Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 62 Bilag 10
Offentligt
1570828_0001.png
Til lovforslag nr.
L 62
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 19. november 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Håndtering af flygtninge- og migrantsituationen)
[af udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli-
stens, Radikale Venstres, Alternativets og Socialistisk Fol-
kepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1-4. Udlændinge-, integrations- og boligministeren har
stillet ændringsforslag nr. 5.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. november 2015 og var
til 1. behandling den 18. november 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-, In-
tegrations- og Boligudvalget.
Dispensation fra bestemmelser i Folketingets
forretningsorden
Et
flertal
i udvalget ( S, DF, V, LA og KF) indstiller, at
Folketinget dispenserer fra bestemmelserne i Folketingets
forretningsorden § 8 a, stk. 2, og § 13, stk. 1, om tidsfrister-
ne for 2. og 3. behandling og om, at 3. behandling finder
sted mindre end 30 dage efter lovforslagets fremsættelse.
Et
mindretal
i udvalget (EL, RV, ALT og SF) ønsker at
spørgsmålet om dispensation bringes til afstemning.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Amnesty International og
Institut for Menneskerettigheder.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren har over
for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til ud-
valget.
Teknisk gennemgang
Udlændinge-, integrations- og boligministeren har på et
møde den 19. november 2015 givet udvalget en teknisk gen-
nemgang af lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til udlændinge-, integra-
tions- og boligministeren til mundtlig besvarelse, som denne
har besvaret i et åbent samråd med udvalget den 19. novem-
ber 2015.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 77 spørgsmål til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren til skriftlig besvarelse, som
denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med det af ministeren stillede æn-
dringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor-
slaget, som er en udmøntning af en politisk aftale mellem
regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti. DF støtter ligele-
des, at lovforslaget er blevet hastebehandlet i Folketinget,
samtidig med at partiet understeger, at det bør være undta-
gelsen frem for hovedreglen. Efter DFs opfattelse er der be-
hov for, at Folketinget hurtigt vedtager disse ændringer,
hvorfor det er helt relevant at behandle lovforslaget efter
Folketingets hasteprocedure.
Da migrantkrisen startede i begyndelsen af september
2015, oplevede mange danskere en uholdbar indsats fra re-
geringens og myndighedernes side. Flere danskere så må-
bende til, mens politiet efter ordre fra politiledelsen løslod
hundredvis af illegale indvandrere, som kunne løbe direkte
ud til bandemedlemmer, salafister og borgere, som ønskede
AX017939
L 62 - 2015-16 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 19. november 2015
1570828_0002.png
2
at agere menneskesmuglere for en dag eller en uge. Det var
ikke et retssamfund værdigt. Nu tager Folketinget og rege-
ringen nogle skridt i retning af at gøre det bedre, såfremt der
igen opstår en lignende situation. En sådan situation kan be-
stemt ikke udelukkes, hvis de tyske og svenske asylsystemer
bryder sammen, eller hvis der på anden vis kommer et stort
rykind i Danmark.
Med den aftale, som ligger bag lovforslaget, forsøger re-
gering og Folketing at rette op på det, der gik galt i starten af
september 2015. Aftalen, og lovforslaget, lægger bl.a. op til
at udvide politiets magtbeføjelser over for asylansøgere og
illegale udlændinge og giver ministeren bemyndigelse til i
særlige tilfælde at skærpe reglerne på en række områder,
bl.a. i forhold til udlændinges adgang til domstolsprøvelse
inden for 3 døgn. Med forslaget kommer der bedre mulighe-
der for at frihedsberøve afviste asylansøgere, indtil de kan
hjemsendes. Dem, der ikke kan frihedsberøves, bliver un-
derlagt meldepligt og bopælspligt, og regeringen vil til for-
året 2016 indkalde til drøftelser med det formål at skærpe
sanktionerne over for de afviste asylansøgere, som ikke
overholder deres meldepligt, hvilket Dansk Folkeparti lagde
vægt på i forbindelse med forhandlingerne. Dertil kommer,
at regeringen i den politiske aftale har tilkendegivet, at der
også til foråret 2016 vil komme stramninger over for udlæn-
dinge på tålt ophold. Det er alt sammen elementer, som DF
har arbejdet for, og som partiet ved forskellige lejligheder
både i Folketingssalen og i offentligheden har stillet forslag
om. DF har også tidligere udtrykt ønske om, at der kommer
større fokus på, at islamister og terrorister kan bruge eller
misbruge asylsystemet til at etablere sig i Danmark. Her fik
partiet ind i aftaleteksten, at regeringen vil gå i gang med at
styrke samarbejdet mellem asylmyndighederne og efterret-
ningstjenesten for at sikre Danmarks nationale sikkerhed,
når det kommer til asylbehandlingen.
Der er brug for, at regeringen og Folketinget tager ansvar
for at bringe migrantkrisen under kontrol. Det er ikke gjort
med dette lovforslag eller med den samlede aftale, men det
er et skridt i den rigtige retning.
Vores økonomi er presset. Dansk kultur og sammen-
hængskraft er presset. Den voldsomme tilstrømning, som vi
har set og ser fra især muslimske lande, ryster fundamentet i
det danske samfund og sætter i stigende grad spørgsmåls-
tegn ved nogle af de mest grundlæggende værdier og prin-
cipper i Danmark. DF kvitterer for, at de elementer, som i
akuttilfælde griber ind i det lokale demokrati, er hegnet ind,
og at der er en solnedgangsklausul i forhold til myndighe-
dernes mulighed for at pålægge en kommune at drive et
asylcenter, da partiet har været kritisk over for denne del af
lovforslaget.
DF støtter samlet set lovforslaget, da partiet opfatter det
som en klar forbedring, og opfordrer regeringen til hurtigst
muligt at sikre, at der kommer yderligere opstramninger,
som sigter på at begrænse tilstrømningen til Danmark.
Et
mindretal
i udvalget (EL, RV, ALT og SF) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af mindretallet stillede ændringsforslag.
Såfremt disse ikke vedtages vil mindretallet stemme for det
af ministeren stillede ændringsforslag.
Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget mener for det
første, at lovforslag med så vidtgående retssikkerhedsmæssi-
ge konsekvenser ubetinget fortjener en grundig lovbehand-
ling efter Folketingets sædvanlige procedurer, medmindre
der foreligger en helt ekstraordinær situation. Og partierne
mener ikke, at en sådan situation foreligger.
Lovforslaget giver ministeren bemyndigelse til at suspen-
dere udlændingelovens sædvanlige krav om automatisk
domstolsprøvelse af en frihedsberøvelse efter udlændingelo-
ven inden for en frist på 72 timer. Lovforslaget indeholder
ikke nogen anden frist, men fastslår blot, at domstolsprøvel-
sen skal finde sted hurtigst muligt. EL, ALT, RV og SF kan
ikke støtte et forslag, der ikke indeholder nogen øvre grænse
for, hvor længe en udlænding kan frihedsberøves uden dom-
stolsprøvelse. Og partierne konstaterer, at lovforslaget også
giver ministeren hjemmel til at bestemme, at mindreårige
kan frihedsberøves uden domstolskontrol i længere end 72
timer og uden nogen øvre tidsgrænse.
EL, ALT, RV og SF gør opmærksom på, at Institut for
Menneskerettigheder i sit høringssvar til lovforslaget har an-
ført, at lovforslagets regler om frihedsberøvelse af asylansø-
gere »giver regeringen hjemmel til at træffe beslutninger,
der vil være i strid med Danmarks internationale forpligtel-
ser«. De fire partier ønsker at lytte til sagkundskaben hos In-
stitut for Menneskerettigheder og mener, at vurderingen fra
instituttet som minimum burde få Folketinget til at behandle
lovforslaget med samme grundighed som andre lovforslag.
Lovforslaget rummer andre bestemmelser om øget ad-
gang til frihedsberøvelse af udlændinge end den nye regel,
der bemyndiger ministeren til at suspendere kravet om auto-
matisk domstolsprøvelse. Regeringen foreslår således, at der
indføres hjemmel til at frihedsberøve asylansøgere i forbin-
delse med identifikation og registrering, og at asylansøgere i
udsendelsesposition i langt højere grad end efter de nugæl-
dende regler kan frihedsberøves med henblik på at sikre de-
res tilstedeværelse, når de skal udsendes af landet. Og som
såkaldt »motivationsfremmende foranstaltning«. Frihedsbe-
røvelse er et meget vidtgående indgreb i den personlige fri-
hed, og de fire partier kan ikke støtte, at frihedsberøvelse i
det foreslåede omfang, hvor det skal anvendes »så vidt mu-
ligt«, bliver fast praksis over for udlændinge, der ikke har
foretaget sig noget strafbart.
Partierne ønsker at fastholde de offentlige myndigheders
magtmonopol og ønsker ikke, at private aktører skal over-
drages opgaver med bevogtning og transport af frihedsberø-
vede asylansøgere. Særligt bekymrende er det, at det af mi-
nisterens udtalelser under det åbne samråd i Udlændinge-,
Integrations- og Boligudvalget den 19. november 2015
fremgik, at der ingen uddannelseskrav stilles til det persona-
le, der for private aktører skal varetage disse opgaver, her-
under bruge håndjern og fysisk magt over for mennesker i
en sårbar situation.
EL, ALT, RV og SF ser intet aktuelt behov for at ændre
de nye regler om udrejsefrister for afviste asylansøgere, der
blev vedtaget som følge af asylaftalen fra september 2012
mellem den daværende regering (S-R-SF), Enhedslisten og
Liberal Alliance. Opholds- og meldepligt er, som det bl.a.
L 62 - 2015-16 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 19. november 2015
1570828_0003.png
3
har været påpeget af Folketingets Ombudsmand, et meget
vidtgående indgreb i den personlige frihed. De fire partier
ønsker ikke, at asylansøgere skal kunne pålægges opholds-
og meldepligt i det omfang, det foreslås i lovforslaget. Lov-
forslagets regler om optagelse af fingeraftryk til brug ved
adgangskontrol og visitation ved indgang til visse asylcentre
er ganske vidtgående og efter EL, ALT, RV og SF’s vurde-
ring unødvendige.
Endelig rummer lovforslaget forslag om hjemmel til at
fravige planlovgivningen, gøre brug af offentlig ejendom og
pålægge kommuner at være indkvarteringsoperatører. EL,
ALT, RV og SF vil ikke afvise, at forholdsregler som disse
kan være nødvendige i en situation, hvor der kommer flere
asylansøgere til Danmark end i øjeblikket. Denne del af lov-
forslaget, som er beskrevet i afsnit 2.1 i bemærkningerne, er
de fire partier ikke er afvisende over for.
Enhedslistens, Alternativets og Radikale Venstres med-
lemmer af udvalget bemærker desuden, at lovforslaget rum-
mer en vidtgående hjemmel til indgreb, herunder ekspropri-
ation, i de offentlige samfærdselsmidler. Partierne konstate-
rer, at de danske myndigheder med hjemmel i politiloven,
sådan som det fremgår af svaret på spørgsmål nr. 13, i sep-
tember 2015 standsede al togtrafik mellem Tyskland og
Danmark. De tre partier mener, at der ikke er behov for
yderligere hjemmel end den, der i september 2015 blev
brugt til et ganske vidtrækkende indgreb i togdriften.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Af et
mindretal
(EL, RV, ALT og SF):
Til § 1
1)
Nr. 1-11
udgår.
[Elementer i lovforslaget, der ikke vedrører fravigelse af
planlovgivning m.v., udgår]
2)
I det under
nr. 12
foreslåede Kapitel 6 a udgår »§§ 37 i,
37 j og 37 k«.
[Elementer i lovforslaget, der ikke vedrører fravigelse af
planlovgivning m.v., udgår]
3)
Nr. 13-19
udgår.
[Elementer i lovforslaget, der ikke vedrører fravigelse af
planlovgivning m.v., udgår]
4)
I den under
nr. 20
foreslåede ændring udgår »og 37 j«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Af
udlændinge-, integrations- og boligministeren,
tiltrådt af
et
flertal
(S, DF, V, LA og KF):
Til § 2
5)
Stk. 1
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Udlændingelovens §§ 37 h, 37 i og 37 k som affat-
tet ved denne lovs § 1, nr. 12, ophæves den 1. december
2019.«
Stk. 2 bliver hefter stk. 3.
[Udløbsklausul]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Ændringsforslagene indebærer, at alle de elementer i lov-
forslaget, som ikke vedrører adgangen til at fravige planlov-
givningen m.v., gøre brug af offentlig ejendom samt pålæg-
ge kommunerne at være indkvarteringsoperatører, udgår af
lovforslaget.
Til nr. 4
Ændringsforslaget er en konsekvens af, ændringsforslag
nr. 2, hvor § 37 j er foreslået fjernet.
Til nr. 5
Det følger af den politiske aftale af 17. november 2015
mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om en ny,
stram og konsekvent udlændingepolitik (del 1), at der skal
indsættes en 4-årig udløbsklausul, for så vidt angår de fore-
slåede bestemmelser om pålæg af operatøransvar (§ 37 h),
delegation til private (§ 37 i) og suspension af automatisk
domstolsprøvelse (§ 37 k).
Det foreslås på den baggrund, at de foreslåede bestem-
melser i §§ 37 h, 37 i og 37 k, jf. lovforslagets § 1, nr. 12,
ophæves den 1. december 2019. Ændringsforslaget indebæ-
rer, at de foreslåede bestemmelser om pålæg af operatøran-
svar (§ 37 h), delegation til private (§ 37 i) og suspension af
automatisk domstolsprøvelse (§ 37 k) ophæves.
For så vidt angår den foreslåede bestemmelse i § 37 h, in-
debærer udløbsklausulen, at meddelte pålæg om operatøran-
svar bortfalder med udgangen af den 30. november 2019.
Virkningen heraf vil være, at Udlændingestyrelsen den 1.
december 2019 vil skulle drive indkvarteringsstedet, med-
mindre der er indgået en frivillig aftale med en operatør her-
om.
For så vidt angår den foreslåede bestemmelse i § 37 i,
medfører udløbsklausulen, at bistand fra private aktører til
varetagelse af myndighedsopgaver efter udlændingeloven,
skal ophøre med udgangen af den 30. november 2019. Det
vil således efter den nævnte dato igen være personale ansat i
henholdsvis Udlændingestyrelsen og politiet, som vil skulle
varetage de pågældende opgaver.
For så vidt angår den foreslåede bestemmelse i § 37 k, in-
debærer udløbsklausulen – hvis udlændinge-, integrations-
og boligministeren har truffet beslutning om, at der skal væ-
re en suspensionsperiode frem til den 1. december 2019 – at
§ 37, stk. 1, 1. pkt. (om automatisk domstolsprøvelse inden
for tre døgn), og § 37, stk. 3, 2. og 3. pkt. (om fastsættelse af
L 62 - 2015-16 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 19. november 2015
1570828_0004.png
4
frist for fortsat frihedsberøvelse), igen finder anvendelse fra
den 1. december 2019.
Dette vil medføre, at en frihedsberøvet udlænding, som
har været frihedsberøvet i mere end 3 døgn, men som ikke
er blevet fremstillet for retten med henblik på stillingtagen
til frihedsberøvelsens lovlighed og fortsatte opretholdelse,
skal løslades med udgangen af den 30. november 2019, jf.
udlændingelovens § 37, stk. 1, 1. pkt. Denne persongruppe
omfatter udlændinge, der ikke har anmodet om domstolspr-
øvelse af frihedsberøvelsens lovlighed, og udlændinge, der
har anmodet om domstolsprøvelse, men endnu ikke er ble-
vet fremstillet for en dommer.
For frihedsberøvede udlændinge, der efter anmodning har
været fremstillet for retten, jf. den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 37 k, stk. 2, og hvor retten således tidli-
gere har opretholdt frihedsberøvelsen, gælder, at politiet den
1. december 2019 straks skal indbringe spørgsmålet om fri-
hedsberøvelsens lovlighed og fortsatte opretholdelse for ret-
ten, der straks skal fastsætte en frist for den fortsatte friheds-
berøvelse, medmindre de pågældende løslades.
Udløbsklausulen indebærer endvidere, at den foreslåede
overgangsregel i § 37 k, stk. 3, ikke finder anvendelse fra
den 1. december 2019.
Det bemærkes, at revisionsklausulen efter lovforslagets §
3 ikke omfatter udløbsklausulen. Dette indebærer, at udløbs-
klausulen ikke skal genovervejes (revideres) i forbindelse
med det forslag til revision af de med lovforslaget foreslåe-
de ændringer af udlændingeloven, som udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren skal fremsætte i folketingsåret
2017-18.
Martin Henriksen (DF)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF)
Merete Dea Larsen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V) Louise Schack Elholm (V)
Erling Bonnesen (V) Jan E. Jørgensen (V) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Ole Birk Olesen (LA) Naser Khader (KF)
Dan Jørgensen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
nfmd.
Jan Johansen (S) Karen J. Klint (S) Mattias Tesfaye (S)
Yildiz Akdogan (S) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Ulla Sandbæk (ALT) Nikolaj Amstrup (ALT)
Lotte Rod (RV) Jacob Mark (SF) Trine Torp (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
47
37
34
14
13
9
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 62 - 2015-16 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 19. november 2015
1570828_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 62
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
Titel
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 19/11-15 fra Institut for Menneskerettigheder
1. udkast til betænkning
Henvendelse af 19/11-15 fra Amnesty International
Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 62
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om der bør være en øvre grænse for varigheden af en sådan fri-
hedsberøvelse, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om regeringen har planer om at lukke Udrejsecenter Sjælsmark,
til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kriterium for placering af et udrejsecenter, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at regeringen ønsker at placere et kommende udrejsecenter
»i afstand fra større byer«, til udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for, om vilkårene for afviste asylansøgere, hvis
regeringens intentioner gennemføres, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil sikre, at udlændinge, som frihedsberøves, ori-
enteres om deres rettigheder på en forståelig måde m.v., til udlændin-
ge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om der findes nogen form for tomme offentligt ejede bygninger,
der egner sig til indkvartering af asylansøgere, til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om lovforslagets hjemmel til brug af offentlig ejendom uden eje-
rens samtykke til indkvartering af asylansøgere, til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om reglen om indkvarteringsoperatørpålæg til kommuner, til ud-
lændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at etablere lovhjemmel til ved indrejsen at frihedsberøve
asylansøgere, hvis identitet ikke er fastlagt, til udlændinge-, integrati-
ons- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at der ikke i lovforslaget er en øvre grænse på under 12 må-
neder, hvorefter en asylansøger kan frihedsberøves uden domstolspr-
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
L 62 - 2015-16 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 19. november 2015
1570828_0006.png
6
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
øvelse, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om mulighed for kære til en højere retsinstans af trufne afgørel-
ser om frihedsberøvelse, til udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren , og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for, hvad der var lovhjemlen for, at politiet i sep-
tember 2015 standsede togdriften mellem Tyskland og Danmark, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om børn og deres forældre efter de foreslåede regler kan blive
pålagt opholds- og meldepligt i samme omfang som voksne asylansø-
gere uden børn, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for Rigspolitiets erfaringer i den forbindelse og
herunder oplyse, om den såkaldte »motivationsfremmende foranstalt-
ning« fungerede efter hensigten og i praksis ændrede asylansøgernes
adfærd, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvornår frihedsberøvelse efter lovforslaget vil kunne anven-
des til at sikre muligheden for udsendelse af afviste asylansøgere, er
beskrevet i lovforslagets bemærkningers punkt 2.8.2.1., til udlændin-
ge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for, hvilke nationaliteter, udsendelsesdestinatio-
ner og grupper af asylansøgere det aktuelt (november 2015) gælder
for, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om at redegøre for, om de kommende udrejsecentre i lighed med
centret i Sjælsmark skal drives af Direktoratet for Kriminalforsorgen,
til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om at redegøre for, om lovforslagets visitationsregler indebærer,
at indkvarteringsoperatøren kan eller skal betinge sig, at asylansøge-
ren giver adgang til undersøgelse af legemsåbninger (mundhule, ende-
tarmsåbning) for at tillade adgang til indkvarteringsstedet, til udlæn-
dinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det er ministeriets »antagelse«, at der af bemærkningerne
fremgår, at »det må antages, at det vil kunne begrunde en længere
tidsperiode«, før der gives adgang til domstolsprøvelse af frihedsberø-
velse, hvis mange personer frihedsberøves, til udlændinge-, integrati-
ons- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor lovforslaget i det mindste ikke sendes i høring
samtidig med fremsættelse af lovforslaget, til udlændinge-, integrati-
ons- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for andre eksempler på, at en regering har valgt
at hastebehandle lovforslag på 3 døgn eller lign., til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at bekræfte, at det er korrekt forstået, at der i forslaget ikke
er indsat en øvre grænse for, hvor længe en udlænding kan frihedsbe-
L 62 - 2015-16 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 19. november 2015
1570828_0007.png
7
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
røves, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, at private aktører skal overholde de samme regler for opga-
vevaretagelsen, som hvis opgaverne var blevet varetaget af politiet el-
ler udlændingemyndighederne, til udlændinge-, integrations- og bolig-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke former for magtanvendelse det vil være lovligt for
private aktører at anvende, til udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om forslaget vil indebære, at sagsbehandlingskompetencen af
asylansøgninger kan uddelegeres til private aktører, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke uddannelses- og erfaringskrav der stilles til de private
aktører, for at de vil kunne få til opgave at håndtere mennesker i krise
m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvor mange af de afviste asylansøgere, som opholder sig i
Danmark i dag uden at være frihedsberøvet, der vil blive frihedsberø-
vet, såfremt de med forslaget foreslåede regler træder i kraft, til ud-
lændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at motivationsfremmende foranstaltninger ikke får flere af-
viste asylansøgere til at udrejse frivilligt, til udlændinge-, integrations-
og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange asylansøgere der skal komme til Danmark i lø-
bet af 1 uge, før betingelserne er til stede for at anvende den foreslåe-
de suspensionsbestemmelse, til udlændinge-, integrations- og boligmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at den foreslåede suspensionsbestemmelse bringes i anven-
delse, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvilken adgang andre instanser som f.eks. Folketinget dom-
stolene har til at efterprøve, om det i en konkret situation er med rime-
ligt belæg, at ministeren bringer den foreslåede suspensionsbestem-
melse i anvendelse, til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om der er en grænse for, hvor mange gange ministeren kan be-
slutte at forlænge den foreslåede suspensionsperiode, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det er ministerens opfattelse, at politiet ikke var i stand til at
håndtere situationen med nytilkomne flygtninge i september 2015, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om det er hensigten med de nye modtagecentre, at de generelt
skal fungere som steder, hvor asylansøgere og personer, som ikke vil
lade sig registrere, frihedsberøves, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om en asylansøger, der indvilliger i at lade sig registrere og i
øvrigt er uden skyld i, at der herefter er ventetid på sagsbehandlingen,
L 62 - 2015-16 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 19. november 2015
1570828_0008.png
8
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
vil kunne frihedsberøves efter de foreslåede bestemmelser i lovforsla-
get, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om adgangen til udvidet brug af frihedsberøvelse uden frist for
domstolsprøvelse også vil omfatte frihedsberøvelse af afviste asylan-
søgere i perioder, hvor den foreslåede suspensionsbestemmelse er i
kraft, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om at redegøre for, hvad sker der, hvis en frihedsberøvelse ken-
des ulovlig, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om at redegøre for, hvordan forholdet mellem den udøvende og
dømmende magt i den foreslåede suspensionsperiode adskiller sig fra
den almindelige retstilstand, til udlændinge-, integrations- og boligmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse, hvad proceduren vil være for personer, som fri-
hedsberøves, og som ikke ønsker at søge asyl i Danmark, til udlændin-
ge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at forslaget ikke har været i ekstern høring hos relevante
parter, organisationer samt i offentligheden, til udlændinge-, integrati-
ons- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse, hvorfor lovforslagets solnedgangsklausuler ikke er
reelle solnedgangsklausuler, som sætter loven ud af kraft, men blot re-
visionsbestemmelser, til udlændinge-, integrations- og boligministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse, hvad der forstås ved, at pålægget til kommunen
om varetagelse af operatøransvaret skal indeholde nærmere betingel-
ser, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om at oplyse, hvornår en beslutning om suspension af gældende
regler for frihedsberøvelse skal afsluttes eller påbegyndes, til udlæn-
dinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse, hvem der skal vurdere, om det er ’relevant og hen-
sigtsmæssigt’ at indføre adgangskontrol på indkvarteringssteder for
asylansøgere, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om at oplyse, om almindelige asylansøgere, som hverken er af-
viste eller på tålt ophold, og som har ret til at bevæge sig frit i Dan-
mark, vil kunne blive underlagt krav om fingeraftryksidentifikation
m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om at oplyse, i hvilket omfang udlændinge, der frihedsberøves
administrativ i henhold til forslaget, er omfattet af grundlovens § 71,
til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 19/11-15 fra Institut for Men-
neskerettigheder, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå
L 62 - 2015-16 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 19. november 2015
1570828_0009.png
9
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
Spm. om at oplyse, hvordan de foreslåede nye bestemmelser om fri-
hedsberøvelse sætter maksimalgrænser for frihedsberøvelse, til udlæn-
dinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse, hvem der påser og sikrer, at frihedsberøvelse bli-
ver af »passende« karakter, til udlændinge-, integrations- og boligmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse, hvilke muligheder den frihedsberøvede i medfør af
den foreslåede ændring § 36 vil have for at få prøvet/anket sin friheds-
berøvelse, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om at oplyse, hvad der skal forstås med betegnelsen »private ak-
tører« i den foreslåede § 37, til udlændinge-, integrations- og boligmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om det vil være muligt for private aktører i forbindelse med be-
vogtning og transport af frihedsberøvede udlændinge at foretage fy-
sisk fastholdelse og bruge håndjern, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/11-15 fra Amnesty Inter-
national, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/11-15, til ud-
lændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at af lovforslaget fremgår det flere steder, at ikrafttrædelsen
og anvendelse af de foreslåede bestemmelser forudsætter »særlige til-
fælde«, »ganske særlige tilfælde«, »kun når det er nødvendigt« og an-
dre tilsvarende vage formuleringer. Ministeren bedes redegøre for de
forskellige forudsætninger for anvendelse af de foreslåede bestemmel-
ser hver især, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvilke og hvor vide beføjelser »særlige« og »helt særlige«
tilfælde, som nævnt i lovforslaget, udløser, til udlændinge-, integrati-
ons- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministerens eventuelle beslutning om at anvende den fore-
slåede suspensionsbestemmelse vil bero på skriftligt input fra politiet
eller andre myndigheder, til udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilken situation der skal til, for at myndighederne ikke kan
opretholde lov og orden – og den foreslåede suspensionsbestemmelse
dermed kan bringes i anvendelse, til udlændinge-, integrations- og bo-
ligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at på side 6 i lovforslaget nævnes det, at udlændingemyn-
dighederne allerede nu har »måttet indkvartere asylansøgere i telte
bl.a. for at sikre ordinær indkvartering til sårbare grupper«. Ministeren
bedes forklare, hvordan nødvendigheden af dette skridt er blevet kon-
stateret af udlændingemyndighederne, og om kommuner og Røde
Kors er blevet hørt, til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
og ministerens svar herpå
L 62 - 2015-16 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 19. november 2015
1570828_0010.png
10
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
Spm. om, hvilke konsekvenser ministeren vurderer at det har haft for
kvaliteten af lovforslaget, at forslaget ikke har været i ekstern høring
hos relevante parter, organisationer samt i offentligheden, til udlæn-
dinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om et arbejdspres hos politiet, som følger af andre, større opga-
ver end håndtering af flygtninge, vil være en mulig og legitim medvir-
kende årsag til anvendelse af den foreslåede suspensionsbestemmelse,
f.eks. afvikling af en større sportsbegivenhed, til udlændinge-, integra-
tions- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at der ikke, hvis lovforslaget ved-
tages, vil være nogen øvre grænse for, hvor længe børn kan frihedsbe-
røves uden domstolsprøvelse, til udlændinge-, integrations- og bolig-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt retspraksis ved Den Europæiske Menneskerettig-
hedsdomstol skelner mellem børn og voksne, når det gælder, hvor
længe en udlænding kan holdes frihedsberøvet uden domstolskontrol,
til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om afviste asylansøgere fra Somalia (uden for Somaliland) ud
fra den nuværende situation (november 2015) henset til udsigten til
udsendelse fra Danmark ville kunne frihedsberøves efter de foreslåede
lovbestemmelser for at sikre muligheden for udsendelse, til udlændin-
ge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om afviste asylansøgere fra Iran ud fra den nuværende situation
(november 2015) henset til udsigten til udsendelse fra Danmark ville
kunne frihedsberøves efter de foreslåede lovbestemmelser for at sikre
muligheden for udsendelse, til udlændinge-, integrations- og boligmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om afviste asylansøgere fra Irak ud fra den nuværende situation
(november 2015) henset til udsigten til udsendelse fra Danmark ville
kunne frihedsberøves efter de foreslåede lovbestemmelser for at sikre
muligheden for udsendelse, til udlændinge-, integrations- og boligmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om afviste asylansøgere fra Afghanistan ud fra den nuværende
situation (november 2015) henset til udsigten til udsendelse fra Dan-
mark ville kunne frihedsberøves efter de foreslåede lovbestemmelser
for at sikre muligheden for udsendelse, til udlændinge-, integrations-
og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at situationen i forhold til udsen-
delse af afviste asylansøgere fra Iran aktuelt er »meget fastlåst«, og at
frihedsberøvelse for at sikre udsendelse således ikke – bedømt ud fra
den aktuelle udsigt til tvangsmæssig udsendelse – kan komme på tale
over for afviste asylansøgere fra Iran, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministerens tilkendegivelser på samrådet den 19. november
2015 skal forstås sådan, at afviste iranske asylansøgere, som ikke sam-
arbejder om deres udsendelse med de danske myndigheder, efter lov-
forslaget kan frihedsberøves for at sikre muligheden for udsendelse, til
L 62 - 2015-16 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 19. november 2015
1570828_0011.png
11
71
72
73
74
75
76
77
78
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren forud for Udlændingestyrelsens beslutning om at
opstille en teltlejr til asylansøgere i Thisted i november 2015 har været
involveret i drøftelser af denne mulighed, til udlændinge-, integrati-
ons- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om myndighederne har været i dialog med Røde Kors om et
eventuelt behov for i 2015 at inddrage telte til indkvartering af asylan-
søgere, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvornår og på hvilken måde ministeren fik kendskab til, at
der var truffet beslutning om at opstille en teltlejr til asylansøgere i
Thisted i november 2015, til udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om redegørelse for Den Europæiske Menneskerettighedsdoms-
tols praksis for, hvor længe udlændinge kan sidde frihedsberøvet, før
de kommer for en dommer, uden at der foreligger en krænkelse af
menneskerettighederne, til udlændinge-, integrations- og boligministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at der med lovforslaget lægges op til at skabe en hjemmel
for, at politiet i særlige tilfælde kan foretage indgreb over for de of-
fentlige samfærdselsmidler, der er »af en mere intensiv karakter« end
de indgreb, der med hjemmel i politiloven blev gennemført i septem-
ber 2015, da al togtrafik mellem Danmark og Tyskland blev indstillet,
og om ministeren vil give eksempler på sådanne endnu mere intensive
indgreb end standsning af al togtrafik over den tysk-danske grænse, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, at af svaret på spørgsmål 13 fremgår det, at der i visse til-
fælde kan blive tale om ekspropriation og erstatning, når den foreslåe-
de hjemmel til at standse de offentlige samfærdselsmidler anvendes,
og om ministeren vil give eksempler på situationer, hvor der vil være
tale om ekspropriation og erstatning, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå
Spørgsmål tilbagetaget
Spm., om ministeren kan bekræfte, at der i Justitsministeriets bemærk-
ninger til L 130 (2012-13), som implementerede asylaftalen fra sep-
tember 2012 mellem den daværende regering (S-R-SF), Enhedslisten
og Liberal Alliance, står, at »erfaringerne har vist, at frihedsberøvelse
ikke har den ønskede motiverende effekt«, til udlændinge-, integrati-
ons- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 62
Samråds-
Titel
spm.nr.
L 62 - 2015-16 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 19. november 2015
1570828_0012.png
12
A
B
Samrådsspm. om at redegøre for, hvorvidt lovforslaget på forsvarlig
vis iagttager almindelige grundlæggende demokratiske retsstatsprin-
cipper, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Samrådsspm. om at begrunde behovet for, at lovforslaget skal behand-
les på 2 døgn, til udlændinge-, integrations- og boligministeren