Skatteudvalget 2015-16, Skatteudvalget 2015-16, Skatteudvalget 2015-16
L 56 Bilag 1, L 56 A Bilag 1, L 56 B Bilag 1
Offentligt
1566657_0001.png
11. november 2015
J.nr. 15-2179394
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af momsloven og forskellige andre love.
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
L 56a - 2015-16 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1566657_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
(Advokatrådet)
Advokatrådet bemærker vedrø-
rende den del af lovforslaget, som
omhandler momsgodtgørelse for
ambassader mv., at de tidligere har
efterspurgt en bedre, løbende kon-
trolindsats og ligning fra skatte-
myndighedernes side. De hilser det
derfor velkomment, at regeringen
muliggør en forbedring af SKATs
arbejdsforhold og kontrolindsats
ved at overlade administration og
kontrolopgaver til andre ministeri-
er, hvorved der frigøres kapacitet
hos SKAT.
Advokatrådet kan støtte forslaget
om bemyndigelse til momskontrol
af betalingsoplysninger, så længe
det sikres, at der alene gives tilla-
delse til indhentelse af oplysninger
om betalingsmodtagere, og så læn-
ge at det sikres, at betalingsudby-
derne med sikkerhed kan afvise at
udlevere oplysninger om danske
forbrugeres identitet og forbruger-
nes køb af varer og elektroniske
ydelser.
Efter Advokatrådets opfattelse bør
lovbestemmelsen udtrykkeligt in-
deholde de begrænsninger, der er
beskrevet i lovforslagets bemærk-
ninger om, at der ikke udleveres
oplysninger om forbrugere til
SKAT.
Lovforslaget er tilrettet efter Ad-
vokatrådets bemærkninger, således
at det fremgår af den foreslåede
lovbestemmelse, at de oplysninger,
der videregives til SKAT, skal
anonymiseres for oplysninger, der
vedrører køberen.
Dansk Bilbrancheråd
Dansk Bilbrancheråd stiller forslag
om, at også advokater, som er an-
sat i andet end advokatselskaber,
herunder brancheforeningsadvoka-
ter, gives terminaladgang til Køre-
Lovforslaget er tilrettet, så det
fremgår, at det er advokater i bred
forstand, herunder fx branchefor-
eningsadvokater, der kan opnå
terminaladgang til ejer- og/eller
brugeroplysninger fra Køretøjsre-
Side 2 af 10
L 56a - 2015-16 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1566657_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
tøjsregisteret.
gisteret.
Danske Advokater
Danske Advokater bemærker til
den del af lovforslaget, som om-
handler momskontrol af betalings-
oplysninger, at de kan støtte for-
slaget, så længe det sikres, at der
alene kan gives tilladelse til ind-
hentelse af oplysninger om beta-
lingsmodtagere, og så længe at det
sikres, at betalingsudbyderne med
sikkerhed kan afvise at udlevere
oplysninger om danske forbruge-
res identitet, og oplysningerne ale-
ne bruges til den specifikke kon-
trolopgave.
Det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, at formålet med kon-
trolhjemlen er, at SKAT skal kun-
ne udøve momskontrol af virk-
somheders fjernsalg og elektroni-
ske leverede ydelser. Det er kun
oplysninger, som er nødvendige
for den specifikke kontrol, som
udbydere af betalingstjenester må
oversende til SKAT.
Derudover er lovforslaget tilrettet,
således at det fremgår af den fore-
slåede lovbestemmelse, at de op-
lysninger, der videregives til
SKAT, skal anonymiseres for op-
lysninger, der vedrører køberen.
Kontrolhjemlen udgør en mulig-
hed for at foretage en mere syste-
matisk udsøgning og kontrol af
fjernsalg og salg af elektroniske
ydelser, hvilket der ikke er mulig-
hed for efter gældende regler.
Lovforslaget er tilrettet efter Dan-
ske Advokaters bemærkning.
Endvidere bemærkes det, at Skat-
terådets tilladelse til momskontrol
bør baseres på SKATs øvrige mu-
ligheder for indhentning af oplys-
ninger.
Vedrørende den del af lovforsla-
get, der omhandler oplysninger i
Køretøjsregistret, er det Danske
Advokaters opfattelse, at finansie-
ringsselskaber bruger deres adgang
til at undersøge, om der er foreta-
get uberettigede dispositioner over
de biler, som finansieringsselska-
ber har finansieret.
Vedrørende udlevering af oplys-
ninger om identiteten af et køre-
tøjs ejer og /eller bruger fra Køre-
tøjsregisteret til udenlandske myn-
digheder, jf. lovforslagets § 4, nr.
5, foreslår Danske Advokater, at
Lovforslaget er tilrettet efter Dan-
ske Advokaters bemærkning.
Side 3 af 10
L 56a - 2015-16 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1566657_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
det samtidig bestemmes, at der
skal gives meddelelse til den per-
son, hvis oplysninger udleveres til
udenlandske myndigheder. Bag-
grunden herfor er, at udlevering af
oplysninger til udenlandske myn-
digheder er en indskrænkelse af
borgerens retsbeskyttelse i Dan-
mark.
Danske Biludlejere
Danske Biludlejere har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Datatilsynet
Datatilsynet bemærker til lov-
forslagets del om momsgodtgørel-
se for ambassader mv., at en digital
løsning for momsgodtgørelsesord-
ningen vil skulle indrettes og an-
vendes under iagttagelse af per-
sondatalovens § 41, stk. 3, samt
sikkerhedsbekendtgørelsen.
Datatilsynet bemærker endvidere
til lovforslagets del om bemyndi-
gelse til momskontrol af betalings-
oplysninger, at det ikke fremgår
klart af lovforslaget, om personligt
drevne virksomheder skal kunne
kontrolleres med den foreslåede
bestemmelse. Endvidere bemærkes
det, at det ikke fremgår klart, om
det alene er udenlandske virksom-
heder, som kan kontrolleres.
Skatteministeriet er bekendt med
og selvfølgelig enig i, at en digital
løsning for momsgodtgørelse skal
være i overensstemmelse med gæl-
dende regler, jf. persondataloven
samt sikkerhedsbekendtgørelsen.
Lovforslaget er tilrettet således, at
det fremgår klart af bemærknin-
gerne, at det er virksomheder, der
har fjernsalg med varer, eller som
sælger elektroniske ydelser til ikke-
afgiftspligtige personer, som kan
kontrolleres. Kontrollen omfatter
udenlandske virksomheder, her-
under personligt drevne virksom-
heder. Danske virksomheder kon-
trolleres efter de mindre indgri-
bende kontrolforanstaltninger i de
gældende regler i skatte- og afgifts-
lovgivningen.
Se ovenfor.
Datatilsynet bemærker, at der med
forslaget etableres en hjemmel til,
at der hos betalingsudbydere kan
fremfindes og videregives oplys-
ninger, uanset om dette ville kunne
Side 4 af 10
L 56a - 2015-16 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1566657_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ske efter persondataloven. Datatil-
synet opfordrer i den forbindelse
til, at den påtænkte adgang til at
fremfinde, videregives og eventuelt
på anden vis behandle personop-
lysninger vil være forenelig med
databeskyttelsesdirektivet, herun-
der de grundlæggende principper i
direktivets artikel 6, stk. 1, og litra
a og c, som saglighed og proporti-
onalitet.
Vedrørende lovforslagets del om
udlevering af oplysninger i Køre-
tøjsregistret henviser Datatilsynet
til sin udtalelse af 22. december
2005 i forbindelse med Skattemi-
nisteriets høring over forslag til lov
om registrering af køretøjer. Om
mulighederne for at fravige per-
sondataloven i en bekendtgørelse
er det anført, at hvis det er hensig-
ten at skabe adgang til Køretøjsre-
gistret i videre omfang, end hvad
der følger af persondataloven, er
det Datatilsynets opfattelse, at en
sådan fravigelse af
persondataloven skal ske i selve
loven om digital motorregistrering
frem for i administrativt
fastsatte regler.
Lovforslaget er tilrettet, så det
fremover fremgår direkte af loven,
hvilke virksomhedstyper der har
mulighed for at opnå terminalad-
gang til Køretøjsregisteret. I regi-
streringsbekendtgørelsen reguleres
det således kun, hvilke oplysninger
den enkelte virksomhedstype skal
have adgang til, samt de nærmere
betingelser for udleveringen.
DI
DI bemærker til den del af lov-
forslaget, som omhandler moms-
kontrol af betalingsoplysninger, at
de kan støtte formålet om at give
SKAT et mere effektivt værktøj til
at sikre, at også udenlandske leve-
randører til danske forbrugere la-
der sig momsregistrere i det om-
fang, dette er krævet efter moms-
reglerne. Oplysningerne vil give
SKAT et mere præcist billede af,
Side 5 af 10
L 56a - 2015-16 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1566657_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
om en virksomhed ikke afregner
korrekt moms til Danmark, og bi-
drage til, at konkurrenceforvrid-
ningen på det nævnte område
mindskes.
DI bemærker endvidere, at det er
vigtigt, at oplysningerne, som
SKAT modtager i forbindelse med
momskontrollen, er anonymiseret,
således at den enkelte forbruger
ikke kan identificeres.
Lovforslaget er tilrettet, således at
det fremgår af den foreslåede lov-
bestemmelse, at de oplysninger,
der videregives til SKAT, skal
anonymiseres for oplysninger, der
vedrører køberen.
Erhvervsstyrelsen - Team
Effektiv Regulering
(TER)
TER bemærker, at lovforslaget
medfører administrative byrder for
erhvervslivet.
De administrative byrder består
for det første i, at danske udbydere
af betalingstjenester har pligt til at
oplyse indtægter/betalinger mod-
taget fra danske forbrugere efter
anmodning fra SKAT via forelæg-
gelse hos Skatterådet jf. § 75 stk. 5.
SKAT har oplyst, at der vil være
tale om et yderst begrænset antal
kontroller årligt.
For det andet vil de administrative
byrder bestå i, at benzinstationer
fremover ikke længere vil have
mulighed for automatisk at trække
oplysninger fra Køretøjsregistret.
Skatteministeriet oplyser dog, at
behovet for at kunne tilgå oplys-
ningerne er begrænset.
Derudover vil ændringen af reg-
lerne om udlevering af oplysninger
fra Køretøjsregistret medføre
mindre administrative lettelser, da
genbrugsstationer får lettere ad-
gang til virksomheders cvr-numre.
TERs bemærkninger indarbejdes i
bemærkningerne til lovforslaget.
Side 6 af 10
L 56a - 2015-16 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1566657_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
TER vurderer, at de samlede ad-
ministrative byrder ikke overstiger
4 mio. kr. på samfundsniveau år-
ligt. De bliver derfor ikke kvantifi-
ceret yderligere.
FDM
FDMs kommentar begrænser sig
til den del af lovforslaget, der om-
handler oplysninger i Køretøjsregi-
steret”. FDM finder, at det, i alle
tilfælde, hvor der foretages æn-
dring af data i køretøjsregisteret,
vil være rimeligt, at pågældende
køretøjsejer modtager direkte be-
sked fra Køretøjsregisteret om
ændringen, i hvert fald i de tilfæl-
de, hvor ændringen ikke sker i for-
bindelse med omregistrering af kø-
retøjet. For i andre tilfælde end
disse, vil bilejeren ikke have anled-
ning til at bemærke og evt. oppo-
nere mod ændringen, såfremt æn-
dringen måtte være sket ved en
fejl, eller uden at bilejeren har væ-
ret vidende om eller samtykket til
ændringen.
Ændringer i Køretøjsregisteret,
som har afgiftsmæssige konse-
kvenser for køretøjets ejer, medfø-
rer, at der udstedes en ny registre-
ringsattest. Dermed underrettes
ejeren automatisk om den foretag-
ne ændring. Der opkræves endvi-
dere et gebyr på 100 kr. for udste-
delse af en ny registreringsattest.
Hvis der sker en ændring af de
tekniske oplysninger på et køretøj,
som ikke har afgiftsmæssig betyd-
ning, har SKAT vurderet, at det i
disse tilfælde ikke er proportionelt
at udstede en ny registreringsattest,
og som følge heraf opkræve geby-
ret på 100 kr.
Som konsekvens heraf kan der fo-
rekomme tilfælde, hvor en ejer ik-
ke underrettes om en omregistre-
ring foretaget på foranledning af fx
en bruger, hvis ændringen alene er
af teknisk karakter. Det kunne ek-
sempelvis være montering af en
trækkrog.
Finans og Leasing
Finans og Leasing bemærker til
den del af lovforslaget, som om-
handler oplysninger i Køretøjsregi-
stret, at forslagene læses således, at
der ikke ændres på den adgang, fi-
nansieringsselskaber har til DMR.
Dette kan bekræftes.
Side 7 af 10
L 56a - 2015-16 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1566657_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finans og Leasing ønsker præcise-
ret, hvad der menes med begrebet
”finansieringsselskab”, herunder
om det inkluderer banker. Det ville
være uhensigtsmæssigt, såfremt
banker ikke også var omfattet af
den adgang til DMR, som finansie-
ringsselskaber har.
Det fremgår på side 32 i lovforsla-
get, at SKAT vurderer, at num-
merpladeoperatører ikke længere
har behov for adgang til historiske
oplysninger om forhenværende
ejere og brugere. Lovforslaget ind-
skrænker derfor på dette punkt
nummerpladeoperatørens termi-
naladgang.
Den gældende forståelse af begre-
bet finansieringsselskaber er, at
dette også omfatter banker, som
yder billån. Dette er præciseret i
lovforslaget.
Lovforslaget har ikke til hensigt at
ændre på, hvilke virksomheder der
kan få terminaladgang til historiske
oplysninger.
Formuleringen på side 32, som Fi-
nans og Leasing henviser til, er
udgået af lovforslaget, da num-
merpladeoperatører heller ikke i
dag har adgang til historiske oplys-
ninger.
De af Finans og Leasings med-
lemmer, som i dag har terminalad-
gang til historiske oplysninger, må
således have denne adgang, fordi
er der tale om en registreret for-
handler, som har adgang til egne
oplysninger om registreringsafgift.
Disse regler ændres ikke med for-
slaget.
Reglerne for synshallers beføjelser
i relation til ind- og omregistrering
af biler, samt brugen af RAK-
koder, ændres ikke med lovforsla-
get. Finans og Leasings bemærk-
ninger er videregivet til SKAT.
Adgangen til historiske data er
meget vigtig for Finans og Lea-
sings medlemmer, blandt andet i
sager om afregning af foreløbig re-
gistreringsafgift.
Finans og Leasing vil gøre SKAT
opmærksom på, at nogle med-
lemmer har oplevet, at synshaller
tilsyneladende har mulighed for at
indregistrere biler uden brug af
RAK koder, samt at synshaller til-
syneladende har mulighed for at
ændre i oplysningerne i DMR
uden leasingsselskabets/ejers vi-
den. Dette kan potentielt resultere
i svindel, eller mulighed for ulovli-
ge (om)registreringer. Dette finder
Finans og Leasing problematisk.
Side 8 af 10
L 56a - 2015-16 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1566657_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finans og Leasing vil gerne gøre
SKAT opmærksom på, at kravet
om, at alle nummerpladeoperatø-
rer skal opbevare alle fysiske regi-
streringsattester i 12 mdr., rammer
uhensigtsmæssigt. Således rammer
dette krav også finansieringssel-
skaber, der også er nummerplade-
operatører.
Finans og Leasing foreslår, at man
via DMR kan se restancer på et
køretøj. Dette skyldes, at mange af
Finans og Leasings medlemmer
har været ude for, at nogle meget
gamle restancer blev opkrævet hos
leasingselskaberne (ejerne). Det
kan være meget svært/umuligt at
opkræve disse beløb hos brugere
lang tid efter et leasingforhold er
afsluttet.
Finans og leasing har ikke be-
mærkninger til lovforslagets øvrige
dele.
Reglerne om opbevaring af regi-
streringsattester ændres ikke med
lovforslaget og eventuelle justerin-
ger falder derfor uden for dette
lovforslag.
Henset til reglerne om SKATs
særlige tavshedspligt er det ikke
muligt at udstille oplysninger om
restancer i et konkret køretøj.
Forsikring og Pension
Forsikring og Pension er enig i be-
hovet for tilretning af kravet om
herboende repræsentant og har in-
gen indvendinger mod den sprog-
lige justering fra ”selskab” til
”virksomhed”. Derudover har
Forsikring og Pension påpeget be-
hovet for en opdatering af be-
kendtgørelse om afgift af lystfar-
tøjsforsikringer tegnet i udlandet.
Kravene i den gældende bekendt-
gørelse om afgift af lystfartøjsfor-
sikringer tegnet i udlandet er valgt
indskrevet direkte i lovforslaget,
hvorpå bekendtgørelse nr. 14 af 7.
januar 1994 foreslås ophævet.
FSR – Danske Reviso-
rer
FSR har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Side 9 af 10
L 56a - 2015-16 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1566657_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Sikkerhedsstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsen har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
SRF Skattefaglig For-
ening
SRF har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Ældresagen
Ældre Sagen har ingen bemærk-
ninger til lovforslaget.
Side 10 af 10