Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 62
Offentligt
1570322_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL) har den 18. november 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 6 ad L 62 til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 6:
Det fremgår af regeringens såkaldte asylpakke, fremlagt 13. november 2015, at regeringen
ønsker at gøre det muligt at suspendere kravet om domstolsprøvelse af en frihedsberøvel-
se af en udlænding inden for 72 timer. Vil ministeren sikre, at udlændinge, som frihedsbe-
røves, orienteres om deres rettigheder på en forståelig måde, og vil ministeren oplyse, om
der er nogen lovgivningsmæssige eller konventionsmæssige begrænsninger der tilsiger,
hvor længe en udlænding kan holdes frihedsberøvet uden domstolsprøvelse og uden vej-
ledning om sine rettigheder?
Svar:
1.
Det følger af udlændingelovens § 37, stk. 4, at udlændinge, der frihedsberøves efter
udlændingelovens § 36, ved frihedsberøvelsens iværksættelse har krav på at modtage
skriftlig underretning om muligheden for domstolsprøvelse og muligheden for at få en
advokat beskikket af retten under domstolsprøvelsen på et sprog, som udlændingen for-
står eller med rimelighed kan formodes at forstå. Politiet skal endvidere gøre en udlæn-
ding, der søger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 (asyl), og som er friheds-
berøvet efter udlændingelovens § 36, bekendt med muligheden for at blive sat i forbindel-
se med en repræsentant for Dansk Flygtningehjælp. Dette vil også gælde under en even-
tuel suspensionsperiode. Der henvises i den forbindelse til lovforslagets § 1, nr. 10, og
bemærkningerne til bestemmelsen.
En udlænding vil således – også under en suspensionsperiode – ved frihedsberøvelsens
iværksættelse blive vejledt om sine rettigheder i forhold til domstolsprøvelse og advokat-
beskikkelse, og hvis udlændingen har søgt om asyl i Danmark, om muligheden for at blive
sat i forbindelse med en repræsentant fra Dansk Flygtningehjælp.
2.
Som det fremgår af lovforslaget, foreslår regeringen, at udlændinge-, integrations- og
boligministeren i særlige tilfælde kan beslutte, at udlændingelovens § 37, stk. 1, 1. pkt.,
om automatisk domstolsprøvelse inden for tre døgn og § 37, stk. 3, 2. og 3. pkt., om fast-
sættelse af frist for fornyet domstolsprøvelse af frihedsberøvelse, skal suspenderes i en
nærmere bestemt periode, jf. den foreslåede § 37 k.
19. november 2015
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
36977191
2015 - 572
Side
1/3
L 62 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om at etablere lovhjemmel til ved indrejsen at frihedsberøve asylansøgere, hvis identitet ikke er fastlagt, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1570322_0002.png
Suspensionsadgangen vil alene kunne anvendes i »særlige tilfælde«. Der sigtes herved til
en akut situation, hvor tilstrømningen af flygtninge og migranter bliver så voldsom, at det
kan blive umuligt for politiet i praksis at fremstille frihedsberøvede udlændinge i retten
inden for tre døgn efter frihedsberøvelsens iværksættelse og for domstolene at kunne
beramme og behandle et ekstraordinært stort antal sager om lovligheden og den fortsatte
opretholdelse af frihedsberøvelse inden for fristen.
De foreslåede bestemmelser indebærer
for det første,
at politiet i suspensionsperioden
ikke automatisk skal indbringe spørgsmålet om frihedsberøvelsens lovlighed og oprethol-
delse for retten. Domstolsprøvelse vil herefter alene ske, hvis udlændingen anmoder poli-
tiet herom.
De foreslåede bestemmelser indebærer
for det andet,
at domstolsprøvelse efter anmod-
ning ikke nødvendigvis vil finde sted inden for tre døgn efter frihedsberøvelsen er iværksat
– og heller ikke nødvendigvis inden for tre døgn, efter anmodningen om domstolsprøvelse
er fremsat. I suspensionsperioden vil domstolsprøvelse skulle ske, så hurtigt det er muligt i
den konkrete situation. Hvor hurtigt domstolsprøvelsen vil kunne ske, vil bl.a. afhænge af,
om et meget betydeligt antal udlændinge frihedsberøves og ønsker domstolsprøvelse.
De foreslåede bestemmelser indebærer
for det tredje,
at retten i forbindelse med en dom-
stolsprøvelse af frihedsberøvelsens lovlighed – i modsætning til i dag – ikke skal fastsætte
en frist for fortsat frihedsberøvelse, hvis frihedsberøvelsen findes lovlig og opretholdes.
Endvidere vil en udlænding ikke kunne anmode om fornyet domstolsprøvelse efter den
foreslåede bestemmelse i § 37 k, stk. 2, før der er forløbet 4 uger fra kendelsens afsigelse.
Forslaget om suspension af kravet om obligatorisk domstolsprøvelse inden for tre døgn
har ikke betydning for, at betingelserne for frihedsberøvelse efter udlændingeloven skal
være opfyldt for, at politiet kan frihedsberøve en udlænding. Politiet kan således – også
hvis der er truffet beslutning om suspension – alene frihedsberøve udlændinge, hvis der i
øvrigt efter lovgivningen er hjemmel hertil. Når der ikke længere er grundlag for en kon-
kret frihedsberøvelse, skal politiet således løslade den pågældende. Dette gælder, uanset
om udlændingen har været fremstillet for en dommer.
3.
Den foreslåede suspensionsordning i § 37 k, hvor en udlænding efter anmodning sna-
rest muligt vil blive fremstillet for retten, der træffer afgørelse om frihedsberøvelsens
lovlighed og fortsatte opretholdelse, er i overensstemmelse med Danmarks internationale
forpligtelser.
Det følger af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 5, stk. 4, at en ud-
lænding skal have
ret
til at indbringe en frihedsberøvelses lovlighed for en domstol, for at
denne
hurtigt
kan træffe afgørelse om lovligheden af frihedsberøvelsen og beordre ud-
lændingen løsladt, hvis frihedsberøvelsen ikke er lovlig. Der er således ikke krav om obliga-
torisk domstolsprøvelse af alle frihedsberøvede udlændinge inden for et bestemt tidsrum.
Det følger af artikel 15, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/115/EF om
fælles standarder og procedure for tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulov-
ligt ophold artikel 15, stk. 2, at hvis det er administrative myndigheder, der har truffet
afgørelse om frihedsberøvelse af en udlænding, der er genstand for tilbagesendelsespro-
cedure, skal medlemsstaten enten foreskrive hurtig domstolsprøvelse af frihedsberøvel-
sens lovlighed eller indrømme tredjelandsstatsborgeren en ret til at indlede procedure,
hvorved der sker en hurtig domstolsprøvelse af frihedsberøvelsens lovlighed.
Side
2/3
L 62 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om at etablere lovhjemmel til ved indrejsen at frihedsberøve asylansøgere, hvis identitet ikke er fastlagt, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Der henvises i øvrigt til lovforslagets pkt. 2.3., 3.1. og 8.
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
3/3