af lovgivningen
– vi synes især, det er relevant at evaluere opsporingsredskaberne (opspores de risikogrupper, som
lovgivningen er tiltænkt?), uddannelsesforløbet (bliver de forebyggende medarbejdere klædt tilstrækkeligt
på til at foretage hjemmebesøg hos risikogrupperne?) og fleksibel tilrettelæggelse, herunder de kollektive
arrangementer (bliver tilbuddene benyttet?).
På bestyrelsens vegne,
Anne Dorthe Prisak
Formand
SUFO
SUFO er landsforening for ansatte i SUndhedsfremmende og FOrebyggende hjemmebesøg.
Læs mere om SUFO på www.sufo.dk
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0040.png
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0041.png
L 47 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1566639_0042.png