Skatteudvalget 2015-16
L 61
Offentligt
1580776_0001.png
15. december 2015
J.nr. 15-1604999
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 61 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstoffor-
brugsafgiftsloven og forskellige andre love. (Indfasning af eldrevne og brændselscelle-
drevne køretøjer i grøn ejerafgift og registreringsafgift m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 4. december 2015. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 61 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at redegøre for de provenumæssige konsekvenser for Aftale mellem regeringen (V) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om de fremtidige afgiftsvilkår for elbiler og brændselscellebiler fra den 9. oktober 2015, til skatteministeren
1580776_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de provenumæssige konsekvenser for Aftale mellem rege-
ringen (V) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om de fremtidige
afgiftsvilkår for elbiler og brændselscellebiler fra den 9. oktober 2015, af den foreslåede
nedsættelse af registreringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct.
Svar
Nedsættelsen af den høje registreringsafgiftssats fra 180 pct. til 150 pct. reducerer for det
første virkningen af loftet, og for det andet forbedres elbilernes konkurrenceevne i for-
hold til konventionelle biler, da merprisen ved batteriteknologien mv. beskattes lempeli-
gere på marginalen. Effekten begrænses af, at de konventionelle erstatningsbiler også
falder i pris. Desuden sker der pt. fremrykning af salg (hamstring) af især de luksuspræge-
de elbiler, som må forventes at begrænse salget i 2016.
Provenuvirkningen af den aftalte indfasningsmodel forøges med i størrelsesordenen 25-
50 mio. kr. de første år. Det er lagt til grund, at salget af de luksusprægede elbiler stiger
med 200 stk. i 2016 og 75 stk. i 2017 i forhold til det forventede i elbilsaftalen. Herudover
er det lagt til grund at den forbedrede konkurrenceevne øger salget frem mod 2020.
Det understreges, at skønnet er yderst følsomt overfor antagelserne om antallet af solgte
luksusprægede elbiler, som er vanskeligt at forudsige.
Side 2 af 2