Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 52 Bilag 1
Offentligt
1566995_0001.png
HØRINGSNOTAT
12. november 2015
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning (Be-
myndigelse til fastsættelse af regler om opgørelse af produktions- og tilførselsomkost-
ninger for opgraderet og renset biogas m.v.)
Et udkast til lov om ændring af lov om naturgasforsyning (bemyndigelse til fastsættelse af
regler om opgørelse af regler om opgørelse af produktions- og tilførselsomkostninger for op-
graderet og renset biogas m.v.) har været sendt i høring i perioden den 24. august 2015 til den
21. september 2015.
Energistyrelsen har modtaget 9 høringssvar på baggrund af den eksterne høring.
Aalborg Universitet har udtalt, at det ikke har kommentarer til høring vedr. forslag om æn-
dring af lov om naturgasforsyning. CO-industri har meddelt, at de ikke agter at afgive hø-
ringssvar i det aktuelle emne. Dansk Arbejdsgiverforening har oplyst, at sagen falder uden for
deres virkefelt, og under henvisning hertil ikke ønsker at afgive bemærkninger.
Brancheforeningen for Biogas, Dong Energy, HOFOR, Landbrug og Fødevarer, NGF Nature
Energy og Vedvarende Energi har sendt bemærkninger til lovforslaget.
Nedenfor redegøres for de væsentligste punkter i høringssvarene samt Energistyrelsens be-
mærkninger (i kursiv). Det bemærkes, at høringsnotatet er emneopdelt. Der henvises i øvrigt
til de fremsendte høringssvar.
Høringssvarene indeholder ikke bemærkninger, der har givet anledning til ændringer i lov-
forslaget.
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Tlf.
33 92 67 00
Fax
33 11 47 43
E-mail: [email protected]
www.ens.dk
Ekspeditionstid:
Mandag-torsdag 8.30-16
Fredag 8.30-15.30
CVR-nr. 59 77 87 14
EAN-nr. 5798000020009
L 52 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1566995_0002.png
Udmøntning af bemyndigelsen
Brancheforeningen for Biogas bemærker, at man lægger vægt på, at udmøntning af bemyndi-
gelsen sker administrativt så simpelt som muligt på baggrund af oplysninger, som opgrade-
ringsanlæg og biogasanlæg i forvejen udarbejder.
HOFOR bemærker, at de ikke har nogen indsigelser mod lovforslaget, men understreger, at
udmøntning og implementering af reglerne bør fokusere på at gøre dokumentationskrav mv.
gennemskuelige og simple for at minimere den øgede omkostning til administration.
Landbrug og Fødevarer finder det generelt positivt, at der er passende opmærksomhed i for-
hold til at sikre, at der ikke sker overkompensation i forbindelse med forbrugerbetalte støtte-
ordninger til vedvarende energi, og at energiforbrugerne således ikke pålægges højere om-
kostninger end nødvendigt. Det bemærkes videre, at de støtter intentionen med lovforslaget,
dog med forbehold for at implementeringen ikke sker med betydelige administrative omkost-
ninger, øget bureaukrati og forøget risiko for investorer. Landbrug og Fødevarer bemærker
desuden, at hvis den foreslåede lovgivning er en forudsætning for at opretholde Europa-
Kommissionens godkendelse, er det vigtigt, at reglerne giver færrest mulige byrder og om-
kostninger for de enkelte biogasanlæg.
NGF Nature Energy meddeler, at de ikke har bemærkninger til, at de anførte oplysninger kan
indhentes som foreslået. De lægger dog vægt på, at hjemlen for indhentelse af oplysninger
udmøntes således, at fremgangsmåden bliver så enkel som muligt at administrere og fortrins-
vis benytter data, som biogasanlæg og opgraderingsejere alligevel udarbejder.
Energistyrelsen bemærker, at styrelsen er opmærksom på, at udmøntningen af reglerne om
indhentelse af oplysningerne kan medføre øget administration. Styrelsen vil i forbindelse med
udarbejdelse af reglerne om indhentelse af oplysninger fra støttemodtagere og biogasprodu-
center bestræbe sig på at tilrettelægge fremgangsmåden for indhentelse af oplysningerne så
simpel og enkel som muligt under hensyn til, at formålet med indhentelse af oplysningerne er
at sikre opfyldelse af Europa-Kommissionens vilkår om overkompensationsvurdering.
Indhentning af oplysninger fra biogasproducenter
Dong Energy mener, at det ikke fremgår klart, om indhentningen af informationer om produk-
tionsomkostninger udelukkende omfatter biogasopgraderingsprocessen eller også selve bio-
gasproduktionen. Dong Energy anfører, at hvis det også er formålet at indhente informationer
om omkostningerne til produktion af biogas, inden opgraderingsprocessen, skal det bemær-
kes, at modtageren af pristillægget, som jo får informationspligten, ofte ikke har kendskab til
omkostningerne til produktion af biogassen, og dermed ikke er i stand til at levere de krævede
informationer.
Energistyrelsen bemærker, at styrelsen er opmærksom på, at modtageren af pristillægget ofte
ikke har kendskab til omkostningerne til biogasproduktion, fordi de køber biogassen fra tred-
jemand med henblik på opgradering eller rensning af biogas. Det er netop baggrunden for, at
der i lovforslaget også er pålagt en oplysningsforpligtelse for biogasproducenter om at levere
oplysninger til Energinet.dk, der er nødvendige med henblik på at opgøre produktions- og til-
Side 2
L 52 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1566995_0003.png
førselsomkostningerne til opgraderet og renset biogas. Det bemærkes, at det fremgår af lov-
forslagets bemærkninger, at oplysningsforpligtelsen kun omfatter de biogasproducenter, der
leverer biogas til modtagere af pristillæg til opgraderet og renset biogas.
Behov for lovgivning om overkompensationsvurdering
Brancheforeningen for Biogas skriver, at de er indforstået med, at Danmark skal leve op til
Europa-Kommissionens vilkår, men understreger samtidig, at der i sammensætningen af til-
skuddene til opgraderet og renset biogas er indbygget en mekanisme, som modvirker over-
kompensation. Foreningen skriver, at det nye tilskud på 26 kr. pr. GJ reguleres i forhold til
prisudviklingen på naturgas, således at når naturgasprisen stiger 1 krone pr. GJ nedsættes til-
skuddet med 1 kr. pr. GJ og omvendt, hvis naturgasprisen falder.
Landbrug og Fødevarer anfører tilsvarende, at støtteniveauet allerede i lovgivningen er sam-
menkædet med udviklingen i markedspriser, og at dette virker som en simpel og ikke bureau-
kratisk måde at leve op til kravene om ikke at overkompensere. Landbrug og Fødevarer mener
derfor, at det virker unødvendigt med yderligere lovgivning på dette område.
Energistyrelsen bemærker, at det er korrekt, at der i den eksisterende lovgivning er en meka-
nisme, der regulerer støttesatsen i forhold til udviklingen af markedsprisen på naturgas.
Overkompensationsvurderingen skal imidlertid foretages på baggrund af ikke kun markeds-
prisen for naturgas, men kan også omfatte oplysninger om blandt andet investeringsomkost-
ninger til anlæg og nettilslutning, drifts- og vedligeholdelsesomkostninger mv. Der er ikke i
den gældende lovgivning hjemmel til, at der kan indhentes sådanne oplysninger fra støtte-
modtagere og biogasproducenter. Det er baggrunden for, at det er nødvendigt med de fore-
slåede ændringer af lov om naturgasforsyning i medfør af lovforslaget.
Overkompensationsvurderingen
Brancheforeningen for Biogas bemærker, at biogasproduktion – i modsætning til andre former
for VE såsom sol og vind – både er forbundet med høje kapitalomkostninger i forbindelse
med investeringen og høje driftsudgifter. Foreningen mener derfor, at når investeringsbeslut-
ningen er truffet, er driftsøkonomien i vid udstrækning låst i anlæggets levetid, og at der skal
ske meget betydelige ændringer i driftsøkonomien, før der er tale om overkompensation samt
at der skal være tale om en generel overkompensation – og ikke driftsøkonomien i det enkelte
anlæg. Foreninger bemærker slutteligt, at modelberegninger formodentlig vil være mest hen-
sigtsmæssige i forhold til overvågning af, om det skulle blive tilfældet. Brancheforeningen for
Biogas anfører videre, at de tager det for givet, at ændringer af tilskud kun vil gælde fremad-
rettet for ny investeringer, da det alternativt vil skabe stor usikkerhed for investorer, hvis der
sker ændringer med tilbagevirkende kraft.
Energistyrelsen bemærker, at styrelsen på nuværende tidspunkt i processen endnu ikke har
taget stilling til det nærmere indhold og omfang af overkompensationsvurderingen, men vil
tage foreningens bemærkninger med i betragtning i forbindelse med fastlæggelse af indholdet
og omfanget af vurderingen om overkompensation.
Side 3
L 52 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1566995_0004.png
Ændring af tilskud
Brancheforeningen for Biogas finder, at det alene er muligt at ændre tilskudssatserne ved en
lovændring.
Landbrug og Fødevarer ønsker en bekræftelse på, at de af Folketinget vedtagne satser for til-
skud alene kan ændres ved ny lovgivning.
NGF Nature Energy bemærker, at tilskudssatserne er fastlagt i lov om naturgasforsyning, og
at en eventuel fremtidig ændring derfor vil forudsætte, at Folketinget vedtager en ændring af
loven. NGF Nature Energy anfører, at det er et væsentligt element i at sikre investorbeskyttel-
se og nødvendigt for at kunne tiltrække kapital til udbygning af biogas. NGF Nature Energy
anfører slutteligt, at lovbemærkningerne giver det udtryk, at støttesatserne kan ændres admi-
nistrativt.
Energistyrelsen bemærker, at en eventuel ændring af støttesatserne for opgraderet biogas,
der leveres til et sammenkoblet system og renset biogas, der leveres til bygasnettet i medfør af
lov om naturgasforsyning både kan ændres ved, at energi-, forsynings- og klimaministeren ef-
ter forelæggelse for Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget kan fastsætte nærmere regler om,
at de gældende støttesatser til opgraderet og renset biogas nedsættes eller bortfalder. Det
fremgår af § 35 c, stk. 6 i lov om naturgasforsyning. Det fremgår af forarbejderne til bestem-
melsen, at nedsættelse af støtte kan ske ved at reducere pristillæggets størrelse eller varighed
med henblik på at undgå overkompensation. Herudover kan støttesatserne ændres ved frem-
sættelse af forslag om lovændring for Folketinget.
Andet
Brancheforeningen for Biogas anfører, at der iagttages fortrolighed om de enkelte anlægs
driftsøkonomi.
Landbrug og Fødevarer anfører, at oplysningerne håndteres i fortrolighed, da der for de invol-
verede virksomheder kan være tale om konkurrenceparametre, og at det bør undgås, at stats-
støttevejledningen overimplementeres i Danmark på en sådan måde, at omkostningerne og
byrderne langt overstiger de tilsvarende i resten af EU.
NGF Nature Energy anfører, at fortrolige oplysninger om anlæggenes driftsforhold holdes
fortrolige.
Vedvarende Energi bemærker, at de ikke har indvendinger imod, at lade Energinet.dk opgøre
omkostninger ved tilførsel af opgraderet biogas til naturgasnettet, og at producenter af biogas
skal oplyse deres omkostninger. De vil dog gerne understrege, at det er vigtigt, at disse oplys-
ninger ikke bliver brugt til at nedsætte afregningspriser for opgraderet biogas så meget, at det
kan true den forventede indtægt fra salg af biogas, som anlægsejeren med rimelighed kan for-
vente.
Side 4
L 52 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Energistyrelsen bemærker, at lovforslaget og den senere udmøntning heraf ikke tilsigter at
ændre reglerne efter forvaltningsloven og offentlighedsloven om videregivelse til tredjemand
af oplysninger, som en støttemodtager og biogasproducent afgiver til det offentlige. Fortroli-
ge oplysninger vil således fortsat holdes fortrolige i overensstemmelse med reglerne i forvalt-
nings- og offentlighedsloven samt anden relevant lovgivning. Styrelsen er opmærksom på at
Europa-Kommissionens vilkår om overkompensationsvurdering opfyldes hensigtsmæssigt.
Styrelsen bemærker, at hvis de gældende støttesatser for opgraderet biogas, der leveres til et
sammenkoblet system og renset biogas, der leveres til bygasnettet, vurderes at føre til over-
kompensation, skal støtten justeres. Hvis støtten ikke justeres vil der foreligge ulovlig stats-
støtte i strid med EU’s statsstøtteregler.
Vedlagt:
Høringssvar fra eksterne parter
Side 5